Szymone Opublikowano 16 Maja 2010 #1 Opublikowano 16 Maja 2010 Witam. Instalacja sprzed 15 lat. 4 lata temu zakupiony piec na ekogroszek Zębiec KWKP-25, sterownik Elster Tempster. Jednak dopiero teraz zdecydowałem się na zamontowanie zaworu 3-drożnego . Zdjęcie przedstawia chyba to co najważniejsze. Ogrzewane jest: piwnica, parter i piętro. Pompa jest na 2 i wszystko działa OK. Tzn. ciepła woda w termie jest i grzejniki na wszystkich poziomach grzeją. Generalnie nie chciałbym jakichś większych przeróbek. Chcę zlecić hydraulikowi zamontowanie zaworu 3-drożnego ale chciałbym mieć jakąś koncepcję popartą Waszymi poradami. Pomyślałem sobie , że wystarczy zamontować taki zawór za termą i regulować przypływem ciepłej wody przez grzejniki. Gdyż nie przeszkadza mi (a nawet pasuje) że woda w termie będzie taka sama jak temp na piecu , czyli jakieś 60-65st. Na C.O. wychodzi rura 5/4"- to jaki konkretnie zawór ? Nie musi on mieć żadnej automatyki- na aluminiowych grzejnikach zamontuję termostaty gdyż w różnych pomieszczeniach będą nastawione różne temperatury w zależności od upodobań. Może wyjaśnieniem dla tego stanu rzeczy będzie fakt , że na parterze mieszkają rodzice, którzy nie lubią temperatur powyżej 19st. Proszę w związku z tym o porady. Pozdrawiam. Cytuj
grzeg Opublikowano 16 Maja 2010 #2 Opublikowano 16 Maja 2010 jeśli planujesz zamontowanie zaworów termostatycznych przy grzejnikach to ten trójdrogowy niekonieczny.. Cytuj
Szymone Opublikowano 17 Maja 2010 Autor #3 Opublikowano 17 Maja 2010 No zakładając zawór mam nadzieję podgrzać powrót kosztem grzejników, gdyż 35-40st na grzejnikach przy całodobowym paleniu w zupełności wystarcza. A termostatami chcę dać możliwość regulacji temp w poszczególnych pomieszczeniach. Jeśli występuje w moim rozumowaniu brak logiki proszę mi to wyłuszczyć :lol: Oczywiście nie chciałbym ponosić zbędnych kosztów. Może powinienem pomyśleć bardziej o 4- niż 3-drożnym zaworze ? Cytuj
grzeg Opublikowano 17 Maja 2010 #4 Opublikowano 17 Maja 2010 trójdrogowym na zasilaniu nie podgrzejesz powrotu,czterodrogowym tak.na forum sporo się o tym pisało.. Cytuj
Szymone Opublikowano 17 Maja 2010 Autor #5 Opublikowano 17 Maja 2010 Pozwolę sobie zacytować wypowiedź z innego forum (sorki jeśli jest to niedozwolone). Rozmawiamy tu o zaworze 3-drożnym ....W chwili obecnej mój zawór przy piecu jest ustawiony w zakrsie od 1 do 10 na połozenie pierwsze( 1) temperatura z zadanej na piecu 65 stopni poprzez takie ustawienie spada do 40 stopni na układzie grzewczym. Oznacza to że 1/10 wody idzie na grzejniki a pozostałe 9/10 wraca w powrót wody zimnej i ogrzewa ja zanim ta wejdzie ponownie do kotła. w takiej sytuacji kocioł włączą się rzadziej bo temperatura tak szybko na nim nie spada, a dzięki temu również kocioł pracuje cały czas w wysokiej temperaturze i nie powstaje tzw. efekt ” roszenie kotła” zatem kocioł jest dobrze chroniony przed korozja niskotemperaturową co wydłuza jego zywotnośc :-) Cytuj
kotłowy Opublikowano 17 Maja 2010 #6 Opublikowano 17 Maja 2010 Jeżeli ma to być opis pracy zaworu 3 drogowego na zasilaniu to wtedy powinno być : 1/10 woda z pieca ,a 9/10 woda powrotna z układu mieszana z tą 1/10 i wraca do rzejników.Natomiast do pieca wraca 1/10 z układu o temperaturze wody powrotnej(zchłodzonej).Cytowany opis pasuje do zaworu 4 drogowego bo wtedy następuje podmieszanie wody powrotnej z wodą z kotła (te 9/10).Chyba ,że zawór 3-dr. jest na powrocie ale wtedy na grzejniki płynie woda o temp. pieca.A zawór 3-dr służy do ochrony kotła i utrzymuje temp. wody powrotnej z układu ,mieszając wodę powrotną z wodą z kotła.Opisałem tutaj trzy układy podstawowe z zastosowaniem zaworów mieszających.Może Ci to pomoże? 1 Cytuj
Szymone Opublikowano 18 Maja 2010 Autor #7 Opublikowano 18 Maja 2010 JCytowany opis pasuje do zaworu 4 drogowego bo wtedy następuje podmieszanie wody powrotnej z wodą z kotła (te 9/10). Znakiem tego powinienem zamontować zawór 4-drożny gdyż chciałem właśnie uzyskać taki efekt jak w cytowanym przeze mnie przykładzie Cytuj
kotłowy Opublikowano 18 Maja 2010 #8 Opublikowano 18 Maja 2010 Z klawiatury mi to wyjąłeś :lol: Cytuj
Szymone Opublikowano 18 Maja 2010 Autor #9 Opublikowano 18 Maja 2010 Czyli wracając do postu 1, zamiast 3- zawór 4-drożny, na zasilaniu, za termą. Będzie dobrze ? Potrzebne będą jakiś dodatkowe pompy, itp ? Instalacja 5/4"- jaki zawór ? TAKI mógłby być ? Cytuj
kotłowy Opublikowano 18 Maja 2010 #10 Opublikowano 18 Maja 2010 Zawór za bojlerem i potem pompa do CO z zaworem różnicowym ,zawór "Taki" będzie dobry.Pompa do bojlera z zaworem zwrotnym.W sterowniku jest chyba funkcja pompy cwu.Generalnie standardowy układ . Cytuj
Szymone Opublikowano 18 Maja 2010 Autor #11 Opublikowano 18 Maja 2010 W moim sterowniku (ELSTER TEMPSTER) nie ma funkcji pompy CWU Cytuj
yozik Opublikowano 18 Maja 2010 #12 Opublikowano 18 Maja 2010 Możesz zrobić tak że na bojler dać osobną pompę i podłączyć ją do sterownika pieca jako pompę CO niech biega non-stop - to Ci podniesie temp. powrotu i zapewni dobre ładowanie bojlera i dać zawór 3-D i drugą pompę na CO załączaną zwykłym wyłącznikiem. Latem wyłączysz sobie pompkę CO zawór dasz na 0 i piec będzie Ci grzał tylko wodę. Dla oszczędności prądu proponuję nową pompę z LFP 25POr40C. Tu masz przykładowy schemat 3_D.1.pdf. Cytuj
kotłowy Opublikowano 18 Maja 2010 #13 Opublikowano 18 Maja 2010 Jak nie ma ,to można dodać osobny tylko dla pompy cwu. Cytuj
Szymone Opublikowano 19 Maja 2010 Autor #14 Opublikowano 19 Maja 2010 Przepraszam bardzo. A czy ta druga pompa jest konieczna ? Ta zaproponowana przez Yozika jest droższa od zaworu :lol: A widmo wzrostu kosztów może zmusić mnie do rezygnacji z planów zmodyfikowania instalacji :D Poza tym u mnie jest jak do tej pory tylko jeden zbiornik wyrównawczy na cały układ. I to jest chyba układ otwarty bo przelewa się do ścieków (ciekawe czy tym tekstem nie palnąłem jakiejś gafy? ). Tzn. przelewało się jak nie miałem dostatecznej kontroli nad starym piecem bez sterownika. Ktoś mógłby oszacować przybliżone koszty takiej przeróbki ? Tzn. materiał + to co należy się hydraulikowi. Cytuj
yozik Opublikowano 19 Maja 2010 #15 Opublikowano 19 Maja 2010 Jeśli chodzi o te dwa naczynia zbiorcze to zaszła drobna nieścisłość. Wystarczy jedno oczywiście, najlepiej podłączone bezpośrednio do pieca ale przy tym układzie podłączenia zaworu 3-D można wykorzystać już istniejące w instalacji. Bojler można podłączyć bezpośrednio do pieca grawitacyjnie bez pompki ale rozkład temp. na piecu będzie cokolwiek niekorzystny. Można zastosować zwór 4-D ale trzeba wtedy ciągnąć dodatkową rurę do naczynia wzbiorczego. Cytuj
Szymone Opublikowano 19 Maja 2010 Autor #16 Opublikowano 19 Maja 2010 Chciałbym się troszkę wytłumaczyć. Znawcą instalacji hydraulicznych nie jestem i nie mam zamiaru zabierać pracy fachowcom. Chciałbym tylko wiedzieć co powiedzieć/ czego wymagać od wynajętego hydraulika, żeby było jak trzeba przy minimalnym nakładzie finansowym. No i może pokusi się ktoś o przybliżoną wycenę ? Cytuj
walp Opublikowano 19 Maja 2010 #17 Opublikowano 19 Maja 2010 jeśli planujesz zamontowanie zaworów termostatycznych przy grzejnikach to ten trójdrogowy niekonieczny.. I to jest prawda. Jeśli liczysz koszty to proponuję ci założyć te zawory na wszystkich grzejnikach.A powrót i tak będzie zawsze gorący bo będzie się mieszał z gorącym powrotem z termy. (pompa na 3 ) Tą przeróbkę zrób na dwa etapy - najpierw zainstaluj te zawory i sprawdź jak to będzie w praktyce, a ewentualnie potem montuj ten zawór mieszający. (Hydraulik pewnie będzie chciał to wszystko zrobić jednocześnie) Cytuj
Szymone Opublikowano 20 Maja 2010 Autor #18 Opublikowano 20 Maja 2010 Tą przeróbkę zrób na dwa etapy - najpierw zainstaluj te zawory i sprawdź jak to będzie w praktyce, a ewentualnie potem montuj ten zawór mieszający. Tylko że sprawdzenie w okresie wiosenno-letnim CO nie będzie adekwatne do dni zimowych. A wtedy przerabianie instalacji może być cokolwiek kłopotliwe (brak ogrzewania, znalezienie hydraulika od ręki) Cytuj
mezik0 Opublikowano 20 Maja 2010 #19 Opublikowano 20 Maja 2010 pompę daj za zaworem czwór drożnym, wymiennik przed zaworem dając zawór czwór drożny masz większy komfort,współczuje hydraulikowi który będzie to rozbierał wszystko skręcane na farbę . Cytuj
Szymone Opublikowano 28 Czerwca 2010 Autor #20 Opublikowano 28 Czerwca 2010 Witam ponownie. Pisałem wcześniej, że na C.O. wychodzi rura 5/4". Hydraulik zalecił zamontowanie zaworu 6/4". To konieczne ? Aha, no i lepiej żeliwny czy mosiężny ? To samo pytanie dotyczy zaworów zwrotnych, mosiężne czy żeliwne. Cytuj
krisk Opublikowano 28 Czerwca 2010 #21 Opublikowano 28 Czerwca 2010 Witam. Instalacja sprzed 15 lat. 4 lata temu zakupiony piec na ekogroszek Zębiec KWKP-25, sterownik Elster Tempster. Jednak dopiero teraz zdecydowałem się na zamontowanie zaworu 3-drożnego . Zdjęcie przedstawia chyba to co najważniejsze. Ogrzewane jest: piwnica, parter i piętro. Pompa jest na 2 i wszystko działa OK. Tzn. ciepła woda w termie jest i grzejniki na wszystkich poziomach grzeją. Generalnie nie chciałbym jakichś większych przeróbek. Chcę zlecić hydraulikowi zamontowanie zaworu 3-drożnego ale chciałbym mieć jakąś koncepcję popartą Waszymi poradami. Pomyślałem sobie , że wystarczy zamontować taki zawór za termą i regulować przypływem ciepłej wody przez grzejniki. Gdyż nie przeszkadza mi (a nawet pasuje) że woda w termie będzie taka sama jak temp na piecu , czyli jakieś 60-65st. Na C.O. wychodzi rura 5/4"- to jaki konkretnie zawór ? Nie musi on mieć żadnej automatyki- na aluminiowych grzejnikach zamontuję termostaty gdyż w różnych pomieszczeniach będą nastawione różne temperatury w zależności od upodobań. Może wyjaśnieniem dla tego stanu rzeczy będzie fakt , że na parterze mieszkają rodzice, którzy nie lubią temperatur powyżej 19st. Proszę w związku z tym o porady. Pozdrawiam. Ale tu namieszaliście człowiekowi w głowie Ciekawe czy wie jak zbudować swoją instlacje Swoją drogą każdy ma racje ale każdy z was zmierza w inny swój własny kierunek A instalacja rozrasta się niebotycznie to fakt niepodważalny i poco to wszystko... Prosta instalacja ma byc i tyle i powinna dawać takiegoo czadu że hej Robimy tak Sterujemy wszystko jedną pompą oczywiście dobraną na maksymalny przepływ grzejnikowy i cwu Na powrocie instalujemy zawór trójdrogowy i łączymy z zasilaniem za pompą na jej tłoczeniu To wszystko żadnych przeróbek Zeby zrónoważyć przepływ z CWU wstawiamy zawór równoważący na powrocie zarówno z CWU jak i grzejników Zadne zawory czterodrogowe co tym posteruje To prosta instalacja Oczywiście jak widze zaprojektowana pompa z obejściem ale obejście należy zamykać na czas prcy pompy i wpiąć je toszeczkę dalej min 5 średnic za wpięciem nitki z zaworu tródrogowego na powrocie To wszystko Po co się trudzić z myslą o automatyce kazdy sterownik pociągnie pompe i zawór trójdrogowy na powrocie przynajmniej powinien Nie wiem dlaczego nie czytacie wszystkiego Zawór tródrogowy na powrocie wpięty przed pompe powoduje domiesznie ciepłej wody i zabezpieczenie kotła To proste Zawór czterodrogowy to przesada w takiej instalacji Pozdrawiam Czytaczy Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.