Mag2000 Opublikowano 13 Marca #1 Opublikowano 13 Marca Dzień dobry, mam problem z ogrzewaniem podłogowym, hydraulik zamontował mi obwód pompowy z pompą purmo, od góry wchodzi ciepła woda a od dołu wychodzi. Problem jest z tym że podłoga praktycznie nie grzeje a przepływ na rotametrach jest tylko w momencie zakręcenia termostatu nad pompą. Gdy go rozkręcam w kierunku +40 przepływy są na 0.. hydraulik twierdzi że to pewnie przez zapowietrzenie obwodów podłogówki. czy możecie rzucić okiem na podłączenie tej pompy czy tak jak jest, jest ok? Cytuj
kreciq21 Opublikowano 13 Marca #2 Opublikowano 13 Marca Zawór termostatyczny z wbudowanymi zaworami zwrotnymi, ale to nie przeszkadza aby zamontować jeszcze jeden zawór zwrotny. Z noty katalogowej: Cytat Zaleca się aby temperatura gorącej wody była o co najmniej 10 °C wyższa od temperatury wody wypływającej. Czyli ze 40 stopni lub więcej na zasilaniu musisz dać. Jeżeli w domu jest sama podłogówka, to bez sensu będziesz grzał wysoko wodę, tylko po to aby zawór dobrze działał. No i jakoś to dziwnie poskładane. Zawór jest zamontowany tak, aby trzymać temperaturę powrotu, a nie podłogówki. Cytuj
Mag2000 Opublikowano 13 Marca Autor #3 Opublikowano 13 Marca (edytowane) z tego co mówił hydraulik zawór ma termostat z regulacją 20-40°C, niestety jest mało precyzyjny w nastawieniu wiec nie wiadomo ile aktualnie jest ustawione. Rotametry mają skalę 0-5 l/min ale więcej niz 1 nigdy nie pokazały mimo całkowitego rozkręcenia. Jest sens to poprawiać ? co należałoby zmienić żeby było lepiej ? Jeśli ten zawór który jest na powrocie ma odpowiednio ciepłą wodę kierować na zasilanie podłogówki i ta różnica powinna wynosić -10°C od zasilania to ustawiąc tam mimimum czyli 20 °C przy nastawie pieca poniżej 30°C on nigdy się nie ustawi w pozycję powtórnego obiegu, dobrze myślę ? Edytowane 13 Marca przez Mag2000 Cytuj
sambor Opublikowano 13 Marca #4 Opublikowano 13 Marca Ten układ jest źle pomyślany, ON NIE BĘDZIE DZIAŁAŁ. Cytuj
kreciq21 Opublikowano 14 Marca #5 Opublikowano 14 Marca Za mało danych o instalacji. Teraz jest tak, że im cieplejsza woda wejdzie na zawór i im niższą temperaturę na nim ustawisz, tym więcej wody podmiesza z powrotu podłogówki. Automatycznie tyle wody ile podmiesza pójdzie w podłogówkę na jej zasilanie. Jeżeli nie masz grzejników w instalacji, ten zawór na pewno jest do usunięcia. A to, jak to przebudować, zależy od tego jak jest zbudowana instalacja. Potrzebny schemat instalacji. Cytuj
Mag2000 Opublikowano 14 Marca Autor #6 Opublikowano 14 Marca Grzejników nie ma tylko ogrzewanie podłogowe, układ patrząc na kotłownie wygląda tak jak na poniższym obrazku Cytuj
kreciq21 Opublikowano 14 Marca #7 Opublikowano 14 Marca Czy każdy rozdzielacz jest podłączony do sprzęgła osobno, czy ze sprzęgła wychodzi jedna para i dopiero poza sprzęgłem jest rozdzielana na 2 pary? Cytuj
Mag2000 Opublikowano 14 Marca Autor #8 Opublikowano 14 Marca rozdzielenie jest za tym sprzęgłem, dokładnie tak jak na rysunku Cytuj
kreciq21 Opublikowano 14 Marca #9 Opublikowano 14 Marca Ja bym to widział tak, że usuwasz ze skrzynki rozdzielacza wszystko (przy drugim rozdzielaczu również): I robisz tak: Pozostaje kwestia wysterowania zaworów 3d (z siłownikami). Nie wiem, czy twój kocioł to obsługuje, czy trzeba dokupić moduł rozszerzeń, czy osobny sterownik instalacji. 1 Cytuj
Mag2000 Opublikowano 14 Marca Autor #10 Opublikowano 14 Marca (edytowane) Ślicznie dziękuję za schemat, jeśli dobrze to widzę to pompa z zaworem 3d jaka jest w drugim rozdzielaczu działa w takim układzie jak na schemacie? rozdzielacz jest przed pompą a pompa pompuje bezpośrednio na listwę zasilania. Nie rozumiem tego co dzieje się w pierwszym rozdzielaczu bo wygląda jakby pompa pompowała ciepłą wodę do powrotu zamiast do listwy zasilania (czerwony przebieg). Jest możliwe że działa to w różowym przebiegu ? Czy to nie powinno być poskładane jak na 2 obrazku ? Edytowane 14 Marca przez Mag2000 dodanie materiałów Cytuj
kreciq21 Opublikowano 14 Marca #11 Opublikowano 14 Marca Generalnie, jeżeli nie masz w układzie grzejników (instalacja mieszana), to zawór termostatyczny nie powinien się tam znaleźć. Przez te zawory specjalnie będziesz musiał puszczać wodę o większej temperaturze tylko po to, aby zawory działały prawidłowo. A zawory będą tą temperaturę obniżać. Pytanie, czy chcesz to zrobić po taniości (max wykorzystać to, co już masz), czy zrobić dobrze. Drugi obrazek przedstawia właśnie "po taniości". Działać będzie, ale z ograniczeniami wspomnianymi wyżej. 29 minut temu, Mag2000 napisał(a): Nie rozumiem tego co dzieje się w pierwszym rozdzielaczu bo wygląda jakby pompa pompowała ciepłą wodę do powrotu zamiast do listwy zasilania Tak to właśnie teraz jest zmajstrowane. A, jeszcze jedno. Na drugim obrazku pompa jest zamontowana nieprawidłowo. Korpus silnika powinien być skierowany za zewnątrz, a nie do góry jak jest teraz. Więc musiałbyś sprawdzić, czy wtedy się ona zmieści w szafce i da się tą szafkę zamknąć. 1 Cytuj
Mag2000 Opublikowano 14 Marca Autor #12 Opublikowano 14 Marca czyli jeśli dobrze rozumiem to nalezaloby wywalić mieszacz ze skrzynki 1, a pompe dac jak na moim amatorskim obrazku na listwę zasilania. Z rozdzielaczem drugim tak kolorowo nie będzie bo tam cała ta grupa jest z kompletu, chyba ze da sie to rozebrac jakos na części... Tak teraz się zastanawiam czy jeśli mieszacz w skrzynce 2 ma ustawioną temperaturę max czyli 43 to zawsze będzie zamknięty i nie będzie miał wpływu na przepływ wody powrotu do zasilania ? Cytuj
kreciq21 Opublikowano 14 Marca #13 Opublikowano 14 Marca Wcześniejszy schemat rozrysowałem tak, aby przenieść całość odpowiedzialne za mieszanie poza szafkę i nie martwić się tym, czy się wszystko pomieści. 10 minut temu, Mag2000 napisał(a): Tak teraz się zastanawiam czy jeśli mieszacz w skrzynce 2 ma ustawioną temperaturę max czyli 43 to zawsze będzie zamknięty i nie będzie miał wpływu na przepływ wody powrotu do zasilania ? Do momentu, jak nie puścisz wody o wyższej temperaturze, jak 43 stopnie to nie będzie mieszał. Czyli cała woda powrotna z podłogówki będzie odprowadzana do powrotu do sprzęgła. A całą woda z zasilania trafi na podłogówkę. 1 Cytuj
Mag2000 Opublikowano 14 Marca Autor #14 Opublikowano 14 Marca 45 minut temu, kreciq21 napisał(a): A, jeszcze jedno. Na drugim obrazku pompa jest zamontowana nieprawidłowo. Korpus silnika powinien być skierowany za zewnątrz, a nie do góry jak jest teraz. Więc musiałbyś sprawdzić, czy wtedy się ona zmieści w szafce i da się tą szafkę zamknąć. W sensie tą czarną skrzynką do góry ? jak tu: Cytuj
kreciq21 Opublikowano 14 Marca #15 Opublikowano 14 Marca Oś wału pompy nie może byś skierowana do dołu lub do góry. "Czarne pudełko" nie może być pod pompą, bo w razie wycieku od razu woda leci na elektrykę. 1 Cytuj
Mag2000 Opublikowano 14 Marca Autor #16 Opublikowano 14 Marca wszystko jasne, wielkie dzięki za pomoc i wiedzę ! Cytuj
Gonzo19 Opublikowano 15 Marca #17 Opublikowano 15 Marca Tyle pitolenia, mnóstwo kombinacji i nic z tego. Sambor napisał W dniu 13.03.2025 o 23:54, sambor napisał(a): Ten układ jest źle pomyślany, ON NIE BĘDZIE DZIAŁAŁ. I to prawda. Nie mam jak narysować więc opiszę. Na dole przy tym czworniku musisz wywalić zawór zwrotny. Wolne miejsce w czworniku (to z lewej strony) zaslepić. Dolną rurę co wychodzi ze ściany przedłużyć i połączyć z belką górną po prawej stronie w miejsce tego odpowietrznika z kranikiem. To wszystko i układ zacznie działać. Pozostałych rzeczy typu pompa, belki, podłączenie pętli, zaworu 3D nie ruszasz. Przy okazji też ZZ u góry też wywal. To dodatkowe opory a nic nie daje. Cytuj
kreciq21 Opublikowano 15 Marca #18 Opublikowano 15 Marca @Gonzo19 Musiałbyś to narysować. Ja nie nadążam za twoim tokiem rozumowania. A tyle "pitolenia", jak to określiłeś jest po to, aby zrozumieć o co chodzi. A nie na pałę "zrób tak, będzie działać i nie wnikaj jak". Taka taktyka jest właśnie widoczna na zdjęciach i jednak nie działa. Najpierw trzeba zrozumieć gdzie jest problem i dopiero go rozwiązywać. Cytuj
Gonzo19 Opublikowano 15 Marca #19 Opublikowano 15 Marca Narysowałem. A co tu rozumieć, od razu widać że to nie będzie działać. Przy okazji , nie wiem jak dalej jest instalacja , to na wszelki wypadek na tej rurze powrotnej (kolor niebieski) można dać zawór zwrotny w stronę instalacji. Cytuj
kreciq21 Opublikowano 15 Marca #20 Opublikowano 15 Marca Tak właśnie podejrzewałem, że proponujesz "pająka". Wyglądać będzie na prowizorkę i pozostaną praktycznie wszystkie elementy dodające tylko opór oraz bez potrzeby dublują to, co już jest. Po co 3 odpowietrzniki na 2 rozdzielacze? Po co 3 spusty wody na 2 rozdzielacze? Po co dodatkowe ZZ, jak zawór 3d termostatyczny ma je wbudowane? I jak wyrzucisz zbędne rzeczy, można to zrobić przynajmniej optycznie dobrze. Cytuj
Gonzo19 Opublikowano 15 Marca #21 Opublikowano 15 Marca Nie wiem dlaczego, ale odnoszę wrażenie że Ty tego nie rozumiesz. Wybacz, ale po kiego .... komplikować, jak dołożenie kawałka rurki miedzianej będzie i ładne i funkcjonalne i naprawi to co jest zj.... . Bez zbędnych kosztów, bez zbędnej robocizny. Cytuj
kreciq21 Opublikowano 15 Marca #22 Opublikowano 15 Marca W poście #11 pytałem kolegi, czy chce zrobić dobrze, czy tanio. Przy "dobrze" zawory termostatyczne muszą wylecieć. Dodałem nawet schemat instalacji. Przy "tanio", to dalsza rozmowa w tym poście. Kolega się nie wypowiedział w tej kwestii. Cytuj
Mag2000 Opublikowano 18 Marca Autor #23 Opublikowano 18 Marca (edytowane) Panowie, oczywiście że powinno być dobrze bo tanio to już dla mnie nie jest bo sprzęt kupiony i zainstalowany... a okazuje się że jest zbędny a do tego źle poskładany. Mojemu fachowcowi naświetliłem delikatnie problem ale przestał się odzywać... będę go jeszcze męczyć żeby to poprawił,ale jak miałem wątpliwości przy samym odpaleniu ogrzewania to próbował tłumaczyć że jest dobrze stąd mój post 😕 Na górze mam zespół pompowy kantherm, czy da się z niego ten termostat wywalić i dać kolanko oraz rurke zamiast niego ? Ile by mnie kosztowały te modyfikacje pod warunkiem że pompa na dole zmieści się w skrzynce po przeniesieniu na górę i przeniosłoby się listwy zasilania i powrotu? Muszę tą instalację doprowadzić do porządku bo mam w planach zainstalowanie w skrzynkach sterowników tech wraz z siłownikami do zaworów... Jeśli chodzi o "działanie" to o dziwo coś tam to wszystok grzeje ale obawiam się gazu spalam więcej niż powinienem.. Edytowane 18 Marca przez Mag2000 Cytuj
Gonzo19 Opublikowano 19 Marca #24 Opublikowano 19 Marca 10 godzin temu, Mag2000 napisał(a): mam w planach zainstalowanie w skrzynkach sterowników tech wraz z siłownikami do zaworów.. O, i kolejne wydawanie kasy a później okazuje się że nie działa i zbędne Cytuj
Mag2000 Opublikowano 19 Marca Autor #25 Opublikowano 19 Marca (edytowane) 10 godzin temu, Gonzo19 napisał(a): O, i kolejne wydawanie kasy a później okazuje się że nie działa i zbędne Czemu ma nie działać ? wyłączanie pompy gdy obwódy są zamknięte, sterowanie kotłem przez opentherm, zamykanie obwodów gdy pomieszczenie osiąga zadaną temperaturę. Myślę że raczej poprawi komfort użytkowania i ograniczy koszty ogrzewania. Tylko najpierw trzebna mieć sprawną instalację 😉 Podsumowując czy to co piniżej to najbardziej optymalne rozwiązanie ? Edytowane 19 Marca przez Ryszard Proszę nie cytować ostatniego postu Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.