arnow79 Opublikowano 23 Stycznia 2010 #1 Opublikowano 23 Stycznia 2010 witam, opracowałem sobie ostatecznie jak będzie wyglądać moja instalacja po przeróbce, proszę o wyrażenie opinii czy jest ok? wydaje mi się , że wszystko w tym układzie będzie dobrze działać pozdrawiam oznaczenia zk- zawór kulowy zzk - zawór zwrotny klapowy zr - zawór różnicowy p- pompa f - filtr instal2.bmp Cytuj
yozik Opublikowano 24 Stycznia 2010 #2 Opublikowano 24 Stycznia 2010 Zawory klapowe za pompami niepotrzebne, mam wątpliwości co do zaworu różnicowego przy pompie CO- jak obieg nie ma szans pracować grawitacyjnie to też zbędny. Cytuj
arnow79 Opublikowano 25 Stycznia 2010 Autor #3 Opublikowano 25 Stycznia 2010 a czy jeśli nie dam zaworów klapowych, to dwie pompy nie będą nawzajem się zakłócać? czy pompa od co nie będzie mi wychładzać wody w bojlerze? pozdrawiam Cytuj
dwarf Opublikowano 26 Stycznia 2010 #4 Opublikowano 26 Stycznia 2010 Moim zdaniem zawory zwrotne przy pompach są jak najbardziej wskazane. Cytuj
arnow79 Opublikowano 28 Stycznia 2010 Autor #6 Opublikowano 28 Stycznia 2010 dzięki za zainteresowanie i podpowiedź Cytuj
grzeg Opublikowano 30 Stycznia 2010 #7 Opublikowano 30 Stycznia 2010 skoro zrobiles dwa oddzielne uklady :co icwu to moze warto zastosowac jeszcze zawór mieszający 3d lub 4d, chyba ze regulacja temp. co bedzie odbywac sie za pomocą zaworów grzejnikowych? Cytuj
arnow79 Opublikowano 31 Stycznia 2010 Autor #8 Opublikowano 31 Stycznia 2010 miałem w planach zawór czterodrogowy, ale jednak zdecyduję się na zawory przy grzejnikach, moim skromnym zdaniem takie rozwiązanie jest lepsze, oczywiście dla bezpieczeństwa grzejnik w łazience i w pomieszczeniu gosp. pozostaną bez zaworów pozdrawiam i dzięki za sugestię Cytuj
grzeg Opublikowano 31 Stycznia 2010 #9 Opublikowano 31 Stycznia 2010 ok.skoro nie zawór 4d to poco dwa układy.równie dobrze sprawę załatwiłaby jedna pompa obiegowa:na wyjściu z pieca montujesz pompę obieg. plus zawór różnicowy(jeśli jest możliwość grawitacji),za nią kolektor z którego wyprowadzasz poszczególne piony na grzejniki oraz jeden na bojler i sprawa załatwiona.uklad prosty i skuteczny.patrząc na twój szkic zastanawia mnie zawór różnicowy na układzie cwu.dobre przy braku prądu,natomiast gdy sterownik dostanie sygnał z czujnika cwu że zadana temp.cwu została osiągnięta wyłączy pompę cwu aby niepotrzebnie nie grzać bojlera.mimo to piec nadal będzie go podgrzewał poprzez zawór różnicowy. na czym ma polegać bezpieczeństwo braku zaworów przy grzejnikach w łazience i pom.gosp.? Cytuj
arnow79 Opublikowano 1 Lutego 2010 Autor #10 Opublikowano 1 Lutego 2010 może zacznę od początku ja mieszkam na piętrze i już mam zrobione c.o. wspólnie z rodziną z dołu (wszystko robiłem sam, wszystko działa ok), teraz na wiosnę będę przerabiał c.o. od tego pionu, będę wstawiał osobny kocioł + c.w.u., w sumie jestem amatorem który w oparciu o to forum sam porobił wszystkie instalacje, dlatego nie wszystko jest dla mnie od razu jasne, o jakim kolektorze do zamontowania piszesz Kolego? czy mógłbym prosić o jakiś schemat? co do dwóch obiegów pompowych , do c.o. i c.w.u. , to z tego forum i swojego własnego doświadczenia wiem , że takie rozwiązanie jest lepsze, ponieważ jest możliwość niezależnej kontroli cwu, no i przy jednej pompie istnieje problem wychładzana wody,oczywiście jeżeli jest jakieś dobre rozwiązanie na jednej pompie to chętnie skorzystam z zpodpowiedzi a z bezpieczeństwem i brakiem zaworów na dwóch grzejnikach chodzi mi o to, że w razie jakiejś awarii braku zasilania, i przy takiej sytuacji, że grzejniki z zaworami są pozamykane (hipotetyczna wersja, ale możliwa) to i tak woda się zagotuje, z góry dziękuję za sugestie i pozdrawiam Cytuj
arnow79 Opublikowano 1 Lutego 2010 Autor #11 Opublikowano 1 Lutego 2010 ok.skoro nie zawór 4d to poco dwa układy.równie dobrze sprawę załatwiłaby jedna pompa obiegowa:na wyjściu z pieca montujesz pompę obieg. plus zawór różnicowy(jeśli jest możliwość grawitacji),za nią kolektor z którego wyprowadzasz poszczególne piony na grzejniki oraz jeden na bojler i sprawa załatwiona.uklad prosty i skuteczny.patrząc na twój szkic zastanawia mnie zawór różnicowy na układzie cwu.dobre przy braku prądu,natomiast gdy sterownik dostanie sygnał z czujnika cwu że zadana temp.cwu została osiągnięta wyłączy pompę cwu aby niepotrzebnie nie grzać bojlera.mimo to piec nadal będzie go podgrzewał poprzez zawór różnicowy. na czym ma polegać bezpieczeństwo braku zaworów przy grzejnikach w łazience i pom.gosp.? faktycznie Kolego z tym zaworem różnicowym przy bojlerze masz chyba rację, dzięki za podpowiedź Cytuj
grzeg Opublikowano 1 Lutego 2010 #12 Opublikowano 1 Lutego 2010 a jak nie założysz tych dwóch zaworów to nie zagotujesz wody?chyba nie zrozumiałen twojej myśli.przy braku prądu jesli piec jest szczelnie zamkniety(praca z nadmuchem) to prędzej zgasnie niż zagotuje wodę. a jeżeli n.p. otworzysz szerzej drzwiczki i potem o nich zapomnisz to i tak możesz zagotować piec nawet jesli wszystkie grzejniki będą otwarte i tez nic sie nie dzieje bo ciśnienie ujdzie do naczynia.chyba że latem tesz chcesz grzać na full te dwa pomieszczenia bo nawet jesli sterownik przejdzie w tryb lato i wylączy pompę c.o to i tak woda tam pójdzie przez zawór różnicowy chyba że założysz zawór główny odcinający cały pion. a kolektor o który pytasz można wyspawać , bądż najprościej skręcić z kilku trójników redukcyjnych.n.p jesli wyjscie z pieca ma 1,5 cala a potrze bujesz wyjszcia na trzy piony to skręcasz ze sobą dwa trójniki red. 1,5/1cal, w jeden otwór 1,5cala dajesz zasilanie z pieca w drugi redukcję z 1,5 na 1cal i masz trzy wyjścia 1calowe.zaleta jest taka że woda z niego rozchodzi sie równomiernie na wszystkie piony.oczywiscie w twoim przypadku jeśli wszystkie grzejniki zasilisz z jednego pionu to kolektor jest zbędny.co do obiegu z jedną pompą to taki o którym juz pisalem mozna dołozyc zawór zwr.klapowy na zasil. bojlera po to żeby bojler nie grzal grawitacyjnie wody c.o. kiedy zgaśnie w piecu.ale skoro zdecudowałeś sie na dwa układy to przy nich pozostań,moze żeczywiscie są lepsze.życze powodzenia i sorry że sie tak rozpisałem.pozdro.. Cytuj
ZBYNIQ Opublikowano 1 Lutego 2010 #13 Opublikowano 1 Lutego 2010 bądż najprościej skręcić z kilku trójników redukcyjnych.n.p jesli wyjscie z pieca ma 1,5 cala a potrze bujesz wyjszcia na trzy piony to skręcasz ze sobą dwa trójniki red. 1,5/1cal, w jeden otwór 1,5cala dajesz zasilanie z pieca w drugi redukcję z 1,5 na 1cal i masz trzy wyjścia 1calowe.zaleta jest taka że woda z niego rozchodzi sie równomiernie na wszystkie piony. stara prawda to taka ze instalacja co powinna być spawana a nie skrecana szanowny kolego , ato ztego względu że instalacja spawana ma miejsze opory przepływu aco za tym idzie jak będzie pracowała to nie bedziesz jej słyszał a bynajmiej nie powinieneś jej słyszec Cytuj
Marek Opublikowano 1 Lutego 2010 #14 Opublikowano 1 Lutego 2010 ZBYNIQ świeta słowa prawisz tylko ze dzis młodzi tzw instalatorzy juz nie potrafia spawac , co najwyzej lutowac a amatorzy tymbardziej Cytuj
ZBYNIQ Opublikowano 1 Lutego 2010 #15 Opublikowano 1 Lutego 2010 spawanie to tez lutowanie[na lut srebrny/do stali lub miedziany miedz z miedzią lub mosiądz /ta sama technika ten sam palnik.sam osobiście nigdy nie odważyłem sie lutowac na nr 3[cyna ] w pobiżu pieca tylko stal lub to co wyzej Cytuj
grzeg Opublikowano 1 Lutego 2010 #16 Opublikowano 1 Lutego 2010 Zbynio! ja nie proponuję skręcać całej instalacji tylko kolektor. o jakich oporach mówisz?że nypel 1,5cala robi opór dla trójnika czy innej zlączki lub kolana o tym samym rozmiarze?nie kumam może wyjaśnisz?a Ty Marku powiedz jak wyspawać instalację c.o w stali zachowując spadki i odpowiednie przekroje rur jednocześnie chowając je w posadzkę i w ściany jak to sobie dziś klienci życzą,noi trzeba je jeszcze zaizolować...? Cytuj
grzeg Opublikowano 2 Lutego 2010 #17 Opublikowano 2 Lutego 2010 faktycznie Kolego z tym zaworem różnicowym przy bojlerze masz chyba rację, dzięki za podpowiedź moze zamiast tej różnicówki daj zwykły zawór kulowy.przy normalnej pracy instalacji będzie zamknięty a w razie dłuższej awarii prądu lub pompy odkrecisz go i masz grawitacje... Cytuj
arnow79 Opublikowano 2 Lutego 2010 Autor #18 Opublikowano 2 Lutego 2010 tak zrobię dzięki za małą podpowiedź, a co do spawania, to w obecnych czasach nie widziałem żeby ktoś spawał instalację , raczej nieciekawie to wygląda no i jak niby rury pochować/ ja mam osobiście instalację skręcaną ze stali całkowicie niewidoczną i moim zdaniem to jest lepsze rozwiązanie niż miedź a tym bardziej pex oczywiście przy kotłach na paliwa stałe, żadnych szumów nie słyszę w instalacji pomimo tego że nie jest spawana, no ale ja przecież jestem tylko amatorem, ale jak widzę niektóre instalacje wykonane przez NIEKTÓRYCH starych hydraulików fachowców, to sorry ale ja za darmo nie chcę takiej instalacji Cytuj
arnow79 Opublikowano 3 Lutego 2010 Autor #19 Opublikowano 3 Lutego 2010 coś Panowie nie chcą się dzielić z innymi swoimi spostrzeżeniami, w związku z powyższym sam szperałem po forum i poprawiłem swój schemat , zdecydowałem się jednak na zawór czterodrogowy, na grzejnikach zawory termostatyczne (oprócz łazienki) usunąłem też zawór różnicowy z zasilania c.o. , gdyż z zaworem czterodrogowym i tak wątpię, że będzie działać grawitacja, zastanawiam się też nad tym zaworem do zasobnika , układ wbrew podpowiedziom kolegi z tego postu na dwóch pompach, może jednak ktoś się pokusi o jakąś mądrą podpowiedź, pozdrawiam ps. może ktoś doradzi jaki zasobnik (dwupłaszcz) na 3-osobową rodzinę , kocioł na paliwo stałe 12 kW powierzchnia do ogrzania 80 m2 instal22.bmp Cytuj
groszek Opublikowano 3 Lutego 2010 #20 Opublikowano 3 Lutego 2010 może ktoś doradzi jaki zasobnik (dwupłaszcz) na 3-osobową rodzinę , kocioł na paliwo stałe 12 kW powierzchnia do ogrzania 80 m2 Witam! U mnie mam zainstalowany zasobnik dwupłaszczowy 100 l, przy 4 osobach, ale praktycznie wszyscy używają tylko prysznica. Może chcąc kąpać się w wannie potrzebny byłby większy zasobnik. Dodam tylko, że szybko się nagrzewa, bez porównania do takiego z wężownicą. Wprowadziłem małe zmiany w twoim schemacie, ale sam zdecydujesz czy je wprowadzisz. Pozdrawiam. instal22.bmp instal22.bmp Cytuj
arnow79 Opublikowano 3 Lutego 2010 Autor #21 Opublikowano 3 Lutego 2010 czyli u mnie też by taki wystarczył, gdyż głównie jest używany prysznic, co do poprawki na schemacie, odpowietrznik ok, zapomniałem dodać, natomiast zawór zwrotny klapowy musi być zainstalowany w poziomie, a teraz po twojej poprawce Kolego jest w pionie, czyli nie będzie działał bo będzie cały czas otwarty, chyba, że zastosuję inny zawór zwrotny, dzięki za sugestię pozdrawiam Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.