Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Ekonomiczne i bezpieczne dla podłogi sterowanie ogrzewaniem podłogówki


ergo14

Rekomendowane odpowiedzi

Hej, ogrzewam 3 rok dom z profilu - przy wygrzewaniu podłogi roczne zużycie gazu 2600m za 2021/2022, no dobra wiadomo że wygrzewanie kosztowało.
Rok 2022/2023 zużycie 1720m3 gazu - już trochę lepiej ale nadal wydaje mi się że to dużo na nowy dom w którym mieszkają 3 osoby.
Nasze zużycie gazu na CWU to ~1m3 na dobę.

Walczę grubo z rachunkami za ogrzewanie bo wydaje mi się że na nowy dom wg. aktualnych standardów to dużo za dużo.
I teraz tak, wydaje mi się że mam niskie przepływy ok 1l na pętlę na rotametrach, w domu mamy ciepło ok 21 stopni +- 0.5 - całą dobę bo zawsze ktoś jest obecny. Z tego co patrzyłem po rozdzielaczach - nie mam żadnych pomp - wszystko śmiga na pompie z pieca. 
Mam w domu automatykę podłączoną pod styk ON/OFF kotła i zawory termostatyczne. Mam automatykę domową którą ustawiłem w ubiegłym roku źle - bo było sterowanie PWM per pomieszczenie - więc wydaje mi się że kocioł bardzo czesto taktował.

Teraz po jakichś podpowiedziach automatykę zmieniłem po prostu tak aby był 2 strefy parter i piętro (i jeśli któraś ma być dogrzana to łazienki+wiatrołap też się otwierają) - tak więc zawsze  jest min 60% wszystkich pętli otwarte jeśli "coś ma być grzane".

Przy aktualnych temperaturach dobowych -2 -4 stopnie to mam zużycie dobowe ~11m3.
Przy temperaturach w granichach ~5 to zużycie mam ~7m3.
Czy to jest normalne czy ja już świruję bo inni mówią że oni mają o 1/3 mniejsze zużycie. Ocieplenie wydaje się ok zrobione ale pożyczę kamerę termo żeby zobaczyć czy są jakieś większe problemy.

Próbuję różnych ustawień na piecu dla zasilania podłogówki - przy ustawieniu np. 28 stopni z tego co widzę to żądanie ciepła z automatyki trwa np. 12-16h przy temperaturach w granicach 0, przy -2 to już była dobra - zużycie było w granicach 12m.

Czytałem wypowiedzi innych i chyba mam za mocny piec - modulacja od 5.5kw - no ale już z tym aktualnie nic nie zrobię wymiana 3 letniego kotła zupelnie nieekonomiczna się wydaje.
Instalator był z polecenia - rozumiałem że zrobią projekt i przeliczą (mieli jakiegoś inżyniera od tego) - ostatecznie wydaje mi się że nie było tego projektu a przynajmniej ja nie widziałem go/nie dostałem więc nie znam długości pętli (na pomieszczenie 56m salon/kuchnia/jadalnia wyszło 9 pętli wg opisu rozdzielacza).

Moje pytania:

Czy zużycie u nas jest normalne czy zbyt duże na taki dom w przybliżeniu oczywiście?
Czy przy takich temperaturach zewnętrznych to nie powinien ten piec krócej chodzić i szybciej dogrzewać dom?
Czy jeśli jest kiepski odbiór ciepła to czy nie lepiej dać większą temperaturę zasilania np. 35 stopni i piec będzie dużo wcześniej wyłączany przez termostaty?
Jesli dam te 35 stopni to czy nie uszkodzę tych nieszczęsnych parkietów - w jawor parkiet informują "restrykcyjne utrzymanie temperatury 27 stopni C na górnej powierzchni podłogi oraz utrzymywanie bezwzględnej wilgotności powietrza w pomieszczeniach w granicach 45-60%" - zakładam że chodzi powierzchnię deski warstwowej a nie wylewki.
 

Nie mam pomysłu jak wyregulować system aby zużycie było mniejsze - serwisant do kotła był - przejrzał ustawienia i stwierdził że jest ok I on by chciał w swoim domu mieć rachunek za gaz 5600 wiec nie mam co narzekać.... Komfort cieplny mamy wysoki tylko rachunki mega wysokie.


 

Edytowane przez ergo14
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I jeszcze wykres reakcji na żądanie ciepła, dla jasności temperaturę mierzę w najchłodniejszych miejscach - przy oknach/wyjściach na taras także myślę że realnie to jest nieco wyższa.

image.thumb.png.b6c39ddb0532e83340b78cc78b52e940.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaki dom ma metraż, masz podpiwiczenie?. Piszesz ze wszytko idzie na pompie z kotła to chyba metraż tak do 160m2? Jaka jest aktualna temp. na kolte jak grzeje?
Do podłogówki napewno kociol źle dobrany za duza moc minimalna. Podloga powinna spokojnie wytrzymać 35-40 stopni na zasilaniu z kotła.
Przy 5,5kW 24h kociol może spalić 0,5-0,6m3/h więc da wynik około 12m3 na dobe. Gdy taktuje spali mniej więcej, wszytko sie zgadza. Muszę Cie zmartwić jeśli chodzi 24h na dobe z min 5,5kW i masz 21 stopni to szału nie ma. Budynek dużo potrzebuje ciepla. Przy podlogowce jesli chodzi bezpośrednio na kotle dajemy kociol z moca min około 2kW wtedy będziesz mial na dobe 0,2m3/h czyli około 5m3 + 1m3 na CWU. Zalaczas kocioł w pazdzierniku a wylaczasz w kwietniu. Problemem może być to że przy tej mocy 2kW w budynku będzie max 18-19 stopni.
Aha takie sterowanie to robi się przy grzejnikach. Podłogówka ma za duza bezwladnosc więc jest to bez sensu. Podłogówka na grzać cały czas, a czujnik temperatury zew. z krzywą ma sterowac kotlem tak aby modulowal mocą!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

54 minuty temu, Raidenx8607 napisał(a):

Jaki dom ma metraż, masz podpiwiczenie?. Piszesz ze wszytko idzie na pompie z kotła to chyba metraż tak do 160m2? Jaka jest aktualna temp. na kolte jak grzeje?

Dom ma ok 160 użytkowej (opis w profilu z boku, brak podpiwniczenia) - ustawiłem 30 stopni zasilanie.

54 minuty temu, Raidenx8607 napisał(a):

Muszę Cie zmartwić jeśli chodzi 24h na dobe z min 5,5kW i masz 21 stopni to szału nie ma

Mogłem nieprecyzyjnie się wyrazić - teraz działa 16h na dobę mam 21 stopni i nagrzałby bardziej tylko termostaty po osiągnięcu 21.5 wyłączą piec.
 

54 minuty temu, Raidenx8607 napisał(a):

Podłogówka na grzać cały czas, a czujnik temperatury zew. z krzywą ma sterowac kotlem tak aby modulowal mocą!

Nie mam pogodówki - zarówno wykonawca jak i serwisant z innej firmy sugerowali żeby nie dokładać bo budynek mocno ocieplony.

Widziałem ze ludzie piszą że przepływy powinny być w 1-2l a u mnie jest ten 1litr tak ledwo ledwo - więc ustawiłem sterowanie tak że przez kilka godzin zawsze grzeje gorna albo dolna strefa a przez resztę czasu obydwie - inne bezwładności. Wydawało mi się to lepsze - moge w sumie otworzyć wszysko jesli to by miało pomóc.

54 minuty temu, Raidenx8607 napisał(a):

Problemem może być to że przy tej mocy 2kW w budynku będzie max 18-19 stopni.

Przy zerze jak ustawiłem 27 stopni to bez problemu dogrzał do 21 - także może nie będzie tragedii?. Raz właśnie jak ustawiłem troche za dużo to mocno przegrzałem dom 😉



Ale to co sugerujesz zrobić dalej? Zamontować pogodówkę (mam przewody nie mam podłączonej) i ustawić żeby było grzanie cały czas i wyłączyć zupełnie automatykę od zaworów na listwach?

Rozumiem ze ostatecznym rozwiązaniem było by wymienić kocioł na coś co moduluje od 2kw np? Zastanawiam się czy to było by ekonomiczne jakbym znalazł kogoś kto by chciał kupić ten piec po demontażu.

Edytowane przez ergo14
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro dogrzewa to przeplywy sa wystarczajace, kociol niech pracuje całą dobę na Pmin zobaczymy jaka temp bedzie w domu jesli bedzie wyzsza od 21 to masz odpowiedź. Wtedy mozesz wymienic kociol i niech pracuje 24h. Ale widać że ktoś Ci wcisnol taki kociol abyś bulił za gaz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

47 minut temu, Raidenx8607 napisał(a):

Skoro dogrzewa to przeplywy sa wystarczajace, kociol niech pracuje całą dobę na Pmin

Pmin czyli mam ustawić na wejściu niewiem... z 25? Wiem że u mnie palnik od 5.5kw działa więc chyba będzie taktował?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak ustaw moc na Pmin i niech pracuje tak cala dobe sprawdź potem jaka masz temp w domu i spalanie gazu. Jeśli dom dobrze ocieplony to 4kW spokojnie wystarczy. Na regulatorze ustaw więcej żeby się nie wyłączał. Będziemy wiedzieć ile potrzebujesz mocy teraz koło 0 stopni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Raidenx8607 napisał(a):

Tak ustaw moc na Pmin i niech pracuje tak cala dobe sprawdź potem jaka masz temp w domu i spalanie gazu. Jeśli dom dobrze ocieplony to 4kW spokojnie wystarczy.

Ale co ja mam konkretnie zrobić - mam możliwość ustawić temperaturę na wejściu tylko w zakresie od 20 do 45 stopni- i piec sobie moduluje - pokazuje minimalną moc palnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temperatura nie powinna być mierzona w miejscach szczególnie narażonych na zimno i ciepło.

W dniu 26.11.2023 o 23:48, ergo14 napisał(a):

Jesli dam te 35 stopni to czy nie uszkodzę tych nieszczęsnych parkietów

Te 35 stopni, to raczej masz nieuniknione. Jak przyjdą srogie mrozy, to nawet więcej pójdzie w podłogę.

Co do ustawienia temperatury minimalnej, to zapewne chodzi o minimalną moc kotła. To ustawiasz w menu serwisowym. U mnie kocioł też nie chce pracować cały czas. Jest to zapewne związane z tym, że mam bufor. Teraz kombinuję z przepływami, aby je zrównoważyć. Może uda się tak to ustawić, że kocioł zacznie pracować cały czas. Nie umie go powstrzymać od nadmiernego grzania. Kilka razy na dzień dogrzewa bufor do wyższej temperatury z jakiegoś dziwnego powodu.

 image.thumb.png.7c58d87150b5cd39eb00aa5b909fe2f0.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale co ja mam konkretnie zrobić - mam możliwość ustawić temperaturę na wejściu tylko w zakresie od 20 do 45 stopni- i piec sobie moduluje - pokazuje minimalną moc palnika.
Kociol pokazuje moc min czy aktualna? Schodzi wogole do 5,5kW? Przeważnie kotły wyświetlają temperaturę zasilania, przy postoju ciśnienie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 29.11.2023 o 17:01, Raidenx8607 napisał(a):

Kociol pokazuje moc min czy aktualna? Schodzi wogole do 5,5kW? Przeważnie kotły wyświetlają temperaturę zasilania, przy postoju ciśnienie.

Ten immergas ma mocno prymitywny wyświetlacz i kiepską instrukcję, pokazuje temperaturę chyba na wyjściu z wymiennika (bo ta wartość się zmienia, czyli zakładam że to zasilanie), ma też wyświetlacz "mocy płomienia" 4 stopniowy. U mnie zawsze jest moc płomienia na minimum.
 

Edytowane przez Ryszard
Proszę nie cytować ostatniego postu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten immergas ma mocno prymitywny wyświetlacz i kiepską instrukcję, pokazuje temperaturę chyba na wyjściu z wymiennika (bo ta wartość się zmienia, czyli zakładam że to zasilanie), ma też wyświetlacz "mocy płomienia" 4 stopniowy. U mnie zawsze jest moc płomienia na minimum.
 
Napewno pokazuje temp. zasialnia. Ogolnie wiemy że nic nie wiemy. To że jest na min nie świadczy że bierze 5,5kW. Może brać np 7 lub 8kW. Trzeba wejść w serwis i sprawdzić aktualna moc. Może być z tym problem. Można też sprawdzić po odczycie gazu np przez 1h pracy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, Raidenx8607 napisał(a):

To że jest na min nie świadczy że bierze 5,5kW. Może brać np 7 lub 8kW.

To jest najlepsze - w menu serwisowym z dokumentacji ktora ja mam mam tylko temperatury do podglądu + "sygnał płomienia" (uA x 10) i to wszystko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja Ci napiszę, że nie tędy droga. Kocioł raczej ładnie sobie radzi z tą podłogówką i całkiem długo potrafi pracować. Podnoszenie temperatury zasilania (na rzecz krótszej pracy kotła) nic tutaj nie pomoże. Przepływy też nie mają nic do rzeczy.

Serwisanta możesz poprosić o wydruk z analizatora spalin. Tam masz napisaną w % sprawność spalania. Na niskiej temp. zasilanie powinna być koło 97-98%.

Pogodówkę warto dołożyć, unikasz wtedy wahania temperatury w domu.

Modulacją kotła się nie przejmuj, bo przy podłogówce można po prostu zabronić pracy przez część dnia. Wtedy kocioł będzie miał co robić przez resztę dnia i nawet ta wyższa moc minimalna nie będzie problemem.
Problem jest jak ktoś ma grzejniki i przez to małą ilość wody w obiegu.
 

Sprawdziłbym:

-czy czasem cyrkulacja nie idzie 24h na dobę. Jeśli tak, to warto wrzucić najprostszy zegar sterujący albo jakąś bardziej zaawansowaną automatykę

-kamerą termowizyjną którędy ucieka najwięcej ciepła

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

37 minut temu, teres napisał(a):

To ja Ci napiszę, że nie tędy droga. Kocioł raczej ładnie sobie radzi z tą podłogówką i całkiem długo potrafi pracować. Podnoszenie temperatury zasilania (na rzecz krótszej pracy kotła) nic tutaj nie pomoże. Przepływy też nie mają nic do rzeczy.

Ale dla jasności - to jest z automatyki żądanie ciepła z termostatu - to nie znaczy że płomień jest i że kocioł pracuje - ale nie mam jak tego zarejestrować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

39 minut temu, ergo14 napisał(a):

Ale dla jasności - to jest z automatyki żądanie ciepła z termostatu - to nie znaczy że płomień jest i że kocioł pracuje - ale nie mam jak tego zarejestrować.

No najprościej to wyłączyć termostat z kotła, złapać moment kiedy się wychłodzi już, włączyć termostat i zobaczyć ile czasu jest płomień, jaka moc kotła itd.

Możesz też podejrzeć wydajność pompy zgodnie z instrukcją https://www.immergas.pl/wp-content/uploads/2022/11/Victrix-Exa-24-X-1-ErP-1041695_001.pdf strona 18

Pod d2 masz temperaturę zasilania CO, a pod d8 masz temperaturę powrotu. Możesz popatrzeć jaka jest różnica (delta) temperatur.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.