latonio Opublikowano 13 Listopada 2020 #1 Opublikowano 13 Listopada 2020 Witam szanownych forumowiczów. Po sezonie grzewczym zamierzam zmienić kopciucha na "zdrowszy" kociołek i przy okazji lekko przerobić starą grawitacyjną, opartą na żeliwnych żeberkach i grubych rurach instalację. Zmiany, póki co, w najbliższej okolicy kotła. Czy instalacja pokazana na schemacie jest dobrze zaprojektowana? Coś do wymiany, zmiany? Za wszelkie sugestie będę wdzięczny. Cytuj
Darekgra Opublikowano 13 Listopada 2020 #2 Opublikowano 13 Listopada 2020 Powrót z CWU jest wpięty źle. Musi być na powrocie bezpośrednio do kotła. Dokładnie pomiędzy pompą na powrocie z 4d a kotłem. Cytuj
hajtaler428 Opublikowano 13 Listopada 2020 #3 Opublikowano 13 Listopada 2020 (edytowane) Źle wpięty powrót CWU - nie w powrót CO a w obieg kotłowy Edytowane 13 Listopada 2020 przez hajtaler428 Tym razem ja byłem drugi :) Cytuj
Darekgra Opublikowano 13 Listopada 2020 #4 Opublikowano 13 Listopada 2020 (edytowane) Jeszcze ZZ na obiegu grzejników brakuje. Edytowane 13 Listopada 2020 przez Darekgra Cytuj
hajtaler428 Opublikowano 13 Listopada 2020 #5 Opublikowano 13 Listopada 2020 Jak już szczegółowo to podłączenie przy naczyniu jak poniżej Cytuj
latonio Opublikowano 13 Listopada 2020 Autor #6 Opublikowano 13 Listopada 2020 Ok. Dzięki za sugestie. Mój błąd z powrotem. Na brudno miałem ok, ale nie czytelnie. Naczynko tak mam, jak w sugestii hajtaler428. Z przelewem i odpowietrzeniem. Może podpowiecie jeszcze, jakiej średnicy rur użyć, by to z grubsza zgrać z resztą instalacji z rurami dwu i jednocalowymi? Cytuj
latonio Opublikowano 14 Listopada 2020 Autor #7 Opublikowano 14 Listopada 2020 Jeszcze jeden schemat instalacji zaczerpnięty od Jockera z zastosowaniem zaworu mieszającego 3d termostatycznego. Jest tylko jeden szkopuł. Nie mam możliwości założenia zaworów termostatycznych na grzejniki. Cytuj
Darekgra Opublikowano 14 Listopada 2020 #8 Opublikowano 14 Listopada 2020 Coś chyba pomieszałeś w tym schemacie od Jockera. Cytuj
latonio Opublikowano 14 Listopada 2020 Autor #9 Opublikowano 14 Listopada 2020 Nie uwzględniłem podłogówki, bo jej nie mam i schemat jest odwrócony na lewą stronę od kotła, bo u mnie tak by było. Pytanie. Czy to u mnie może zadziałać, bo nie ukrywam jest to o wiele tańsza instalacja od pierwszej wersji. Cytuj
Darekgra Opublikowano 14 Listopada 2020 #10 Opublikowano 14 Listopada 2020 Podaj link do tego schematu Jockera. Cytuj
hajtaler428 Opublikowano 14 Listopada 2020 #11 Opublikowano 14 Listopada 2020 (edytowane) Schemat jest błędny. Jeśli nie masz termostatów na grzejnikach to przy jego poprawieniu nie ma on sensu- przy zastosowaniu zaworu 3d do ochrony powrotu na grzejniki pójdzie wysoka temperatura i nie będzie kontroli nad temperaturą pomieszczeń Edytowane 14 Listopada 2020 przez hajtaler428 Cytuj
Darekgra Opublikowano 14 Listopada 2020 #13 Opublikowano 14 Listopada 2020 Działanie tego schematu jest moim zdaniem mocno ideowe, ciężkie do wysterowania i zrównoważenia. Cytuj
latonio Opublikowano 14 Listopada 2020 Autor #14 Opublikowano 14 Listopada 2020 Też się tego obawiam. Cytuj
hajtaler428 Opublikowano 14 Listopada 2020 #15 Opublikowano 14 Listopada 2020 (edytowane) W tym schemacie potrzebne jest sprzęgło i jego prowizorką jest ten bajpas. Sterowalność po stronie kotłowej jest niepotrzebna bo jest zawór z wkładką i powrót swoją temperaturę zawsze będzie miał. Po stronie odbiorów- na OP ma zawór 3d a na grzejnikach ma termostaty więc musi zapewnić temperaturę minimalną którą osiąga modulując temperaturą zasilania. Maksymalnej nie ma bo termostaty zrobią swoje. Gdybyś miał termostaty to wystarczy jedna pompa i zawór 3d bez żadnego bajpasu. Minusem jest tylko to że temperatura zasilania grzejników jest taka jak na kotle. Mam tak u siebie i osobiscie mi to nie przeszkadza. Jak piszesz termostatów nie masz więc musisz jakoś obniżyć temp zasilania na grzejniki dlatego opcja z zaworem 4d jest najlepsza. Ewentualnie zawór 3d z siłownikiem lub jeśli chcesz taniej to termostatyczny z ręczną nastawą temperatury w zakresie 30-65st( taki typ jak na filmie na podlogówce afriso ATM lub Esbe VTA) a ochrona powrotu pompą przewałową na bajpasie spinającym zasilanie z powrotem. Edytowane 14 Listopada 2020 przez hajtaler428 Cytuj
latonio Opublikowano 14 Listopada 2020 Autor #16 Opublikowano 14 Listopada 2020 (edytowane) Wiadomo, że fajnie było by mieć taniej. Ale przede wszystkim ma być dobrze i trwale. Właśnie ten pierwszy schemat jest dla mnie tym, który pewnie zrealizuję. Tylko jeszcze nurtują mnie dwie sprawy. Pierwsza to przekrój rur na przerabianym odcinku instalacji, by grał z resztą. 1" czy 5/4". Według Afriso zawór czterodrogowy do mojej instalacji powinien być jednocalowy, bo 5/4 ma za duży przepływ. Druga sprawa, to pompy. Chciałbym niezbyt drogie i w miarę energooszczędne ale też dobrane do instalacji w kwestii wydajności. Edytowane 14 Listopada 2020 przez latonio Cytuj
Darekgra Opublikowano 14 Listopada 2020 #17 Opublikowano 14 Listopada 2020 (edytowane) Pompy to wydaje mi się że Wilo yonos pico 25/1-4 mogą spełnić twoje oczekiwania. Przepływ za duży to naprawdę nie jest problem. Jeśli wykonasz instalację na Cu28 i zaworze 1" to będziesz zadowolony. Edytowane 14 Listopada 2020 przez Darekgra Cytuj
hajtaler428 Opublikowano 14 Listopada 2020 #18 Opublikowano 14 Listopada 2020 Jeśli chodzi o wydajność to przy instalacji "pograwitacyjnej" najmniejsza 25/40 będzie za duża więc tu problemu z wyborem nie ma. Autoadaptu nie potrzebujesz bo nie ma termostatów. Cytuj
latonio Opublikowano 14 Listopada 2020 Autor #19 Opublikowano 14 Listopada 2020 @hajtaler428 nie bardzo kumam. Najmniejsza za duża więc nie ma problemu. Cytuj
hajtaler428 Opublikowano 14 Listopada 2020 #20 Opublikowano 14 Listopada 2020 (edytowane) No mniejszej nie kupisz jak 40(4 m podnoszenia) więc z tym problemu nie ma. Nie bierz czasem 60 Edytowane 14 Listopada 2020 przez hajtaler428 Cytuj
latonio Opublikowano 17 Listopada 2020 Autor #22 Opublikowano 17 Listopada 2020 (edytowane) Witajcie ponownie Forumowicze. Najpierw pragnę przeprosić Jockeya za przekręcenie nicka. Przepraszam kolegę. Druga, to prośba o podpowiedź co do średnicy rur. Czy tak, jak pisałem 5/4", bo takie jest zasilanie i powrót w kotle ( według części forumowiczów tak ma być), czy 1" ze względu na przepustowość zaworu dla mojej instalacji. A, może 5/4 na krótkim obiegu, a dalej 1". Co o tym myślicie? Czy ewentualnie zawór czterodrogowy 5/4" będzie też dobrym rozwiązaniem? Edytowane 17 Listopada 2020 przez latonio Cytuj
latonio Opublikowano 19 Listopada 2020 Autor #23 Opublikowano 19 Listopada 2020 Panowie. Nie daje mi spokoju jeszcze jedna sprawa. Co zrobić, by woda cwu, w okresie, gdy trzeba będzie popędzić trochę kocioł, nie była zbyt gorąca? By nie przekraczała przykładowo 50 stopni. Cytuj
hajtaler428 Opublikowano 19 Listopada 2020 #24 Opublikowano 19 Listopada 2020 Na CWU masz osobną pompę i w zasobniku będzie taka temperatura jaką ustawisz w sterowniku. No chyba że sterownika nie ma Cytuj
latonio Opublikowano 19 Listopada 2020 Autor #25 Opublikowano 19 Listopada 2020 Czyli ustawiając w sterowniku temp cwu 48 stopni, pompka działa do momentu, gdy dobije do tych 48 i się wyłącza. Tak to działa?Wysłane z mojego Nokia 7.1 przy użyciu Tapatalka Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.