Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Schemat instalacji.


latonio

Rekomendowane odpowiedzi

Witam szanownych forumowiczów. Po sezonie grzewczym zamierzam zmienić kopciucha na "zdrowszy" kociołek i przy okazji lekko przerobić starą grawitacyjną, opartą na żeliwnych żeberkach i grubych rurach instalację. Zmiany, póki co, w najbliższej okolicy kotła. Czy instalacja pokazana na schemacie jest dobrze zaprojektowana? Coś do wymiany, zmiany? Za wszelkie sugestie będę wdzięczny.

schemat instalacji.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powrót z CWU jest wpięty źle.

Musi być na powrocie bezpośrednio do kotła. Dokładnie pomiędzy pompą na powrocie z 4d a kotłem.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Źle wpięty powrót CWU - nie w powrót  CO a w obieg kotłowy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak już szczegółowo to podłączenie przy naczyniu jak poniżej

0300178c.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok. Dzięki za sugestie. Mój błąd z powrotem. Na brudno miałem ok, ale nie czytelnie. Naczynko tak mam, jak w sugestii hajtaler428. Z przelewem i odpowietrzeniem. Może podpowiecie jeszcze, jakiej średnicy rur użyć, by to z grubsza zgrać z resztą instalacji z rurami dwu i jednocalowymi?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jeden schemat instalacji zaczerpnięty od Jockera z zastosowaniem zaworu mieszającego 3d termostatycznego. Jest tylko jeden szkopuł. Nie mam możliwości założenia zaworów termostatycznych na grzejniki.

 

 

schemat II.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś chyba pomieszałeś w tym schemacie od Jockera.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie uwzględniłem podłogówki, bo jej nie mam i schemat jest odwrócony na lewą stronę od kotła, bo u mnie tak by było. Pytanie. Czy to u mnie może zadziałać, bo nie ukrywam jest to o wiele tańsza instalacja od pierwszej wersji.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Schemat jest błędny. Jeśli nie masz termostatów na grzejnikach to przy jego poprawieniu nie ma on sensu- przy zastosowaniu zaworu 3d do ochrony powrotu na grzejniki pójdzie wysoka temperatura i nie będzie kontroli nad temperaturą pomieszczeń

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Działanie tego schematu jest moim zdaniem mocno ideowe, ciężkie do wysterowania i zrównoważenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też się tego obawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tym schemacie potrzebne jest sprzęgło i jego prowizorką jest ten bajpas. Sterowalność po stronie kotłowej jest niepotrzebna bo jest zawór z wkładką i powrót swoją temperaturę zawsze będzie miał. Po stronie odbiorów- na OP ma zawór 3d a na grzejnikach ma termostaty więc musi zapewnić temperaturę minimalną którą osiąga modulując temperaturą zasilania. Maksymalnej nie ma bo termostaty zrobią swoje.

Gdybyś miał termostaty to wystarczy jedna pompa i zawór 3d bez żadnego bajpasu. Minusem jest tylko to że temperatura zasilania grzejników jest taka jak na kotle. Mam tak u siebie i osobiscie mi to nie przeszkadza. Jak piszesz termostatów nie masz więc musisz jakoś obniżyć temp zasilania na grzejniki dlatego opcja z zaworem 4d jest najlepsza. Ewentualnie zawór 3d z siłownikiem lub jeśli chcesz taniej to termostatyczny z ręczną nastawą temperatury w zakresie 30-65st( taki typ jak na filmie na podlogówce afriso ATM lub Esbe VTA) a ochrona powrotu pompą przewałową na bajpasie spinającym zasilanie z powrotem.

image.thumb.png.3ae526285757061a4014c1cbee0ee4ea.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiadomo, że fajnie było by mieć taniej. Ale przede wszystkim ma być dobrze i trwale. Właśnie ten pierwszy schemat jest dla mnie tym, który pewnie zrealizuję. Tylko jeszcze nurtują mnie dwie sprawy. Pierwsza to przekrój rur na przerabianym odcinku instalacji, by grał z resztą. 1" czy 5/4". Według Afriso zawór czterodrogowy do mojej instalacji powinien być jednocalowy, bo 5/4 ma za duży przepływ. Druga sprawa, to pompy. Chciałbym niezbyt drogie i w miarę energooszczędne ale też dobrane do instalacji w kwestii wydajności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompy to wydaje mi się że Wilo yonos pico 25/1-4 mogą spełnić twoje oczekiwania.

Przepływ za duży to naprawdę nie jest problem.

Jeśli wykonasz instalację na Cu28 i zaworze 1" to będziesz zadowolony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o wydajność to przy instalacji "pograwitacyjnej" najmniejsza 25/40 będzie za duża więc tu problemu z wyborem nie ma. Autoadaptu nie potrzebujesz bo nie ma termostatów. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@hajtaler428 nie bardzo kumam. Najmniejsza za duża więc nie ma problemu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No mniejszej nie kupisz jak 40(4 m podnoszenia) więc z tym problemu nie ma. Nie bierz czasem 60

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A, jarzę. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie ponownie Forumowicze. 

Najpierw pragnę przeprosić Jockeya za przekręcenie nicka. Przepraszam kolegę.

Druga, to prośba o podpowiedź co do średnicy rur. Czy tak, jak pisałem 5/4", bo takie jest zasilanie i powrót w kotle ( według części forumowiczów tak ma być), czy 1"  ze względu na przepustowość zaworu dla mojej instalacji. A, może 5/4 na krótkim obiegu, a dalej 1". Co o tym myślicie? Czy ewentualnie zawór czterodrogowy 5/4" będzie też dobrym rozwiązaniem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie. Nie daje mi spokoju jeszcze jedna sprawa. Co zrobić, by woda cwu, w okresie, gdy trzeba będzie popędzić trochę kocioł, nie była zbyt gorąca? By nie przekraczała przykładowo 50 stopni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na CWU masz osobną pompę i w zasobniku będzie taka temperatura jaką ustawisz w sterowniku. No chyba że sterownika nie ma

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli ustawiając w sterowniku temp cwu 48 stopni, pompka działa do momentu, gdy dobije do tych 48 i się wyłącza. Tak to działa?

Wysłane z mojego Nokia 7.1 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.