Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Instalacja C.W.U oraz CO pod stropem


plasticfun

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam ponownie Szanownych kolegów 

 Obecnie jestem na etapie planowania CO i C.W.U. Pod koniec roku mam zamiar poprowadzić instalację  między drewnianym ocieplonym stropem a sufitem podwieszanym (jest tam około 15-20 cm wolnej przestrzeni) Rury zasilające wody pitnej chcę poprowadzić od kotłowni do rozdzielacza,który będzie znajdował się w środku domu.Dalej od rozdzielacza w analogiczny sposób do punktów poboru.To samo chce wykonać z ogrzewaniem podłogowym,tylko że nad sufitem podwieszanym do zasilenia rozdzielacza pójdzie miedź w jakiejś otulinie,chyba że polecicie coś innego.Nie ukrywam że niestety ze względów finansowych instalacje chcę wykonać sam jak większość budujących.
Dom mam parterowy a ściany działowe będą wykonane z profili stalowych z podwójną płytą gipsową,więc nie będzie żadnego bruzdowania itd..Zastanawia mnie tylko jak prawidłowo wykonać odpowietrzenie instalacji CO prowadzonej pod stropem? Czy wystarczy odpowietrznik przy rozdzielaczu do podłogówki? Czy nie będzie problemu z instalacja i naczynie przelewowe na tym samym poziomie? W kotłowni zakładam (ale nie na pewno) wykonanie instalacji otwartej (tak dla bezpieczeństwa).Odległość z kotłowni do rozdzielaczy to około 4-5 metrów.
Zdaję sobie również sprawę,że użyję trochę więcej metrów rur ,lecz to  mi nie przeszkadza. Od rozdzielaczy chciałbym wykonać całą instalację pitnej wykonać z rur TECEflex sanitarnych a CO TECEflex  grzewcza lub wielowarstwowa. Przy zleceniu wykonania OZC,projektu OP oraz wystawienie świadectwa charakterystyki energetycznej (to wszystko razem za 850 zł) firma daje do 20 % zniżki na system TECE.


Jakieś sugestie?

Czym będę ogrzewał to niestety jeszcze nie dokonałem wyboru,ale przygotować wyjście zawsze można.

Pozdrawiam 

plasticfun

 

Opublikowano

Ja mam wszystkie rury pod stropem i jest OK, bez żadnych dod odpowietrzeń, grunt to nie robić lokalnych syfonów.

A teraz napisz po co ci rozdzielacz do wody użytkowej?- robisz odejścia od rur prowadzonych górą i to wszystko

Opublikowano

Dzięki za zainteresowanie Sambor.

Nawet o tym nie pomyślałem o systemie trójnikowym pod stropem.

Myślałem tylko żeby robić jak najmniej połączeń rur nad sufitem podwieszanym i to wydawało mi się rozsądnym pomysłem,żeby nie tracić na ciśnieniu wody oraz uniknięcie jakichkolwiek nieszczelności .Dlatego planowałem rozdzielacz.

No i jest możliwość zamknięcia każdego obwodu osobno.

Mam pytanie czy zamiast miedzi z kotłowni do rozdzielacza OP można położyć jakiegoś pex-a ,żeby też zminimalizować połączenia?

Opublikowano

Rury PP wychodzą taniej niż miedź lecz ja nie potrafię zgrzewać.

A jak z ciśnieniem? 

np.osoba biorąca prysznic w łazience a moja droga żoneczka używa wody w kuchni przy zmywaniu.

Czy są to duże lub odczuwalne spadki?

Opublikowano
W dniu 29.02.2020 o 10:22, Stempos1980 napisał:

Tak łatwo napisać lecz nie łatwo wykonać :-)  

Filmików na ten temat jest mnóstwo wiem,więc będzie trzeba kupić zgrzewarkę trochę rurek i złączek i się nauczyć czegoś nowego. Następnie przystąpić do  konkretnego wykonania instalacji. Palnik do miedzi już posiadam,ale zgrzewarkę musiałbym kupić .Czy taki model jest wystarczający do wykonania takiej instalacji?

Zgrzewarka do PP model MG 314 BIS 1500W

Pozdrawiam

plasticfun

Opublikowano
Godzinę temu, sambor napisał:

A teraz napisz po co ci rozdzielacz do wody użytkowej?- robisz odejścia od rur prowadzonych górą i to wszystko

Sambor jeszcze jedno pytanie odnośnie poprowadzenia takiej instalacji.

Czy rury pod stropem ( prowadzące ) musiała by mieć większą średnicę tzn. PP 32 mm a odejścia do punktów 25 mm? Czy mogą być takie same?

Rozumiem też że rura PP zasilająca i powrotna  do rozdzielacza  OP ma mieć też średnicę 32 mm czy się mylę?

Najdalszy punkt poboru wody to kuchnia około 10-12 metrów.

Opublikowano

U mnie między bojlerem a kranem w kuchni jest ponad 18m, dałem  główne rury PP40, a odejścia PP25 i jest OK, cyrkulacja jest z PP20.

Ważna jest dobra izolacja , nie mniejsza niż 50mm, dodatkowo można wełną owinąć 

Jak zasilasz rozdzielacz to zasilanie musi być takie same jak powrót, a średnica zależy od przepływu w rurze i od odległości.

Opublikowano
2 godziny temu, sambor napisał:

robisz odejścia od rur prowadzonych górą i to wszystko

1. W poprzednim pytaniu miałem na myśli układ trójnikowy jak twój bez rozdzielacza.Czyli  stosować główna PP 40 mm a odejścia PP 25 mm?

 

Godzinę temu, plasticfun napisał:

Najdalszy punkt poboru wody to kuchnia około 10-12 metrów.

2. Mój błąd przepraszam. Taka odległość to z kotłowni do kuchni tylko zimna woda.Natomiast bojler będzie zamontowany w tym samym pomieszczeniu co planuję z rozdzielaczem do podłogówki (pralnia w środku domu) wtedy mam odległość w linii prostej do punktu w  kuchni około 6 metrów.Z tego powodu cyrkulacji bym nie chciał robić.

 

Godzinę temu, sambor napisał:

Ważna jest dobra izolacja , nie mniejsza niż 50mm

3. Strop jest drewniany będzie ocieplony 35 cm wełna mineralną.

Wszędzie gdzie pod stropem będą ułożone rury a poniżej sufit podwieszany będzie  temperatura pokojowa(nie ma zimnych pomieszczeń).Czy koniecznie trzeba dawać taka izolację?Myślę że wystarczy tylko polietylenowa otulina chroniąca przed roszeniem.Chyba że się mylę to proszę mnie poprawić.

Godzinę temu, sambor napisał:

Jak zasilasz rozdzielacz to zasilanie musi być takie same jak powrót, a średnica zależy od przepływu w rurze i od odległości.

4. Rozdzielacz do podłogówki będzie znajdował się w linii prostej jakieś 4-5 metrów od kotłowni .

Pozdrawiam

plasticfun

Opublikowano

Podstawowa rzecz: operując średnicami rur podawajcie średnice nominalne DN, bo  między Cu22, PEX20 a PP20 jest kolosalna różnica.

Opublikowano

A dlaczego nie system rozdzielaczowy do wody użytkowej?Owszem będzie droższy ale i pewniejszy(nie ma łączeń w podłodze czy ścianie) tym bardziej że autor postu nie ma doświadczenia w zgrzewaniu rur PP

 

Opublikowano
W dniu 29.02.2020 o 13:56, Grundfos napisał:

A dlaczego nie system rozdzielaczowy do wody użytkowej?Owszem będzie droższy ale i pewniejszy(nie ma łączeń w podłodze czy ścianie) tym bardziej że autor postu nie ma doświadczenia w zgrzewaniu rur PP

Witam i również dziękuję za zainteresowanie

Na początku postu napisałem że tak zamierzam,lecz wysłucham i wyczytam każdą poradę :-)

Pozdrawiam

plasticfun

Opublikowano
4 godziny temu, Grundfos napisał:

A dlaczego nie system rozdzielaczowy do wody użytkowej?Owszem będzie droższy ale i pewniejszy(nie ma łączeń w podłodze czy ścianie) tym bardziej że autor postu nie ma doświadczenia w zgrzewaniu rur PP

Sam system zasilania w wodę nie ma nic wspólnego z systemem wykonania instalacji, a prasowanie też nie jest takie proste , szczególnie dla większych średnic 

A PP to można łatwo się nauczyć a materiał tani jak barszcz i zgrzewarka też.

Opublikowano
W dniu 29.02.2020 o 18:27, sambor napisał:

Sam system zasilania w wodę nie ma nic wspólnego z systemem wykonania instalacji, a prasowanie też nie jest takie proste , szczególnie dla większych średnic 

A PP to można łatwo się nauczyć a materiał tani jak barszcz i zgrzewarka też.

Nie przeczę dla mnie warto spróbować inaczej gdy można.To że miałem zamiar układać rury do rozdzielacza i od rozdzielacza. To  tylko moje spostrzeżenia bo tak się naoglądałem tam gdzie pracuję i staram się porównać sposoby instalacji.

Od nastu lat pracuję w Norwegii jako cieśla i obserwuję na budowach jak hydraulicy i elektrycy układają instalację.Zaznaczam że to budownictwo szkieletowe. U nas to by nie przeszło.Wszystko musi być w poziomie i pionie.Tam niestety tak nie ma.Jest plan rury idą pod sufitem i w ścianach w jak to tylko możliwe :-)  ,ale spotykają się w jednym punkcie tzn.nad lub przy rozdzielaczu  i to od wody pitnej i od ogrzewania następnie dalej do punktów odbioru.

Bardzo mało jest instalacji poprowadzonej w podłogach tylko w wyjątkowych przypadkach,że względu na trudny dostęp w razie W Bynajmniej w moich obserwacjach.

W internecie jest mnóstwo informacji od rodzimych firm co i jak i gdzie itd ,lecz to tylko namawianie na zakup produktu.Czasami jest dobry czasami nie. 

Osobiście mam takie ulubione powiedzenie że  <Wiedza musi być wykuta na kowadle doświadczenia>  i tego się trzymam. 

Dlatego postanowiłem zapytać bardziej doświadczonych osób ,co myślą o moim  zamiarze instalacji.

Sambor zaproponowałeś  mi coś o czym nawet nie pomyślałem i nie widziałem.Dlatego zadawałem ci dodatkowe pytania dla własnego zrozumienia.Doceniam twoje duże zaangażowanie na forum i  jestem Ci  za to wdzięczny.

Pozdrawiam

plasticfun

 

 

Opublikowano

Kup zgrzewarke do PP i działaj. Ja nigdy nie murowałem, a dom sam postawilem. Instalacji nie kładłem, a też w trakcie sie nauczyłem. Tylko na poczatku warto miec pomoc drugiej osoby do przytrzymania rur czy innych elementow. Powodzenia! 

Opublikowano
5 godzin temu, pafiik napisał:

Kup zgrzewarke do PP i działaj. Ja nigdy nie murowałem, a dom sam postawilem. Instalacji nie kładłem, a też w trakcie sie nauczyłem. Tylko na poczatku warto miec pomoc drugiej osoby do przytrzymania rur czy innych elementow. Powodzenia! 

 

4 godziny temu, sambor napisał:

Przy średnicach większych niż PP 20 to obowiązkowe

Do pomocy to żoneczka lub dzieci pomogą.Zawsze to coś i nie kosztuje - nooo dzieciakom zawsze coś odpalam,żeby nie marudziły :-)

Wczoraj jeszcze długo studiowałem ten system zgrzewany.Zgrzewanie wygląda na łatwe,myślę że sobie poradzę.Rury tylko PP stabilizowanych włóknem szklanym i nie z marketu

W dniu 29.02.2020 o 18:27, sambor napisał:

PP materiał tani jak barszcz i zgrzewarka też

To mnie zaskoczyło i faktycznie się zgadza.

a co do zgrzewarki 

W dniu 29.02.2020 o 10:33, plasticfun napisał:

Zgrzewarka do PP model MG 314 BIS 1500W

To wystarczająca jest czy kupić coś lepszego?

Pozdrawiam

plasticfun

Opublikowano
47 minut temu, plasticfun napisał:

To wystarczająca jest czy kupić coś lepszego

Mi koleś polecił do drobnych prac  czyli mam potrzebuje to korzystam  sprzęt z Castoramy . Coś tam gadał o kamieniach że się oklejaja, a ta z casto daje rady za te pieniądze  .  Powiem Ci że też miałem z nią swój debiut . Jednego babola odwalilem i szczerze sam się dziwię że to juz dwa lata działa . Otóż czasem trzeba mieć dwie zgrzewarki by coś polaczyc i niestety nie miałem tej drugiej :) . Grzalem na chama i po skosie :) trudno myśląc co ma być to będzie . No i jest jak trza  dziala. Tak że myśl co robisz i leć za koleją by uniknąć ciężkiego naciagania wyginania i takich tam. A tu jest problem że trzeba grzać dwa elementy . 

Opublikowano

Cześć FAFAŁ

Dzięki za zainteresowanie i podpowiedzi.To znaczy że ta zgrzewarka co podałem nazwę da spokojnie radę,jeśli chodzi o moc.

A jeśli chodzi o zgrzewanie dwóch elementów razem w tym samym czasie to oglądałem ją w akcji i ona posiada dwa kamienie i nie wygląda to na trudne zadanie (grzanie dwóch elementów na raz ) Tylko pod jednym warunkiem że trzeba ją solidnie przy montować lub ktoś musiał by pomóc ją przytrzymać.

Ja na początku przymierzałem się do instalacji systemu Teceflex z rozdzielaczem zmontowane na tuleje zaciskowe.Też prosta robota no ale niestety nie ma co ukrywać że rury PP zgrzewane cenowo wychodzą taniej.

Nie mam jeszcze parcia na położenie tej instalacji jak pisałem w pierwszym poście że  planuje pod koniec roku.A plan jest ważny żeby potem chaosu nie było.   

Mam inne prace do wykonania przy domku. Jak wiesz człowiek budując dla siebie chciałby wszystko jak najlepiej żeby później spokojnie spać :-)

Pozdrawiam

plasticfun

Opublikowano

Mi chodziło o to .

Polecialem z jednej strony , później z drugiej . Tak było mi łatwiej . Spotkaly sie dwa elementy . Niestety bylo za malo miejsca by to zrobic fachowo jedna zgrzewarka . W takich wypadkach odpala sie dwie zgrzewarki . Jedna grzejesz np rure a druga kolano . I się tak laczy . Wiem to byla moja wina :) jednak wolałem napisac bo można sobie wiele oszczędzić nerwów . Tak to wiadomo leci się jedna z dwoma kamieniami . Gdy coś jest proste i ma się to pole manewru to spokojnie mozna samemu pp 32 ogarnąć. 

Doskonale rozumiem Cie , nie tyle że będę budowal a remontowal :) 

Opublikowano

No teraz rozumiem :-)     Wcześniejszy post był trochę zakręcony i starałem się go pokumać:-)

Dzięki i dobrego dnia życzę

Pozdrawiam

plasticfun

Opublikowano

Witam,

w domu całą instalację wody ciepłej mam zrobioną w łańcuchu (ring) gdzie najdalszy punkt ma powrót do cyrkulacji.

Przy rozdzielaczu musisz zawsze wylać trochę wody żeby zaczęła lecieć ciepła.

Całość instalacji wodociągowej mam wykonanej z PP20 zbrojonej włóknem. Jeśli masz zasilanie z wodociągu to większe średnice są bez sensu (sprawdź jaki przekrój ma otwór w wodomierzu).

Im grubsze rury tym więcej "ciepłej" wody musisz wylać żeby zaczęła lecieć ciepła. Miedź w instalacji czy stal nie poprawia wyniku jeśli nie jest na stałe utrzymywana cyrkulacja...

Węże do kranów czy zawory w bateriach mają otwory w granicach 2-4mm średnicy, podłączenia wężykami 3/8" też są bardzo cienkie i nikt nie płacze ze względu na spadki ciśnienia.

Jeśli w instalacji CWU masz >3bar nie masz co obawiać się o spadki ciśnienia.

 

Sam wykonywałem swoją instalację C.O. oraz C.W.U. na rurkach PP i większość zgrzewałem samemu.

Nawet PP50 można zgrzać samemu jedną zgrzewarką raz jedną stronę, raz drugą ze dwa razy. Tak wyjście z zaworu 4 drożnego 5/4" zgrzewałem z rurą PP50 i od 8 lat nic nie cieknie...

Nauczyć się można można szybko ale polecam skórzane rękawice na początek. Unikniesz wielu bolesnych oparzeń na początku.

Ja po pierwszych próbach założyłem rękawice.

Zgrzewarkę kupiłem jak niżej w 2012 r. za 139zł, teraz za 100zł można kupić...

ZGRZEWARKA-DO-RUR-PCV-PP-2660W-MATRYCE-1

nic się nie dzieje z kamieniami nawet gdy tak jak ja trzymałem ją przez całe dnie włączoną na maxa gdy zgrzewałem.

 

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.