Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Problem z ustawieniem Bosch Condens GC9000iW + CW400


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam.

Na początku chciałem napisać, że od kilku dniu próbuje znaleźć jakieś pomocne ustawienia na forach, ale z marnym efektem. 

Zanim napiszę o piecu to mam jeszcze 2 pytania:

1.Czy to, że na rachunku za gaz mam przeliczenie jako, że 1 m3 gazu to 10.9 kW, a patrząc na dane z pieca wychodzi, że 1m3 gazu to średnio 8.3 kW- to jest normalne? Jakieś straty przy spalaniu czy złe ustawienie pieca?

2. Czy to możliwe, że taka firma jak bosch mogła źle skonfigurować temperaturę na CW400? Pytam bo obok Cw400 przyłożyłem 3 inne termometry i te 3 pokazały tą samą temperaturę, a na CW 400 pokazało o 1.1 stopień mniejszą wiec w kalibracji ustawień dodałem 1.1 K i pokazuję tą samą. Ale zastanawiam się czy 3 termometry pokazują źle czy możliwy jest błąd CW 400, aż o 1,1 stopień.

A teraz do sedna.

Posiadam piec Bosch Condens GC9000iW 20kW + CW400 i odnoszę wrażenie, że nie jest on poprawnie ustawiony. W momencie kiedy piec był sprawdzany i rzekomo wyregulowany przez serwisanta po podpięciu byłem za granicą wiec tato przekazał mi informację, że serwisant był, uruchomił piec, wyregulował i tak zostało. Problem w tym, że niedawno się wprowadziłem do domu, a od podpięcia minęło kilka miesięcy więc dopiero teraz tak naprawdę sprawdzam jak piec funkcjonuje po rzekomych ustawieniach przez serwisanta. 

Przy obecnych ustawieniach problem, który zauważyłem jest związany z taktowaniem pieca. Po kilku dniach obserwacji zauważyłem, że piec włącza się średnio 90 razy na dobę. I od kilku dni grzebię w internecie próbując wykonać jakieś zmiany w ustawieniach pieca czytając fora gdzie ludzie mają podobne problemy z taktowaniem, lecz przynosi to małe skutki lub wręcz odwrotnie tzn. przy ustawieniach(serwisanta) przy średniej temp -2 w nocy 2 w dzień zjadło jakoś 6 m3 gazu, po wprowadzeniu zmian, które znalazłem w internecie z takim samym piecem przy temp 0 w nocy 3 w dzień, zjadło mi 8 m3 gazu, więc jeszcze więcej, a taktowanie dalej pozostało takie samo). Wróciłem wiec do ustawień (serwisanta).

Proszę więc czy mógłby ktoś zerknąć co mogę zmienić w ustawieniach, zanim zadzwonię do serwisanta wydam kasę i dalej nie będę pewny czy dobrze to zrobi.

Trochę informacji na temat budynku:

Nie wiem który metraż muszę podać do ogrzania, bo też szukałem o tym informacji i każdy podaję inną, tak więc podaję metraż powierzchni użytkowej.

Powierzchnia domu użytkowa 135 m2, lecz kaloryfer mam również w garażu czyli dodatkowe jakby miejsce do ogrzania +20 m2 = 155 m2

Dom jest z poddaszem, na dole jest podłogówka + grzejnik w garażu oraz drabinka w łazience. Na górze 5 pokoi wszędzie kaloryfery + łazienka z podłogówką i drabinką. Na górze, tak naprawdę używane są tylko 2 pokoje więc w pozostałych grzejniki są zakręcone bo i tak jest w nich ciepło. Temperatura ustawiona jest na 22-23 stopnie. Podłogówka podzielona jest na 3 strefy, które mogę sterować regulatorem. Dom z pustaka max ocieplony styropianem grafitowym 0.031 okna tez dobrze izolowane i poddasze wełna 30 cm 0.035.

Jeżeli potrzebne więcej informacji proszę pisać. Może ktoś mi pomoże rozwiązać problem z taktowaniem pieca i z ograniczeniem spalania.

Przesyłam zdjęcia z obecnych ustawień pieca.

IMG_20200120_103332.jpg

IMG_20200120_103406.jpg

IMG_20200120_103414.jpg

IMG_20200120_103514.jpg

IMG_20200120_103520.jpg

IMG_20200120_103531.jpg

IMG_20200120_103551.jpg

IMG_20200120_103602.jpg

IMG_20200120_103610.jpg

IMG_20200120_103622.jpg

IMG_20200120_103634.jpg

IMG_20200120_103649.jpg

IMG_20200120_103713.jpg

IMG_20200120_103731.jpg

IMG_20200120_103801.jpg

IMG_20200120_103809.jpg

IMG_20200120_103822.jpg

IMG_20200120_103829.jpg

IMG_20200120_103839.jpg

IMG_20200120_103849.jpg

IMG_20200120_103901.jpg

IMG_20200120_103909.jpg

IMG_20200120_104032.jpg

IMG_20200120_122626.jpg

Opublikowano

A tak na rympał: zmień "minimalna temperaturę zewnętrzną " z - 10 na - 20. I zobacz co się zmieni.

 

Masz w kontrolerze tylko jeden obieg grzewczy?

 

Wysłane przy użyciu Tapatalka

 

 

 

 

 

 

Opublikowano

Jeżeli zmiana z - 10 na - 20 dużo nie pomoże, to chyba zostaje ci tylko obniżanie krzywej grzania poprzez obniżania punktu końcowego. Np 2 stC co tydzień i obserwacja. Tylko przy obserwacjach notuj temperaturę zewnętrzna, abyś porównywał podobne sytuację z tymi samymi temperaturami zewnętrznymi.

 

A jakie zmiany wprowadziłeś, że zużycie gazu wzrosło?

 

Wysłane przy użyciu Tapatalka

 

 

 

 

Opublikowano

Z tego co dobrze pamiętam to zmieniłem temperaturę na auto w dzień 22,5 w nocy 21.

krzywa grzania z punktem poczatkowym z 25 zmienilem na 22 i punkt koncowy z 75 na 50

wplyw pomieszczenia z 3K zmienilem na 7K, 

Chyba tyle zmieniłem.

Znajomy mi wczoraj doradził, żebym ustawił:

Stała temp grzania 22.5, czas wybiegu pompy 3 min,  interwal czasu z 10 na 20 min i interwal temp z 5K na 6K, sposob regulacji wg temp pomieszczenia. Tak wiec ustawiłem to wczoraj wieczorem i zauważyłem dziś ok(11.00) ,że zużycie gazu na CO z 41kW/24 spadło na 32kW/24. Tylko nie wiem czy to kwestia ustawień czy tego, że w nocy było max -1. Ale niestety nawet przy tych ustawieniach dalej pozostał problem z taktowaniem bo przez 24 h uruchomił się 80 razy.

Czy te ustawienia w teorii mogą coś zmienić czy raczej nic nie pomogą?

Jeżeli nic mi to nie zmieni przez kilka dni ustawie tak jak piszesz z -10 na -20 i ustawie na krzywą grzania z ptk początkowym i się będę bawił w regulację obniżając ją. Jak nic nie zmieni to chyba będę zmuszony zadzwonić po serwis i pilnować co facet będzie zmieniał.

 

Opublikowano

Jak ustawisz wg temperatury pomieszczenia to na pewno Ci będzie taktowal, bo to jest on/off.

Wróć do wg krzywej z punktem początkowym.

Po pierwsze mało zmian na raz, bo nie będziesz wiedział co poprawia a co pogarsza.

Po drugie, po zmianie poczekaj przynajmniej kilka dni i obserwuj. Nic na szybko.

Wysłane przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

Ok. Zrobię tak jak napisałeś. Za kilka dni napiszę czy coś się zmieniło.

Tylko jeszcze od jakich punktów zacząć wg krzywej? Zostawić tak jak było ustawione wcześniej od 25-75 tylko zmienić z -10 na -20 stopni czy zacząć np. od 23-50 przy -20 i zmniejszać? 

I tak abym dobrze zrozumiał wszystko to co to jest ten punkt początkowy w krzywej bo nie jestem pewny czy dobrze rozumiem to pojęcie.

Opublikowano (edytowane)

1. Zmień -10 na -20

2. Ustaw krzywą na 25-75

 

Punkt początkowy: temperatura (u Ciebie 25stC) wychodząca w dany obieg, gdy na zewnątrz jest +20

Punkt końcowy: temperatura (u Ciebie 75stC) wychodząca w dany obieg, gdy na zewnątrz jest 'temperatura minimalna zewnętrzna' (czyli poporzednio -10, a obecnie -20). 

Pośrednie temperatury są liczone "proporcjonalnie" przez sterownik.

To wszystko, gdy na sterowniku jest ustawione +21stC i: albo nie ma 'wpływu pomieszczenia' albo temperatura pokoju zmierzona na sterowniku jest równa ustawionej (czyli 21stC). W innych przypadkach krzywa jest przesuwana "odpowiednio" do sytuacji (tu masz to opisane, jak lubisz matematykę: http://wiki.gbbkolejka.pl/tiki-index.php?page=Krzywa+grzania%2C+jej+ustawianie+oraz+temperatura+wpływu+pomieszczenia )

 

Sama zmiana temperatury minimalnej z -10 na -20 spowoduje wypłaszczenie krzywej. Ustawienie -20 spowoduje też, że bardziej precyzyjniej będziesz korygował krzywą.

 

PS. Zobacz, czy w diagnostyce masz coś takiego jak 'temperatura powrotu'. Ona jest bardzo ciekawa. Różnica między temperaturą wychodzącą a temperaturą powrotu mówi dużo ile twój dom jest wstanie odebrać ciepła z pieca. 

A różnica między temperaturą wychodzącą z pieca a temperaturą zadaną piecowi, jeżeli jest większa niż ' interwal temp', powoduje jego wyłączenie (dlatego kolega ci proponował zwiększenie z 5K na 6K) na 'interwal czasu' minut.

 

PS. Pamiętaj, żeby obniżać krzywą tylko wtedy, gdy ciągle masz ciepło w domu (właściwy komfort ciepłny). Jak zacznie się robić zimno (nawet w jednym pokoju), to stop - dalej nie obniżaj. W przeciwnym wypadku mógłbyś w zasadzie wyłączyć piec i miałbyś bardzo oszczędne spalanie gazu... :-)

Edytowane przez gbbsoft
Opublikowano (edytowane)

Jeszcze jedna sprawa: jeżeli Tech zamknie ci wszystkie przewody, to nie ma siły: piec się wyłączy. I żadne ustawienia w kontrolerze tego raczej nie zmienią.... (temperatura wychodząca z pieca powinna mocno zacząć rosnąć w stosunku do temperatury zadanej, bo woda nie jest odbierana).

 

Czy Tech steruje tylko podłogówką?

Co jest w pomieszczeniu, gdzie jest sterownik CW400: grzejniki czy podłogówka?

Edytowane przez gbbsoft
Opublikowano

Sterownik CW400 jest w miejscu gdzie jest podłogówka na dole w salonie wraz z aneksem czyli w miejscu gdzie jest ok 50m2 otwartej przestrzeni.

Sterownik tech steruje tylko podłogówka (przesyłam zdjęcie poniżej jak to wygląda).

Z pieca idzie rurka z woda do rozdzielacza i tam podłogówką steruje zawór gdzie dalej idzie do następnego rozdzielacza bo mam porobione strefy grzania na podłogówce. Druga cześć wody idzie w grzejniki na górę i do garażu. Mam nadzieję, że da się zrozumieć (dosyłam zdjęcie dla lepszego zrozumienia). 

Wysyłam również aktualne zdjęcia z CW400 na temat powrotu wody.

Mam jeszcze jedną teorie na ten temat, ale nie jestem specem w tych sprawach więc mogę nie mieć racji.

Patrząc na zdjęcie, można zauważyć, że piec pracuje z minimalną mocą 14% czyli jakieś 2,8 kW. Jeżeli zawór od podłogówki jest otwarty tylko w 5 % to znaczy, że w miejscach gdzie mam porobione strefy i są kontrolery temperatury, zadana  temperatura została osiągnięta wiec ciepła woda idzie w grzejniki na górze. Z racji tego, że kaloryfery działają tylko w 2 z 5 pokoi to nawet te 2,8 kW(minimalny płomień) jest za dużo bo temp powrotu jest 35,7 stopni i dlatego piec się wyłącza.  Czyli reasumując, dom jest dobrze ocieplony i ciepło wyprodukowane przez piec przy minimalnym płomieniu i tak jest za duże, aby go odebrać na chwilę obecną.

Czy to co napisałem ma jakiś sens i czy jest taka możliwość na takie zachowanie pieca? To tylko moja teoria ale jeszcze raz napiszę, że nie jestem specem :)

 

83089297_2614324068811795_8165413474638233600_n.jpg

83314483_188158052330510_5235981367694589952_n.jpg

83183555_176216050152328_102238269097377792_n.jpg

83773234_582061315965797_5598631453932912640_n.jpg

83157053_228107624848567_2025030531208445952_n.jpg

82635243_218793549139595_4510604950958505984_n.jpg

Opublikowano

Tak, to co opisujesz jest prawdopodobne.

Zauważ, że różnica między temperatura zadaną a temperatura powrotnej wody jest tylko 5stC. Piec chodzi na minimalnej mocy, ale temperatura wyjścia wody jest zgodna z temperaturą zadaną.

Jak temperatura powrotną trochę wzrośnie, to piec ją podgrzeje tak, że temperatura wody wychodzącej przekroczy o 5stC temperaturę zadaną i piec sie wyłączy.

Możesz zwiększyć interwał temperatury z 5stC na 6stC, co spowoduje trochę rzadsze wyłączanie, ale tylko trochę. Mosesz zwiększyć interwał czasowy do 15, 20 minut, to pięc po wyłączeniu będzie dłużej czekał nim się włączy.

Wpływ pomieszczenia przy tym układzie chyba nie ma sensu, możesz go ustawić na 0K, bo piec nie ma prawie żadnego wpływu na temperaturę pomieszczenia, gdzie się znajduje (bo steruję tym inne urządzenie), więc skutek jest nieprzewidywalny i wydaje mi się, że wprowadza to tylko zament.

Podobnie ustawienie temperatury na kontrolerze nie ma sensu, ustaw 21stC i już. Wtedy przynajmniej krzywa grzania będzie interpretowana bezpośrednio. W przyszłości zamiast na chwilę podnosić krzywa grzania, będzie mógł po prostu ustawić na kontrolerze np 25stC, co da dokładnie ten sam efekt (np jak na zewnątrz będzie - 20 a w domu zrobi się zimno).



Wysłane przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

Na kaloryfery dajesz 40stC, w pokojach jest ok? Wystarczająco ciepło?

Ps. Może ktoś wie, co to jest "max. Temp. Wyłączania" (ustawione na 40stC)? Nie przypominam sobie tej opcji...

Wysłane przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

Powiedzmy, że za 2-3 dni wprowadzę zmiany które mi podałeś, na chwilę obecną obserwuję ustawienia które zrobiłem przedwczoraj wieczorem. Do tej pory zauważyłem dziwną rzecz przy spalaniu i nie wiem czy to jest spowodowane jakimiś stratami czy czym? Otóż zauważyłem, że dane o zużyciu kW przy ogrzewaniu w stosunku do licznika gazu wcześniej wychodziło, że mniej więcej z 1m3 gazu osiągałem 8.2 kW, a od 2 dni wychodzi że, z 1m3 gazu osiąga 9,3 kW. Czym może być to spowodowane? Przy czym na rachunku za gaz jest napisane, że 1m3=10.9 kW więc i tak wydaje mi się, że z piecem coś nie tak skoro rzekoma sprawność jest to 110 % czy jakoś tak.

Mógłbyś coś powiedzieć gdzie te uciekające kW czy to normalne, że piec nigdy nie osiągnie pełnych wartości przy spalaniu?

Niestety co do temperatury to musi być te minimum 22.5 -23, żona bardzo lubi ciepło i mamy półrocznego synka wiec wolę aby mu było cieplej. 

Czy dobrze rozumiem to co napisałeś, żeby ustawić krzywą grzania(która chyba jest ustawiana na 21 stopni) i nie podnosić tej wartości aby krzywa była ustawiona do 23 stopni, a na kontrolerze Cw400 ustawić 25 stopni wiec krzywa jakby się podniesie do 23 stopni grzania temperatury w pomieszczeniu  ? Nie wiem czy dobrze to wszystko zrozumiałem. A jeżeli tak to piec nie będzie dążył do tego aby osiągnąć temperaturę 25 w pomieszczeniu ?

Co do kaloryferów na górze, temperatura jak widać na zdjęciach jest zadana 40 stopni i mogę powiedzieć, że czasami jest nawet za ciepło. Cały czas próbuję wyczuć termostat na kaloryferze bo jest odkręcony na 4 zakres i ostatnio co się zdziwiłem, żona w nocy przykręciła go na 3,5 bo było zbyt ciepło. Sypialnia ma jakieś 18 m2 i mamy tam 1 większy kaloryfer, który jak widać wydala przy temp zasilania 40 stopni. Drugi pokój, który jest ogrzewany to gościny ok 12m i termostat ustawiony na 3. W pozostałych pokojach termostat jest ustawiony na zakres 1,5 bo i tak jest ciepło w tych pomieszczeniach.

Cały czas przeglądam jakieś w fora w poszukiwaniach optymalnego rozwiązania, ale z tego co sam mogę wywnioskować po przeczytaniu dużej ilości forum to to, że piec taktuje, bo mam dobrze ocieplony dom i do póki nie będę grzał pozostałych pokoi to ciepło wyprodukowane przez piec nie będzie miało ujścia i piec się będzie wyłączał.

Może być taka sytuacja ?

Mogę, uruchomić pozostałe kaloryfery w 3 pokojach tylko nie widzę sensu póki co bo ich nie użytkuje, a i tak jest w nich ciepło przy czym przy uruchomieniu na pewno wzrośnie zużycie gazu.

 

PS. Ja Ci nie odpowiem co to jest "max. Temp. Wyłączania" (ustawione na 40stC) bo sam każdego dnia dowiaduję się coraz więcej na temat znaczenia wyrazów w ogrzewaniu :)

 

Opublikowano (edytowane)
3 godziny temu, Om3K napisał:

Mógłbyś coś powiedzieć gdzie te uciekające kW czy to normalne, że piec nigdy nie osiągnie pełnych wartości przy spalaniu?

Nie wiem.

 

3 godziny temu, Om3K napisał:

Niestety co do temperatury to musi być te minimum 22.5 -23, żona bardzo lubi ciepło i mamy półrocznego synka wiec wolę aby mu było cieplej. 

Z tego co zrozumiałem, za temperaturę w pomieszczeniu, gdzie jest kontroler CW400, nie odpowiada CW400 tylko Tech. Jeżeli tak jest, to:

- ustaw temperaturę dla żony na TECHu

- na CW400 ustaw 21stC

- ustaw 'wpływ pomieszczenia' na 0K.

 

Cytat

A jeżeli tak to piec nie będzie dążył do tego aby osiągnąć temperaturę 25 w pomieszczeniu ?

Jeżeli ustawisz "Wpływ pomieszczenia" na 0K, to "nie będzie dążył". A teraz pewnie dąży, tylko bezskutecznie, bo z faktu, że podniesie temperaturę wody wychodzącej z pieca nie wynika podniesienie temperatury w pokoju, bo Tech i tak ograniczy temperaturę wody w podłogówce w pomieszczeniu. Nieprawdaż?

 

PS. A do tego Tech idzie jakiś termometr umieszczony w pokoju lub/i na zewnątrz?

PS2. Dla dziecka najlepsza temperatura to raczej 20stC i ciepłe ubranie. Ale to jest inna bajka... :-)

Edytowane przez gbbsoft
Opublikowano

Powoli będę dążył do tego aby zejść na 21 stopni, kwestia przyzwyczajenia. Niestety przed wprowadzeniem do domu mieszkaliśmy u teściów gdzie panowały wieczne tropiki. A tam stary śmieciuch więc regulacja temperatura była taka - ile włożysz tyle spali, a że teściu lubi ciepło to temp w domu była 26-28 stopni...(tylko w kąpielówkach siedzieć) :) No wiec taki szybki przeskok z temp 28 na 21 jest dla nas teraz odczuwalny :)

Dokładniej sytuacja wygląda tak, że na dole tam gdzie podłogówka mam 3 strefy -salon, kuchnia i korytarz. W każdej strefie mam bezprzewodowy sterownik pokojowy R-8B(zdjęcie) więc takich sterowników mam 3. Z sterowników przekazywane są dane o zadanej temperaturze do listwy Tech L-8(Bezprzewodowy sterownik siłowników termostatycznych)(zdjęcie) i on steruje konkretnymi strefami ogrzewania. I on jest połączony z Tech ST-431N(sterownikiem zaworu mieszającego), który tak jak widać na zdjęciu steruje zaworem wody która idzie w podłogówkę i na którym mogę ustawić np. zadana temp wody.

Dobrze zrozumiałeś, że CW400 jest w pomieszczeniu gdzie jest podłogówka.

Tylko pytanie mam.

Jeżeli zrobię tak jak napisałeś

- ustaw temperaturę dla żony na TECHu

- na CW400 ustaw 21stC

- ustaw 'wpływ pomieszczenia' na 0K.

To czy w momencie kiedy na sterownikach R-8B złapie 22,5 stopnia, a na Cw400 ustawię 21 stopni to Cw400 wykryję temp 22,5 lub większą od ustawionej tam 21 to nie spowoduję to wyłączenie pieca bo temp na Cw400 bedzie wyższa niż zadana?

 

83423055_886387588464860_2854064948546371584_n.jpg

82851700_487032455525406_1233332822920396800_n.jpg

83089297_2614324068811795_8165413474638233600_n.jpg

Opublikowano (edytowane)

Ciągle nie pojmujesz, że (u Ciebie!):

- ustawienie temperatury na CW400 (zwanej: "ustawiona temperatura pomieszczenia") nie ma nic wspólnego ze zmierzoną normalnym termometrem temperaturą w żadnym z pokoi. Więc zmiana temperatury na CW400 na 21stC nie spowoduje żadnej bezpośredniej zmiany temperatury w żadnym z pokoi, spowoduje tylko zmianę temperatury wychodzącej z pieca. Może wpłynąć pośrednio na zmianę temperatury w jakimś pokoju i jeżeli tak będzie, to będziemy to korygować krzywą grzania. W twoich pokojach za temperaturę odpowiada albo (a) Tech albo (b) termostaty na kaloryferach, a nie CW400.

- ustawiona temperatura na CW400 (czyli 21stC) to nie jest "temperatura zadana pieca" (zwana czasami w skrócie "temperaturą zadaną", jak widać w sposób mylący). "Temperatura zadana pieca" wynika z krzywej grzania i u Ciebie wynosi bliżej 40stC.

 

Więc:

Cytat

Powoli będę dążył do tego aby zejść na 21 stopni, kwestia przyzwyczajenia. 

Ja nie namawiam Ciebie, abyś zmienił temperaturę w pomieszczeniach. Wręcz odwrotnie: trzymaj temperaturę w pomieszczeniach (np: 28stC) bez zmian (!), bo jej zmiany spowodują kolejne trudności w zrozumieniu jak to wszystko u Ciebie działa.

 

Cytat

To czy w momencie kiedy na sterownikach R-8B złapie 22,5 stopnia, a na Cw400 ustawię 21 stopni to Cw400 wykryję temp 22,5 lub większą od ustawionej tam 21 to nie spowoduję to wyłączenie pieca bo temp na Cw400 bedzie wyższa niż zadana?

W tym zdaniu słowem "zadana" (temperatura) rozumiesz "temperaturę zadaną dla pomieszczenia". Natomiast my się posługujemy pojęciem "temperatura zadana dla pieca". To są całkiem inne temperatury!

1. Jezeli na CW400 "zadasz temperaturę dla pomieszczenia" 21stC, a w pokoju będzie temperatura 22.5stC, to nic się nie stanie, ponieważ ustawiłeś (albo: powinieneś ustawić) "wpływ pomieszczenia" na 0K (czytaj: zero). Jeżeli ustawisz "wpływ pomieszczenia" na coś innego niż 0K, to różnica w tych temperaturach co najwyżej spowoduje przesunięcie krzywej grzania (to oddzielna opowieść), ale na pewno nie spowoduje wyłączenia pieca (na pewno nie bezpośrednio, o czym się dowiesz poniżej).

 

2. Głównym powodem wyłączania się pieca jest fakt wykrycia, że "temperatura rzeczywista kotła" (temperatura wody wchodzącej do pieca) przekracza o 5K (="interwał temperatury") "temperaturę zadaną kotła".

Teraz: "temperaturę zadaną kotła" wylicza kontroler CW400 biorą pod uwagę:

  • (a) krzywą grzewczą,
  • (b) zmierzoną temperaturę zewnętrzną na dworze
  • (c) korygując wynik o "wpływ pomieszczenia" (który u Ciebie ma być 0, czytaj: zero) (pomnożony o różnicę między "temperaturą zadaną pomieszczenia" a "temperaturą zmierzoną pomieszczenia" i to wszystko pomnożone przez 3, jeżeli obwód ma ustawione, że zasila grzejniki a nie podłogówkę) oraz
  • (d) korygując wynik o różnice pomiędzy "temperaturę zadaną pomieszczenia" ("zadaną" a nie "zmierzoną") a 21stC (ta różnica powinna być u Ciebie równa zero) (także mnożąc tą różnicę przez 3, jeżeli obwód ma ustawione, że obsługuje grzejniki a nie podłogówkę).

Uff.. (to jest wszystko opisane tu: http://wiki.gbbkolejka.pl/tiki-index.php?page=Krzywa+grzania%2C+jej+ustawianie+oraz+temperatura+wpływu+pomieszczenia)

Jak widzisz jest tego dużo. Z tych wymienionych 4 punktów chcę u Ciebie połowę (czyli (c) i (d)) po prostu wyzerować, wyłączyć, bo ze względu na konstrukcję układu nie mają sensu. Wtedy łatwiej będzie ogarnąć całość. 

 

PS. Przypominam, że naszym celem jest zmniejszenie wyłączania się pieca przy niezmienionych temperaturach w pomieszczeniach.

Edytowane przez gbbsoft
  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

<do usunięcia>

 

Edytowane przez gbbsoft
Opublikowano

W końcu teraz zrozumiałem, że temperatura wyświetlana na CW400 nie jest temperaturą która obecnie panuje w pokoju tylko jest to temperatura zadana na piec. Teraz również odpowiedziałem sobie na pytanie, które zadałem w pierwszym poście:

"Czy to możliwe, że taka firma jak bosch mogła źle skonfigurować temperaturę na CW400? Pytam bo obok Cw400 przyłożyłem 3 inne termometry i te 3 pokazały tą samą temperaturę, a na CW 400 pokazało o 1.1 stopień mniejszą wiec w kalibracji ustawień dodałem 1.1 K i pokazuję tą samą. Ale zastanawiam się czy 3 termometry pokazują źle czy możliwy jest błąd CW 400, aż o 1,1 stopień."

Cały czas myślałem, że to temperatura pomieszczenia bo pokazywało inaczej, wiec teraz muszę cofnąć tę korektę z 1.1 na 0. Czy dobrze rozumiem ?

Jutro z rana powprowadzam podane przez Ciebie zmiany, tak aby mieć punkt odniesienia do kontrolowania tego co 24 h.

Niestety co do pokoju to jak to przysłowie mówi " W życiu nie ma ideałów", dlatego człowiek sam się musi męczyć nawet co do ustawień pieca :)

Wielki plus dla Ciebie, że potrafiłeś mi to wyjaśnić, jeszcze nie wszystko do końca rozumiem ale w praktyce będę widział co się dzieje z ogrzewaniem. Jeszcze 2 tygodnie temu nie miałem pojęcia, że poprawne ustawienie pieca ma ogromny wpływ na sprawność i ekonomikę pracy pieca. Byłem nieświadomy jak zapewne mnóstwo ludzi, którzy ogrzewają piecem na zasadzie " Ciepło mam w domu to piec grzeje dobrze więc nic nie ruszam". A u mnie wyszło to wszystko, że przez przypadek zaniepokoiłem się dużą liczbą startów.

Opublikowano
7 minut temu, Om3K napisał:

Cały czas myślałem, że to temperatura pomieszczenia bo pokazywało inaczej, wiec teraz muszę cofnąć tę korektę z 1.1 na 0. Czy dobrze rozumiem ?

Jeżeli sterownik wisi na ścianie, to pokazuje temperaturę w pomieszczeniu. Tak stoi w instrukcji obsługi.

U mnie też tak jest. 

Skoro pokazuje ci błędną temperaturę, to ją skoryguj. Od tego jest ta opcja właśnie.

 

Opublikowano

Ok , wszystko przeczytałem 2 razy aby zrozumieć, za kilka dni napiszę co przyniosły zmiany i ustawienia, które jutro wprowadzę. W razie pytań będę pisał :)

Opublikowano

Jeszcze mam 2 pytania.

Jutro ustawię piec wg Twoich zaleceń tzn

Temp minimalna -20 

krzywa z punktem poczatkowym 25-75

Interwał temp 6K

Interwał czasu 20 min

wpływ pomieszczenia 0

Moje 2 pytania to:

Czy ustawiając krzywą z punktem początkowym 25-75 i  z maksymalną temp zasilania 75 to maksymalną temp ogrzewania zwiększyć z 40 tez do 75 stopni czy to nie ma nic wspólnego i zostawić tak jak mam teraz 40 stopni ?

Oraz który wybrać sposób obniżenia : ograniczony, próg temp zewnętrznej czy próg temp pomieszczenia?

Opublikowano

Ad1. Rozumiem, że mówisz o ustawieniach CW400... Ja bym zwiększył do 75. Nie rozumiem po co ustawić ograniczenie temperatury przy grzejnikach? A co będzie, gdy na dwórze będzie -25stC? Ogrzejesz pokoje woda z 40stC?

 

Ad2. Ustawilbym 'ograniczony'. Tu masz wyjaśnione tryby: http://wiki.gbbkolejka.pl/tiki-index.php?page=Co+to+jest+tryb+obniżenia

 

Wysłane przy użyciu Tapatalka

 

 

 

 

Opublikowano

Witam. 

Po wprowadzeniu Twoich ustawień sytuacja wygląda tak i obserwacji po 24 h sytuacja wygląda tak:

Ciepło mam cały czas, temperatura w pokoju bez problemu zostaję osiągnięta.

Starty palnika 58 razy

Zużycie gazu na CO wraz z CWU to 6,7 m3 przy wahaniach temp -5 +4 stopnia. Czy to dobry wynik ?

Moje pytanie.

Czy widząc, że piec dalej w miarę często się ON/OFF to mogę obniżać powiedzmy co 24 h krzywą grzewczą do momentu kiedy poczuje dyskomfort cieplny w domu ? Jeżeli mogę obniżać to o ile o 1K, 2K czy odrazu zejść powiedzmy na  25-60 i od tego momentu obniżać? Czy tylko punkt końcowy obniżać czy również początkowy ?

Na chwile obecna krzywa z pkt początkowym 25, końcowy 75, przy max temp ogrzewania 75.

 

 

 

Opublikowano

Podloga steruję Tech, więc najwyżej się będzie otwierał bardziej zawór.

 

Mozesz co 24h obniżać o 2K. Najlepiej jakby było ponizej 0stC. Jeżeli będzie powyzej 5stC to zmieniaj punkt początkowy.

 

Obserwuj bacznie pomieszczenia z grzejnikami, bo one pierwsze będą niedogrzane. Obserwuj % otwarcia zaworu w Techu, jak będzie dochodzić do 90% to już blisko.

 

Wysłane przy użyciu Tapatalka

 

 

 

 

 

 

Opublikowano

Co do techa to kiedy bym nie zaglądał do kotłowni to widzę, że praktycznie zawór cały czas jest otwarty na minimum czyli 5%, najwięcej widziałem chyba 25%. Na chwile obecna temperatury w domu na tech-ach są powyżej ustawionej(pewnie przez promienie słoneczne, które wpadają do domu bo dziś słoneczny dzień) wiec pompki w zaworze mieszającym zostały wyłączone więc ogrzewanie na grzejniki też nie idzie bo pompki nie działają.

Jeżeli będzie powyżej 5 stopni to zmieniać punkt początkowy w górę czy w dół ?

I jeszcze jedno pytanie. W momencie kiedy będę obniżał punkt końcowy krzywej to obniżać wraz z nią maksymalną temperaturę ogrzewania? Czy pozostawić ją cały czas na 75 stopniach ?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.