Skocz do zawartości
IGNOROWANY

100%podłogówka z kotłem kondensacyjnym-niewiadome


Rekuperator

Rekomendowane odpowiedzi

Witam Forumowiczów

Zamierzam wykonać instalację jak w tytule 

Niewiadome:

1)Czy pociągnie to jedna pompa np.25/60 Czy jednak zrobić to na dwóch pompach?

2)Czy wystarczająca jest średnica rur pex fi.32 z uwzględnieniem przewężeń na kształtkach od sprzęgła do rozdzielaczy.

3)Średnica rur miedzianych w obiegu sprzęgło-kocioł fi.22 czy fi.28

4)Czy belki rozdzielaczy na profilu mosiężnym 1" przy 13tu i 14tu obiegach nie będą stwarzały problemu dla pompy?

5)Czy w tego typu instalacji wystarczy filtr tylko przed kotłem czy też powinien być przed pompą za sprzęgłem.

W załącznikach są podane dane dotyczące instalacji.Będę wdzięczny za każdą uwagę.

 

instalacja podłogówka I.jpg

instalacja podłogówka II.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam OP na dwóch poziomach i tylko tyle mogę Ci podpowiedzieć , że jakbym miał teraz robić   zrobiłbym to aby miec mozliwośc zasilić dany rozdzielacz  róznym parametrem 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Posadzki z OP już zalane? Czym - mieszanką betonową czy anhydrytową.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, ameno25 napisał:

Mam OP na dwóch poziomach i tylko tyle mogę Ci podpowiedzieć , że jakbym miał teraz robić   zrobiłbym to aby miec mozliwośc zasilić dany rozdzielacz  róznym parametrem 

Chyba nie warto iść w koszty.Chcąc zasilić poszczególne kondygnacje różną temperaturą to już muszą być 2x zawór 3D z siłownikiem,moduł mieszacza.I takiej instalacji to już nie obsłuży byle jaki kocioł tak że dołóż sobie jakieś min.4tys.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Rekuperator napisał:

Chyba nie warto iść w koszty.Chcąc zasilić poszczególne kondygnacje różną temperaturą to już muszą być 2x 3D z siłownikiem,moduł mieszacza.I takiej instalacji to już nie obsłuży byle jaki kocioł tak że dołóż sobie jakieś 4tys.

Ja zastosowałem siłowniki  , bo góre miałem nie dogrzaną ,  jak zwiekszałem temp. zasilania to znów dół mi przegrzewało , nawet jesli na ratometrach na dole miałęm  min przepływy.

Sytuacja powstała z mojej niewiedzy , cały dół mam ceramike na podłogach , góre zaś panele podłogowe , jednak panel mocno ogranicza wydajność OP , a  podczas  układania rur nie brałem tego pod uwaga , jak wczesniej wspomniałem z braku wiedzy 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To proponuję pełny automat....siłowniki na pętlach sterowane indywidualnie termostatami pokojowymi. Tam gdzie dwie pętle - jedna grzeje non stop, druga -wg termostatu. Tylko to trzeba z głową położyć,  tzn. "pętla w pętli".

PS: Skoro nie widzisz związku, to się wycofuję z porad ;)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, ameno25 napisał:

Ja zastosowałem siłowniki  , bo góre miałem nie dogrzaną ,  jak zwiekszałem temp. zasilania to znów dół mi przegrzewało , nawet jesli na ratometrach na dole miałęm  min przepływy.

Sytuacja powstała z mojej niewiedzy , cały dół mam ceramike na podłogach , góre zaś panele podłogowe , jednak panel mocno ogranicza wydajność OP , a  podczas  układania rur nie brałem tego pod uwaga , jak wczesniej wspomniałem z braku wiedzy 

Podejrzewam że powodem takiego stanu rzeczy u ciebie jest wykonanie instalacji bez projektu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, gmaj22 napisał:

To proponuję pełny automat....siłowniki na pętlach sterowane indywidualnie termostatami pokojowymi. Tam gdzie dwie pętle - jedna grzeje non stop, druga -wg termostatu. Tylko to trzeba z głową położyć,  tzn. "pętla w pętli".

PS: Skoro nie widzisz związku, to się wycofuję z porad ;)

 

Spokojnie)Bo  jak znam życie po twojej wypowiedzi zaraz dojdzie do odwiecznej wojny zwolenników sterowania siłownikami+termostaty w poszczególnych pomieszczeniach(wydatek rzędu 3tyś) i tych którzy uważają że tego typu sterowanie przy kotle kondensacyjnym nie ma sensu z uwagi na fakt że automatyka żadnego kotła kondensacyjnego nie współpracuje z tego typu oddzielnym sterowaniem.Owszem działać będzie zwłaszcza z anhydrytem który szybko reaguje na zmiany temperatury tylko czy to nie jest przerost formy nad treścią

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

oczywiscie ze tak :)

 kładłem metodą chałupniczą , rura co 15 cm i ma być dobrze , i w sumie nie jest zle :) , jak na tamtą wiedzę która miałem wtedy :)

W kazdym razie całe OP zrobiłem sam , wstydzić zabardzo nie mam sie czego , a grosza na robocizne nie wydałem 

mam prosty układ , kocioł na ekogroch z zaawansowanym sterownikiem Elektrosystemu, eCoal , zawór 4d sterowany pogodowo oraz czujnikikami temperatuty ,  pętli 4 góra ( do 100mb rury) oraz  6 dół , na 8 pętlach mam siłowniki z bardzo fajnym  sterowaniem  strefowym  już takim inteligetniejszym niż ON_OFF

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam nie mam smieciucha :) 

Wydaje się  że kocioł kondensacyjny jak sama nazwa wskazuje lubi mięć ciepło na wyjściu i zimno na  powrocie .

Nie chce się tutaj nikogo wprowadzać w błąd bo sam nie wiem , ale jeśli  juz nagrzejesz ta podłogę to  jaka bedzie delta miedzy zasilaniem a powrotem 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

58 minut temu, gmaj22 napisał:

To proponuję pełny automat....siłowniki na pętlach sterowane indywidualnie termostatami pokojowymi.

Weź się opanuj - do podłogówki przecież nie daje się siłowników, brdyków i pierdulników - tylko same sterowanie pogodowe i ma działać.

U mnie takie działa już 9 sezonów i jest OK.

Delta 5K jest też dobra, reszta pewnie też.

Wg mnie można na 1 pompie - u mnie 170m2 chodzi na 1 pompie 25/40, pompa nawet nie na max.

Różnicę między poziomami rzędu 1-2K można uzyskać przez zmiany przepływu w pętlach .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A dlaczego nie? Podobno ma być anhydryt a ten materiał ma mniejszą bezwładność cieplną niż beton.

Jeśli ktoś chce mieć pełny komfort i niezależne  sterowanie strefowe, jak najbardziej taką opcję może zastosować. Przecież dla kogoś produkowane są siłowniki, listwy sterujące termostaty programowalne etc. Wiem, że to lepiej sprawdzi się np. w biurach, gdzie przez większą część dnia i weekend można obniżyć temperaturę. 

W mieszkaniach/domach, gdzie praktycznie non-stop przebywają ludzie są nieco inne priorytety. Chociaż i tu wszystko zależy od  charakteru pracy domowników, sposobu spędzania weekendów itp. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

23 minuty temu, Rekuperator napisał:

A jak wykonać to od strony technicznej przy jednej pompie

Pompa w kotle nie "obsłuży" tak rozległej instalacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak wiem,mówimy o pompie za sprzęgłem.Chociaż,czytając to Forum ostatnio w jednym z  wątków był poruszany motyw czy pompa kotła  Termet Ecocondens Gold da rady konkretnej też rozległej instalacji i kol.Sambor stwierdził że producent tego kotła w charakterystyce pompy nie uwzględnia oporów samego kotła więc zadzwoniłem do działu technicznego Termeta bo nie ukrywam że nosiłem się z zamiarem puszczenia swojej instalacji bezpośrednio z Golda(moje parametry tj.przepływ i spadek ciśnienia mieszczą się w wymaganym zakresie)

Odpowiedź pana z Termeta była "charakterystyka pompy uwzględnia już opory samego kotła" ale chyba mimo takiej odpowiedzi nie będę ryzykował i dam sprzęgło a za nim mocniejszą pompą czy to Grundfos Alpha 1L 25-60 czy podobną Wilo Yonos Pico 1-6

W sumie niczym bym nie ryzykował gdybym zasilił swoją instalację bezpośrednio  bo jak nie uzyskam wymaganych przepływów  to wtedy dołożę sprzęgło i mocniejszą pompę wszak to tylko przeróbka w obrębie kotłowni a po drugie będę miał satysfakcje sprawdzenia czy Pan Termet mówił prawdę;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pan z termeta nie może podać inaczej - przecież zawarli to instrukcji, ale wg mnie jest niższe ciśnienie dyspozycyjne i niższa wydajność - czyli charakterystyka jest przesunięta w dół.

Pompy w zachodnich kotłach też mają podobne pompy, ale w nich dodatkowo są montowane ograniczniki ciśnienia dyspozycyjnego aby kocioł był cichszy i pompa nie tłukła w instalację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnie do zastosowania automatyki czyli siłowników w OP , jestem ich zwolennikiem .

Pogodówka owszem , ale najlepiej jakby miała wyprzedzenie 2-3 godzinne 

Jak wczsniej pisałem mam podłogówke robioną na pałe czyli co 15cm rura , musiałem się ratować siłownikami .

Tak jak wczesniej  pisałem są one sterowane syglałem PWM  , samo sterowanie uwzglednia równiez histereze , czyli im blizej zadanej tym czesciej sie zamykaja , im dalej zadanej dłuzej są otwarte .

Dla przykładu zdjecie z wykresu pracy siłownikó z 2 pomieszczeń ,  jest to zółta linia , góra grzanie dół brak grzania 

Do tego wszystkiego pompa ustawiona na zmienną róznice cisnień , 4d pogodowe dla -10/ 32*  dla +10/26* , grzanie CWU  spadek o 10* włączą priorytet , także kocioł nie dostaje pod dupie , CO jest wyłaczane  na czas łądowania CWU , jesli znów CWU ładuje się  nie w priorytecie , jest ustawione ograniczenie  na 4d  do 38% maxymalnego owtwarcia , tak aby kocioł nie musiał gonić jak szalony , wszystko to zapewnia spokojną stała prace systemu , bez szarpaniny , 

ale tez wymaga sporo czasu i obserwacji instalacji aby wszystko ustawić 

Screenshot_20191109_172116_pl.esterownik.android.ecoal.jpg

Screenshot_20191109_173451_pl.esterownik.android.ecoal.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podsunę jeszcze pod rozwagę fajny zestaw z dwoma niezależnymi obiegami: wersja pozioma i pionowa761702393_sprzgorozdzielaczeElterm.png.fe015b5497efe86da26621abda35c542.png

Tu nawet ZZ w odpowiednich miejscach są :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podepne sie pod temat. 

Ja jestem jeszcze przed wykonaniem projektu podlogówki.  Też 100%. Powiedzcie mi jak na projektach wychodzą łazienki?  Da się zrobić sama podlogowke zeby uzyskac projektowe 24 w lazienkach i 22 w pokojach. 

Co zrobic jak nie wychodzi.

Budynek nowy 20cm styro na scianach. 15 na posadzce.

Nie chcialbym komplikowac instalacji poprzez jakies mieszacze i grzejniki. Kocioł kondensat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest to bardzo ciekawy aspekt podłogówki. Większosc instalatorów pakuje do lazienek te drabinki. Jedni zasilają je z podlogowki. Gdzie w efekcie ta drabinka zysk ciepla daje znikomy a inni podwyzszają temp zasilania i stosują mieszacz na podlogowke co przy ogrzewaniu kondensatem chyba jest srednim rozwiązaniem.

Malo kto robi scienne. Dlaczego?

Powiedz mi.  Dajmy na to  tak czysto teoretycznie zrobi sie projekt podlogowki . Wyjdzie ze trzeba zrobic np 2m2 rur  rozstawie 10 cm w  scianie.

1. Czy ma to byc na wspolnej petli z podlogą?

2. Czy ma to znaczenie na której scianie to zamontujemy ?

3. Czy ma to znaczenie jak zrobimy to  wąskim pasem od posadzki pod sam sufit, czy np szerokim a niskim pasem przy posadzce lub suficie?

4.Jaka technologia wykonania jest najlepsza. Rury bezposrednio  na mur a później tynk?

5. Ile tego tynku potrzeba.

6. Czy moze są jakies inne rozwiązania co do schowania podlogowki w scianie pod plytkami.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niektórzy jeszcze podłączają drabinki pod zasilanie wężownicy bojlera, co również nie jest bezzasadne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.