Skocz do zawartości
IGNOROWANY

wentylacja poddasze nieogrzewane


adamu

Rekomendowane odpowiedzi

Witam ,

obecnie wykonuję projekt ocieplenia na stropie strychu oraz wymianę połaci dachu . Na tą porę dekarze cały dach szczelnie zadeskowali + na to papa , szczeliny przy murłacie zapiankowane kolejny krok to blacha  . Problem jaki widzę na obecną chwilę to zaduch na strychu , zbadana wilgotność 65-70% , zamontowany będzie 1 lub 2 kominki dachowe , a w okienku nad stropem mam zamiar zamontować nawiewniki wrębowe i wtedy może wilgotność spadnie ? Jak się to ma gdy położę na strop betonowy paroizolacje i ocieplenie 30cm z wełny . Czy wełna chłonie wilgoć ? Konstrukcja drewniana , izolacja itd. przy obecnych 70% będzie niszczeć ? Tak jak wspomniałem dojdzie połowiczna wentylacja z wrębu okiennego , deskowanie też wy-sezonować się musi no i tak jak dziś 30 stopni upału więc może o kilkanaście % wilgotność z czasem spadnie . Proszę o poradę głownie chodzi o wełnę i konstrukcje czy za kilka lat w takich warunkach można czegoś wyczekiwać . Ewentualnie co zrobić ,żeby nie poprawiać za kilka lat.

 

Pozdrawiam,

Adam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten strych musi byc wentylowany. Nawiewniki w okienku to za malo. Welnie nic nie bedzie. Akurat ja mam styropian. Para wodna (wilgotnosc) nie szkodzi. Woda ktora sie wykropli (zazwyczaj pod wplywem obnizenia temperatury) juz tak. Jesli to "swieze" deskowanie i wiezba to daj im czas...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli bryła budynku i kształt dachu na to pozwalają to najprościej byłoby zrobić otwory wlot/wylot w ścianach szczytowych budynku tuż pod kalenicą. Np rura fi200 lub kwadrat o boku 20-30cm. Do tego siatka stalowa jako zabezpieczenie przed robactwem, gryzoniami czy kunami.
Dzięki temu nie kaleczysz dachu kominkami a wszelkie obróbki dachowe to potencjalne żródło przecieków w przyszłości.
Z kominków mogą też kapać skropliny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poczytaj o wentylacjach dachu - kiedy pojedyncza, kiedy podwójna (u ciebie musi być podwójna), jak się wentyluje przez kalenice, czy masz okapy w podbitce itp.

Ogólnie wentylujesz na 2 sposoby - jak prawidłowo to jak z lewej - jak już coś spaprali to jak pisał @PioBin - ratujesz się dziurami w ścianie

http://www.izolacje.com.pl/images/photos/24/1894/__b_gont_bitumiczny_rys02.jpg

Zamknięcie wilgoci na poddaszu to spory problem - skończyć się może mokrymi ścianami, grzybem, czy uszkodzeniem więźby w krótkim czasie.

 

P.S. po co deski i papa pod blachę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Papę na deskowaniu polecił dekarz .

W podbitce nie będzie żadnej wentylacji , ponieważ murłatę , deskowanie jest szczelnie zamknięta , jedynie pod blacha i na kalenicy będzie wymiana powietrza .

Całe poddasze mam typu ściana kolanowa w tym jedno okienko wiec napływ powietrza będzie uchylnie lub nawiewnikowo . Nie wspomniałem ale idzie tutaj tez komin wentylacyjny grawitacyjny , w piwnicy kratka w pralni ,a na strychu od stropu komin ma jeszcze ok. 3,5m ale to chyba nie zadziała za krótki obieg ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, adamu napisał:

W podbitce nie będzie żadnej wentylacji , ponieważ murłatę , deskowanie jest szczelnie zamknięta

Powinny byc w podbitce otwory. Miedzy murlata a krokwia (np. na wysokosc krokwi) jest miejsce na zrobienie otworow nawiewnych, praktycznie bez mostka. Czyli dojazdzasz z dociepleniem sciany po zewnetrznej do deskowania i co jakis czas zostawiasz przerwe przy samym deskowaniu. W kalenicy lub obok zalezy jak wiezba idzie wstawiasz kominki. Tak mam zrobione u siebie. Kominy zostaw dla pomieszczen ponizej. Bedzie dobrze...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam otwory na przelot w ścianach szczytowych , rura 110 ,a od strony zewnętrznej kratki wszystko  gra już ponad 15 lat, tylko sobie ociepl komin .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

15 godzin temu, adamu napisał:

W podbitce nie będzie żadnej wentylacji , ponieważ murłatę , deskowanie jest szczelnie zamknięta , jedynie pod blacha i na kalenicy będzie wymiana powietrza .

Masz deskowanie i papę - czyli szczelną warstwę - musisz wentylować łaty i kontrłaty od jednej strony, oraz to co jest po drugiej stronie - wełnę / poddasze.
Wentylację pod blachą jak piszesz - będzie okap kalenicowy OK - musisz zadbać, żeby był dopływ powietrza od dołu (szpara na podbitce pod blachą).

Od drugiej strony (wewnętrznej) też musi być wentylacja inaczej cała wilgoć z wnętrza budynku wykropli się na deskach i papie. Jak masz skosy i będziesz je ocieplać, to nie możesz dać wełny bezpośrednio przy deskach - powinna być szpara i tak samo szpara dołem przy podbitce. Jak góra będzie szczelnie zamknięta (deski, papa) bez przerwy przy kalenicy od wewnętrznej strony - musisz zrobić jakiś przewiew dla tej strony.

WENTYLACJA DACHU.pdf

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak 1 wentylacja będzie zapewniona , rozchodzi się o wentylowanie wewnątrz .

Kominek zakupiony ocieplony , rurę tez ocieplę .

Ocieplony będzie strop , deskowanie nie .

Tak na szybko wstawiam rysunek tu widać przekrój poddasza mam okienko jako napływ powierza czy można zamontować kominek w bliskiej odległości okolice komina 1 czy wtedy nie spełni swojej roli i musi być gdzieś w innym końcu ?

CE8C674A-7DB8-4FD6-A5FF-DE755632396C.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak nie masz skosów ocieplonych to jeszcze pół bidy. Ogólnie chodzi o to, żeby nie były obok siebie - powietrze musi wejść jedną stroną, wyjść drugą.
Jak masz wentylowaną kalenicę to możesz powiercić deskowanie na górze / zrobić szparę jak jakiś kominek nie będzie dawać rady - tylko upewnij się, że masz szparę / taśmę wentylacyjną w kalenicy i że nie jest to szczelnie pozamykane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na poddaszu nie da się wytrzymać 5min parno wysoka temperatura , okienko otwarte na max , nie ma teraz tzw. wentylacji , słońce wali w papę ,a deski pod nią się wysuszają i stad może takie warunki ?

Może na deskowaniu po kalenicy pociągnąć nożem po papie i wtedy się poprawi ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest coś takiego jak powierzchnia wymiany - jak powietrze wpada przez metr kwadratowy - to najlepiej jak przez metr kwadratowy dziury wyjdzie.
Zapytaj dekarza jak Ci zaplanował wentylację na poddaszu.

Jak nie masz jeszcze blachy to zrób jakiś przewiew górą pod kalenicą. 1 cm szczeliny na metr = 100 cm2 wymiany
Coś jak tutaj:

http://static.e-dach.pl/articles/2221_dach-zdjecia_1_jpg_zdjecia-artykul-wentylacja-dachu-art1.jpg?3

http://www.dachy.info.pl/imgs_upload/photo/Dachy%202011/dachy%2012/dorken/4.jpg

Tylko to trzeba machnąć kilka szczelin tam gdzie nie ma kominków wentylacyjnych.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na tym poddaszu musisz wymusić wentylację, samo grawitacyjnie nie będzie działać.

Tam zawsze będzie gorąco lub zimno w zależności od pory roku chyba, ze dobrze ocieplisz skosy, wtedy bedzie to mniej odczuwalne.

 

zrób nawiew w pomieszczeniu obok komina po lewej stronie (w/g rysunku) a w pomieszczeniu na przeciw okna daj kominek wentylacyjny, ale nie zwykły, tylko cos a'la Vilpe, lub turbovent..

jak bedzie tylko jakis ruch powietrza na zewnatrz to taki kominek będzie wyciągał powietrze z poddasza, a napłynie z nawiewnika. Mozesz tez takiego turboventa umiescić w przewodzie wentylacyjnym w kominie jednym badź drugim, ale to musza byc oddzielne przewody, nie połaczone z dołem.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@adamu, jest jak mówisz.

Wg mnie przy takim skomplikowanym i szczelnym dachu, żeby ten strych wentylować powinieneś zrobić otwartą i wentylowaną kalenicę (szpara ok 5cm z każdej strony) i na tym taśma kalenicowa (niektórzy dają w zamian pas folii WPP) żeby się nie lało i wtedy pokrycie.

A wlot powietrza z podbitki (choć wiem że nie planowałeś).

Coś takiego jak się robi przy wełnie w odeskowanym i opapowanym dachu. Wtedy kominków nie trzeba będzie. Dekarze powinni wiedzieć jak to zrobić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

turbowent jak się obraca to wymusza różnice ciśnień wiec będzie działać, różnica wysokości nie ma znaczenia, problemem jest zbyt blisko okno, nie będą wentylowane najdalsze zakamarki czyli wszystkie te poboczne pomieszczenia.

całość bez sensu

aby to działało, to musiałbyś zamontować jakieś porządne nawiewniki w najdalszych końcach pomieszczeń

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Otwory wentylacyjne robisz między deskowaniem a murłatą ale przy samym deskowaniu by nie robić mostków na murłacie.
Podbitka zasłoni te otwory.
Co do podbitki, jeśli drewniana to trzeba wyciąć w niej otwory i zasłonić kratką.
Jeśli plastikowa lub blaszana (polecam) to są profile wentylowane, np takie jak na zdjęciu - przez które powietrze dostanie się do otworów które zrobiłeś.

1w.jpg

podbitka.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie to wyglada jak na załączonym zdjęciu .

Panowie ostatnie pytanie bo dekarz upiera się na zrobienie kominków , na schemacie w poście wyżej gdzie najlepiej je rozlokować w zapasie mam 2 kominki ,ale może być 1 oraz czy przy turbowencie i kanale wentylacyjnym kominki tez mogą być czy już nie z racji ,ze nie będzie wtedy grawitacyjnie ?

7F00D068-F3AF-49CF-9381-7D42FEE338D7.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok kominki oddaje do hurtowni , założono wczoraj wyłaź dachowy i jest 100 razy lepiej wilgoć trochę uszła . Kratke montować najwyżej jak się da w kominie prawie przy deskowaniu czy ileś centów opuścić żeby w najwyższych miejscach para nie stała ? Podałem w poście zdjęcie murlaty i deskowania w moim przypadku na początku zapiankowalem szczelnie  ,zeby wiatr nie podrywał konstrukcji,a teraz  w jaki  sposób nawiercic otwory murze lub deskach dla zapewnienia nawiewów powietrza ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro zdecydowałeś się na takie rozwiązanie pozostaje wierzyć że jakoś to będzie.
Nie narysowałeś na pierwszym szkicu jak przebiegają linie kalenic, koszy i naroży i można się tylko domyślać jak to jest. Nie wiadomo też gdzie jest najwyższy punkt dachu.

- kratkę wywiewną w kominie dałbym najwyżej jak się da, ale jeśli dach ma różne poziomy i gdzieś dalej jest wyżej to może byc słabo...
 
- desek nie ruszaj, nie wierć w nich, zostaw tak jak jest, krycie wstępne odpowiada za szczelność dachu dla deszczu i skroplin

- murłaty bym na razie nie zamykał styropianem, daj jej czas by porządnie wyschła

- nawiewy jak wcześniej narysowałem zrobiłbym między deskami a tym styropianem co widać na zdjęciu (tam gdzie pianka). Wiele niezależnych żródeł podaje że w zależności od długości połaci i kąta nachylenia dachu szczelina nawiewna powinna mieć powierzchnię ok 200-300cm2/mb okapu a wywiewna przynajmniej tyle samo a najlepiej więcej.
Ale te szczeliny dotyczą przestrzeni między kryciem wstępnym (papa) a docelowym (blacha). Czy dla wentylacji strychu zamiast 200-300 wystarczy 100cm2/mb? Nie mam pojęcia, ja tego wiedzieć nie muszę (Ty również) ale powinni to wiedzieć Twoi dekarze i takich rzeczy powinni uczyć w odpowiednich szkołach czy na kursach bo dach to nie tylko to co widać z zewnątrz ale i to czego nie widać a co stanowi o jego konstrukcji i to oni dając gwarancję na cały dach powinni zaplanować jego wentylację z każdej strony widząc naocznie jak to u Ciebie wygląda.

Wg mnie robiąc nawiewy na strych bezpiecznie byłoby przyjąć podobne wartości czyli 200-300cm2/mb . Więc samo wyrwanie tej pianki może być mało i trzeba raczej poszerzyć tą szczelinę (na przestrzał od zew do wew) wg tego co załączam. A jak się to ma do powierzchni kratki wywiewnej jeśli wentylator nie pracuje to wiesz. 

1.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.