user2018 Opublikowano 4 Stycznia 2019 #26 Opublikowano 4 Stycznia 2019 Nie może być też to 49 stopni bo 50 to minimum więc dla świętego spokoju warto czasem przegonić zasobnik na wyższej temperaturze, należy pamiętać, że ważna jest ilość bakterii a lepsze warunki do mnożenia i "chowania się" mają w zasobniku niż w rurach w których woda płynie szybko. Nikogo się do tego nie zmusi, ale warto brać to pod uwagę, szczególnie przy małych dzieciach.
PiotrNar Opublikowano 4 Stycznia 2019 Autor #27 Opublikowano 4 Stycznia 2019 38 minut temu, mironw napisał: Brakujące zdjęcie hee hee Czyli zamiast filtra na powrocie mam wstawić zawór klapowy zwrotny, za zaworem 4D zawór z filtrem, potem pompa. A ten trójnik w którym miejscu?
mironw Opublikowano 4 Stycznia 2019 #28 Opublikowano 4 Stycznia 2019 jakie masz wyjście z pieca na powrocie taki trójnik i odejście na CWU potem zawór kulowy +zawór klapowy (montaż na poziomie) +pompa +zawór z filtrem i do powrotu na kocioł z 4D
PiotrNar Opublikowano 4 Stycznia 2019 Autor #29 Opublikowano 4 Stycznia 2019 Ok. Zobaczymy co powie mój "fachowiec" jak przyjedzie mi to zrobić (tylko dojechać do mnie nie może :-))
gmaj22 Opublikowano 4 Stycznia 2019 #30 Opublikowano 4 Stycznia 2019 1 godzinę temu, mironw napisał: Brakujące zdjęcie hee hee Po co taki galimatias? Nie prościej tak? I dostęp lepszy :) Jeśli jest ok. 30 cm pomiędzy kolanem a króćcem 4D, to wejdzie cały "komplet", łącznie z filtrem.
mironw Opublikowano 4 Stycznia 2019 #31 Opublikowano 4 Stycznia 2019 gmaj22 pewnie że prościej ale 30cm to mało na zawór z filtrem(115mm)+pompa(160mm) +zawór klapowy (60mm)+ zawór odcinający (70mm) +parę nypli , a i tak trzeba usunąć ten filtr na powrocie
mironw Opublikowano 4 Stycznia 2019 #32 Opublikowano 4 Stycznia 2019 A i tak dalej nie wiem jakie jest wyjście z kotła
PiotrNar Opublikowano 4 Stycznia 2019 Autor #33 Opublikowano 4 Stycznia 2019 Wyjście jest 5/4 cała. Po co usuwać ten filtr na powrocie?
mironw Opublikowano 5 Stycznia 2019 #34 Opublikowano 5 Stycznia 2019 bo będziesz miał lepszy przepływ , przecież on nie ma za zadanie wyłapywać zanieczyszczeń idących do kotła ,a tylko hamuje wodę o ile jest wyczyszczony bo jak nie to powrót zawsze będzie zimny ALBO WYWAL SITKO
PiotrNar Opublikowano 5 Stycznia 2019 Autor #35 Opublikowano 5 Stycznia 2019 Wywaliłem sitko z filtra. Jest lepiej. Teraz przez 60 na piecu mam 43 na powrocie, jednak to jeszcze nie jest to, bo jak włączę pompę cwu to powrót rośnie do 50. Jakby wywalić te dwa zawory kulowe to może by działało lepiej.
sambor Opublikowano 5 Stycznia 2019 #36 Opublikowano 5 Stycznia 2019 Każda mufka daje jakieś opory hydrauliczne , więc i zawory kulowe też dają, a przy przepływie grawitacyjnym każdy opór sieliczy.
gmaj22 Opublikowano 6 Stycznia 2019 #37 Opublikowano 6 Stycznia 2019 W dniu 4.01.2019 o 21:40, mironw napisał: gmaj22 pewnie że prościej ale 30cm to mało na zawór z filtrem(115mm)+pompa(160mm) +zawór klapowy (60mm)+ zawór odcinający (70mm) +parę nypli , a i tak trzeba usunąć ten filtr na powrocie Wystarczy: zawór kulowy kątowy bezpośrednio z króćca 4D, potem filtr i pompa z półśrubunkami i zawór zwrotny. Drugi zawór odcinający już jest przed obecnym filtrem. Filtra usuwać nie trzeba - wystarczy usunąć z niego sitko a w jego miejsce wkręcić redukcję 1"-1/2" i korek z krótką kieszenią np. na czujnik powrotu. Pewnie trzeba będzie nieco obrócić ten zawór na powrocie.
PiotrNar Opublikowano 6 Stycznia 2019 Autor #38 Opublikowano 6 Stycznia 2019 12 minut temu, gmaj22 napisał: Wystarczy: zawór kulowy kątowy bezpośrednio z króćca 4D, potem filtr i pompa z półśrubunkami i zawór zwrotny. Drugi zawór odcinający już jest przed obecnym filtrem. A powiedzcie mi po co zawór zwrotny za pompą. Przecież będzie ona pracowała raczej na okrągło?
gmaj22 Opublikowano 6 Stycznia 2019 #39 Opublikowano 6 Stycznia 2019 To już zależy od sterownika. Czy praca ciągła, czy wg histerezy pompy mieszającej. Ale jeśli latem funkcję "ochrony powrotu" przejmie obieg CWU, to pompa może pchać wodę "pod prąd" przez krótki obieg kotłowy w obieg grzejnikowy.
PiotrNar Opublikowano 6 Stycznia 2019 Autor #40 Opublikowano 6 Stycznia 2019 W tej chwili mam na stałe włączoną pompę cwu i działa to dobrze bo temperaturę na powrocie mam 52 , na piecu 60 a na grzejniki 40.
andrejus17 Opublikowano 7 Stycznia 2019 #41 Opublikowano 7 Stycznia 2019 W dniu 4.01.2019 o 19:12, sambor napisał: Wszystko jest OK, ale niektóre opcje są sprzeczne - np dezynfekcja temp ponad 55C powinna objąć całą instalację , łącznie z bateriami - a jednocześnie przy zadanych wyższych temp wody powinien być zawór przeciwoparzeniowy co jest sprzeczne z filozofią okresowej dezynfekcji całej instalacji. Nie bardzo widzę w domu 1- rodzinnym odkręcanie lub wręcz blokowanie zaw 3-D mieszającego aby spuścić te kilka l wody bo co zrobić jak nie ma w domu cyrkulacji? Rozmawiałem z ludźmi mającymi konserwację w szpitalach gdzie co pewien czas jest taka akcja - puszczana jest na inst woda o temp ponad 70C aby wszystko zdezynfekować i każdy z użytkowników ma obowiązek puścić na 15-20 sek gorącą wodę z kranu Koszty duże, efekt żaden. Grafika głosi - zaleca się nie przekraczać grzania wody powyżej 50 C Pracuje w domu starców ( robimy nowe oświetlenie) Zauwazyłem że Temp cwu jest 65 stopni. Przed każdą baterią -kranem w szafce zamontowany jest zawór termostatyczny co pozwala na bezpieczne korzystanie z ciepłej wody. Co o tym sądzisz?
sambor Opublikowano 7 Stycznia 2019 #42 Opublikowano 7 Stycznia 2019 To jest najlepsze a zarazem najdroższe rozwiązanie. Raczej tylko w nowych nielicznych instalacjach.
mironw Opublikowano 7 Stycznia 2019 #43 Opublikowano 7 Stycznia 2019 W dniu 5.01.2019 o 21:14, PiotrNar napisał: Wywaliłem sitko z filtra. Jest lepiej. Teraz przez 60 na piecu mam 43 na powrocie, jednak to jeszcze nie jest to, bo jak włączę pompę cwu to powrót rośnie do 50. Jakby wywalić te dwa zawory kulowe to może by działało lepiej. a jak wywalisz zaworo filtr i dasz trójnik 5/4 na 1'' i podłączenie powrotu z bojlera przy samym kotle to na pewno jeszcze się polepszy W dniu 6.01.2019 o 11:52, PiotrNar napisał: A powiedzcie mi po co zawór zwrotny za pompą. Przecież będzie ona pracowała raczej na okrągło? aby załączenie pompy CWU nie powodowało przebicia wody na 4D co przy TRÓJNIKU 1''na 3/4 '' pojawi się na pewno ale te podstawy TWÓJ hydraulik powinien znać
PiotrNar Opublikowano 7 Stycznia 2019 Autor #44 Opublikowano 7 Stycznia 2019 Tak jak pisałem wcześniej, po włączeniu pompy cwu delikatnie spada temperatura na grzejnikach i rośnie na powrocie, czyli chyba woda nie wraca powrotem do zaworu 4d, ale jak bym zakładał zawór zwrotny to powinien być pomiędzy zaworem 4d a trójnikiem z bojlera, czyli tam gdzie chcę wstawić pompę, czy pomiędzy trójnikiem a piecem, bo chyba jednak sam będę musiał poprawić ta instalację.
mironw Opublikowano 7 Stycznia 2019 #45 Opublikowano 7 Stycznia 2019 jak wstawiasz pompę to za pompą Powrót z 4D - zawór kulowy - filtr osadnikowy - pompa - zawór zwrotny ( oczywiście ze środkiem mosiężnym) - trójnik 5/4'' na 1'' - kocioł
kawczuk Opublikowano 8 Stycznia 2019 #46 Opublikowano 8 Stycznia 2019 Witam. Podłącze się do tematu bo mam podobny problem z zimnym powrotem. Mianowicie po załączeniu podłogówki piec jest zalewany zimną wodą i zanim powróci do normalnej pracy mijają wieki, piec pracuje niestabilnie a różnica między zasilaniem a powrotem skacze nawet do 20 stopni. Chwilowo jest to właśnie rozwiązane włączeniem na stałe pompy CWU, bo właśnie tą informacje zaczerpnąłem z forum, ale chciałbym to zmienić. Posiadam schemat instalacyjny jak na zdjęciu. Chciałbym zamontować pompę kotłową tylko pytanie czy w mojej instalacji to rozwiązanie wystarczy w miejscu np ?1 lub ?2. Czy do posiadanego przeze mnie zaworu 3D pomoże coś zamontowanie siłownika? Czy może lepiej przerobić instalacje i zamontować zawór 4D z siłownikiem? Dodam że instalacja jest nowa w nowym domu robiona 2 lata temu. Podczas montażu instalacji nie wiele wiedziałem na temat funkcjonowania pieca z podajnikiem, gdyż jest to mój pierwszy taki nabytek. Dopiero podczas lektury forum nasuwają pomysły, które bym zlecił podczas montażu.
gmaj22 Opublikowano 8 Stycznia 2019 #47 Opublikowano 8 Stycznia 2019 Zawór 3D przy kotle nie służy do ochrony powrotu, tylko do obniżenia temperatury na grzejniki. Skoro masz termostaty na grzejnikach, jest on zbędny. Zawór TZM podłogówki ma zły zakres temperatur. Moja propozycja: 1/ Zlikwiduj 3D przy kotle i zamontuj go do podłogówki. Dokup siłownik i steruj podłogówką pogodowo. Potrzebny czujnik temperatury za mieszaczem i zasilanie siłownika. 2/ "Zaoszczędzony" w ten sposób TZM 35-60 wykorzystaj przy ciepłej wodzie jako p.oparzeniowy. Przyda się, jeśli ochrona powrotu bedzie pompą CWU. 3/ Zawór zwrotny w zaznaczonym miejscu konieczny. Oczywiście za pompą C.O oraz CWU również. Mogą być też na powrotach tych obiegów. 4/ Ochrona powrotu -pompa CWU na stałe albo czujnik CWU na powrocie i odpowiednia histereza CWU.(np. powrót-45C , to temp CWU-50C, histereza CWU - 5 stopni. -dodatkowa pompa kotłowa -sprzęgło i dodatkowa pompa obiegu kotłowego (zdecydowanie najdroższa opcja) - tutaj na wyrost.
kawczuk Opublikowano 8 Stycznia 2019 #48 Opublikowano 8 Stycznia 2019 Dokładnie to tak wygląda. AD 1) Zawór 3D (niebieski) przenosze w miejsce termostatycznego (czerwony), zakładam do niego siłownik, za pompke CO1 przenoszę czujnik temperatury który jest zamontowany na powrocie przy wyjściu z podłogi do sterowania mieszaczem, a w miejsce zaworu 3D montuje zwykły trójnik? Dobrze rozumiem? AD 2) Jeśli bym się zdecydował po prostu montuje ten zawór na wyjściu cyrkulacji? Jednak chyba wolałbym dodatkową pompę kotłową. AD 3) Zawory zwrotne są odpowiednio umieszczone? AD 4) Dodatkowa pompa ochrony powrotu w miejscu czerwonego prostokąta zamontowana analogicznie jak pompa obiegu cwu? W sterowniku kotła mam jeszcze możliwość podłączenia pompy dodatkowej do ochrony powrotu oraz podłączenia siłownika do zaworu 3D. Sterownik multifun.
gmaj22 Opublikowano 8 Stycznia 2019 #49 Opublikowano 8 Stycznia 2019 Na zdjęciu zaznaczyłeś zawory kulowe z filtrami a nie zaworami zwrotnymi. Zawory zwrotne powinny być za pompami. 1/ Dobrze rozumiesz 2/Nie na wyjściu cyrkulacji, a pomiędzy ciepłą a zimną woda z bojlera. Chyba że masz pompę cyrkulacyjną, wtedy montaż jest nieco bardziej skomplikowany. Pompa kotłowa to dobre rozwiązanie. 3/ Ten zawór zwrotny na powrocie z podłogówki jest dobrze zaznaczony. Pozostałe tak jak pisałem wcześniej - za pompami. 4/W miejscu zaznaczonego prostokąta dałbym zasilanie CWU, zaś w miejscu obecnej pompy CWU zrobił kotłową. Naturalnie wymaga to przeróbek zasilania i powrotów. Najbliżej powrotu kotła musi być wpięty obieg pompy kotłowej, potem powrót CWU, powrót grzejników a na końcu podłogi. Jak poniżej - nie zaznaczałem zaworów i filtrów.
kawczuk Opublikowano 8 Stycznia 2019 #50 Opublikowano 8 Stycznia 2019 Więc u mnie nie montowali zaworów zwrotnych tylko ten jeden na podłogówce. Musowo pozakładać. Pompę cyrkulacyjną CWU posiadam. Zdecyduję się na tą pompę kotłową i przeróbki, chciałbym aby wszystko działało jak należy. A czy warto zaizolować wszystkie rury otuliną? Przyniesie to jakieś korzyści? Jeszcze jedno pytanie. Co jest w miejscu zaznaczonym przeze mnie na schemacie, jest pompa kotłowa, zawór zwrotny a za nim?
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.