Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Modernizacja instalacji CWU i CO


LWI

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Mam kocioł Ogniwo Plus 10 kw.Instalacja otwarta, naczynie przelewowe na wysokości 7,5m. Cwu 120l, same grzejniki panelowe z głowicami termostatycznymi. Mam zabudowany zawór ATV 333 45 stopni na powrocie a pompa CO na zasilaniu. Chce zawór ATV 333 przenieś na zasilanie tak jak pokazuje jego instrukcja rys 2C czyli pompa CO na zasilaniu i zawór ATV 333.Zaraz na wyjściu z kotła chcę zamontować dodatkową pompę mieszającą łączącą zasilanie i powrót. Czy to będzie dobre rozwiązanie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Raczej nie będzie.W jakim celu chcesz zrobić taki zabieg?Czy obecnie instalacja nie działa prawidłowo?Ten typ zaworu służy do ochrony kotła przed niską temp.powrotu(nawiasem mówiąc dałbym zawór o większej temp.niż 45st) Montaż pompy kotłowej nie ma sensu(albo pompa kotłowa albo 3D temperaturowy do ochrony kotła przed korozją niskotemp)Zawór działa tak że najpierw puszcza na obieg kotłowy dopóki nie osiągnie temp.dla jakiej jest przewidziany(obieg na grzejniki zamknięty)Po przekroczeniu tej temp zamyka się bypass i zawór puszcza na instalację.Jak zamontujesz go na zasilaniu to będzie działał w funkcji rozdziału czynnika grzewczego(załącznik)Jeżeli masz jak piszesz zawór na powrocie a pompę na zasilaniu to masz źle,pompa powinna być pomiędzy 3D a kotłem(też na powrocie,jak w przykładach A i B)

ATV.jpg

Edytowane przez odpowietrznik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Nie spodziewałem się ta szybkiej odpowiedzi.

Tak wiem że zawór termostatyczny ATV 333 ( czyli 1 cal) stosuje się do ochrony powrotu kotła. Ten zawór otwiera się przy 45 stopniach a całkowite jego otwarcie to 55 stopni.Jest zamontowany w celu ochrony powrotu kotła.Zgodnie z schematem 2A zawór jest na powrocie wraz z pompą a u mnie pompa jest na tłoczeniu. Chciałbym to zrobić poprawnie.Trochę te odpisywanie  idzie mi wolno ale 65+ na karku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgoda pompa jest nie zgodnie ze schematem 2A,B, czy przeniesienie pompy na powrót nie będzie kolidować z naczyniem przelewowym. Mam 30 cm do góry grzejnika łazienkowego a naczyniem.

Edytowane przez LWI
Błąd
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po przeniesieniu będzie kolidować.Gdy pompa na powrocie teoretycznie naczynie powinno być nad najwyższym grzejnikiem- wys.podnoszenia pompy x 0,7m czyli dla 40ki= 2,8m (tu zależy też na którym biegu pompa musi pracować,na I biegu nie będzie to 2,8m) 30cm to może być przy pompie na zasilaniu

Edytowane przez odpowietrznik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W związku z tym że pompa będzie kolidować z naczyniem przelewowym gdy będzie na powrocie to zostaje mi zostawić pompę na zasilaniu, zawór ATV 333 też dać na zasilaniu w funkcji rozdziału czynnika (tak jak proponowane jest to w podstawach działania 3D,4D przez tata1) a funkcje ochrony powrotu  kotła zrealizować przez dodatkową pompę mieszającą.Swoją pompę LFP 25-40 z CO dałbym właśnie  jako mieszającą a zakupił bym nową pompę Grundfosa  2 z auto adeptem 25-40 do pracy z moimi grzejnikami. Jeśli takie rozwiązanie nie może być to może poproszę o wskazówki lub schemat jak przerobić moją instalację z wykorzystaniem zaworu ATV 333.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Schemat B - ze sprzęgłem i pompą kotłową na powrocie -  może jak najbardziej być zastosowany - wtedy te mądrości co napisał odpowietrznik odnoszą się do obiegu sprzęgła  a ono jest na pewno więcej niż 2,8m nad naczyniem, chyba że jest inaczej.

Edytowane przez sambor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam P. Sambor.

Cieszę że zabrał P głos.

Na chłopski rozum pompa CO Grundfos 2 25-40 z auto adeptem, pompa mieszająca elektroniczna LFP25-40 i sprzęgło -jakie proszę podać typ ,producent i gdzie to kupić.Chce aby ta instalacja była wzorowo zaprojektowana a za waszą poradą  wykonam ją wzorowo. Muszę dokupić sprzęgło i pompę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompę kotłową daj elektroniczną, ale bez autoadaptu - 25/40 elektroniczna wystarczy, sprzęgło ok 40kW, koniecznie z ociepleniem

Na grzejniki jak mają głowice termostatyczne to pompa z autoadaptem, jak reg ręczna to bez autoadaptu.

PS

Nie jestem  P Sambor, tylko Sambor.

Edytowane przez sambor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgoda Sambor, tak mi zostało wpojone -szacunek dla ludzi.

Pompę mieszającą -kotłową mam z CO LFP 25-40 elektroniczna.

Na grzejniki  z głowicami termostatycznymi Danfos kupię  nową Grundfosa 2 25-40  z autoadaptem .

Do kotła  Ogniwo Eko Plus 10 kw to sprzęgło można poprosić o bardziej precyzyjne dane np. Afriso .

Naczynie przelewowe wpięte na zasilaniu z kotła rura miedziana fi 28 około 7,5m

Wykonanie wg. schematu 2B z instrukcji zaworu ATV333 .

Co jeszcze.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprzęgło np takie https://www.fuego.pl/sprzeglo-hydrauliczne-she-40-oc-25-65-gw-1.html?gclid=EAIaIQobChMIypv1w87T3AIVzZ3tCh2SIgAHEAYYASABEgJkZfD_BwE

 lub mniejsze z tej samej oferty - czyli 28 kW, podawałem 40kW gdyż dawniej niektóre sprzęgła mniejszej mocy miały podłączenia 3/4" a nie 1"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do Sambor .

Proszę tylko jeszcze mi wyjaśnić czy można wstawić zawór ATV 333 na miejsce zaworu 3D wg. schematu zamieszczonego w Grawitacja i kocioł 5 klasy?

Edytowane przez LWI
Błąd
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak podasz ten schemat tu, to będzie odpowiedź.

Wg mnie ten ATV333 ma za niska temp otwarcia , otwiera się od ok 40C, czyli dużo za mało jak dla kotła na paliwo stałe, powinna być temp otwarcia 50-55C.
Ale o tym to już ci koledzy wcześniej pisali

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do Sambor

Nie umie wkleić schematu ale w czwartek została udzielona odpowiedź przez Ciebie w temacie (Grawitacja i kocioł 5 klasa)  schemat zamieścił Odpowitrznik

Z tym otwarciem nie ma problemu- wymienię element termostatyczny na 50-55 stopni.

Mój zaczyna otwierać od 45 a pełne otwarcie to 55 stopni.

Edytowane przez LWI
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli idzie o ten schemat to w nim zaw 3-D musi być inny a nie ATV333.

Po prostu tam zaw 3-D ma inną zasadę działania, ogranicza temp na odbiory z góry - czyli nie pozwala na puszczenie zbyt wysokiej temp na odbiory a zaw ATV333 ma odwrotną rolę  - nie pozwala na puszczenie zbyt niskiej temp na kocioł.

forum.jpg

Edytowane przez sambor
ort
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W takim razie postaram narysować wszystkie elementy (pompki,śrubunki, sprzęgło, zawory zwrotne itp. rzeczy) czyli schemat i w późniejszym  czasie poproszę o ocenę.Można skontaktować się prywatnie  Sambor czy tylko na forum.Pragnę gorąco podziękować wszystkim którzy męczyli się aby udzielić mi odpowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sambor dlaczego w obiegu kołowym jest zawór grzybkowy? Czy kulowy byłby nieodpowiedni?

Może byś mi podpowiedział odnośnie bojlera.Bojler jest pierwszym odbiornikiem i  hula na grawitacji.Pompki w tym obiegu na razie nie ma.Czy założenie zaworu zwrotnego i pompki  zahamowałoby grawitację?Palenie  pelletem na wyższych temperaturach powoduje ,że w baniaku jest bardzo gorąca woda.

Czy raczej tak zostawić i zarazem powrót z bojlera potraktować jako ochronę kotła a na cyrkulację CWU założyć zawór termostatyczny?

Edytowane przez g69
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawór grzybkowy służy do regulacji przepływu,kulowy się nie nadaje do tego celu.Dzięki zastosowaniu 3pomp każdy obieg jest sterowany niezależnie.Przy kotle na pellet właśnie tak bym wykonał instalację i nie bawił się w żadne grawitacje,w dobie pomp energooszczędnych grawitacja to przeżytek)przynajmniej takie jest moje zdanie 

Edytowane przez odpowietrznik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

odpowietrznik dziękuję za odzew.Ogólnie jestem za sterowaniem obiegu bojlera sterownikiem kotła,tylko czy ta nieszczęsna grawitacja mimo wszystko nie podbije mi temperatury w bojlerze pokonując opór pompy i zaworu zwrotnego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

LWI - nurtuje mnie pytanie czy pomimo że tak miałeś na początku jak zakładałeś temat czy ten układ działał czy nie?. Ja chciałbym zauważyć że biorąc pod uwagę opór instalacji a tym samym mniejsze opory na bay-pasie (ciepłej wodzie skierowanej na zaworu ATV333 wejście "B") ten układ będzie działał pomimo zaworu na powrocie  (ATV333) a umiejscowieniu pompy na zasilaniu?. Opór przepływu na instalację będzie większy niż na baypas więc woda popłynie na zawór "B". Nie rozumiem dlaczego nie może tak być ?!?. Zawór działą temperaturowa a nie podciśnieniowo!. czy nie jest tak że umiejscowienie pompy na powrocie chroni ją tylko termicznie. Pomyślcie jest to logiczne. Nie mniej proszę o pinie. Piszę to ponieważ można dać tysiące kombinacji i wpakować mas ęniepotrzebnych rzeczy a w prostocie tkwi siła , szczególnie jak działa.

PS Ten układ jest szczególnie sensowny w przypadku zbiornika przelewowego który powinien być na podciśnieniu pompki (wpięty przed pompką CO)

Przechwytywanie.JPG

Edytowane przez Ricorro
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

G69. Ja mam u siebie na dopływie do CWU pompę sterowaną różnicą temperatur (sterownik solarny) za którą jest zawór zwrotny. Układ działa tylko i wyłącznie wtedy gdy na CO jest temperatura wyższa niż na Bojlerze. Zadaniem zaworu zwrotnego jest przeciwdziałanie "kaptażowi wody ciepłej" zjawisko wyziębiania kotła podczas gdy pompa CWU nie działa albo ogólnie Co nie grzeje. Sytuacja ma miejsce szczególnie wtedy jeśli rurki jakie by nie byłe nawet te od solarów u wyjścia z bojlera skierowane są do góry a nie w dół. Ale myślicie że monter się tym przejmuje!.  System spisuje się rewelacja jak ktoś wymyśli lepsze działanie zaraz zrobię u siebie. Dość wspomnieć że już 2 rok jadę w piecu na automatycznym palaczu (linka odchylająca drzwiczki popielnika)  a nie na idiotycznym nadmuchu (który miałem z 7-8 lat i do którego już wiem nie wrócę NIGDY) nadającym się tylko do trotów i miału.

Piszę przy okazji dlatego bo zainteresowałem się tym ATV333. Ale podkreślam W PROSTOCIE TKWI SIŁA I OSZCZĘDNOŚĆ!

Edytowane przez Ricorro
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dopuszczalny jest taki montaż jak proponujesz(pompa w miejscu strzałki z postu #21) Bez różnicy czy zawór na zasilaniu czy powrocie - Ważne żeby pompa była między kotłem a trójnikiem zasilania do zaworu. W instrukcji afriso tego nie ma ale esbe tak. Z tym że korzystniejsze dla pompy jak jest na powrocie- niższa temperatura pracy. A przy instalacji z buforem/sprzęgłem obieg kotłowy jest odseparowany, więc wysokość do naczynia liczymy od najwyższego punktu obiegu kotłowego - czyli góra kotła lub bufora

 

Screenshot_20200106_181904.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Dzień dobry, tak tylko chciałem dodać do tej dyskusji ponieważ "męczę" się ze źle wykonaną instalacją z użyciem atv333. Jeden szczegół

"po przekroczeniu tej temp zamyka się bypass i zawór puszcza na instalację."

I tu trzeba skorygować, ten zawór niestety tak nie działa - bypass  jest w tym zaworze cały czas otwarty, nawet jeśli termostat podniesie "wkładkę".

Temperatura  podana na zaworze to punkt wstępnego otwarcia dla dużego obiegu, 10 stopni wyżej i termostat w pełni otwiera duży obieg, ale nie zamyka małego obiegu w najmniejszym stopniu. Zawór przepuszcza  i przez mały i przez duży obieg. Mieszanie wody odbywa się też dzięki proporcji przekrojów  małego obiegu i dużego. Duży obieg ma sporo mniejszy przekrój i dzięki temu bypass zawsze dogrzewa powrót. 

Ja w tym momencie pracuje bez wkładki termostatycznej, ale zawór fizycznie  jako odlew nadal spełnia swoją funkcje.    Ochronę temperaturową w tym momencie  zapewnia sterownik - pompa włącza się dopiero przy temperaturze pieca 53 stopnie, piec się rozgrzewa, pompke załącza i armatura zaworu robi robote bez termostatu bedąc na powrocie. Dlaczego tak to musiałbym pisać więcej, ale to  jest teraz pomijalne....

W tym momencie bez wkładki termostatycznej i tak ustawioną pompą uzyskuje to samo co na schemacie afriso z pompą na zasilaniu i zaworem zaraz za nią. Także ten schemat jest prawidłowy, i ochrona pieca  będzie działać, różnica jedynie taka żę będziemy mieli zamykany obieg na kaloryfery - wtedy z zasilania będzie wracać na piec. Po otwarciu się termostatu będzie lecieć na kaloryfery oraz na powrót pieca. Ochrona przed wychłodzeniem nie będzie w tym wypadku w pełni efektywna ale tu znowuż można się posiłkować sterownikiem - mniej niż 50stopni na piecu - pompa stop, ale jak wszystko już osiągnie swoja temperaturę to upłynni się i kaloryfery będą ciepłe i powrót również będzie chroniony. 

 

Edytowane przez wizytator
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.