zolbrzuch101 Opublikowano 28 Czerwca 2018 #1 Opublikowano 28 Czerwca 2018 Witam. Chciałbym się Was doradzić w kwestii poprawności projektu na modernizacje instalacji c.o z uwagi na wymianę pieca. Stary piec uległ awarii a sama instalacja nie jest w żaden sposób zabezpieczona. Podczas eksploatacji przewiduje dwa warianty: 1. Okres zimowy: podgrzewanie wody użytkowej (Z2 otwarty) + grzejniki (Z3, Z5 otwarty,) + opcjonalnie podłogówka (Z4). Zawór Z1 zamknięty. 2. Okres letni: podgrzewanie wody (Z2 otwarty), grzejniki (Z3, Z5 zamknięty), zawór Z1 otwarty. Trudność jaka napotkałem to zbiorniczek wyrównawczy (1) na pionie z grzejnikami. Nie jest on na osobny obwodzie tak wiec gdy odcięty jest obieg na grzejniki układ zmieniał się na zamknięty. Dodałem wiec dla takiego układu dodatkowy zbiorniczek (2) aby zachować układ otwarty. Czy coś takiego ma prawo zadziałać? Dodatkowe pytanie czy w przypadku wariantu na lato można się jeszcze jakoś skutecznie zabezpieczyć przed zagotowaniem wody w małym obiegu? Dziękuję i pozdrawiam, Adam
odpowietrznik Opublikowano 29 Czerwca 2018 #2 Opublikowano 29 Czerwca 2018 Źle.Przed każdą pompą filtr osadnikowy.Ewentualnie zamiast pompy w obiegu kotłowym CWU na stałe w celu ochrony powrotu tylko wtedy temp wody w zasobniku =temp.wody w kotle
odpowietrznik Opublikowano 29 Czerwca 2018 #3 Opublikowano 29 Czerwca 2018 Jak nie masz możliwości poprowadzenia oddzielnej rury do naczynia a kocioł nie jest dostosowany do pracy w układzie zamkniętym to może zrobić na wymienniku płytowym.Wtedy przenosisz dotychczasowe naczynie w okolice kotła który pracuje w układzie otwartym (zaślepiasz rurę po naczyniu)a reszta instalacji w układzie zamkniętym. Kolejną propozycją jest wywalenie zaw.4D i przeniesienie pompy na powrót+zaw.3D,wtedy naczynie zostaje na swoim miejscu,no coś trzeba robić aby instalacja stała się bezpieczna)
zolbrzuch101 Opublikowano 30 Czerwca 2018 Autor #5 Opublikowano 30 Czerwca 2018 Hej. 15 godzin temu, odpowietrznik napisał: Jak nie masz możliwości poprowadzenia oddzielnej rury do naczynia a kocioł nie jest dostosowany do pracy w układzie zamkniętym.. Budynek jest piętrowy z poddaszem, gdzie znajduje się obecnie naczynie. Nie mogę ruszyć pionów. Piec to DS2 i w instrukcji jest zapis, że może pracować w układzie zamknięty lecz po dołożeniu wężownicy. http://czysteogrzewanie.pl/wp-content/uploads/2015/03/DTR-MPM-DS-7-32-kW-2016-UZ.pdf Układ z wymiennikiem płytowym wygląda całkiem sensownie. Mam lecz do niego pytania: 1. Jak rozwiązać wówczas dopełnianie/kontroli wody do układzie zamkniętym? 2. Zawór odcinający kaloryfery przed wymiennikiem płytowym (nie chciałbym grzać pionów latem)? 3. Jak kontrolować temperaturę wody po stronie pieca na powrocie z wymiennika? Zalecane jest 55 stopni.
odpowietrznik Opublikowano 30 Czerwca 2018 #6 Opublikowano 30 Czerwca 2018 1)Przy wymienniku płytowym po stronie układu zamkniętego musisz mieć naczynie przepon.CO(ciśnienie wstępne 1bar)+manometr powiedzmy 4bar.Po odpowietrzeniu całej instalacji uzupełniasz wodę(zaworem napełn/spust) do ciśnienia 1,3bar na zimnej instalacji(choć co do wartości ciśnień to nie jestem pewny bo to są założenia dla naczynia montowanego przed pompą na ssaniu a tu jest po stronie tłocznej) 2)Latem odcięcie CO aby grzać samo CWU zaworami raczej nie bo sterownik włączy pompy,wystarczy wyłączyć pompy w obiegu pierwotnym i wtórnym wymiennika ja u siebie mam obie spięte razem obie pompy(startują razem)będzie chodzić tylko pompa na CWU 3)Przy wymienniku płyt.aby uzyskac odpowiednie temp.sterujesz biegami pomp Ale ja na Twoim miejscu jeżeli tylko producent kotła zezwala na pracę w układzie zamkniętym wybrałbym właśnie tą opcję,nie wyjdzie drożej niż z wymiennikiem płyt.Będziesz potrzebował:naczynie przepon.odpowiedniej pojemności+zawór bezpieczeństwa 2-2,5bar+urządzenie do odprowadzenia nadmiaru ciepła czyli wężownicę schładzającą lub zawór dwufunkcyjny schładz.np.Regulusa DBV(koszt nie całe 300zł zaworu)Tylko przy układzie zamkniętym warunkiem jest aby woda użytkowa była z sieci nie z hydroforu. Chyba że jeszcze nie masz zaw.4D to można to zrobić prościej , taniej i skuteczniej)Zał.#3
zolbrzuch101 Opublikowano 30 Czerwca 2018 Autor #7 Opublikowano 30 Czerwca 2018 8 godzin temu, odpowietrznik napisał: Chyba że jeszcze nie masz zaw.4D to można to zrobić prościej , taniej i skuteczniej)Zał.#3 Instalacja jest jeszcze w starej specyfikacji czyli nie ma nic:) Na podstawie Twojego posta zaczytałem się jeszcze w instrukcje co do pieca i jest tam schemat podobny jak przedstawiłeś powyżej (układ zamknięty). Zdecyduje się chyba na przerobienie na układ zamknięty z wężownicą schładzającą (dostarczenie zimnej wody przez zawór DBV do gorącego pieca nie przemawia do mnie jako rozwiązanie bezpieczne). Na podstawie Twojego schematu i schematu producenta pieca mam jeszcze kilka pytań: 1. Czy do grupa bezpieczeństwa (1) można zamontowane naczynie przeponowe i nie montować go na powrocie (3)? 2. Zostawić zawór różnicowy (2) w celu pracy układu grawitacyjnie w przypadku braku zasilania? 3. Jak zamykać obieg na kaloryfery/podłogówkę - zaworem 4 drogowym czy dodać zawory kulowe na te obiegi?
Gość Digitrax Opublikowano 30 Czerwca 2018 #8 Opublikowano 30 Czerwca 2018 Zmierzasz w kierunku najgorszego układu jakim jest praca z zaworem 4D.
sambor Opublikowano 30 Czerwca 2018 #9 Opublikowano 30 Czerwca 2018 Tylko ktoś, kto nie widział kotła DS w akcji może zamknąć go w układzie z wężownicą schładzającą. Wg mnie tylko wymiennik i kocioł w układzie otwartym., inaczej będziesz połowę energii wywalał do kanalizacji , a na dodatek cenach wody z wodociągu koszty chłodzenia mogą być duże. Sam mam kocioł DS od kilku lat i gdyby nie bufor to dawno bym go zmienił.
zolbrzuch101 Opublikowano 15 Lipca 2018 Autor #10 Opublikowano 15 Lipca 2018 W dniu 30.06.2018 o 10:47, odpowietrznik napisał: Hej, Dziękuję za porady. Udało się uzyskać porozumienie z administracja budynku w sprawie modyfikacji pionu. Tak wiec planuje się przenieś zbiorniczek wyrównawczy na wyjście z kotła. Niestety na bufor już nie było zgody. Dodatkowo idziemy w stronę prostego rozwiązania na podstawie załącznika 3 lecz w układzie otwartym. Chciałbym jednak zmodyfikować układ o zawór mieszający termostatyczny np. VTC312 na ochronę powrotu w zamian za pompkę obiegową pieca. Czy ma to sens zadziałać?
odpowietrznik Opublikowano 16 Lipca 2018 #11 Opublikowano 16 Lipca 2018 Jeżeli się udało to wykonanie zgodnie ze schematem w załączniku.Ewentualnie na grzejniki może też być 3D
zolbrzuch101 Opublikowano 16 Lipca 2018 Autor #12 Opublikowano 16 Lipca 2018 Dzieki, a jak w okresie letnim? Jak zabezpieczyc piec przed przegrzaniem? Zamontowac zawór DBV1?
odpowietrznik Opublikowano 16 Lipca 2018 #13 Opublikowano 16 Lipca 2018 Nie ma potrzeby montażu żadnych dodatkowych elementów jeżeli kocioł jest w układzie otwartym. Rura do naczynia stal1" lub Cu28
zolbrzuch101 Opublikowano 16 Lipca 2018 Autor #14 Opublikowano 16 Lipca 2018 Pompa kotłowa powinna dzialac cały czas? A jak z reszta pompek? Zainstalowac za kazda czujnik temperatury i dodac po sterowniku ?
Gość Digitrax Opublikowano 16 Lipca 2018 #15 Opublikowano 16 Lipca 2018 Pompa kotłowa winna się załączać gdy temperatura powrotu kotła spadnie poniżej 55 stopni. Ona ma zagwarantować właściwe warunki pracy kotła i nie ma potrzeby by mieliła stale. Np gdy włączy się pompa od CWU to ona skutecznie podgrzeje powrót kotła powyżej 55 stopni więc nie ma sensu by kotłowa wtedy też pracowała.
zolbrzuch101 Opublikowano 29 Sierpnia 2018 Autor #16 Opublikowano 29 Sierpnia 2018 W dniu 16.07.2018 o 08:06, odpowietrznik napisał: Jeżeli się udało to wykonanie zgodnie ze schematem w załączniku.Ewentualnie na grzejniki może też być 3D Instalacja już prawie wykonana według schematu powyżej. Jutro ostatnie spawy. Załączę kilka zdjęć po zakończonej pracy. Chciałbym się jeszcze doradzić jak teraz sterować tymi 4 pompkami + miarkowanie ciągu na piecu.
zolbrzuch101 Opublikowano 30 Sierpnia 2018 Autor #17 Opublikowano 30 Sierpnia 2018 Czy takie zestawieni jest sensowne: 1. Pompa CO + CWU: ST27i lub CS-08 2. Pompa kotłowa: ST21 lub SP-04 3. Pompa podłogowa: ST21 lub SP-03 4. Mechaniczny miarkownik ciągu Honeywell?
odpowietrznik Opublikowano 31 Sierpnia 2018 #18 Opublikowano 31 Sierpnia 2018 Sterowanie wszystkimi pompami załatwiłoby jedno urządzenie np.sterownik ST-408 firmy TECH no ale nie jest tani ten "kombajn") ok.600zł
michalbs87 Opublikowano 2 Września 2018 #19 Opublikowano 2 Września 2018 Podbijam temat bo na początku tu widziałem dwa warianty z naczyniem wzbiorczym otwartym więc temat powiązany. Wprowadziłem się do teściowej gdzie jest znacząco przewymiarowany kocioł na paliwo stałe. Po rozpaleniu szybko wodę doprowadza się do gotowania. O zgrozo teściowa żeby tak się nie działo ustawia na piecu 50C i pali miałem wymieszanym z trocinami i wodą. Piec już raz był załatwiony najpewniej przez to. Oczywiste, że nie może tak być dlatego chcę zainstalować bufory 2x1000l. Pojawił się problem z naczyniem wzbiorczym. Nie jestem w stanie wyprowadzić osobnego pionu do naczynia wzbiorczego przed buforami. Mogę się co najwyżej wpiąć w pion. Pytanie czy to ma w ogóle sens? Czy pompa nie będzie tłoczyć ciepłej wody z powrotem na bufor. Obecnie to wygląda tak że naczynie jest podłączone to wszystkich pionów grzewczych (4 piony). Tak mogłoby wyglądać nowe układy. Prośba o poradę. Za rok i tak wymieniam całe CO ale zbiorniki buforowe mógłbym już teraz założyć gdyby to było bezpieczne i sensowne. Pytanie czy jest. I druga sprawa czy ATMOS mi podbije gwarancję.
zolbrzuch101 Opublikowano 19 Września 2018 Autor #20 Opublikowano 19 Września 2018 Za mną pierwsze uruchomienie pieca i mam pewne pytania co do działania. Założenia: 1. Pompka kotłowa sterowana jest przez sterownik ST21 w trybie termostatu tj. załączana jest od momentu włączenia sterownika i działa w zakresach od 55 do 60 stopni. Zapewniając tym samym stała temperaturę na powrocie. 2. Drugi sterownik ST27i kontroluje pompki C.O i C.W.U. Pompka C.W.U ustawiona jest aby załączyła się w chwili gdy temperatura na czujniku osiągnie 40C i ma pracować do osiągnięcia 55C. Natomiast C.O powinna się załączyć przy 40C i działać ciągle do wygaśnięcia. 3. Czujniki zamontowane zgodnie z oznaczeniem na schemacie. Problem jaki zaobserwowano to brak działania grawitacji i nagrzewanie się czujników. Gdy piec osiągnie 60C temperatura za pompkami C.O i C.W.U nie wzrasta grawitacyjnie tym samym nie można uzyska minimalnej temperatury do załączenia pompek. Moje pytanie czy tak to powinno to działać czy może popełniono jakiś błąd?
shogunzlasa Opublikowano 20 Września 2018 #21 Opublikowano 20 Września 2018 1. Czemu chcesz badać temperaturę rury do bojlera a nie bojlera? :D Przecież jak w bojlerze jest zimno to ma się dogrzać - więc skąd sterownik ma wiedzieć, że w bojlerze jest zimno? 2. To samo z CO - nie osiągniesz temperatury za zaworem 3D grawitacyjnie bo pompa musi tą ciepłą wodę zassać - czyli najpierw musi się włączyć żeby tam była temperatura. 3. Pompę kotłową daje się po to, żeby zniwelować różnicę między zasilaniem i powrotem - więc czemu nie pracuje od startu? Czujnik CWU w górnej części bojlera, Czujnik CO w piec, pompa kotłowa ma chodzić od startu do wygaszenia, albo chociaż od 40-45 stopni.
zolbrzuch101 Opublikowano 23 Września 2018 Autor #22 Opublikowano 23 Września 2018 Dzięki za porady. Po przeniesieniu czujników ustawiłem zgodnie z opisem: 1. Pompa kotłowa działa od startu pieca do 60C na powrocie. Po spadku o 5C ponownie się załączy. 2. Pompa C.W.U załączy się gdy na wyjściu z pieca będzie 60C i pracuje do czasu gdy woda w C.W.U osiągnie 55C. Następne uruchomienie pompy nastąpi gdy woda spadnie o 2C. 3. Pompa C.O. działa gdy temperatura na wyjściu z pieca będzie miała 60C i wyłączy się gdy spadnie do 45C. Będę teraz obserwował jak to działa ale pytanie już teraz czy owe ustawienia są OK?
zolbrzuch101 Opublikowano 23 Września 2018 Autor #23 Opublikowano 23 Września 2018 Mam jeszcze jedna obserwacje z dnia dzisiejszego. Mianowicie jeżeli ustawiona mam na zaworze 3-drożnym 40 stopni na mieszkanie (na piecu 60 i więcej) pompka C.O chodzi to powrót z mieszkania ma około 35-37 stopni. Powoduje to, że na powrocie pieca mamy duży spadek temperatury i tym samym pompka kotłowa załącza się na chwile by osiągnąć zadane 60 stopni i wyłącza się. Po kilku sekundach temperatura powrotu kotła znowu spada poniżej 55 stopni i obieg kotłowy załącza się na kolejne kilka sekund. Takie szarpane zachowanie nie jest raczej wskazane. Co można z tym zrobić?
szelest Opublikowano 23 Września 2018 #24 Opublikowano 23 Września 2018 Załączyć pompę kotłową na stałe.
zolbrzuch101 Opublikowano 23 Września 2018 Autor #25 Opublikowano 23 Września 2018 Kolega Digitrax kilka postów wcześniej pisał, że pompka powinna się raczej wyłączyć. A możne nie wyłączać tak wcześnie pompę C.W.U (55C) a przy 70C i wówczas działała by jako mieszająca? Kotłowa natomiast byłaby wspomagająca i działałaby głownie w 1 fazie - rozpalanie?
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.