Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Logika Działania Automatyki Buderusa


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Dlatego jeśli ktoś mówi że ma 3-4m3 w miesiącach zimowych na dzien to poprostu oszukuje lub pali w kominku, chyba że ma dom pasywny to co innego. Ogólnie trzeba przyjąć 6-7m3 w zależności od kaloryczności gazu. Przy tęgich mrozach to może być 10-12m3

Opublikowano (edytowane)
8 godzin temu, piterus87 napisał:

Po kilku dniach obserwacji dochodzę do wniosku, że chyba nie dam rady zejść ze zużyciem gazu niżej niż 6-7m3/dobę przy obecnych temperaturach i przy zapotrzebowaniu na ciepło mojego domu. Po wprowadzonych zmianach w krzywej grzewczej charakterystyka pracy kotła zmieniła się z pracy na wyższych obrotach w nocy i postoju w dzień na pracę ciągłą praktycznie przez całą dobę. Jednak nawet przy założeniu, że kocioł chodziłby 24h na dobę na minimalnej mocy ok. 14% (przy 14% kocioł pobiera ok 0,21m3 gazu na godzinę) to i tak zużycie wyniesie ok. 5m3 (0,21 x24 = 5,04m3), reszta to grzanie CWU.

Chyba, że ktoś zna jeszcze jakiś magiczny sposób na obniżenie zużycia to chętnie przetestuję.
Mimo wszystko dzięki za wszystkie rady i sugestie! 🙂

nie no nie przesadzaj, ogrzewasz wszak 200m2! 🙂 ja ogrzewam 175m2 (ale część mieszkalna to 135m2- w garażu kaloryfery ledwie letnie). Mam również rekuperację. Obecnie zużycie na ogrzewanie to maks. 40Kwh/dobę za okres 23.11-30.11- jestem obecnie na wyjeździe, sprawdzę jak się kształuje za 3 ostatnie dni po powrocie). W zeszłym roku jak było ok. -20c, to wciągnęło 100kWh, na początku, ale potem trochę spadło jak było kilka takich mroźnych dni pod rząd- nie pamiętam o ile ale napewno zużcie spadło. Najwięcej wciąga jak jest gwałtowny spadek temperatury dzień w dzień,... gdy temperatura na zewnątrz jest względnie stała to zużycie spada. Zastanawia mnie dlaczego czujesz chłód z rekuperacji...możesz za intesywnie wentylujesz? W zimie warto trochę skręcić centralę 🙂  

Edytowane przez Kemot80
Opublikowano
2 godziny temu, Kemot80 napisał:

Zastanawia mnie dlaczego czujesz chłód z rekuperacji...możesz za intesywnie wentylujesz? W zimie warto trochę skręcić centralę 🙂  

Rekuperator i wszystkie rury mam poprowadzone na nieogrzewanym poddaszu stąd mimo, że są ocieplone 15cm wełny (a raczej przykryte ) to wychładzają trochę  powietrze. Może tragedii nie ma bo przy temp. wywiewu ok 20 stopni nawiew mam ok 15,5-  16 st. przy 0 st. na zewnątrz. Reku chodzi stale na 35%. Poniżej 30% powietrze wywiewane wychładza się jeszcze bardziej ze względu na zbyt wolny przepływ, a powyżej 40% robi się za głośno na poddaszu w nocy 🙂

Opublikowano (edytowane)

na noc to ja ustawiam na 20%. przy centrali zdławionej do 320m3. u mnie rury leżą w 30cm wełny...centrala jest w garażu i ona powoduje nawięcej strat, bo mało grzeję w garażu, no ale mam też GWC 🙂

Edytowane przez Kemot80
Opublikowano (edytowane)

U mnie przy takim przepływie powietrze z pewnością byłoby jeszcze chłodniejsze.

 

Czy ktoś jest mi w stanie wytłumaczyć czym różni się w wartościach monitorowanych w RC310 pozycja: Moc palnika w trybie grz. od Mocy palnika?

Obie wartości zmieniają się w zależności od zapotrzebowania na ciepło i zawsze pozycja moc palnika w trybie grz. jest wyższa od mocy palnika.

IMG_20211201_215049.jpg

IMG_20211125_203232.jpg

Edytowane przez Ryszard
Proszę nie cytować ostatniego postu
  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

czesc ja juz nie daje rady z tymi ustawieniami u mnie srednio na 24h jest tak 30-40 startow palnika budynek 140m wszędzie podłogówka +grzejnik w garażu i drabinka w łazience  zasilanie  pompa z pieca gb062 ustawiałem krzywa ale nie umiem doprowadzić do tego aby pięć dzialal cały czas 

Opublikowano

Ja po wielu próbach z optymalnym ustawieniem krzywej grzewczej przestawiłem w końcu regulację na regulację wg. temp. pomieszczenia z mocą. Logika działania tego systemu jest tak dziwna, że nawet serwisanci rozkładają ręce. O dziwo po przestawieniu trybu zużycie gazu trochę spadło nie wpływając znacząco na komfort cieplny więc tak chyba już zostawię. Startów mam ok. 10 na dobę w tym ok 2-3 na samo grzanie cwu. Mam umówione spotkanie z kumatym (przynajmniej tak mi się wydaje) serwisantem z Buderusa i zastrzegłem, że mam zamiar zasypać go gradem pytań na temat działania kotła i sterownika. Mam nadzieję, że trochę rozjaśni mi zasadę i logikę działania tego systemu.

46 minut temu, lukaszctx napisał:

czesc ja juz nie daje rady z tymi ustawieniami u mnie srednio na 24h jest tak 30-40 startow palnika budynek 140m wszędzie podłogówka +grzejnik w garażu i drabinka w łazience  zasilanie  pompa z pieca gb062 ustawiałem krzywa ale nie umiem doprowadzić do tego aby pięć dzialal cały czas 

Jakie masz zużycie przy obecnych temperaturach?

Opublikowano

6m a jak były ostatnie przymrozki w nocy to 8.5m.

wczoraj ustawiłem sterowanie według temperatury zewnętrznej korekta pomieszczenia na 6k a obniżenie według temperatury w pomieszczeniu temperatura stała w pomieszczeniu 22 stopnie zauważyłem że w nocy było 8startow i piec chodził jakieś 6h niby osiagnol temperaturę 22 w pomieszczeniu  ale w nocy spadła na 21 i nie czuć tego ciepła czyli jak by nie dogrzewal

  • 6 miesięcy temu...
Opublikowano

Ostatnio wpadłem na pomysł żeby do mojej instalacji CO dołączyć pompę ciepła.

Najlepiej byłoby żeby nadal Buderus sterował strefami i temperaturą a pompa ciepła ładowała wspólny bufor z którego byłoby pobierane ciepło.

Niestety GB072 nie ma styku do blokowania palnika co byłoby idealne do tego typu rozwiązania.

Jest styk:

6.4.1 Podłączenie regulatora temperatury zał/wył
(bezpotencjałowy)
Regulatory temperatury zał/wył są w niektórych krajach (np. Niemcy,
Austria) niedozwolone. Przestrzegać właściwych dla danego kraju
przepisów.
▶ Podłączyć regulator temperatury zał/wył do
zacisków oznaczonych tym symbolem.

ale nie wiem jak to będzie działać. Będzie blokowało tylko palnik czy również pompy sterowane przez MM100?? Ma ktoś jakieś doświadczenie z tym stykiem?? 

  • 4 miesiące temu...
Opublikowano

Drodzy, 

Przeanalizowałem ten wątek i częściowo zmieniłem ustawienia vs. ustawienia instalatora.

Dom 5 letni dobrze occieplony 20cm styr

Podłogówka na dwóch poziomach z osobnymi rozdzielniami.

Kocioł Buderus Longmax Plus BG072-24 (moc 24 kw)

Sterownik RC310

na czym jeszcze popracować i potestować aby zoptymalizować ustawienia ogrzewania ?

11.jpg.5156f881f570eccb6aea8bff449488ff.jpg10.jpg.2c5d2b4b1971b386bdf01792d800f060.jpg9.jpg.8cf9be1f159123004c1b52a10673750d.jpg8.jpg.045c2fd0dfea6769f7fa7d3fafbe6726.jpg7.jpg.8c1272f009dad4ea3ff6495deeb84e20.jpg6.jpg.546961d8715cbc3ce75d149676c8d445.jpg5.jpg.7ec39fd4eab942591de2f2988ada32ff.jpg4.jpg.87835be2242d022ffb1001694b5cdfaa.jpg3.jpg.d2abab0945e5469136bd84258082948a.jpg2.jpg.18ca00e67e3840ffad962f874743e946.jpg1.jpg.b7395a12ca4c234f33f11274351efcf5.jpg

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano (edytowane)

Cześć.

Odnośnie tematu:
Posiadam piec GB062 v2, dom ze szlaki ocieplony, okna nowe, 2 piętra (parter 3 kaloryfery stalowe i jedna drabinka w łazience)
piętro 3 kaloryfery stalowe, podłogówka w kuchni, przedpokoju i łazience + drabinka w łazience.
Na chwilę obecną nie mam zrobionych stref (jest listwa rozdzielająca podłogówkę, ale jeszcze bez sterowników) - czytajcie - całość zasilana i sterowana z pieca buderusa.


W związku z aktualnymi i przyszłymi cenami gazu chcę dowiedzieć się jak najwięcej o ekonomicznym ogrzewaniu.

-Co znaczy fraza piec powinien działać cały czas ? (chodzi o jego włączenie/wyłączenie pompy itd, czy raczej o samą pracę palnika ?) (jeżeli palnik ma chodzić cały czas to czy nie spali więcej niż kiedy pracuje np w trybie ograniczonym z zaniżoną temperaturą?
Wiem że budynek dłużej się nagrzewa kiedy wcześniej "wystygnie", ale czy ciągła praca palnika jest bardziej ekonomiczna ? (mam zapewnić pracę palnika 24h ?).

Co do krzywej działania w moim piecu - pojawia mi się dopiero kiedy ustawię regulację według temperatury zewnętrznej.
I teraz pytanie:  jeżeli dom ma swoje lata (zazwyczaj jest w nim zimno - nawet w lecie), co co mi daje regulacja według temperatury zewnętrznej ? na zewnątrz będzie ciepło - (a będę chciał dogrzać dom), to będę musiał za każdym razem badać temperaturę wewnętrzną, zewnętrzną, robić obliczenia bym miał w domu np 20 stopni ?
Czy nie łatwiej jest ustawić grzanie według temperatury pokojowej np max zasilania 48 stopni, a w domu 20 w dzień (program czasowy) i 18 (obniżona) w nocy ?
(wtedy nie interesują mnie obliczenia tego czy na zewnątrz jest 5 stopni czy 20). Jeżeli jest cieplej na zewnątrz to chyba i cieplej jest wewnątrz (wiadomo nie w stosunku 1:1).
Nie potrafię pojąć czemu dużo ludzi zaleca ustawienie krzywej grzania według temperatury zewnętrznej i jak ona się ma do zadanej temperatury w domu.

Wiem że dobrze dla palnika by nie wyłączał się co 5 minut ale czy grzanie NON STOP palnika jest bardziej oszczędne ?
Czy jest to ktoś mi w stanie wytłumaczyć tak łopatologicznie?

Edytowane przez krzywousty80
Opublikowano

Jak w lecie masz w domu "zimno", to znaczy że ściany nie przepuszczają ciepła. Czyli masz dom dobrze zaizolowany.

To samo masz w zimie. Ściany nie przepuszczają zimna. Jak zagrzejesz dom do temperatury, która tobie odpowiada, to łatwiej dla pieca jest utrzymywać cały czas taką temperaturę, niż gonić później straty.

W domu masz grzejniki, więc temperatura w pomieszczeniu jest regulowana termostatami na grzejnikach. Jak będzie za ciepło, to się przymkną i piec będzie miał mniej roboty.

Bez krzywej grzewczej musisz sam chodzić do pieca i regulować mu temperaturę zasilania. Z reguły ustawiasz większą, żeby nie latać co chwilę i regulować.

Zakładając że piec ma 20 kW, to na przykład przez 30 minut będzie pracował z mocą 10 kW przy temperaturze 60 stopni.

Zużycie 1 m3 gazu

Przy krzywej grzewczej piec sam sobie reguluje temperaturę zasilania. W takim przypadku piec będzie pracował 60 minut, ale z mocą 6 kW i temperaturze 45 stopni. Z tym że 2 kW uzyska z efektu kondensacji i spali 0,8 m3 gazu.

PS. To tylko przykład. Nie czepiać się żadnych wyliczeń i wartości zużycia itp. Chodzi o zasadę działania.

Opublikowano (edytowane)

@wacio1967

Trochę rozjaśniłeś mi sytuację

Ale kiedy ustawię u mnie w RC300 sposób regulacji według temperatury pomieszczenia (nie zewnętrznej) to znika mi krzywa grzania i wtedy ustawiam maksymalną temperaturę zasilania (czytaj max np 50 stopni). To czy piec zawsze będzie mi grzał do 50-ciu stopni kiedy nie mam krzywej ? czy to tez jest forma krzywej którą piec albo RC300 oblicza ? (z tym że jej nie widzimy ?).

I co w przypadku kiedy mam ustawione wyłączanie pieca lub ograniczenie do 2 stopni (np nocą) - do stosunku kiedy piec idzie ciągle (czy kiedy idzie ciągle ale małym płomieniem) nie zużyje więcej gazu niż kiedy jest wyłączany/ ograniczany na pewien czas ?

Edytowane przez krzywousty80
Opublikowano (edytowane)

Jak nie ma krzywej grzewczej, to kocioł idzie ze stałą temperaturą. Jest tam jakaś histereza i w tym zakresie się porusza. Powiedzmy że ma 50 stopni. Histerezę 10 w dół i 10 w górę. To jak czujnik "zobaczy" temperaturę 39,9, to włączy palnik i tak długo będzie grzał, aż czujnik "zobaczy" 50,1 stopnia. Nie będzie pracował oczywiście z pełną mocą, tylko z taką jaką mu ustawiłeś.

Przy takiej instalacji jak Ty masz, to poszedłbym w krzywą grzewczą. Jak temperatura na zewnątrz idzie do góry, to kocioł sam sobie obniży np do 45 stopni. Poza tym przy krzywej grzewczej kocioł inaczej sobie dobiera moc grzania. Nie próbuje za wszelką cenę utrzymać się w widełkach, jak przy stałej temperaturze.

Kocioł im rzadziej się uruchamia, tym mniej spala. Wiadomo że nikt chyba nie ma tak ustawionego kotła że pracuje cały czas, bo to chyba nie jest do zrobienia. Byłoby to idealne rozwiązanie, jakby kocioł pracował przez 24h z mocą 1,5 kW. Najwięcej idzie paliwa na rozruch.

Edytowane przez wacio1967
Opublikowano

U mnie piec działa non stop.
Wyłącza się ok. 8 razy dziennie, po 2 wyłączenia na każde nagrzanie cwu.
A tak to sobie pyka po woli, non stop.
Przy tych mrozach na 30-40% mocy.

Opublikowano

Gazu nie da się tak okiełznać jak prądu. W nocy grzeję grzałką i temperatura jest bardzo stabilna. W dzień odpala się kocioł gazowy, który ma ustawiony jakąś tam temperaturę (mam Vessmann i zwykłe pokrętło do temperatury). Ale jest to powiedzmy temperatura 45 stopni, to i tak grzeje więcej, żeby potem zejść poniżej zadanej i znowu się włączyć. Jak go skręcę na trochę niższą temperaturę, to już się nie chce włączyć, bo grzałka go uprzedza. I tak się buja przez cały dzień.

2022-12-19_212220.png

3 minuty temu, gbbsoft napisał(a):

U mnie piec działa non stop.
Wyłącza się ok. 8 razy dziennie

Trochę tu sprzeczności.

Opublikowano

Spróbuję dać tą krzywą grzania - tylko powiedzcie mi jaką ustawić temperaturę projektową i temperaturę maksymalną zasilania przy krzywych grzania ? Pytam bo mam podłogówkę oraz grzejniki (drabinki w łazienkach + normalne grzejniki).
Np dla grzejników ciężko odczuć temperaturę 30-38 stopni... a podłogówka przy takiej temperaturze ładnie oddaje ciepło

Opublikowano

Do podłogówki i tak masz gdzieś jakiś zawór termostatyczny, lub coś w tym rodzaju.

Opublikowano
U mnie piec działa non stop.
Wyłącza się ok. 8 razy dziennie, po 2 wyłączenia na każde nagrzanie cwu.
A tak to sobie pyka po woli, non stop.
Przy tych mrozach na 30-40% mocy.
Pytanko. Takie pykanie na 30-40% to przy piecu 15kW jakieś 5-6 kW. Przez 24h daje jakieś 110-130 kW więc jakieś 11-12m. Mi wczoraj właśnie spalił te 12m przez 24h jak temperatura dochodziła do -16 w nocy. To jest ok spalanie? Cały czas się zastanawiam nad tym spalaniem. Bo np jak temperatura kręci się w okolicach +2 -5 to mam spalanie między 7,5 do 9. Dom calkem nieźle ocieplony, 155m. No i mnie to zastanawia bo wydaje mi się że to całkiem sporo skoro ludzie przy 0 na zewnątrz mają spalanie 5m
Opublikowano
6 minut temu, wacio1967 napisał(a):

Do podłogówki i tak masz gdzieś jakiś zawór termostatyczny, lub coś w tym rodzaju.

mam taki zwykły jak w kaloryferze - na powrocie do listwy rozdzielaczy podłogówki.
Myślałem że 55 maksymalna temperatura a projektowa 50 ale nie wiem czy to nie będzie za mało przy krzywej grzania (bo to będzie pewnie maksymalna temperatura przy największych mrozach...

Opublikowano



Dom calkem nieźle ocieplony, 155m.

Tylko ja ogrzewam tym dwa domy po 200m2

Opublikowano

Ten niby zwykły zawór ma jakiś czujnik temperatury ? To prawdopodobnie będzie zawór RTL. Jest odpowiedzialny za to, aby na podłogę nie poszła za wysoka temperatura.

Krzywą musisz sobie ustawić metodą prób i błędów. Ja mam tak, ale ja mam tylko ogrzewanie podłogowe.

image.png.0e4681c3c4d191a783fd866a8c55445b.png

Opublikowano




Tylko ja ogrzewam tym dwa domy po 200m2

A to zmienia postać rzeczy. No ale tym bardziej się przekonuję że u mnie mimo że nieźle ocieplony to jakieś mostki albo coś spieprzone nieźle skoro przy temperaturach +2-4 potrafi spalić 7,5-9m.
Opublikowano
19 minut temu, czarny85 napisał(a):

Mi wczoraj właśnie spalił te 12m przez 24h jak temperatura dochodziła do -16 w nocy

Mogło być troszkę mniej. Ale to się może zgadzać z tym co spalasz w okolicach 0 stopni. Teraz tylko pytanie, jaką masz temperaturę w domu?

Opublikowano



mam taki zwykły jak w kaloryferze - na powrocie do listwy rozdzielaczy podłogówki.
Myślałem że 55 maksymalna temperatura a projektowa 50 ale nie wiem czy to nie będzie za mało przy krzywej grzania (bo to będzie pewnie maksymalna temperatura przy największych mrozach...


Krzywa będzie za niska, to ja za tydzień podniesie. Krzywa to się ustawia rok...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.