Pajone Opublikowano 7 Maja 2017 #1 Opublikowano 7 Maja 2017 Witajcie. Proszę o sprawdzenie instalacji załączonej na obrazku( wybaczcie za niego ale nie mam talentu do rysunków) wątek nowy dlatego że jest to instalacja jednorurowa. Krótki opis: C.O. z piecokuchni. Dwa grzejniki 1200 x 600 i jeden 600 x 600. Mieszkanie 40m2 w kamienicy 1 piętro. 1 Czy pompa moze być na tym trójniku odrazu? 2 Czy instalacja pociągnie na 1 nitce? Tzn zasilanie do pierwszego grzejnika nastepnie jego powrót zasilać ma drugi grzejnik a powrót z drugiego zasilać trzeci. powrót z trzeciego leciałby do pieca już. Proszę o konkretne wypowiedzi i wyrozumiałość.
sambor Opublikowano 7 Maja 2017 #2 Opublikowano 7 Maja 2017 Pompa OK Natomiast instalacji 1 rurowej jest kilka wariantów Poczytaj tu: http://www.budujemydom.pl/ogrzewanie-podlogowe-i-grzejniki/11768-na-czym-polega-jednorurowy-system-prowadzenia-rur http://solidnydom.pl/ogrzewanie-system-jednorurowy.html Taki system ma wady opisane w art podanych wyżej. Pomyśl nad zwykłym 2 rurowym Pozdr.
Pajone Opublikowano 8 Maja 2017 Autor #3 Opublikowano 8 Maja 2017 Dziekuję. Czytalem. Zanim utworzyłem wątek przeszukałem internet. Na regulacji mi nie zależy, mam tylko nadzieję że grzejniki osiągną te ~ 70° ostatni grzejnik około 8/9m od pieca. Pex 16
sambor Opublikowano 8 Maja 2017 #4 Opublikowano 8 Maja 2017 Pex 16 może być za mały na cały obieg. A te 70C to będzie tylko na pierwszym grzejniku, na następnych będzie niższa temp. Dlaczego nie chcesz inst dwururowej?
Pajone Opublikowano 8 Maja 2017 Autor #5 Opublikowano 8 Maja 2017 Chcę wypróbować ten schemat z ciekawosci. Jeśli nie wydoli przerobie, lubię majsterkować sam. Pex 16 mówisz o rurach czy dokładnie przekrój na złaczkach będzie za mały?
sambor Opublikowano 8 Maja 2017 #6 Opublikowano 8 Maja 2017 Z przybliżonych wyliczeń wynika, że potrzeba ci ok 4kW mocy grzewczej, a tego przy zasilaniu 70C i powrocie ok 55C PEX16 prawidłowo nie przeniesie. W takiej instalacji będzie trochę złączek, które zmniejszają przekrój, więc albo instalacja będzie mniej wydajna albo po podwyższeniu parametrów pracy pompy będzie głośna
Pajone Opublikowano 8 Maja 2017 Autor #7 Opublikowano 8 Maja 2017 Dzieki za zainteresowanie tematem. W srode bedzie piecyk. W weekend postaram sie dac znac czy mnie efekt zadowoli czy przerabiamy:-) pozdrawiam!
Pajone Opublikowano 30 Maja 2017 Autor #8 Opublikowano 30 Maja 2017 Siemka. Projek trochę się zatrzymał,doszły panele i ogólnie brak czasu. Jak połączyć,jakim śrubunkiem rurę wzbiorczą z naczyniem? Rura 1 cal będzie potem redukcja bo naczyńko 3/4 zapewne. Możecie coś podlinkować bądz proszę o fachową nazwe złączki.
kiminero Opublikowano 30 Maja 2017 #9 Opublikowano 30 Maja 2017 Do połączenia naczynia z rurami używa się zwykłych śrubunków. https://www.google.pl/search?hl=pl&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1280&bih=685&q=%C5%9Arubunek&oq=%C5%9Arubunek&gs_l=img.3..0l10.1101.3683.0.4367.8.8.0.0.0.0.129.853.2j6.8.0....0...1.1.64.img..0.8.853.tMJ1eggDboM Zły pomysł z tą "jedną" rurą, a poza tym ja tam widzę dwie. Nie obchodzisz mieszkania dookoła, by cokolwiek na tym zyskać, więc zostaje tylko chęć eksperymentu. Do kotła węglowego pex średnio się nadaje i jak go parę razy zagotujesz to się zrobi kasza. Jak wybierzesz system skręcany, to z biegiem czasu pojawią się nieszczelności wynikające z luzujących się nakrętek. Prawdopodobnie chcesz iść po ścianie nad podłogami i tu najlepiej sprawdza się miedź. Pex będzie tani, ale porobią się fale. Miedź jest podobnej średnicy zewnętrznej (pex 16, miedź 15), ale w miedzi rur nie przewężasz, wszystkie kształtki są łączone na zewnątrz rury i jest trwale odporna na wrzątek.
Pajone Opublikowano 31 Maja 2017 Autor #10 Opublikowano 31 Maja 2017 Dzięki! Zobaczymy co z tego wyniknie, najwyżej będą małe przeróbki;-)
Pajone Opublikowano 22 Czerwca 2017 Autor #11 Opublikowano 22 Czerwca 2017 Dzis udało sie wykonac pierwsza probe. Na piecu temp 60/65st. Pex faktycznie pofalowal ale to mi nie przeszkadza. Mialo dzialac i dziala. Cala instalacja sie nagrzala do podobnej temperaturki, ostatnij grzejnik rowniez. Jak widac pex 16 jest w stanie przeniesc te moc do ostatniego grzejnika na niedalekiej instalacji prowadzonej tym systemem. Dziekuje za wszelkie odpowiedzi i pozdrawiam!
henryk1953 Opublikowano 22 Czerwca 2017 #12 Opublikowano 22 Czerwca 2017 Teraz to jest nie miarodajne - mały odbiór ciepła. Dopiero przy mrozach bedziesz wiedział czy przy takich przekrojach instalacja wydoli.
Gość Digitrax Opublikowano 22 Czerwca 2017 #13 Opublikowano 22 Czerwca 2017 Zdaj relacje po zimie. Zobaczymy wtedy jak "pięknie" za każdym grzejnikiem w linii spada temperatura pomieszczenia ...
Pajone Opublikowano 23 Czerwca 2017 Autor #14 Opublikowano 23 Czerwca 2017 Postaram się odezwać przy -20 :-)
Pajone Opublikowano 1 Listopada 2017 Autor #15 Opublikowano 1 Listopada 2017 Witam ponownie. Podpinając się pod jeden z wątków nie uzyskałem odpowiedzi więc napiszę w tym dotyczącym mojej instalacji. Grzeję od 18 września. Póki co wszystko działa sprawnie. Zdażyło się raz osiągnąc temp ok 85°C na skutek czego naczynko wypchało wodę. Teraz grzeje 60-65°C. Różnica temperatur od pieca do ostatniego grzejnika wyniosła 5°C (mierzone termometrem "laserowym"). Ogólnie układ grzeje się szybko. Piec jest trochę zbyt mocny jak na taką instalacje. Palenisko wyłożyłem szamotem i jest lepiej. Jednak chciałbym dołożyć do układu zwykły bojler elektryczny, ktory miał by za zadanie odebrać nadmiar mocy i przy okazji zakumulować trochę ciepła. Bufor zbyt duży i drogi. Piec ma pojemność 35L Grzejniki chyba 2x7L i 1x3,5L Bojler chciałbym 80-100L. Pytanie teraz czy ma to sens?? Naczynko pod sufitem, jest szansa bojler powiesić czy trza by go postawić na poziomie pieca? Pozdrawiam, Paweł
shogunzlasa Opublikowano 2 Listopada 2017 #16 Opublikowano 2 Listopada 2017 Pytanie jak często palisz i jak długo. Jeśli non stop w miare bez przerw to nie zdążysz wykorzystać wody z bojlera. Bojler po dogrzaniu to już nie bufor dla ogrzewania - nie zmagazynuje więcej ciepła z ogrzewania bo więcej w siebie nie wciśnie, a sam straty ma małe...
Pajone Opublikowano 2 Listopada 2017 Autor #17 Opublikowano 2 Listopada 2017 Najbardziej zależy mi na nocy. Teraz jak dołoże o 22, rano o 4:30 grzejniki już wychłodzone. Spowodowane jest to małą porcją opału. Chciałbym zwiekszyć ilość zładu co by dłużej troszke się wychładzało. Jesli nie ma sensu pozostaje rozpalanie na noc od góry z wiekszym zasypem.
tomtomek Opublikowano 2 Listopada 2017 #18 Opublikowano 2 Listopada 2017 Do podgrzania 100l wody o 30*C (grzejesz do 70, a wychładzasz do 40*C) potrzeba 12.57 MJ. Czyli zmagazynujesz energię z jakiegoś 0,7 kg węgla (zakładając, że węgiel ma 25MJ/kg, a sprawność kotła około 70%). Czyli jeżeli dołożenie jednej małej łopatki węgla (0.7 kg) przedłuży Ci palenie do rana, to jest szansa, że taki bojler coś pomoże, pod warunkiem, że konstrukcja bojlera pozwoli na późniejsze odebranie z niego całego ciepła.
Pajone Opublikowano 2 Listopada 2017 Autor #19 Opublikowano 2 Listopada 2017 "Pod warunkiem, że konstrukcja bojlera pozwoli na późniejsze odebranie z niego całego ciepła". Możesz to rozwinąć?
tomtomek Opublikowano 2 Listopada 2017 #20 Opublikowano 2 Listopada 2017 Jeżeli bojler jest z wężownicą, to odbierze z niego ciepło tylko do jej wysokości, czyli cała ciepła woda, która znajduje się powyżej wężownicy zostanie w bojlerze. Całe ciepło da się "wyciągnąć" np. z poziomego bojlera z płaszczem wodnym, jednak czym niższa różnica temperatur miedzy wodą w bojlerze i w płaszczu tym mniejsza moc, czyli to że w bojlerze będzie 45*C nie oznacza, że woda przepływająca przez płaszcz i do grzejników też tyle będzie miała i grzejniki i tak będą zimne. Bufor działa inaczej, jest w nim warstwowy rozkład temperatur i mimo, że np. 85% bufora od dołu ma temp 30*C, to te 15 % u góry ma 70*C i grzejniki ciągle grzeją z ustaloną mocą. PS No chyba, że pisząc bojler elektryczny miałeś na myśli podłączenie go jak bufora, czyli wypełnienie go wodą kotłową i wpięcie w obieg, ale musiałbyś wspawać odpowiednio zasilanie z kotła i odbiór na instalacje.
Pajone Opublikowano 2 Listopada 2017 Autor #21 Opublikowano 2 Listopada 2017 Właśnie tak chciałbym zrobić. Zwykły bojler wpiąć do układu. Żadnego spawania i kombinowania. Zasilić bojler na wejsćiu ciepła wodą i wyjście wpiąć w instalacje na grzejniki. Oba podłączenia na rurze zasilającej. Tak jak mam zrobiony układ( powrót pierwszego grzejnika jest zasilaniem kolejnego) Pytanie się nasuwa: Czy w ten sposób woda w pełni nagrzeje ten bojler?( Rozkład temperatur o czym wspomniałeś). I jak by wyglądał opór wody przepływającej? Teraz pompka chodzi na 1 biegu.
tomtomek Opublikowano 2 Listopada 2017 #22 Opublikowano 2 Listopada 2017 Nagrzać nagrzeje i później wybierze, tylko że ciepłą wodę na grzejniki będziesz miał nie zaraz po rozpaleniu, a dopiero po nagrzaniu zbiornika. Jaki będzie opór to nie mam pojęcia, ale jeśli instalacje masz zrobioną alupexem, to nie sądzę, żeby wiele się zmieniło, do bojlera są rurki chyba 1/2".
Pajone Opublikowano 2 Listopada 2017 Autor #23 Opublikowano 2 Listopada 2017 Dzięki za odzew. Racja z tym nagrzaniem grzejników. Trzeba by wstawic jakieś zawory. Jak nagrzeje mieszkanie wtedy kieruję obieg przez bojler.
tomtomek Opublikowano 2 Listopada 2017 #24 Opublikowano 2 Listopada 2017 Musiał byś dać zawór 3d na zasilaniu zbiornika i przełączać na instalację lub zbiornik.
Pajone Opublikowano 2 Listopada 2017 Autor #25 Opublikowano 2 Listopada 2017 Rozumiem. A co z umiejscowieniem bojlera w stosunku do naczynia?
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.