maska13 Opublikowano 15 Stycznia 2017 #1 Opublikowano 15 Stycznia 2017 Witam serdecznie, Mam taki problem, ponieważ na ustawieniach sterownika PID przy nastawie 55st.C. sięga mi nawet 62st.C. przy spadku temp. kocioł zaczyna działać przy około 55, 56st.C, a temp. spadnie nawet do 42-44st.C. (zarówno przy -5 na dworze jak i przy temperaturze ok. 0,+4st.C), oczywiście przy zamkniętych oknach i stabilnych warunkach. Męczę się już około miesiąca. Spala bardzo dużo ekogroszku (nie wiem czemu ale raz wciągnie 30kg/24h a przeważnie około 50-70kg) Próbowałem już robić: - przysłonę kartonową na 70%, - wyłączyłem PID, troche pomogło bo max dochodzi do 60st.C, ale spadnie również do tak ok 44,46st.C na sterowniku. - próbowałem różnych nastaw dla 1 i 100% oraz dla podtrzymania, i czasu podawania. - ekogroszek mam niby 28KJ - pali się ,,niby" dobrze. Budynek jeszcze nie ocieplony (planowane 20cm), z drzwiami i szybami 3 szybowymi. Dach dobrze ocieplony- płaski. Jak narazie ogrzewam tylko podłogówką bez CWU - stan budowy. Mały opis budynku: Aktualne ogrzewanie podłogówką (zasilanie między 24-30st C) - parter - 1 rozdzielacz z pompą LFP obiegów 7 (55m2) (drugi lokal) - parter - 1 rozdzielacz z pompą LFP obiegów 8 (około 85m2) - piętro - 1 rozdzielacz z pompą LFP obiegów 7 (74m2) - kocioł z podajnikiem na ekogroszek 16kW SEMRAU - palnik EKOENERGIA 10-15kW (kodu dmuchawy z głowy nie pamiętam ale wiem, że nie ma przesłony) - Sterownik kotła IRYD RTZ FUZZY LOGIC (jeszcze bez czujnika temp. spalin, a z pogodówką się zastanawiam) - zawór 4-drogowy na piecu nastawiony różnie i ręcznie na ok 24-30st.C - rozłożenie podłogówki co 10cm, - zawory 3drogowe przed rozdzielaczami, aktualnie otwarte na max aby sterowac 4D, Aktualna nastawa na PID: NASTAWA 55st.C.- 1% = Podawanie 2min/ Dmuchawa 1 - 100% = Podawanie 35sek/ Dmuchawa 18 (dawałem na 30sek i dmuchawe w zakresie 16-19 - też nic) -Podtrzymanie Czas przedmuchu 12 /Czas przerwy 10/ Krotność podawania 1 -Czas podawanie podajnika 8 (próbowałem już między 6 a 13 - nic nie daje) -Regulacja PID = 2 -Zakres KP = 48 -Zakres KI = 50 (miałem też 28 i 35 i nic) -Histereza kotła = 1 -Temp. zał. pomp - 35 -czas odł ompy CO - 5 -obniżenie temp kotła 5 -Obniżenie mocy dmuchawy = 5 -Podbicie obrotów dmuchawy = 5 -Czas podbicia obrotów = 3 -Podawanie w awarii = 5 Już sam nie wiem co myśleć czy to przez to, że nie ma izolacji? (cegła 24cm Porotherm). CWU nie ogrzewane, pompa rozłączona, W budynku temp, w zależności od nastawy między ok. 15-20stC. Sterownik resetowany, Dodatkowo zaizolowałem ARmafelx czujnik temp. sterownika na róże zasilającej bo pokazuje trochę inną temp. niż termometr typowo na kotle, ale to nic nie dało (był tylko owinięty izolacyjną taśmą) Jak o czymś zapomniałem piszcie, aktualnie mam wyłączony PID - ale malutka różnica Dziękuję bardzo za pomoc.
jojoro Opublikowano 16 Stycznia 2017 #2 Opublikowano 16 Stycznia 2017 Żeby jak najmniej wahało to musisz włączyć PID. Moim zdaniem masz za mocne parametry ustawione + mocny węgiel. W ogóle kto cię namówił na robienie kotłowni w nowym domu. Planujesz 20cm styro, szczelne okna, ocieplony dach i ładujesz do tego 16KW kocioł na wungiel. no gratulacje. Ale wracając do meritum. Jaką masz temperaturę powrotu mierzoną przy kotle? Czy masz pompkę małego obiegu kotłowego (przy podłogówce zawór 4d na grawitacji to słaby pomysł). Jak to ogarniesz to będzie już z górki. Ustaw parametr KP wysoko np 70-85. Wtedy kocioł w okolicach zadanej będzie szybciej tracił moc i nie będzie tak bardzo przebijał w górę. Ustaw parametr KI na max 20, wtedy regulacja mocy będzie trochę wolniejsza ale i płynniejsza bez szarpań. Pompki muszą pracować cały czas. Jeśli masz autoadapt w pompkach to włącz, jeśli nie to ustaw pompki na 1 bieg na początek. Nie odłączaj pompek na termostacie pokojowym itp. Jeśli nie możesz teraz przerobić instalacji to włącz CWU, wyjmij czujnik temperatury ze zbiornika CWU i ustaw popkę CWU na stałą pracę (np. bezpośredno do prądu). Zbiornik CWU będzie robił za mini-bufor i jednocześnie da ochronę powrotu i ustabilizuje pracę. Jeśli nadal niestabilnie to dalej wyłaczasz podbicie dmuchawy przy podawaniu (na zero 0) w ustawieniach serwisowych. Czas podawania i przerwę tez masz wysoko. Ja na kotle 25 KW mam 4s podawanie i 25 s przerwy.
maska13 Opublikowano 16 Stycznia 2017 Autor #3 Opublikowano 16 Stycznia 2017 Nie wiem czy w sterowniku mam podgląd na temperaturę powrotu mierzoną przy kotle. Jeśli nie to jak to sprawdzić? Pompki mam takie: - 3 na rozdzielaczach - 1 na zasilaniu CO - 1 na zasilaniu CWU - 1 taka mała czarna też LFP przy bojlerze - 220l Pompki na rozdzielaczach i na zasilaniu mam na 1 bieg. Pompka CWU rozłączona. LFP nie wiem czy ma autoadapt raczej nie ePCO 25/40/7. Jakie poleciłbyś ustawienia na PID, albo które do tych przeze mnie wypisanych EDYTOWAĆ? KP i KI już wiem a reszta?
jojoro Opublikowano 16 Stycznia 2017 #4 Opublikowano 16 Stycznia 2017 Ta mała pompka LFP przy bojlerze to pewnie cyrkulacja CWU. Z tego co piszesz to nie masz małego obiegu kotłowego wspomaganego pompką. Włacz więc na stałe pompkę CWU na 1 bieg. Ustaw dla 100% mocy: Podawanie 5s, przerwa 30s, dmuchawa 12 Dmuchawę potem dobierz eksperymentalnie - płomień nie może być jak z palnika. Jeśli są iskry, niebieski kolor to za mocno dmucha. Dla 1% mocy daj ze 3:30 czasu Ale to drobiazgi. Najważniejsze to ustabilizować pracę włączajac CWU na stałe (bo nie masz pompki na małym obiegu) + Parametr KP na 80, a KI na 20.
maska13 Opublikowano 16 Stycznia 2017 Autor #5 Opublikowano 16 Stycznia 2017 Podtrzymanie jak narazie mam: 10/10/2 Histereze mam 0.5 A Pid na 1 może być? I czy warto zakładać pogodowkę do tego zestawienia na przyszłość? włączajac CWU na stałe generuje to jakieś ogromne straty? Ale mniejsza o to: W załącznikach foto. Musze otworzyć zawor przed pompa. Uruchomić pompę - wpiąć do gniazda sterownika. Ustawić na sterowniku tryb zima lub ze cwu działa. Teraz bojler.zdjęcie 2 Uzupełniam wodę. Otwieram: Zasilanie woda grzewcza Zimna woda użytkowa Powrót wody grzewczej Zamkniete: Ciepla woda użytkowa Cyrkulacja Czy jak napełnie to zamknąć zimna wodę? Możesz opisać tak jak na rysunku są oznaczenia
jojoro Opublikowano 16 Stycznia 2017 #6 Opublikowano 16 Stycznia 2017 1. Podtrzymanie to regulujesz tak, żeby utrzymywać żar na retorcie w "czerwonym" stanie i odpowiedniej wysokości, aby kocioł wystartował szybko po wejściu w podtrzymanie. Nie może się robić dół, bo zanim palnik się nawęgli to temperatura kotła spadnie z 10C poniżej zadanej. Kwestia eksperymentowania, ale jak kocioł chodzi w PID to praktycznie z tego nie korzysta. 2. Histerezę ustaw najniżej jak się da - kocioł wystartuje szybciej ze stanu podtrzymania - mniejsze wahania temperatury 3. Pogodówka jest fajna do sterowania siłownikiem 4D, Jeśli masz -20C to możesz na grzejniki puścić 55C, a jeśli na zewnątrz +15C to puszczasz 35C. Ja jak sobie wszystko ustawiłem to tylko ładuje zasobnik i wyrzucam popiół raz na tydzień. 4. Nie zauważyłem zwiększonego spalania węgla jak grzałem CWU na 42C w stosunku do tego jak grzeję boiler ciągle czyli do temperatury na kotle. Oczywiście spalanie może być trochę wieksze w stosunku do całkowitego braku grzania CWU na początku. Ale jak już zagrzeje się cały zbiornik i z niego nie będziesz korzystał to myśle, że straty będą minimalne. Wyłącz tylko pompkę cyrkulacyjna żeby ci nie wychładzało zbiornika teraz. Jeśli chcesz pompę CWU zasilać z gniazda sterownika to musisz ustawi c sobie temperaturę CWU na jakąś wartość która nie zostanie osiagnięta np 70C i wyjmij czujnik temperatury CWU ze zbiornika.
maska13 Opublikowano 16 Stycznia 2017 Autor #7 Opublikowano 16 Stycznia 2017 Dobrze napisałem co muszę otworzyć a co zamknąć na bojlerze? Żeby nie zrobić jakiś nieprzyjemnych sytuacji. A jak nastawie na sterowniku 70st.C. to wtedy tez muszę wyciągnąć czujnik? i tak tego nie osiągnie.
maska13 Opublikowano 18 Stycznia 2017 Autor #8 Opublikowano 18 Stycznia 2017 Jojoro jesteś mi w stanie napisać czy jak tak uruchomie bojler będzie wszystko ok? Jakieś pomysły porady?
RobertGr Opublikowano 19 Stycznia 2017 #9 Opublikowano 19 Stycznia 2017 Sterowanie to podstawa inaczej kocioł nie będzie pracował ekonomiczne, ani komfortowo. Masz jakieś na podłogówce czy tylko tak - ile dasz tyle bierze?
maska13 Opublikowano 22 Stycznia 2017 Autor #10 Opublikowano 22 Stycznia 2017 Na rozdzielaczach mam zawory 3-drogowe (aktualnie otwarte na maxa i steruje 4-drogowym) Bo w tej chwili chce utrzymywać jedną temperaturę wszędzie. Prace związane ze szpachlowaniem i malowaniem. Docelowo mają być sterowniki prawie na każdą pętle lub grupę pętli. Zawór 4-drogowy na zasilaniu sterowany z ręki mam go w zakresie 25-30st. C. na zasilaniu. więc na podłogówke dojdzie cos w zakresie 23-28
RobertGr Opublikowano 23 Stycznia 2017 #11 Opublikowano 23 Stycznia 2017 Grzejesz 200 M2 powierzchni podłogi, ciekawe ile budynek ma ogólnie powierzchni. Budynek bez izolacji kocioł 16 kw więc raczej nic tu nie wyczarujesz odnośnie zużycia węgla.
maska13 Opublikowano 23 Stycznia 2017 Autor #12 Opublikowano 23 Stycznia 2017 Budynek ma 220m2 ogrzewane ok. 200 (garazu nie ma) budynek 2-lokalowy, mam też popiół co 24h do wyrzucenia (popielnik nie jest największy, ale i tak wg. mnie za dużo), więc ekogroszek może być kiepski - zamówiłem już z neta, ale go susze trochę bo wiadomo jaka pora.
maska13 Opublikowano 29 Stycznia 2017 Autor #13 Opublikowano 29 Stycznia 2017 Jeśli nie ma jednoznacznej odpowiedzi na ten problem to może odpowiecie mi jaka powinna być temperatura wody zasilającej kocioł z zaworu 4D? ( przy temp. na kotle równej 55 st C. mam około 30st. C na rozdzielacze - rozdzielacze otwarte na max) Jak mi się uda to jutro pomierzę pirometrem rury jakie mam temperatury na powierzchni tych rur rozchodzących się z zaworu 4D. Dodatkowy problem to dosyć dużo popiołu i to nie w pyle (akurat pale Ekoretem troche mokrym, wcześniej jakimś innym suchym i było identycznie) - opróżniać muszę tacę co 24h. Nastawy mam takie jak zaproponował - jojoro
ameno25 Opublikowano 30 Stycznia 2017 #14 Opublikowano 30 Stycznia 2017 ustaw wszystkie pompy podłogowe na 1 bieg i prace ciągła , przepływy max na 1l/min , to zapewni stały stabilny odbiór ciepła z kotła . Jeśli nie masz siłownika na 4d to nie utrzymasz stabilnej temp za zaworem przy takich wahaniach zadanej CO , nie lepiej ustawić na termostatycznych 3d np 28* , zadana CO i zawór 4d ustaw tak aby za zaworem bylo powyżej 28* a nadmiar dogrzewał powrót na małym obiegu
maska13 Opublikowano 4 Lutego 2017 Autor #15 Opublikowano 4 Lutego 2017 Zrobiłem tak jak mówisz. Wszystkie pompy miałem na 1 biegu (nawet na zasilaniu z kotła) - ALE na tym chyba z adaptacją (kreska prosta na wykresie, a teraz ta po łuku), teraz praca ciągła też na wszystkich pompach. Przepływy poustawiałem na 1 l/min Na zaworze 4D ustawiłem na czwórkę czyli coś koło 40st. C. (nie wiem czy nie zrobić na ok 35) Przymknąłem też przepustnice od komina bo zauważyłem, że miałem na max - teraz zrobiłem na połowę (taka gałka za piecem na wylocie spalin) - może był zbyt wysoki ciąg komina. Jutro napiszę jakie są osiągnięcia.
maska13 Opublikowano 5 Lutego 2017 Autor #16 Opublikowano 5 Lutego 2017 A wiec tak: jak na moje kilku godzinne obserwacje (nie ma mnie tam o każdej porze) NASTAWA: 58 Minimalna temperatura do jakiej spadło na sterowniku: 46 Max temp. do jakiej dojdzie na sterowniku: około 60, 61 100% - 30sek i dmuchawa na 12 1% - 3,40 min i dmuchawa na 1 Podawanie 6 sek Podtrzymanie: 10sek dmuchawa /co 9min / krotność 1 Zawór 4D - około 35 na zasilaniu Pompy na rozdzielaczach na 1 biegu - stałym, + temp za zaworem 3drogowym około 26 27st C, przepływ 1l/min Chyba widzę, że jedyne wyjście to czekać na pogodę i założenie styropianu. Wtedy można dochodzić do konkretnych wniosków.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.