Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Zmiana Kotła. Poprawa Instalacji Na Solidniejszą.


krzysiek8903

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Dzień dobry. Ruszam z tematem wymiany kotła w domu. Do tej pory wykorzystywany był PerEko 18kW (zwykły zasypowy z dmuchawą i sterownikiem) Instalacja pracowała średnio dobrze, dużo pracy przy obsłudze, problemy przy podgrzewaniu CWU latem. Na to wszystko składała się słaba instalacja.

 

Na początek trochę info:

 

Zapotrzebowanie na ciepło:

przez kilka lat pracy kotła wpadło kilka unowocześnień w domu, głównie ocieplenie, w tym także stropu w ostatniej ogrzewanej kondygnacji. 18kW (które i tak nie były wykorzystane na 100%) to za dużo. Z kalkulatora zapotrzebowania domu na ciepło wychodzi około 12-13kW. Zgodnie z wytycznymi powinienem dobrać ciut mniejszej mocy kocioł, jednak perspektywa przebudowy poddasza na użytkowe skłania mnie ku 14 kW (lub coś w okolicy).

 

Wybór opału:

przebiłem się przez kilka wątków na forum i jednym z wiodących rozwiązań w temacie opału jest pelet. Super sprawa, ja bym wchodził śmiało w temat, jednak nie jestem osobą w 100% decyzyjną dlatego wybór padł na ekogroszek.

 

Wybór kotła:

ma być łatwo, prosto i przyjemnie jeśli chodzi o obsługę: SAS Solid 14 kW. Temat tego pieca był poruszany i nie znajduję słabego punktu.

 

Instalacja:

CO: cały dom jest zasilany klasycznymi grzejnikami, w większości są termostaty, tam gdzie nie ma zaraz się pojawią, a więc zakładamy że wszędzie takie występują. Instalacja Cu. 

CWU: mały układ z bojlerem.

 

Schemat instalacji: 

znalazłem ciekawy temat gdzie jest pokazany schemat który jest podobno prawie idealny ale nie mogę go znaleźć więc wrzucam ten, który wydaje się bardzo dobry.

post-61717-0-58105600-1472643876_thumb.gif
W instalacji wykorzystam to co już jest, a dodatkowo muszę kupić zawór 4d 5/4'' z siłownikiem (Afrizo to dobry zawór?), drugą pompę tym razem z AutoAdapt do CO i pewnie jakieś drobnostki, które wyjdą z tysiąc pln...
 
Zabezpieczenie:
całość ma być chroniona UPSem z jakimś sensownym akumulatorem, ale to później (celuję w jakąś używkę Ever Specline 700 lub coś takiego). Może zaniki napięcia u mnie na wiosce są rzadko, ale lepiej dmuchać na zimno.
 
Generalnie takie rzeczy powinien wykonać kwalifikowany hydraulik. W mieście jest jeden co wymiata (ale ceni się kosmicznie)  i reszta partaczy, jeden z nich robił tą instalację i... nie jestem zadowolony z jego usług (np naczynie wyrównawcze połączył z kotłem miedzianą rurką fi12/ fi 15 i to nie bezpośrednio tylko za pompą CO, cyrki były jak pojawiło się 105stC na piecu i więcej)
Dlatego instalację robię ja. 
 
Proszę o wsparcie, jakieś pytania, z czegoś zrezygnować, coś dodać... zastanawiam się nad jakimiś termometrami po sieci przy kotle. 
pozdrawiam Krzysiek
 

 

 

 

post-61717-0-58105600-1472643876_thumb.gif

Opublikowano

Tu masz lepszyhx schemat. Co do samodzielnej budowy C.O. to jak nie jesteś " techniczna noga" to sobie poradzisz. Sluchaj się tylko doświadczonych i będzie dobrze.

post-56641-1472648596,6876_thumb.jpg

Opublikowano

Czyli dodatkowo trzecia pompa (domyślam się, że gdy temperatura powrotu do kotła spadnie poniżej pewnego poziomu to wspomaga resztę?)

 

Każdy moduł gdzie jest pompa składa się z: zaworu kulowego- filtra- pompy- zaworu zwrotnego- zaworu kulowego (bo chyba na schemacie jest na żółto oznaczony właśnie taki zawór?)

 

Będzie dużym problemem jeśli rura z kotła do naczynia zbiorczego będzie poprowadzona z czterema kolanami? Kocioł stoi przy kominie, a ciąg rur jest przesunięty jakieś 1,2m od niego. Na poddaszu naczynie jest umieszczone z powrotem przy kominie.

 

Gdybym napisał przypadkiem zamiast wyrazu ''kocioł'' wyraz ''piec'' to dalej chodzi mi o kocioł  :rolleyes:

Opublikowano

Nie przeniesiesz tego schematu 1:1 do siebie. Potrzebne są zmiany. Układ podmieszania na grzejniki możesz sobie darować, masz zawory termostatyczne. Najlepiej gdybyś nie montował na wszystkich grzejnikach tych zaworów tylko tam gdzie to konieczne. Pompy obiegowe 3: CO, CWU i mieszająca.

Rura do naczynia nie musi iść w lini prostej, ważne żeby żeby nie było syfonu. Spadek w kierunku kotła.

Opublikowano

Dzięki henryku! Szukałem tego postu żeby podlinkowac. Sam na jego podstawie przekonałem się o słuszności tego schematu i tak zbudowałem instalację u siebie w domu z czarnej stali.

Opublikowano

Ten link wiele wyjaśnia, na tym rozwiązaniu głównie będę się opierać.

Jeśli zrezygnuję z układu ''podmieszania na grzejniki'' nie będzie efektu nagłego wzrostu temperatury na grzejnikach bez termostatu gdy nagle zakręcę 4 grzejniki z termostatami? Gdzieś to ciepło będzie musiało pójść chyba, że skompensuje to pompa adaptacyjna. Wolałbym płynną pracę układu w każdych warunkach.

 

henryk1953 świadomie godzę się na małą szufladę na popiół. Nawet gdy będzie trzeba iść każdego dnia raz opróżnić kuwetę to milowy krok w porównaniu do rozwiązania, które jest teraz (śmieciuch dmuchawa i sterownik) 

Najbardziej boję się kurzu, który będzie obecny przy mieleniu węgla w ślimaku i podczas załadunku, ale to ogólna wada ekogroszkowców.

Opublikowano

Jeśli zrezygnuję z układu ''podmieszania na grzejniki'' nie będzie efektu nagłego wzrostu temperatury na grzejnikach bez termostatu gdy nagle zakręcę 4 grzejniki z termostatami?

 

Zastanów się zdroworozsądkowo nad tym co napisałeś. A skąd ta wyższa temperatura miała by się pojawić?

Generalnie układ z 3d byłby bardziej "komfortowy" w użytkowaniu, ale znacząco podroży ci koszt całego układu. Tym bardziej nie ma sensu że już zainwestowałeś w głowice termostatyczne.

Opublikowano

Wydaje mi się, że gdy jest 5 grzejników przez które przepływa tyle samo wody oddają one po 1000W ciepła. Gdy zakręcimy 4 z nich przepływ wody w piątym się zwiększy a więc będzie oddawał np 1200W.

Jeszcze nie zakupiłem żadnych głowic termo, póki co jedna kondygnacja ich nie ma (6 grzejników), w ogóle nic nie kupiłem, czekam na wyczerpanie tematu, a potem jeden dzień i wyczyszczę konto  :)

Opublikowano

Moc grzejnika zależy od temperatury.

Z resztą przeczytaj podany przez Henryka post i powinieneś wszystko wiedzieć.

Opublikowano

Wydaje mi się, że gdy jest 5 grzejników przez które przepływa tyle samo wody oddają one po 1000W ciepła. Gdy zakręcimy 4 z nich przepływ wody w piątym się zwiększy a więc będzie oddawał np 1200W.

Bzdury piszesz kolego!

Opublikowano

Ostatni raz próbuję w tej części dyskusji, potem już się zamykam.

jeśli do grzejnika wpada woda z daną temperaturą i uchodzi z niższą (na dole jest chłodny) przy danym przepływie to grzejnik jest w stanie przekazać jakąś ilość ciepła. Gdy temperatura zasilania będzie taka sama ale zwiększymy przepływ to wg mnie grzejnik na dole będzie cieplejszy, a jak tam będzie cieplejszy to w tej samej jednostce czasu przekaże więcej ciepła.

Wystarczy jedno słowo ''nie'' i kończymy ten wątek bo nie o to chodzi.

 

Czyli mogę ale nie muszę zakładać zaworu 3d. 

Co do opcji nie zakładania termostatów to chyba pozostaje tylko klatka schodowa między piętrami. Dajmy na to kuchnia: gotujemy dwudaniowy obiad to zaczyna się robić ciepło bo grzejniki swoje i kuchenka swoje, pokój z oknem na południe, grzejniki swoje, słońce przez okno swoje. Przy małych łazienkach podczas gorącego prysznica efekt podobny. Więc chyba lepiej mieć tę kontrolę. A jak pójdą termostaty wszędzie to już można się szarpnąć na jeden więcej i mieć to samo w każdym pomieszczeniu. 

Opublikowano

Bzdury piszesz kolego!

Nie przejmuj sie kolego @krzysiek8903 człowiek się uczy całe życie a i tak głupi umiera, bo na starość większość zapomni...

 

Opublikowano

Istotą działania zaworów termostatyczny hej jest to, że reagują one na zmiany temperatury i w możliwym im zakresie przymykają się i otwierają by uzyskać stałą, nastawioną temperaturę. W momencie zwiększenia przepływu, zawór zareaguje na wzrost temperatury w pomieszczeniu i przymykanie się w sposób niezauważalny. Termostat to wygoda, ale w instalacjach z kotłami na paliwo stałe nie można pozwolić sobie na ich instalację na wszystkich grzejnikach, chyba że lubisz słychać jak woda gotuje się w rurach.. Choć nie wiem do końca jak podajnikowce radzą sobie z zerowym odbiorem mocy, to przypuszczam, że jeśli nie dojdzie do zagotowania, to napewno zasmoli kocioł kiszonym opałem.. Tak źle, tak nie dobrze..

Opublikowano

Witajcie, nie to, że nic się nie dzieje, powstaje wstępny kosztorys oraz próby wirtualnego ustawienia pieca  :) a nie jest to do końca takie łatwe, tym bardziej że trzeba wpasować się w starą instalację. W nadchodzącym tygodniu planowany jest zakup oraz kompletowanie akcesoriów.

 

Korzystając z doświadczenia kolegów z forum, jeden lub dwa grzejniki pozostaną bez termostatów.

Opublikowano
jeden lub dwa grzejniki pozostaną bez termostatów

 

Zamiast tego możesz zastosować obejście z zaworem zwrotnym zaraz za pompą. Chodzi o to że jak wszystkie zawory termostatyczne będą pozamykane, woda będzie kursować na tym dodatkowym obiegu jak to dorysowałem na schemacie 

post-68406-0-61569500-1473797799_thumb.jpg

Nie będziesz musiał  bez potrzeby grzać któregoś pomieszczenia.

Opublikowano

Są potrzebne takie modyfikacje przy pompie adaptacyjnej? Myślałem, że pompa wyczuje że ma sobie odpuścić pompowanie i zejdzie z obrotów. Poza tym taki układzik jest bardzo mały i niewiele wniesie, będzie mielił tylko kilka litrów wody.

 

Jaką rolę pełni u mnie zawód 3D? Pytanie proste ale im więcej czytam o tym wszystkim...

Jaki konkretnie wybrać ten zawór?

Opublikowano

Zależy na którym trybie ją ustawisz. Jak ze stałymi obrotami to pewnie odmówi współpracy jak wszystkie termostaty będą pozamykane. A ten dodatkowy awaryjny obieg zapewni jej bezpieczeństwo.

EDIT.

Jest to nawet opisane w manualu pompy ALFA 2L w pkt 8.1

Opublikowano

Myślałem, że pompę na CO ustawia się z reguły na Autoadapt i zapomina o wszystkim.

Nie wiem jakie siły są potrzebne żeby zawór zwrotny został otwarty, nie będzie się otwierał przy skręconych (ale nie zamkniętych) grzejnikach? 

Opublikowano

Jaką rolę pełni u mnie zawód 3D?

[...]

 

Jaki konkretnie wybrać ten zawór?

Zawód to nie wiemy. A na poważnie, to zawór 3d obniża temperaturę czynnika grzewczego.

A jaki zawór? To zależy jakie chcesz sterowanie?

Opublikowano

O ile mi wiadomo to nawet przy autoadepcie potrzebny jest min przepływ.

 

Wysłane z mojego LG-H440n przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

Przepływ będzie bo nie wszystkie grzejniki będą miały zawory termostatyczne.

Opublikowano

A ja proponowałem inaczej, zrobisz jak uważasz. Ja mam u siebie tak jak pisałem. Po pierwsze liczyłem koszty a po drugie termostaty mam tylko w pokojach sypialnych bo więcej nie potrzebuje.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.