Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Podłączenie Zaworu 4D


hajtaler428

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Szybkie pytanie-czy podłączenie zaworu zawsze musi wyglądać tak jak poniżej (zasilanie od kotła z boku )post-2974-0-56525200-1447846925.jpg

 

Czy dopuszczalne jest też takie podłączenie gdzie należy zachować zasadę że zasilania i powroty muszą być naprzeciw siebie?post-2974-0-10210200-1447847060_thumb.png

Opublikowano

Jak stosujesz typowy ( klasyczny ) zawór 4-D to ma on układ połączeń wynikający z jego konstrukcji,  taki jak na rysunku poniżej i tam nic nie wymyślisz, natomiast są też inna zawory 4-D tzw H one mają inne połączenia

post-18578-0-71854500-1447848340_thumb.jpg

post-18578-0-09371800-1447848440_thumb.png

Opublikowano

Jakiej firmy jest zawór?

W instrukcji zaworu masz wszystko napisane i pola manewru praktycznie nie masz!

Właśnie kol. Sambor mnie uprzedził i wyłuszczył temat jednoznacznie!

 

Opublikowano

Zawór jest taki jak na zdjęciu 2 i instalator twierdzi że takie podłączenie jest dobre bo należy się trzymać jedynie zasady żeby wejścia - wyjścia były naprzeciw siebie (jak na zdjęciu) stąd moje pytanie

 

Chodzi mi o to czy takie podłączenie (zasilanie od kotła od dołu) jezeli kierunki przepływu zachowane jest poprawne. Chodzi o to czy obieg kotłowy będzie poprawnie działać na grawitacji

Opublikowano

Zasilanie z dołu może być jak najbardziej, rury poziome też mogą zostać.

 

Generalna zasada jest taka że zasilanie musi być naprzeciw zasilania - dla zaw 4-D zasilaniem jest wejście z kotła i powrót z instalacji CO wyjściami są wyjście wody zmieszanej na instalację i wyjście wody zmieszanej na powrót kotła.- wyjścia mogą być zamieniane między sobą miejscami. czyli w twoim przypadku jest .....

Tu sobie dopisz, już na tyle się znasz, :)

Pomocny będzie obrócony rys z postu #2

post-18578-0-86763700-1447852676_thumb.jpg

Opublikowano

Czyli podłączenie ze zdjęcia jest ok. Myślałem że trzeba się również trzymać zasady podłączenia zasilania z kotła do zaworu z boku i powrotu do dołu bo wtedy obieg grawitacyjny jest bardziej naturalny,ma "łatwiej". Dzieki za wyjaśnienie

Opublikowano

Zawsze jedno wyjście / wejście obiegu grawitacyjnego jest poziomo, czyli jakbyś się nie obrócił , zawsze d...a z tyłu.

A na tym rysunku 2 nie widzę wyjścia na naczynie - układ zamknięty?

Opublikowano

A nie wiem -to nie u mnie a "na żywo" też nie widziałem

  • 3 lata później...
Opublikowano

Witam podepnę się do dyskusji. Zawór 4D mam podłączony jak kolega w/w tematu, no i z tego co widzę to powinno być ok. Ale hydraulik popełnił chyba inny błąd. Otóż powrót wraca do pieca dwoma drogami ( bezpośrednio i przez zawór) co moim zdaniem jest błędem. Przecież woda powracająca/ogrzana przez zawór 4D, będzie schładzana przez powrót który wraca bezpośrednio z instalacji i spotykają się w trójniku przed piecem . Zdjęcia w załączniku. Hydraulik argumentował to tym, że musi być podłączona membrana do instalacji (układ zamknięty). I z tym się zgodzę, ale membranę można podłączyć przez trójnik na powrocie który wchodzi w zawór 4D, a ten powrót z instalacji do pieca wyciąć i zaślepić. Czy mam rację. Piec Kostrzewa Twin Bio Luxury 12kw

I przy okazji czy ma ktoś ustawienia zaworu 4D w sterowniku do w/w pieca. 

Piec.png

IMG_20190727_132331.jpg

IMG_20190727_132357.jpg

Poprawne podłączenie .jpg

Gość Digitrax
Opublikowano

Oczywiście,  że jest źle.  Dodatkowo sam zawór jest błędnie zainstalowany. Obieg kotłowy aby działał poprawnie na grawitacji musi mieć znaczne przekroje rur z minimalną ilością kolan. Kształtki ocynkowane daje się do wody pitnej a nie grzewczej. Tu musi być stal czarna. Sam zawór winien mieć średnice przyłączy taką jakie są przyłącza kotła.

Opublikowano
33 minuty temu, grosiu24 napisał:

Hydraulik argumentował to tym, że musi być podłączona membrana do instalacji (układ zamknięty).

To nie hydraulik, człowiek nie ma zielonego pojęcia co czyni!

Naczynie wzbiorcze zarówno przeponowe jak i otwarte chroni tylko i wyłącznie kocioł!!!

Kocioł wytrzyma 1,5-2,5 bar a instalacja ponad 15bar - PN16 to normalność dla rur i grzejników.

Ponadto naczynie przejmuje nadmiar wody , która powstaje podczas  ogrzewania kotła , w instalacji nic się nie rozszerza , najwyżej podczas schłodzenia woda się kurczy - czyli zmniejsza swoją objętość.

PS

To naczynie nazywa się zwyczajowo od producenta  Reflex , a nie refluks - co oznacza odruch wymiotny.

Opublikowano

Te kształtki to akurat ja złe kupiłem, on mówił o tamtych, ale się pomyliłem. A czy poprawienie tego tak jak narysowałem zdjęciu będzie w miarę poprawne ?

 

Opublikowano

Naczynie podłączasz na powrocie lub na zasilaniu - jak najbliżej kotła, czyli pewnie dobrze narysowałeś, ale czy tak będzie zrobione?

Dodatkowo na powrocie zamontuj pompę kotłową - wtedy zaw 4-D będzie pracował prawidłowo i w szerszym zakresie temp na kotle.

Opublikowano

Witam. Czyli zamontować zawór 4D z pompą na zasilaniu za zaworem oraz, z pompą kotłową na powrocie też za zaworem ? Oczywiście czujniki temp na zasilaniu i powrocie. Instalacja jest standardowa, tylko piec i grzejniki z zaworami termostatycznymi. Tak więc najbardziej zależy mi na ochronie powrotu. Aaa ten zawór 4D można zostawić w takiej konfiguracji, tylko oczywiście przegroda w środku będzie pracowała w poziomie czy jednak przerobić na zasilanie z boku ? 

Czy takie podłączenie będzie poprawne:

IMG_20190727_132357.jpg

Piec.png

Opublikowano

Jak zrobisz tak jak narysowałeś to będzie OK,

Tylko zaznacz dodatkowo gdzie jest grzanie CW, jeżeli jest to muszą być zawory zwrotne .

Powinno być tak jak poniżej , układ prosty jak konstrukcja cepa i zawsze prawidłowo działający.

zaw 4-D jeden obieg (3).jpg

Opublikowano

Witam. Ciepłej wody nie ma. Czyli ma być tak jak na schemacie :-) w instrukcji co było dla mnie oczywiste. Jestem elektrykiem i wykonywanie według schematu to podstawa.

Jaką pompę kotłową możecie polecić do założenia ? A i jaka moc pompy powinna być. Na zasilaniu CO mam Grundfos 230V 50Hz 2uF Typ: UPS 25-40 180

Wielkie dzięki za wyjaśnienia. Pozdrawiam.

PS Dam znać jak już układ będzie śmigał. 

Opublikowano

Pompa kotłowa powinna pracować praktycznie cały czas, więc potrzeba jakiejś oszczędnej czyli 25/40 z poborem 5-10W, dobre są starsze grudfosy np alpha2l 25/40.

Gość Digitrax
Opublikowano

Gdybyś tu zerknął zanim wykonano Tobie układ to byś jeszcze zaoszczędził na zaworze 4D.

Jak masz już w planie pompę kotłową to do regulacji temperatury obiegu CO wystarcza zawór 3D 1" + pompa obiegu CO.

Opublikowano

No właśnie już się skapowałem :-( . No to w sumie mam jeszcze jedno pytanie ? 

Czy lepiej wymienić zawór 4D 1" na zawór 4D 1 1/2 " (siłownik ARM powinien pasować) jak jest wyjście z pieca i zamontować go poprawnie, tj od razu z wyjścia z pieca rurą 1 1/2 cala w poziomie do zaworu (z prawej str zaworu) i od dołu zaworu 4D w dół na powrót kotła takim przekrojem, czy dołożyć jednak tą pompę kotłową do tego co jest, tylko poprawić ?

 

Opublikowano

Przecież to nie wielka różnica między 3d a 4d do 3d jeszcze musi dokupić zawór zwrotny+zawór grzybkowy do regulacji żadnej oszczędności nie widzę

Opublikowano

Tam jest tylko 1 obieg, więc zaw zwrotny , podobnie jak zaw grzybkowy nie jest potrzebny, a najlepszym rozwiązaniem byłby za 3-D termostatyczny ochrony powrotu i 1 pompa.

Zaw grzybkowy można dać na bypassie jak nie mamy zaworów 3-D ani 4-D

Opublikowano
29 minut temu, grosiu24 napisał:

Czy lepiej wymienić zawór 4D 1" na zawór 4D 1 1/2 " (siłownik ARM powinien pasować) jak jest wyjście z pieca i zamontować go poprawnie, tj od razu z wyjścia z pieca rurą 1 1/2 cala w poziomie do zaworu (z prawej str zaworu) i od dołu zaworu 4D w dół na powrót kotła takim przekrojem, czy dołożyć jednak tą pompę kotłową do tego co jest, tylko poprawić ?

Układ z 4-D 1"  + pompa kotłowa będzie lepszym rozwiązaniem niż 4-D 5/4' i grawitacja.

Opublikowano
21 godzin temu, sambor napisał:

Układ z 4-D 1"  + pompa kotłowa będzie lepszym rozwiązaniem niż 4-D 5/4' i grawitacja.

Dzięki i tak właśnie zrobię. 

Opublikowano

Jak rury mają odpowiedni przekrój, zrób 4D 5/4" i pompa kotłowa.

Gość Digitrax
Opublikowano

Po cholerę ma się pakować w grube rury i zawór jak pompa kotłowa wymusi odpowiedni przepływ. Tak jak pisał Sambor zawór 1 cal wystarczy. Obieg kotłowy z rury Cu 28.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.