hajtaler428 Opublikowano 18 Listopada 2015 #1 Udostępnij Opublikowano 18 Listopada 2015 Szybkie pytanie-czy podłączenie zaworu zawsze musi wyglądać tak jak poniżej (zasilanie od kotła z boku ) Czy dopuszczalne jest też takie podłączenie gdzie należy zachować zasadę że zasilania i powroty muszą być naprzeciw siebie? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 18 Listopada 2015 #2 Udostępnij Opublikowano 18 Listopada 2015 Jak stosujesz typowy ( klasyczny ) zawór 4-D to ma on układ połączeń wynikający z jego konstrukcji, taki jak na rysunku poniżej i tam nic nie wymyślisz, natomiast są też inna zawory 4-D tzw H one mają inne połączenia Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
krisb Opublikowano 18 Listopada 2015 #3 Udostępnij Opublikowano 18 Listopada 2015 Jakiej firmy jest zawór? W instrukcji zaworu masz wszystko napisane i pola manewru praktycznie nie masz! Właśnie kol. Sambor mnie uprzedził i wyłuszczył temat jednoznacznie! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hajtaler428 Opublikowano 18 Listopada 2015 Autor #4 Udostępnij Opublikowano 18 Listopada 2015 Zawór jest taki jak na zdjęciu 2 i instalator twierdzi że takie podłączenie jest dobre bo należy się trzymać jedynie zasady żeby wejścia - wyjścia były naprzeciw siebie (jak na zdjęciu) stąd moje pytanie Chodzi mi o to czy takie podłączenie (zasilanie od kotła od dołu) jezeli kierunki przepływu zachowane jest poprawne. Chodzi o to czy obieg kotłowy będzie poprawnie działać na grawitacji Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 18 Listopada 2015 #5 Udostępnij Opublikowano 18 Listopada 2015 Zasilanie z dołu może być jak najbardziej, rury poziome też mogą zostać. Generalna zasada jest taka że zasilanie musi być naprzeciw zasilania - dla zaw 4-D zasilaniem jest wejście z kotła i powrót z instalacji CO wyjściami są wyjście wody zmieszanej na instalację i wyjście wody zmieszanej na powrót kotła.- wyjścia mogą być zamieniane między sobą miejscami. czyli w twoim przypadku jest ..... Tu sobie dopisz, już na tyle się znasz, :) Pomocny będzie obrócony rys z postu #2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hajtaler428 Opublikowano 18 Listopada 2015 Autor #6 Udostępnij Opublikowano 18 Listopada 2015 Czyli podłączenie ze zdjęcia jest ok. Myślałem że trzeba się również trzymać zasady podłączenia zasilania z kotła do zaworu z boku i powrotu do dołu bo wtedy obieg grawitacyjny jest bardziej naturalny,ma "łatwiej". Dzieki za wyjaśnienie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 18 Listopada 2015 #7 Udostępnij Opublikowano 18 Listopada 2015 Zawsze jedno wyjście / wejście obiegu grawitacyjnego jest poziomo, czyli jakbyś się nie obrócił , zawsze d...a z tyłu. A na tym rysunku 2 nie widzę wyjścia na naczynie - układ zamknięty? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hajtaler428 Opublikowano 18 Listopada 2015 Autor #8 Udostępnij Opublikowano 18 Listopada 2015 A nie wiem -to nie u mnie a "na żywo" też nie widziałem Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
grosiu24 Opublikowano 27 Lipca 2019 #9 Udostępnij Opublikowano 27 Lipca 2019 Witam podepnę się do dyskusji. Zawór 4D mam podłączony jak kolega w/w tematu, no i z tego co widzę to powinno być ok. Ale hydraulik popełnił chyba inny błąd. Otóż powrót wraca do pieca dwoma drogami ( bezpośrednio i przez zawór) co moim zdaniem jest błędem. Przecież woda powracająca/ogrzana przez zawór 4D, będzie schładzana przez powrót który wraca bezpośrednio z instalacji i spotykają się w trójniku przed piecem . Zdjęcia w załączniku. Hydraulik argumentował to tym, że musi być podłączona membrana do instalacji (układ zamknięty). I z tym się zgodzę, ale membranę można podłączyć przez trójnik na powrocie który wchodzi w zawór 4D, a ten powrót z instalacji do pieca wyciąć i zaślepić. Czy mam rację. Piec Kostrzewa Twin Bio Luxury 12kw I przy okazji czy ma ktoś ustawienia zaworu 4D w sterowniku do w/w pieca. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Digitrax Opublikowano 27 Lipca 2019 #10 Udostępnij Opublikowano 27 Lipca 2019 Oczywiście, że jest źle. Dodatkowo sam zawór jest błędnie zainstalowany. Obieg kotłowy aby działał poprawnie na grawitacji musi mieć znaczne przekroje rur z minimalną ilością kolan. Kształtki ocynkowane daje się do wody pitnej a nie grzewczej. Tu musi być stal czarna. Sam zawór winien mieć średnice przyłączy taką jakie są przyłącza kotła. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 27 Lipca 2019 #11 Udostępnij Opublikowano 27 Lipca 2019 33 minuty temu, grosiu24 napisał: Hydraulik argumentował to tym, że musi być podłączona membrana do instalacji (układ zamknięty). To nie hydraulik, człowiek nie ma zielonego pojęcia co czyni! Naczynie wzbiorcze zarówno przeponowe jak i otwarte chroni tylko i wyłącznie kocioł!!! Kocioł wytrzyma 1,5-2,5 bar a instalacja ponad 15bar - PN16 to normalność dla rur i grzejników. Ponadto naczynie przejmuje nadmiar wody , która powstaje podczas ogrzewania kotła , w instalacji nic się nie rozszerza , najwyżej podczas schłodzenia woda się kurczy - czyli zmniejsza swoją objętość. PS To naczynie nazywa się zwyczajowo od producenta Reflex , a nie refluks - co oznacza odruch wymiotny. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
grosiu24 Opublikowano 27 Lipca 2019 #12 Udostępnij Opublikowano 27 Lipca 2019 Te kształtki to akurat ja złe kupiłem, on mówił o tamtych, ale się pomyliłem. A czy poprawienie tego tak jak narysowałem zdjęciu będzie w miarę poprawne ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 27 Lipca 2019 #13 Udostępnij Opublikowano 27 Lipca 2019 Naczynie podłączasz na powrocie lub na zasilaniu - jak najbliżej kotła, czyli pewnie dobrze narysowałeś, ale czy tak będzie zrobione? Dodatkowo na powrocie zamontuj pompę kotłową - wtedy zaw 4-D będzie pracował prawidłowo i w szerszym zakresie temp na kotle. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
grosiu24 Opublikowano 28 Lipca 2019 #14 Udostępnij Opublikowano 28 Lipca 2019 Witam. Czyli zamontować zawór 4D z pompą na zasilaniu za zaworem oraz, z pompą kotłową na powrocie też za zaworem ? Oczywiście czujniki temp na zasilaniu i powrocie. Instalacja jest standardowa, tylko piec i grzejniki z zaworami termostatycznymi. Tak więc najbardziej zależy mi na ochronie powrotu. Aaa ten zawór 4D można zostawić w takiej konfiguracji, tylko oczywiście przegroda w środku będzie pracowała w poziomie czy jednak przerobić na zasilanie z boku ? Czy takie podłączenie będzie poprawne: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 28 Lipca 2019 #15 Udostępnij Opublikowano 28 Lipca 2019 Jak zrobisz tak jak narysowałeś to będzie OK, Tylko zaznacz dodatkowo gdzie jest grzanie CW, jeżeli jest to muszą być zawory zwrotne . Powinno być tak jak poniżej , układ prosty jak konstrukcja cepa i zawsze prawidłowo działający. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
grosiu24 Opublikowano 28 Lipca 2019 #16 Udostępnij Opublikowano 28 Lipca 2019 Witam. Ciepłej wody nie ma. Czyli ma być tak jak na schemacie :-) w instrukcji co było dla mnie oczywiste. Jestem elektrykiem i wykonywanie według schematu to podstawa. Jaką pompę kotłową możecie polecić do założenia ? A i jaka moc pompy powinna być. Na zasilaniu CO mam Grundfos 230V 50Hz 2uF Typ: UPS 25-40 180 Wielkie dzięki za wyjaśnienia. Pozdrawiam. PS Dam znać jak już układ będzie śmigał. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 28 Lipca 2019 #17 Udostępnij Opublikowano 28 Lipca 2019 Pompa kotłowa powinna pracować praktycznie cały czas, więc potrzeba jakiejś oszczędnej czyli 25/40 z poborem 5-10W, dobre są starsze grudfosy np alpha2l 25/40. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Digitrax Opublikowano 28 Lipca 2019 #18 Udostępnij Opublikowano 28 Lipca 2019 Gdybyś tu zerknął zanim wykonano Tobie układ to byś jeszcze zaoszczędził na zaworze 4D. Jak masz już w planie pompę kotłową to do regulacji temperatury obiegu CO wystarcza zawór 3D 1" + pompa obiegu CO. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
grosiu24 Opublikowano 28 Lipca 2019 #19 Udostępnij Opublikowano 28 Lipca 2019 No właśnie już się skapowałem :-( . No to w sumie mam jeszcze jedno pytanie ? Czy lepiej wymienić zawór 4D 1" na zawór 4D 1 1/2 " (siłownik ARM powinien pasować) jak jest wyjście z pieca i zamontować go poprawnie, tj od razu z wyjścia z pieca rurą 1 1/2 cala w poziomie do zaworu (z prawej str zaworu) i od dołu zaworu 4D w dół na powrót kotła takim przekrojem, czy dołożyć jednak tą pompę kotłową do tego co jest, tylko poprawić ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kijasr Opublikowano 28 Lipca 2019 #20 Udostępnij Opublikowano 28 Lipca 2019 Przecież to nie wielka różnica między 3d a 4d do 3d jeszcze musi dokupić zawór zwrotny+zawór grzybkowy do regulacji żadnej oszczędności nie widzę Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 28 Lipca 2019 #21 Udostępnij Opublikowano 28 Lipca 2019 Tam jest tylko 1 obieg, więc zaw zwrotny , podobnie jak zaw grzybkowy nie jest potrzebny, a najlepszym rozwiązaniem byłby za 3-D termostatyczny ochrony powrotu i 1 pompa. Zaw grzybkowy można dać na bypassie jak nie mamy zaworów 3-D ani 4-D Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 28 Lipca 2019 #22 Udostępnij Opublikowano 28 Lipca 2019 29 minut temu, grosiu24 napisał: Czy lepiej wymienić zawór 4D 1" na zawór 4D 1 1/2 " (siłownik ARM powinien pasować) jak jest wyjście z pieca i zamontować go poprawnie, tj od razu z wyjścia z pieca rurą 1 1/2 cala w poziomie do zaworu (z prawej str zaworu) i od dołu zaworu 4D w dół na powrót kotła takim przekrojem, czy dołożyć jednak tą pompę kotłową do tego co jest, tylko poprawić ? Układ z 4-D 1" + pompa kotłowa będzie lepszym rozwiązaniem niż 4-D 5/4' i grawitacja. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
grosiu24 Opublikowano 29 Lipca 2019 #23 Udostępnij Opublikowano 29 Lipca 2019 21 godzin temu, sambor napisał: Układ z 4-D 1" + pompa kotłowa będzie lepszym rozwiązaniem niż 4-D 5/4' i grawitacja. Dzięki i tak właśnie zrobię. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Oldek Opublikowano 29 Lipca 2019 #24 Udostępnij Opublikowano 29 Lipca 2019 Jak rury mają odpowiedni przekrój, zrób 4D 5/4" i pompa kotłowa. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Digitrax Opublikowano 30 Lipca 2019 #25 Udostępnij Opublikowano 30 Lipca 2019 Po cholerę ma się pakować w grube rury i zawór jak pompa kotłowa wymusi odpowiedni przepływ. Tak jak pisał Sambor zawór 1 cal wystarczy. Obieg kotłowy z rury Cu 28. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.