hajtaler428 Opublikowano 18 Listopada 2015 #1 Opublikowano 18 Listopada 2015 Szybkie pytanie-czy podłączenie zaworu zawsze musi wyglądać tak jak poniżej (zasilanie od kotła z boku ) Czy dopuszczalne jest też takie podłączenie gdzie należy zachować zasadę że zasilania i powroty muszą być naprzeciw siebie?
sambor Opublikowano 18 Listopada 2015 #2 Opublikowano 18 Listopada 2015 Jak stosujesz typowy ( klasyczny ) zawór 4-D to ma on układ połączeń wynikający z jego konstrukcji, taki jak na rysunku poniżej i tam nic nie wymyślisz, natomiast są też inna zawory 4-D tzw H one mają inne połączenia
krisb Opublikowano 18 Listopada 2015 #3 Opublikowano 18 Listopada 2015 Jakiej firmy jest zawór? W instrukcji zaworu masz wszystko napisane i pola manewru praktycznie nie masz! Właśnie kol. Sambor mnie uprzedził i wyłuszczył temat jednoznacznie!
hajtaler428 Opublikowano 18 Listopada 2015 Autor #4 Opublikowano 18 Listopada 2015 Zawór jest taki jak na zdjęciu 2 i instalator twierdzi że takie podłączenie jest dobre bo należy się trzymać jedynie zasady żeby wejścia - wyjścia były naprzeciw siebie (jak na zdjęciu) stąd moje pytanie Chodzi mi o to czy takie podłączenie (zasilanie od kotła od dołu) jezeli kierunki przepływu zachowane jest poprawne. Chodzi o to czy obieg kotłowy będzie poprawnie działać na grawitacji
sambor Opublikowano 18 Listopada 2015 #5 Opublikowano 18 Listopada 2015 Zasilanie z dołu może być jak najbardziej, rury poziome też mogą zostać. Generalna zasada jest taka że zasilanie musi być naprzeciw zasilania - dla zaw 4-D zasilaniem jest wejście z kotła i powrót z instalacji CO wyjściami są wyjście wody zmieszanej na instalację i wyjście wody zmieszanej na powrót kotła.- wyjścia mogą być zamieniane między sobą miejscami. czyli w twoim przypadku jest ..... Tu sobie dopisz, już na tyle się znasz, :) Pomocny będzie obrócony rys z postu #2
hajtaler428 Opublikowano 18 Listopada 2015 Autor #6 Opublikowano 18 Listopada 2015 Czyli podłączenie ze zdjęcia jest ok. Myślałem że trzeba się również trzymać zasady podłączenia zasilania z kotła do zaworu z boku i powrotu do dołu bo wtedy obieg grawitacyjny jest bardziej naturalny,ma "łatwiej". Dzieki za wyjaśnienie
sambor Opublikowano 18 Listopada 2015 #7 Opublikowano 18 Listopada 2015 Zawsze jedno wyjście / wejście obiegu grawitacyjnego jest poziomo, czyli jakbyś się nie obrócił , zawsze d...a z tyłu. A na tym rysunku 2 nie widzę wyjścia na naczynie - układ zamknięty?
hajtaler428 Opublikowano 18 Listopada 2015 Autor #8 Opublikowano 18 Listopada 2015 A nie wiem -to nie u mnie a "na żywo" też nie widziałem
grosiu24 Opublikowano 27 Lipca 2019 #9 Opublikowano 27 Lipca 2019 Witam podepnę się do dyskusji. Zawór 4D mam podłączony jak kolega w/w tematu, no i z tego co widzę to powinno być ok. Ale hydraulik popełnił chyba inny błąd. Otóż powrót wraca do pieca dwoma drogami ( bezpośrednio i przez zawór) co moim zdaniem jest błędem. Przecież woda powracająca/ogrzana przez zawór 4D, będzie schładzana przez powrót który wraca bezpośrednio z instalacji i spotykają się w trójniku przed piecem . Zdjęcia w załączniku. Hydraulik argumentował to tym, że musi być podłączona membrana do instalacji (układ zamknięty). I z tym się zgodzę, ale membranę można podłączyć przez trójnik na powrocie który wchodzi w zawór 4D, a ten powrót z instalacji do pieca wyciąć i zaślepić. Czy mam rację. Piec Kostrzewa Twin Bio Luxury 12kw I przy okazji czy ma ktoś ustawienia zaworu 4D w sterowniku do w/w pieca.
Gość Digitrax Opublikowano 27 Lipca 2019 #10 Opublikowano 27 Lipca 2019 Oczywiście, że jest źle. Dodatkowo sam zawór jest błędnie zainstalowany. Obieg kotłowy aby działał poprawnie na grawitacji musi mieć znaczne przekroje rur z minimalną ilością kolan. Kształtki ocynkowane daje się do wody pitnej a nie grzewczej. Tu musi być stal czarna. Sam zawór winien mieć średnice przyłączy taką jakie są przyłącza kotła.
sambor Opublikowano 27 Lipca 2019 #11 Opublikowano 27 Lipca 2019 33 minuty temu, grosiu24 napisał: Hydraulik argumentował to tym, że musi być podłączona membrana do instalacji (układ zamknięty). To nie hydraulik, człowiek nie ma zielonego pojęcia co czyni! Naczynie wzbiorcze zarówno przeponowe jak i otwarte chroni tylko i wyłącznie kocioł!!! Kocioł wytrzyma 1,5-2,5 bar a instalacja ponad 15bar - PN16 to normalność dla rur i grzejników. Ponadto naczynie przejmuje nadmiar wody , która powstaje podczas ogrzewania kotła , w instalacji nic się nie rozszerza , najwyżej podczas schłodzenia woda się kurczy - czyli zmniejsza swoją objętość. PS To naczynie nazywa się zwyczajowo od producenta Reflex , a nie refluks - co oznacza odruch wymiotny.
grosiu24 Opublikowano 27 Lipca 2019 #12 Opublikowano 27 Lipca 2019 Te kształtki to akurat ja złe kupiłem, on mówił o tamtych, ale się pomyliłem. A czy poprawienie tego tak jak narysowałem zdjęciu będzie w miarę poprawne ?
sambor Opublikowano 27 Lipca 2019 #13 Opublikowano 27 Lipca 2019 Naczynie podłączasz na powrocie lub na zasilaniu - jak najbliżej kotła, czyli pewnie dobrze narysowałeś, ale czy tak będzie zrobione? Dodatkowo na powrocie zamontuj pompę kotłową - wtedy zaw 4-D będzie pracował prawidłowo i w szerszym zakresie temp na kotle.
grosiu24 Opublikowano 28 Lipca 2019 #14 Opublikowano 28 Lipca 2019 Witam. Czyli zamontować zawór 4D z pompą na zasilaniu za zaworem oraz, z pompą kotłową na powrocie też za zaworem ? Oczywiście czujniki temp na zasilaniu i powrocie. Instalacja jest standardowa, tylko piec i grzejniki z zaworami termostatycznymi. Tak więc najbardziej zależy mi na ochronie powrotu. Aaa ten zawór 4D można zostawić w takiej konfiguracji, tylko oczywiście przegroda w środku będzie pracowała w poziomie czy jednak przerobić na zasilanie z boku ? Czy takie podłączenie będzie poprawne:
sambor Opublikowano 28 Lipca 2019 #15 Opublikowano 28 Lipca 2019 Jak zrobisz tak jak narysowałeś to będzie OK, Tylko zaznacz dodatkowo gdzie jest grzanie CW, jeżeli jest to muszą być zawory zwrotne . Powinno być tak jak poniżej , układ prosty jak konstrukcja cepa i zawsze prawidłowo działający.
grosiu24 Opublikowano 28 Lipca 2019 #16 Opublikowano 28 Lipca 2019 Witam. Ciepłej wody nie ma. Czyli ma być tak jak na schemacie :-) w instrukcji co było dla mnie oczywiste. Jestem elektrykiem i wykonywanie według schematu to podstawa. Jaką pompę kotłową możecie polecić do założenia ? A i jaka moc pompy powinna być. Na zasilaniu CO mam Grundfos 230V 50Hz 2uF Typ: UPS 25-40 180 Wielkie dzięki za wyjaśnienia. Pozdrawiam. PS Dam znać jak już układ będzie śmigał.
sambor Opublikowano 28 Lipca 2019 #17 Opublikowano 28 Lipca 2019 Pompa kotłowa powinna pracować praktycznie cały czas, więc potrzeba jakiejś oszczędnej czyli 25/40 z poborem 5-10W, dobre są starsze grudfosy np alpha2l 25/40.
Gość Digitrax Opublikowano 28 Lipca 2019 #18 Opublikowano 28 Lipca 2019 Gdybyś tu zerknął zanim wykonano Tobie układ to byś jeszcze zaoszczędził na zaworze 4D. Jak masz już w planie pompę kotłową to do regulacji temperatury obiegu CO wystarcza zawór 3D 1" + pompa obiegu CO.
grosiu24 Opublikowano 28 Lipca 2019 #19 Opublikowano 28 Lipca 2019 No właśnie już się skapowałem :-( . No to w sumie mam jeszcze jedno pytanie ? Czy lepiej wymienić zawór 4D 1" na zawór 4D 1 1/2 " (siłownik ARM powinien pasować) jak jest wyjście z pieca i zamontować go poprawnie, tj od razu z wyjścia z pieca rurą 1 1/2 cala w poziomie do zaworu (z prawej str zaworu) i od dołu zaworu 4D w dół na powrót kotła takim przekrojem, czy dołożyć jednak tą pompę kotłową do tego co jest, tylko poprawić ?
Kijasr Opublikowano 28 Lipca 2019 #20 Opublikowano 28 Lipca 2019 Przecież to nie wielka różnica między 3d a 4d do 3d jeszcze musi dokupić zawór zwrotny+zawór grzybkowy do regulacji żadnej oszczędności nie widzę
sambor Opublikowano 28 Lipca 2019 #21 Opublikowano 28 Lipca 2019 Tam jest tylko 1 obieg, więc zaw zwrotny , podobnie jak zaw grzybkowy nie jest potrzebny, a najlepszym rozwiązaniem byłby za 3-D termostatyczny ochrony powrotu i 1 pompa. Zaw grzybkowy można dać na bypassie jak nie mamy zaworów 3-D ani 4-D
sambor Opublikowano 28 Lipca 2019 #22 Opublikowano 28 Lipca 2019 29 minut temu, grosiu24 napisał: Czy lepiej wymienić zawór 4D 1" na zawór 4D 1 1/2 " (siłownik ARM powinien pasować) jak jest wyjście z pieca i zamontować go poprawnie, tj od razu z wyjścia z pieca rurą 1 1/2 cala w poziomie do zaworu (z prawej str zaworu) i od dołu zaworu 4D w dół na powrót kotła takim przekrojem, czy dołożyć jednak tą pompę kotłową do tego co jest, tylko poprawić ? Układ z 4-D 1" + pompa kotłowa będzie lepszym rozwiązaniem niż 4-D 5/4' i grawitacja.
grosiu24 Opublikowano 29 Lipca 2019 #23 Opublikowano 29 Lipca 2019 21 godzin temu, sambor napisał: Układ z 4-D 1" + pompa kotłowa będzie lepszym rozwiązaniem niż 4-D 5/4' i grawitacja. Dzięki i tak właśnie zrobię.
Gość Oldek Opublikowano 29 Lipca 2019 #24 Opublikowano 29 Lipca 2019 Jak rury mają odpowiedni przekrój, zrób 4D 5/4" i pompa kotłowa.
Gość Digitrax Opublikowano 30 Lipca 2019 #25 Opublikowano 30 Lipca 2019 Po cholerę ma się pakować w grube rury i zawór jak pompa kotłowa wymusi odpowiedni przepływ. Tak jak pisał Sambor zawór 1 cal wystarczy. Obieg kotłowy z rury Cu 28.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.