Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Spróbuj też zamieni stronami przewód zasilający siłownik tak ja to sugeruje jeden z forumowiczów. Bo analizując cały ten układ i to co opisujesz to zawór zamiast otwierać się przy wychłodzonej instalacji to zamyka się. No i oczekuje na schemat instalacji. No i pytanie czy po zdjęciu siłownika i ustawieniu zaworu na otwarty ręcznie układ działa?

Po otwarciu 4D ręcznie temp. wzrastają ładnie więc chyba działa :-)

Opisałem jak potrafiem, mam nadzieje że bedzie pomocne:

post-5567-1232131547_thumb.jpg

Opublikowano

Przesledziłem jeszcze raz naszą instalacje ze schematem Instrukcji kotła i zauważyłem , że powrót od bojlera jest u nas wpiety przed zaworem 4D (czyli woda przelatuje przez zawód i dopiero do kotła) a zgodnie ze schematem powinien być za zaworem 4D czyli beżpośrenio na powrót do kotła. Czy to może powodować takie wariacje??? No i nie mamy pompy CWU czy to też może byc problemem???

Opublikowano

Widzę tam przewód do czujki ciepłej wody, a zawór do regulacji bezpośredniego działania. Myślę i myślę a może zamienione są czujki zbiornik c.w.u. i c.o.? Bo zastanawiam się dlaczego zawór czterodrożny się nie otwiera przy niskiej temperaturze za zaworem na zasilaniu? Zawór czterodrożny powinien się otwierać a tu nic. Czy w ogóle gdzieś to ciepło z kotła wychodzi? Czy próbowałeś zamienić zasilanie do siłownika zaworu? Po przełożeniu trzeba zresetować sterownik. Bo widzę,że ten zawór jest zamknięty. i woda grzana jest tylko w kotle, prawdopodobnie.

Opublikowano

Czujki są ok. Najsmieszniejsze jest to że wychodzi na to że przy zamkniętym zaworze ciepło z pieca nie idzie nigdzie. Bo ani powrót sie specjalnie nie grzeje (na piecu 65 a powrót 34!!!!) , ani na CO nie pusza ciepła, wiec gdzie?????? Nie próowałem jeszcze z tym zasilaniem. Czy po zresetowaniu sterowanika wszystkie ustawienia instalatora trzeba ustawic ponowanie czy tylko te co my możemy ustawić???

Opublikowano

Zdejmij siłownik i spróbuj na rękę. Chodzi mi tylko o wyłączenie zasilania aby siłownik zaczął pracować normalnie. Siłownik ma w środku krańcówki i tylko o tym ma zapomnieć.A nie resetuj całego sterownika. Szukaj więc przyczyny przy samym zaworze czterodrożnym. Jeszcze raz spróbuj na rękę a jak to nie pomoże to trzeba ten zawór sprawdzić co z nim nie tak. Ale po otwarciu powinno zagrzać. To, że na zasilaniu jest 34 st. to tylko dlatego , że zawór nie jest do końca szczelny (nie odcina całkowicie), ale to normalne zjawisko. Czekam na informacje zwrotną po próbach. A woda krąży tylko po obiegu c.o. a nie przez kocioł, oprócz tej małej ilości której uda się przedostać przez zawór.

Opublikowano

Witaj, niedawno sam założyłem zawór czterodrogowy w swojej starej instalacji z piecem uniwersalnym. Podobnie jak w Twojej instalacji mam pompę za zaworem i na "małym" obiegu kotłowym nie ma pompy. Efekt jest podobny - w małym obiegu jest duża różnica temperatur między wyjściem (68 stopni) a powrotem do kotła (ok 40). Nie jestem ekspertem, ale wydaje mi się, że winne są zbyt małe rury , które utrudniają obieg grawitacyjny w małym obiegu kotłowym i woda po prostu bardzo wolno w nim krąży i tym samym większość wody, która wraca do kotła pochodzi z grzejników, a niewielki procent z kotła. Podejrzewam, że problem rozwiązała by dodatkowa pompa na powrocie do kotła. U siebie nie planuje zmiany przed wymianą kotła na nowy, bo byłaby to już 3-cia pompa (druga jest dla CWU) a dla starego kotła to się raczej nie opłaca.

 

 

Przyszła mi do głowy jeszcze jedna myśl. Czy do naczynia wzbiorczego podłączone są zasilanie z kotła i powrót, który jest podłączony za zaworem 4d ? Jesli tak to może się tworzyć obejście. Ale jeśli do naczynia jest doprowadzony tylko zasilanie z kotła to raczej nie powinno być z tym problemu.

 

Pozdrawiam

Piotr

Opublikowano

Dlatego jestem zwolennikiem zaworu trójdrożnego. A obieg kotłowy jest poprowadzony osobno z pompą i zaworem regulacyjnym oraz zwrotnym. Pompa obiegu kotłowego chodzi cały czas i utrzymuje różnice pomiędzy wyjściem kotła powrotem 10 - 15 st. C. Nic tam nie reguluje i układ ma się dobrze. Natomiast przy mniejszym zapotrzebowaniu na ciepło temperatury powrotu i zasilania maja niewielką różnicę i kocioł ma dłuższą przerwę w pracy a jednocześnie mam zapewnioną wysoką temperaturę powrotu, co zabezpiecza kocioł prze poceniem się . Ani na trójdrożnym zaworze, ani przy pompie obiegu kotłowego nie mam siłowników. Obieg kotłowy został raz ustawiony i nie dokonuje żadnych zmian. Przy tych ustawieniach zapewnia mi minimalny wymagany przepływ przez kocioł. Natomiast zawór trójdrożny ustawiam ręcznie przy większych różnicach temperatur zewnętrznych. Resztę załatwiają zawory termostatyczne przy grzejnikach. Komplikowanie układu powoduje duże utrudnienia. Tym bardziej, że automatyka i tak utrzymuję temperatur c.o. w jakimś przedziale np. 5 st. C (histereza automatyki). Osiągam to samo bez automatyki. U mnie nie było by problemu z montażem automatyki ponieważ pracuję w Zakładzie Energetycznym, a ciepłownictwo jest moim zawodem. Instalacje domowe nie są zbyt rozległe i łatwo nad nimi zapanować ręcznie. Mam junkersa z dolnym spalaniem i jedyną innowacją było zautomatyzowanie odpopielania oraz poprawki w samym kotle które opisuje w innym poście.

Opublikowano
Zdejmij siłownik i spróbuj na rękę. Chodzi mi tylko o wyłączenie zasilania aby siłownik zaczął pracować normalnie. Siłownik ma w środku krańcówki i tylko o tym ma zapomnieć.A nie resetuj całego sterownika. Szukaj więc przyczyny przy samym zaworze czterodrożnym. Jeszcze raz spróbuj na rękę a jak to nie pomoże to trzeba ten zawór sprawdzić co z nim nie tak. Ale po otwarciu powinno zagrzać. To, że na zasilaniu jest 34 st. to tylko dlatego , że zawór nie jest do końca szczelny (nie odcina całkowicie), ale to normalne zjawisko. Czekam na informacje zwrotną po próbach. A woda krąży tylko po obiegu c.o. a nie przez kocioł, oprócz tej małej ilości której uda się przedostać przez zawór.

Próbowałem na ręke ale nie zdejmowałem siłownika. Wtedy efekt był taki że super się piec rozkręcił temp. wszędzie ładniw wzrosły - czyli działał teoretycznie prawidłowo - ale tylko przez dobę - potem wracało do niskich temp. i zawór prawie ciagle zamknięty. Spróbuje teraz tak ja piszesz.

Mnie cały czas nurtuje ten zawór 4D. Odszukałem charakterystyke mojego zaworu żeby sprawdzić dokładnie jak jest podłączony. Rurki napewno są dobrze czyli z prawej od zawodu i do góry - zasilanie a z lewej od zaworu 4D i w dół powrót, ale zauważyłem że na ilustracji są również znaki graficzne odpowiadające poszczególnym wyjsciom i u mnie się to nie zgadza o 90 stopni. tzn wszystki jest przekręcone o jeden obrót. Ale nie jestem pewien czy dobrze to wszystko odczytałem. Mój zawór to VRG 141. a wmontowany jest tak:

"z kotła" - mam kwadrat

"zasilenie" - półksiężyc

"powrót" - trójkąt

"do kotła" - kółko

Czy ktoś może mi potwierdzić moją teorię :-)

Opublikowano

Witam widze że, masz problem.postaram się pomóc.

Po pierwsze zawór masz podlączony prawidlowo-nie podlega dyskusji.

jedyny problem z nim to to że przekrój rury powrotu do kotla jak mi się zdaje to 1'' a to trochę malo zalecam 5/4''. Dodatkowo musi ona być dobrze docieplona gdyż chodzi na grawitacji a dodatkowo na rurach miedzianych są duże straty temperatury.Następnym problemem i tu chyba trafię w sedno sprawy jest podlączenie zasobnika CWU(bojlera). Jeśli dobrze kojarzę jest on wpięty w instalację CO a nie osobno i tu masz problem obieg wody wybierze najkrótszy i najbliższy obieg,więc woda prawdopodobnie krąży tylko na tym obiegu.Powinien być osobny obieg na CWU wzięty z przed zaworu 4-d.I jeśli masz wpięty jeszcze czujnik CWU to wszystko może zaklucać ci prawidlową pracę kotla a dokladnie dajesz sterownikowi sprzeczne informacje

Opublikowano
Ściągam dane od producenta i sprawdzę

Ściągam dane od producenta i sprawdzę

post-4692-1232530695_thumb.jpg

Tu jest zdjęcie

post-4692-1232531352_thumb.jpg

Patrząc na opis to w/w zawór jest niewłaściwy dla tego zastosowania służy on do podłączania dwóch źródeł ciepła. Tu przydałby się

post-4692-1232531640_thumb.jpg

ten zawór. podaję stronę na której można znaleźć dane zaworu

http://www.sankom.pl/dk/dokumentacja,zawor...y-z-silownikiem,

Niestety zawór do wymiany. Przykro mi.

post-4692-1232532551_thumb.jpg

Ustaw go na razie na "rękę". Ktoś sprzedając go albo nie znał zaworu albo wcisnął go świadomie

Opublikowano

Pozostaje jeszcze wyjaśnić, dlaczego to wszystko działa przez jakiś czas, poczym nagle przestaje działać. Czy przypadkiem w parametrach serwisowych nie masz ustawionej pompy na "pracę przerywaną" (ustawienie fabryczne) ? Być może przestawienie na pracę ciągłą coś by pomogło do czasu wymiany zaworu...

Opublikowano

schemat właściwego zaworu czterodrożnego.

post-4692-1232534667_thumb.jpg

Po przełączeniu zawór ustawia się w taki położeniu że obieg jest nieprawidłowy , być możne zawór jest też źle wstawiony o czym pisał zibi500 wcześniej, a działało tylko w zasadzie na "rękę" po przełączeniu na automat wracało do poprzedniego stanu

Opublikowano

Reasumując zawór VRG 141 nie jest do dwóch źródeł ciepła (pomyliło Ci się z VRB 141 ale dzięki za trud odszukania schematu) i jest w porzadku. Teraz pytanie czy jest dobrze zamontowany. Co myslisz o tych znakach graficznych akurat to zdjęcie które wkleiłeś nie ma ich ale może uda mi sie wrzucić to zdjęcie z tymi znakami.

Opublikowano

No więc wygląda na to, że jest żle podłączony.

 

A tak na marginesie, wejdź w tryb testowy i uruchom otwieranie zaworu ze stoperem w ręku obserwując jego tarczę. Powinien przez 120 sekund obracać się otwierając.

 

Z tym, że żle podłączony zawór powinien puszczać trochę wodę na zasilanie pomimo "zamknięcia", chyba że akurat pompa jest wyłączona.

Opublikowano

Trzeba nacisnąć jednocześnie dwa przyciski w kształcie trójkątów. Lewym normalnie się ustawia U1/U2/U3 a prawym krzywę grzania. Jak naciśniesz jednocześnie wejdziesz w tryb testowy. Teraz posuwasz się kolejno przyciskiem prawym. Na początku będą wyświetlać się parametry c1 - c8, czyli wskazania czujników. Musisz tak długo iść aby kreseczka oznaczająca aktywność znalazła się nad strzałką zaworu mieszającego. Ikona zaworu ma dwie takie strzałki, jedna skierowana w dół oznaczająca zamykanie i druga w górę oznaczająca otwieranie. Jak tam ustawisz kreseczkę, to zawór będzie się otwierał (na kresce w dół - zamykał). Opcja ta służy właśnie do testowania urządzeń i komunikacji sterownika z siłownikiem.

post-3216-1232548078_thumb.jpg post-3216-1232548031_thumb.jpg

Opublikowano

Przeczytałem jeszcze raz twój pierwszy post:

Tydzień temu na piecu tem. 80 stopni, a woda w kaloryferach 23, na powrocie 30 i nie drgnie. (...) Po kontakcie z działem technicznym (...) Otworzyliśmy zawór na 1/3 na ok 1-2 godz żeby wygrzać powrót. (...)

Tego akurat nie rozumiem. Aby wygrzać powrót to się zamyka zawór, a nie otwiera. Zobacz post Mateusza: https://forum.info-ogrzewanie.pl/index.php?...ost&p=15411 . To też jest pracownik działu technicznego.

Opublikowano

Faktycznie pomyliłem zawory. Przepraszam. Ale tak na odległość tylko na podstawie opisu ciężko znaleźć przyczynę. Do tego jeszcze kłopoty z komputerem...

Ja w swoim rozwiązaniu używam zaworu trójdrożnego do mieszania wody na c.o., natomiast do obiegu kotłowego używam niezależnego obiegu z dodatkowa pompą i znakomicie to działa. Daje to możliwość niezależnego sterowania temperaturami. Co do tego zamykania się zaworu to pozostaje już chyba tylko sterownik i czujki temperatury. Zauważam też tendencję do zbytniego komplikowania instalacji. Pracuje w zawodowej energetyce między innymi przy kotłowniach i węzłach cieplnych przy dużych układach odbiorczych i tam to ma sens. Natomiast tutaj nakłady poniesione na wykonanie do efektów uzyskanych nie zawsze jest wymierne. Regulowane są małe złady o niewielkiej inercji o przepływach do 1,5m3 na godzinę przy największych ogrzewanych tu domach. No i potem są kłopoty. Niestety na odległość bez obejrzenia całości nic więcej nie umiem pomóc. Trzeba jeszcze raz sprawdzić automatykę. Bo jeśli po ustawieniu na rękę układ działa to pozostaje już tylko ona.

Opublikowano

Ja już trochę też pogubiłem się. Ale teraz patrzę i cóż widzę. U Ciebie wlot c.o. jest po prawej a tu po lewej natomiast wylot na instalacje jest u góry tak jak u ciebie. Powrót do kotła jest jak u Ciebie a powrót z instalacji z prawej. Siłownik dąży więc do otwarcia zaworu a nie zamknięcia. A więc trzeba zamienić powrót z instalacji z zasilaniem z kotła ale bez odwracania zaworu tylko rury trzeba zamienić. Wczoraj walczyłem z komputerem ciągle mi się wieszał i nie mogłem się na tym skupić. Dlatego jak wygrzałeś instalację zawór był przez siłownik teoretycznie otwarty ale jak instalacja stygła to zawór właściwie zmierzał do otwarcia przepływu. Przypatrz się i sam oceń to co teraz napisałem.post-4692-1232612205_thumb.jpg

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.