Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Pomocy - Zawór Czterodrogowy -ling Combi 23 Kw


zibi500
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam i bardzo proszę o pomoc.

Od 3-m-cy użytkujemy Klimosza Ling Combi 23 Kw w pełnej wersji pogodowej (sterownik recalart A3000D). Obecnie mamy nastawy: u1-5, u2-17, u3-10 min, krzywa - 5, przesłona otwarta w 30%, temp. na pokrętle zarwno dzień jak i noc -20 stopni, zawór czterodrogowy z siłownikiem. Dom ok 155m2, nowy ocieplony.

Na początku było wsztsko ok. Od ok 2-3- tyg piec zwarował, a raczej zawór czterodrogowy. Tydzień temu na piecu tem. 80 stopni, a woda w kaloryferach 23, na powrocie 30 i nie drgnie. W domu 12 stopni!!!!

Po kontakcie z działem technicznym zmniejszyliśmy przesłonę dmuchawy właśnie do tych 30% które obecnie mamy (wcześniej serwisant otworzył nam ją prawie na maxa) i krzywą z 6 na 5. Otworzyliśmy zawór na 1/3 na ok 1-2 godz żeby wygrzać powrót. Wszystko wydawało się byc ok. temperatury na kaloryferach i powrocie podskoczyły w domu wreszcie zaczelo być ciepło więc przełaczyliśmy zawór czterodrogowy znów na automat i co??? rano znów to samo. Jedyna poprawa to taka że temp. na piecu wacha się już od 65 do 70 (a nie 80 jak na poczatku) to chyba dzięki przymkniętej przesłonie i zmienionej krzywej, ale nadal zawór się nie chce otwierać i oddawać ciepła. Nie przypominam sobie żeby temp. wody w CO była większa niż 40 stopni!!! Jego norma to 70 stopni na piecu, 28 na CO i 32 powrót. to jakiś koszmar, co wygrzejemy mu powrót, żeby ten zawór się wreszcie otwierał na dłużej niż 20 sek. (bo tyle to teraz trwa) to piec przez noc wraca do tego samego. Obecnie mamy w domu temp. 16 stopni.

 

Bardzo proszę o pomoc, na serwisanta to liczyć raczej nie mogę bo widać że sobie sam nie radzi.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zdarzyła się już taka historia opisana na forum, że przewody siłownika były błędnie podłączone i sterownik zamiast otwierać zawór zamykał go. Zawór nie będzie się także otwierał, jeśli czujnik temperatury jest wpięty przed zaworem 4D, czyli tam gdzie jest gorąco, a nie za zaworem, czyli tam gdzie jest zimno.

 

Tylko jak to jest możliwe, że przy zaworze zamkniętym i wysokiej temperaturze na piecu, powrót jest także zimny? Czy dotykaliście rury, czy naprawdę jest zimna, czy tylko odczyt nieprawidłowy?

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zdarzyła się już taka historia opisana na forum, że przewody siłownika były błędnie podłączone i sterownik zamiast otwierać zawór zamykał go. Zawór nie będzie się także otwierał, jeśli czujnik temperatury jest wpięty przed zaworem 4D, czyli tam gdzie jest gorąco, a nie za zaworem, czyli tam gdzie jest zimno.

 

Tylko jak to jest możliwe, że przy zaworze zamkniętym i wysokiej temperaturze na piecu, powrót jest także zimny? Czy dotykaliście rury, czy naprawdę jest zimna, czy tylko odczyt nieprawidłowy?

 

Czujnik co jest wpiety za zaworem - to juz sprawdzałem. No właśnie to mnie cały czas zastanawia dlaczego przy 80 czy nawet 70 stopniach nie ogrzana jest woda powrotu czyli ok 1czy 2 mwtra rurki - to przecież bez sensu, a rurka jest faktycznie letnia bo to tez sprawdzałem

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Być może jest coś z instalacją nie tak. Opisz ją może dokładnie, ewentualnie dołącz jakieś zdjęcia i wrzuć do działu "Instalacje", szybciej przeczyta jakiś fachowiec od instalacji. Był już kiedyś taki wątek, gdzie wszystko wskazywało na to, że zawór 4d jest uszkodzony. Na to padały argumenty, że tam nic się nie może zepsuć, bo to "konstrukcja prosta jak budowa cepa". W końcu gość w przypływie rozpaczy chciał w ogóle wymontować ten nieszczęsny zawór. Tymczasem - jak się okazało - przyczyna była w jednej z rur. Niestety nie pamiętam adresu tego wątku...

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

moja instalacja - serwisant przy pierwszym rozruchu nie miał zastrzezen

 

ja mam podobną sytuację tyle że obecnie mam ręcznie ustawiony zawór czterodrogowy tzn. Idzie minimum wody ciepłej na grzejniki a goraca powinna wracać na powrót i na powrocie powinna być o jakieśkilka stopni niższa a nie jest. Jest lekko ciepła też się nad tym zastanawiam. Instalacja zrobiona zgodnie z instrukcją.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie znam się na "rurach", lepiej, żeby to przeanalizował któryś z forumowych ekspertów... Ale czujnik powrotu musi być przy kotle, tam gdzie następuje podmieszanie, a nie na "surowym" powrocie, gdzie zimna woda wraca z instalacji. Czy tak jest? Jeśli powrót jest zimny to sterownik działa prawidłowo - zamyka zawór, żeby podgrzać. Ale jeśli czujnik powrotu będzie za strefą podmieszania, to nigdy to nie nastąpi...

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie znam się na "rurach", lepiej, żeby to przeanalizował któryś z forumowych ekspertów... Ale czujnik powrotu musi być przy kotle, tam gdzie następuje podmieszanie, a nie na "surowym" powrocie, gdzie zimna woda wraca z instalacji. Czy tak jest? Jeśli powrót jest zimny to sterownik działa prawidłowo - zamyka zawór, żeby podgrzać. Ale jeśli czujnik powrotu będzie za strefą podmieszania, to nigdy to nie nastąpi...

czujnik powrotu mam przy samym kotle, niestety :D bo wolałbym już mieć jakiś bład byle zdjagnozowany

Zakładając że zawór działa prawidłowo: zimny powrót zawór zamknięty, logiczne - nastawa instalatora to o ile sie nie mylę 38 stopni - to dlaczego jezeli pomoglismy mu ręcznie podgrzeć powrót do 40-45 stopni to w przeciągu jednej nocy on wszystko to zaprzepaścił i doprowadził do tego że temp znów drastycznie spadła do ok 32 stopni???

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

zdaje się, że źle jest podłączony zawór czterodrożny. Przelot przez zawór nie jest na krzyż jak w tej chwili. Łączone są np. wlot dolny i prawy, górny i lewy. A w tym przypadku woda pompowana jest przez powrót i do pompy z powrotem. Brak w tym przypadku jest obiegu przez kocioł. Podaje stronę ze schematami podłączeń zaworów czterodrożnych. http://www.termsystem.com/schematy.htm

Na zdjęciu które załączyłeś woda w ogóle nie wychodzi z kotła z tąd ten zimny powrót do kotła i brak mieszania wody kołowej w małym kotłowym obiegu.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wielkie dzięki za podpowiedż, sprawdzimy to.

Tak dla pewności. Na naszym zdjęciu lewa rurka od zaworu i dolna to powrót a ta z prawej strony i w górę to zasilenie.

 

I przypomniałem sobie ze przy uruchomieniu pieca facet coś mruczał pod nosem ze "grzeje przez powrót" może coś w tym jest??

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przyglądam się temu układowi i przyglądam. I mam pytanie Po lewej ta ocynkowana rura co jest? Jeśli to zasilanie to tamta sprawa nieaktualna. Ale jest inny problem chodzi zawór zwrotny obejściowy jak on jest zamontowany. Bo jeśli pompa pompuje do dołu to ten zawór w tej pozycji nie bedzie pracował prawidłowo. Opisz poszczególne rury. I jak zamontowany jest zawór obejściowy Strzałka w górę czy w dół? Bo nie widzę.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

jeśli możesz to rozrysuj schemat instalacji bo na tym fragmencie nie wszystko widać . Zaznacz też strzałkami kierunek przepływu w poszczególnych rurach jaki powinien być oraz strzałki przy zaworze zwrotnym i obejściowym. Opisz też funkcje każdej z rur. np. powrót powrót do kotła zasilanie , wyjście z kotła. To uprości analizowanie instalacji.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przyglądam się temu układowi i przyglądam. I mam pytanie Po lewej ta ocynkowana rura co jest? Jeśli to zasilanie to tamta sprawa nieaktualna. Ale jest inny problem chodzi zawór zwrotny obejściowy jak on jest zamontowany. Bo jeśli pompa pompuje do dołu to ten zawór w tej pozycji nie bedzie pracował prawidłowo. Opisz poszczególne rury. I jak zamontowany jest zawór obejściowy Strzałka w górę czy w dół? Bo nie widzę.

A już myślałem że coś mamy :-)

Ta ocynkowana rurka z prawej strony zaworu 4D to zasilenie niestety, ocynkowana w górę to do naczynia wyrównawczego. za chwile opiszę reszte rurek

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

jeśli możesz to rozrysuj schemat instalacji bo na tym fragmencie nie wszystko widać . Zaznacz też strzałkami kierunek przepływu w poszczególnych rurach jaki powinien być oraz strzałki przy zaworze zwrotnym i obejściowym. Opisz też funkcje każdej z rur. np. powrót powrót do kotła zasilanie , wyjście z kotła. To uprości analizowanie instalacji.

ok rozrysuję schemat jak najszybciej i wrzucę. Na razie wielkie dzięki

Pozdrawiam

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Spróbuj też zamieni stronami przewód zasilający siłownik tak ja to sugeruje jeden z forumowiczów. Bo analizując cały ten układ i to co opisujesz to zawór zamiast otwierać się przy wychłodzonej instalacji to zamyka się. No i oczekuje na schemat instalacji. No i pytanie czy po zdjęciu siłownika i ustawieniu zaworu na otwarty ręcznie układ działa?

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli sprawdzasz poprawność działania zaworu 4D zgodnie z jego skalą (jak na zdjęciu) to masz go podłączony odwrotnie.

Na zdjęciu widać, że jest niby ustawiony na minimum temp na grzejniki i większość na powrót pieca, a w rzeczywistości ciepła woda idzie maksymalnie na grzejniki. Tak więc radziłbym sprawdzić połączenie elektryczne siłownika.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Sprawdź też w dokumentacji, jaki czas otwarcia ma twój siłownik. Ustawienie fabryczne w sterowniku RecalArt A3000D dla siłownika wynosi 90 sekund, czyli wartość 9. Jeśli twój siłownik ma inny czas otwarcia, a serwisant nie wpisał odpowiedniej wartości to sterownik nie będzie kręcił zaworem 4d prawidłowo.

 

Oczywiście to nie wyjaśni do końca, dlaczego w zamkniętym obiegu kotłowym woda na powrocie jest zimna (powinna być gorąca). Ale to już raczej zagadka "hydrauliczna", a nie "elektroniczna".

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli sprawdzasz poprawność działania zaworu 4D zgodnie z jego skalą (jak na zdjęciu) to masz go podłączony odwrotnie.

Na zdjęciu widać, że jest niby ustawiony na minimum temp na grzejniki i większość na powrót pieca, a w rzeczywistości ciepła woda idzie maksymalnie na grzejniki. Tak więc radziłbym sprawdzić połączenie elektryczne siłownika.

Tak ustawiony zawór jak na zdjęciu czyli zamkniety na grzejniki i całość na powrót jest prawie ciągle (temp. co 28 stopni, powrót 32 stopnie, na piecu 70 stopni) Nie sądze aby ciepła woda szła na grzejniki bo temp CO nie rośnie. Gdy otworzylismy go ręcznie sukcesywnie wzrastała temp na CO i na powrocie, aż się wszytsko wygrzało. Po przełączeniu na automat znów wszystkie temp. pospadały

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.