majschi Opublikowano 11 Lutego 2015 #26 Opublikowano 11 Lutego 2015 Możesz też wlutować w rurę miedzianą trójnik redukcyjny na Cu18, kawałek rurki 18 oraz GW 18/ 1/2 i w to wkręcić tuleje
pigmey6 Opublikowano 11 Lutego 2015 Autor #27 Opublikowano 11 Lutego 2015 A wracając jeszcze do schematu instalacji - czy puszczenie obiegu grzejnikowego za zaworem 4-D to dobry pomysł? Z tego co wiem, to głowice termostatyczne pracują lepiej w wyższym zakresie temperatur- czyż nie? A teraz dodatkowa garść informacji na temat samego budynku: ściany to ceramika ocieplona 20cm styropianu, dach to dachówka ocieplona 25cm wełny, okna z pakietem trzyszybowym. Zapotrzebowanie na ciepło wyliczone na 5,59kW + powiedzmy jakieś 2kW na CWU. Jak widać to niewiele i ogólnie jest problem z doborem odpowiednio małego kotła (od razu mówię - gazu nie ma i nie będzie jeszcze gluuuuugo, a pompa ciepła nie wchodzi w rachubę). Wybór padł na RBR 12kW, który będzie przewymiarowany ale mam nadzieję, że sterownik eCoal pomoże mi to wszytsko jakoś wysterować...
majschi Opublikowano 11 Lutego 2015 #28 Opublikowano 11 Lutego 2015 Grzejniki muszą być zasilana z zaworu 4d ponieważ tylko tak dogrzejesz powrót kotła Najlepszy komfort przy ogrzewaniu grzejnikowym uzyskasz jeśli będą grzały cały czas z temperaturą odpowiadającą aktualnemu zapotrzebowaniu na ciepło Temperatura czynnika nie ma wpływu na działania głowic termostatycznych
sambor Opublikowano 11 Lutego 2015 #29 Opublikowano 11 Lutego 2015 Już nic nie kombinuj, daj zaw 4-D na całość ogrzewania czyli grzejniki i podłogówkę , zaw 4-D jest ochroną powrotu kotła. Skąd wiesz o tych głowicach , które lepiej pracują przy wyższych temp? A co na to mają powiedzieć posiadacze kotłów kondensacyjnych - dla nich nie ma specjalnych głowic? Takie przekonanie bierze się stąd , że przy wyższych temp zasilania grzejnik szybciej się nagrzewa więc jest szybszy wpływ grzejnika , a właściwie szybciej nagrzanego powietrza na głowicę - szybciej się głowica przymyka.
pigmey6 Opublikowano 11 Lutego 2015 Autor #30 Opublikowano 11 Lutego 2015 O tych termostatach wyczytałem gdzieś na jakimś forum. Bo żeby nie było - nie zaglądam tylko tu ;) Staram się też dowiedzieć czegoś o możliwościach i układach z jakimi współpracuje kocioł, który chcę kupić więc równolegle konsultuję się z użytkownikami innego forum. Tam jednak proponują mi inny układ (załączam poniżej) i sam już nie wiem co jest lepsze... Masakra jakaś bo możliwości jest naprawdę sporo...
Patrol Opublikowano 12 Lutego 2015 #31 Opublikowano 12 Lutego 2015 [...] Wybór padł na RBR 12kW, który będzie przewymiarowany ale mam nadzieję, że sterownik eCoal pomoże mi to wszytsko jakoś wysterować... odnośnie RBR to ten artykuł raczej nie zachęca http://czysteogrzewanie.pl/ranking-kotlow/rbr-ekouniwersal/ale może się czepiam; w każdym razie przy moim palniku (pellas x mini) i obecnych temp z modulacją mocy to za wesoło nie jest, bo producent kotła podaje zakres 4-15kW, a poniżej 5,5kW to bardziej "pykanie fajki" niż efektywne spalanie. Skutkuje to tym, że 5,5kW to moc, przy której dochodzi do min 10. wygaszeń kotła na dobę i przechodzenie w postój (przy obecnej aurze). Poniżej tej mocy to już fabryczka "syfu" się robi (pojawia się dymienie, a zwiększanie nadmuchu przy niskim czasie podawania paliwa nie ma też sensu. Jak obliczałem kiedyś zapotrzebowanie na ciepło (pow ogrzewane ~180m2 po podłogach) to dla założonej temp zewn. -20 wyszło mi chyba coś o okolicach 10kW, może nawet mniej, gdzie na kilku fachmanów i kilku sprzedawców tylko jeden gość polecił mi najmniejszy dostępny kocioł o mocy 15kW twierdząc, że po dodaniu cwu będzie i tak z zapasem, a dla reszty min było 25kW... Gdyby wówczas były 10kW to pewnie bym wziął, bo mam w razie czego kominek, a zresztą kocioł z takim palnikiem zawsze można poddać overclockingowi. Wiem, że niedawno pojawiła się "usprawniona" wersja mojego kotła 12kW Daspell z zakresem 3-12kW, ale palnik ten sam, pojemność wodna ta sama, więc obstawiam podobną sytuację do wyżej opisanej.
sambor Opublikowano 12 Lutego 2015 #32 Opublikowano 12 Lutego 2015 Podłogówka mocno schładza powrót na kocioł, zrób tak to szybciej kupisz nowy kocioł.
pigmey6 Opublikowano 12 Lutego 2015 Autor #33 Opublikowano 12 Lutego 2015 No tak tylko później jest jeszcze wpięty powrót z grzejników, a na końcu powrót z bojlera CWU, którego pompka będzie pracowała w trybie ciągłym na najniższym biegu lub podłączona do sterownika pieca z funkcją CWU+mieszająca (a czujnik z tego sterownika będzie sobie mierzył temperaturę powrotu). Przy takim podłączeniu oczywiście będę musiał zastosować dodatkowy mieszacz na wyjściu CWU żeby się wodą kranu nie poparzyć ;)
Gość mak Opublikowano 12 Lutego 2015 #34 Opublikowano 12 Lutego 2015 A wracając jeszcze do schematu instalacji - czy puszczenie obiegu grzejnikowego za zaworem 4-D to dobry pomysł? Z tego co wiem, to głowice termostatyczne pracują lepiej w wyższym zakresie temperatur- czyż nie? A teraz dodatkowa garść informacji na temat samego budynku: ściany to ceramika ocieplona 20cm styropianu, dach to dachówka ocieplona 25cm wełny, okna z pakietem trzyszybowym. Zapotrzebowanie na ciepło wyliczone na 5,59kW + powiedzmy jakieś 2kW na CWU. Jak widać to niewiele i ogólnie jest problem z doborem odpowiednio małego kotła (od razu mówię - gazu nie ma i nie będzie jeszcze gluuuuugo, a pompa ciepła nie wchodzi w rachubę). Wybór padł na RBR 12kW, który będzie przewymiarowany ale mam nadzieję, że sterownik eCoal pomoże mi to wszytsko jakoś wysterować... Jeden z forumowiczów o nicku "Juzef" ma w swojej stopce napisane motto które warto zacytować itrafnie pokazało Ci kierunek w którym powinieneś podążać: "Nie pakuj śmieciucha do nowego domu" Cóż Ci tu dopisać, może tyle że zapotrzebowanie na moc którą podałeś jest obliczona dla minimalnej temperatury zewnętrznej czyli -20C i przy + 5 jak dzisiaj za oknem potrzeba Ci będzie może 3 kW a wtedy każdy kocioł na paliwo stałe będzie za duży. Do domu energooszczędnego ( a taki właśnie masz) czy pasywnego stosowanie kotła na paliwo stałe to zwyczajna głupota. Tu aż prosi się o ogrzewanie płaszczyznowe z PC albo kondensacyjnym kotłem gazowym i brak gau ziemnego nie jest żadną przeszkodą. Oczywiście masz swoją koncepcję, jest błędna, ale to już będą twoje problemy. Ps do schematu : Schemat z postu 30 jest błędny. Podłączenie podłogówki powinno być za zaworem 4 D, inaczej podłogówka będzie obniżać temperaturę powrotu.
krzyniog Opublikowano 1 Czerwca 2015 #35 Opublikowano 1 Czerwca 2015 Witam. Proszę o informację, czy jeśli w mojej instalacji nie będzie zaworu 4d to mogę zastosować jedną pompę do ogrzewania ciepłej wody i grzejników. za pompą umieściłbym zawory do odcięcia CWU i grzejników. Czy do ochrony kotła można zastosować zawór 3D? I jeszcze jedno pytanie. W jakim programie można wykonywać takie schematy jak Pigmey6?
pigmey6 Opublikowano 1 Czerwca 2015 Autor #36 Opublikowano 1 Czerwca 2015 Schematy powstały poprzez zmodyfikowanie w programie MS Paint :D jakiegoś jednego znalezionego w sieci rysunku ;)
dawid1216 Opublikowano 22 Czerwca 2015 #37 Opublikowano 22 Czerwca 2015 Witam, chciałem się was poradzić czy taki schemat C.O plus C.W.U jest prawidłowy? Czy po zamknięciu układu otwartego wystarczą zawory na bojlerze i kotle? Schemat był rysowany na szybkiego ale myślę, że jest dość zrozumiały.
sambor Opublikowano 22 Czerwca 2015 #38 Opublikowano 22 Czerwca 2015 A gdzie oddzielna rura wzbiorcza?
dawid1216 Opublikowano 22 Czerwca 2015 #39 Opublikowano 22 Czerwca 2015 rura do naczynia wzbiorczego jest powyżej zaworów kulowych
sambor Opublikowano 22 Czerwca 2015 #40 Opublikowano 22 Czerwca 2015 Na rurze wzbiorczej nie można dać żadnych zaworów odcinających ani pomp!
dawid1216 Opublikowano 22 Czerwca 2015 #41 Opublikowano 22 Czerwca 2015 czyli na wylocie z kotła trzeba zastosować trójnik i dać rurę wzbiorczą bezpośrednio do zbiornika, dobrze rozumiem?
sambor Opublikowano 22 Czerwca 2015 #42 Opublikowano 22 Czerwca 2015 Tak, jak dasz trójnik to do góry rura wzbiorcza , aby łatwiej odpowietrzyć układ, a w bok podłaczenie pompy na CO
dawid1216 Opublikowano 22 Czerwca 2015 #43 Opublikowano 22 Czerwca 2015 Ok rozumiem, czyli po zamknięciu zaworów kulowych na grzejniki, aby zagrzać wodę użytkową to teraz nie zrobi mi się układ zamknięty po zastosowaniu trójnika (bo wcześniej na schemacie tak było)
sambor Opublikowano 22 Czerwca 2015 #44 Opublikowano 22 Czerwca 2015 Tak, nie ważne co grzejesz , kocioł musi mieć bezpośredni przelot do naczynia - oczywiście rura 1" stalowa lub Cu28
dawid1216 Opublikowano 22 Czerwca 2015 #45 Opublikowano 22 Czerwca 2015 Pozostała reszta schematu mam rozumieć, że jest prawidłowa? Nie muszę stosować zaworów 4D lub 3D?
sambor Opublikowano 22 Czerwca 2015 #46 Opublikowano 22 Czerwca 2015 Ale to ty powinieneś o tym zadecydować - czy jest ew ochrona kotła i jaka Można to zrobić na zaw 3-D np tak jak w poście #62 w temacie https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/19400-instalacja-w-mieszkaniu-53-m2/page-4 Można też dać zaw 4-D, takich schematów jest dużo , poszukaj na forum
dawid1216 Opublikowano 22 Czerwca 2015 #47 Opublikowano 22 Czerwca 2015 Warto pomyśleć nad ochroną kotła, a jak się będzie już robiło nową instalację to warto by było założyć, żeby za jakiś czas nie przerabiać.
hajtaler428 Opublikowano 23 Czerwca 2015 #48 Opublikowano 23 Czerwca 2015 Jak zamkniesz zawory na grzanie CWU to masz układ zamknięty - raczej niebezpieczne
sambor Opublikowano 23 Czerwca 2015 #49 Opublikowano 23 Czerwca 2015 Kolega już o tym wie - patrz post # 43
dawid1216 Opublikowano 23 Czerwca 2015 #50 Opublikowano 23 Czerwca 2015 tak wiem, bo mnie poinformował kolega sambor i już zostały wprowadzone poprawki na schemacie
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.