dorecho Opublikowano 19 Marca 2013 #1 Opublikowano 19 Marca 2013 Witam. Koledzy! Jest instalacja grzejnikowa. W celach poznawczych zamontowaliśmy ciepłomierz. Okazało się,że w instalacji jest przepływ rzędu 500-600 l/h. delta temp.ok,.20 stopni. Ponieważ kocioł kondensacyjny , byłoby dobrze grzać niższą temperaturą ale trzebaby zwiększyć przepływ , aby uzyskać zbliżoną moc dla ogrzewania domu. czyli jest delta 20 x przepływ 500 x 1,16 daje moc ok 11,6 kW . robiąc deltę 10 stopni, potrzebny przepływ 1000 l/h, ale pompa obiegowa już jest full. to pompa wilo FRS 25/65-3 wprawdzie sprzed 10 lat, ale chyba dość "mocna". Jak można zwiększyć ten przepływ, bo super będzie jeśli kociołek pracowałby z temp. 10 stopni mniejszą. czy dobrze kombinuję? Opory instalacji są chyba bardzo duże, czy może pompa już puszcza się? Pozdro
AdamGuitar Opublikowano 19 Marca 2013 #2 Opublikowano 19 Marca 2013 Zmienić nastawy wstępne na grzejnikach w celu zmniejszenia oporów. Zmieńcie na każdym o dwa rozmiary więcej.
Vlad24 Opublikowano 19 Marca 2013 #3 Opublikowano 19 Marca 2013 gdyby to było takie proste, to jednym grzejnikiem i odpowoednio dużym przepływem można by ogrzać cały dom ;) czy masz głowice na grzejnikach i czy grzeją one całą swoją powierzchnią? Fajnie było by też wiedzieć jaką masz tę temperaturę zasialania i powrotu i czy sterujesz nią pogodowo.
AdamGuitar Opublikowano 19 Marca 2013 #4 Opublikowano 19 Marca 2013 Gdyby był odpowiednio duży grzejnik... A poważnie mając deltę 20 st. można zjechać do15 st. i obniżyć parametry. daje to niewiele. bo przy ogrzewaniu faktycznie chodzi o średnią temperaturę grzania grzejnika. Przy tym przepływie i delcie moc jest ok. 12 do 14 kW. to dla tej mocy przy delcie t 15 st. mamy ok. 700 do 800l przepływu a dla delty 10 st. C 1000 do 1200l/h.
AdamGuitar Opublikowano 19 Marca 2013 #5 Opublikowano 19 Marca 2013 Takie przepływy można uzyskać zwiększając przepływy przez poszczególne grzejniki, zakładając zastosowanie tej samej pompy lu montaż pompy o większej wydajności i wysokości podnoszenia (różnicy ciśnień.)
AdamGuitar Opublikowano 19 Marca 2013 #6 Opublikowano 19 Marca 2013 pompa ma 4,5 m3/h wydajności i 6,5 m wysokości podnoszenia. Oczywiście wielkość grzejników ogranicza manewry. No i wzrasta zużycie energii elektrycznej.
dorecho Opublikowano 19 Marca 2013 Autor #7 Opublikowano 19 Marca 2013 Witam. Grzejniki są z głowicami. W zasadzie tak ustawione,że w pomieszczeniach jest odpowiednia/zadana/ temperatura/część grzejników jest zupełnie otwarta, ale grzeją nie całą powierzchnią!, część jest poprzymykana np. na 3 lub 4 na głowicy, to wiadomo,że nie grzeją całe/;ale w pomieszczeniu jest dobra temp; sterowanie kotłem jest termostatem pokojowym, ale kociol sam zmienia obroty wentylatora - stara się utrzymać grzanie zmniejszając moc. to buderus chyba 072. skoro głowica jest w pełni otwarta ,w pomieszczeniu 21* , nie grzeje całą powierzchnią, to chyba coś z pompą obiegową??albo grzejnik zatkany? /to 30 żeberek żeliwnych/. na dużymm przekroju rury /gałązka1 "/ , a głowica 3/4 ". Kocioł nastawiony na max. temp. zasilania 55* Gdyby zwiększyć przepływ, zrobić deltę 5 do 6* , to kocioł kondensac. pracowałby a większą sprawnościa - mniejsza temperatura zasilania. I ta idea świeci nad ew. zmianami w ustawieniach. np na zasilaniu tylko 45* Teraz te 45 * nie starczy do prawidłowego ogrzania. Czy te "kosmetyczne zmiany" nie poprawią nic w ilości spalonego gazu? pompa ma więc dane stosunkowo mocnej pompy. czy próbowac wymienić/ na chwilę, aby porównać przepływy? Pozdro
Vlad24 Opublikowano 19 Marca 2013 #8 Opublikowano 19 Marca 2013 pamiętam, że chwalileś się VERem 10kWh/m³, więcej już raczej nie uzyskasz jak masz głowice i nie grzeją całą powietrzchnią, to masz rezerwę mocympo stronie instalacji - wykorzystaj ją zmniejsz temp zadaną, by głwice brdziej się otworzyły i grzejniki grzały całą powierzchnią. Co do przepływów, to wygłąda na to, że insralacja wymaga regulacji hydraulicznej. Znajdź grzejniki gdzie przepływ jest zbyt duży i przydław na kryzach, wtedy w pozostałych przepływ wzrośnie.
Gość mak Opublikowano 20 Marca 2013 #9 Opublikowano 20 Marca 2013 Przepływ przez grzejniki wyregulujesz nastawami zaworu, i tu mozesz sie bawić w ograniczonym zakresie i to tylko półśrodek. Druga rzecz to maksymalna prędkość przepływu przez rurociągi. I tu niestety wiele nie zwojujesz. Zaczniesz zwiekszać predkość zacznie gwizdać instalacja, a jak rurociągi z miedzi to prosty sposób na uszkodzenie instalacji. Mnie się wydaje że bez doboru i wymiany grzejników wiele nie zwojujesz. Tu konieczny jest dobór zgodny z temperaturą zasilania. Grzejniki zeliwne są dobre na parametry 90/70/20 może 70/50/20 ale nie na zasilanie 45. Pompa w kotle też ma swoje ograniczenia i jak przekroczysz jej maksymalną wydajność musisz zastosować sprzęgło hydrauliczne i to kolejna rzecz jaką możesz zrobić czyli za sprzegłem podzielić instalacje na 2 czy 3 obiegi i próbować regulować ( w sukces z powodów w/w nie wierzę). Co wszystko oczywiście drogie rozwiazania.
AdamGuitar Opublikowano 20 Marca 2013 #10 Opublikowano 20 Marca 2013 To już zamiast sprzęgła lepsza jest nowa większa pompa. Przepływ ok 1000 l/h nie jest aż tak wielki ale przy równie niewielkich średnicach rurek może być problem. zacząłbym od nastaw wstępnych na zaworach termostatycznych, bo wygląda na to,ze cześć głowic ma zbyt duże nastawy a inne zbyt małe.
AdamGuitar Opublikowano 20 Marca 2013 #11 Opublikowano 20 Marca 2013 Aha i jeszcze jedno zmniejszenie delty do 5 st C daje nam przepływ ponad 2m3/h a to już dużo.
Gość mak Opublikowano 20 Marca 2013 #12 Opublikowano 20 Marca 2013 W kotłach gazowych wiszących pompy mają wydajność 1000-1200l/h. Wymiana pompy? Może jak uda się dobrać większą i uda się ją zamontować w kotle to można (chyba że kocioł na gwarancji to nie polecam). Sprzęgło dla zrównoważenia przepływów to przy wiszącym kotle gazowym nic nadzwyczajnego i często się je stosuje szczególnie przy instalacjach grzejnikowo-podłogowych czy rozległych grzejnikowych. Uważam że jest małe prawdopodobieństwo żeby grzejniki żeliwne pracowały na temperaturze zasilania 45C. I regulacja hydrauliczna tu prawdopodobnie niewiele pomoże. Z postu Dorecho wynika że nie narzeka na regulację ale przez podniesienie przepływu chce zmusić grzejniki do pracy na niżym parametrze zasilania, co w pewnym zakresie jest możliwe, ale to problem trochę bardziej skomplikowany, który nie robiąc "wykładu" w kilku zdaniach opiszę. Jak by całą zimę temperatura nie spadała poniżej "0" C to mogło by się udać, ale przy znacznych spadkach poniżej "0" w to wątpię. Przy sterowaniu stałotemperaturowym może i to się sprawdzić ( zasilanie 45 na grzejnikach zawory term. z głowicami albo termostat pomieszczenia tylko czy przy - 20 czy -25 te 45 C starczy?), przy pogodowym to jest niemożliwe. Każdy kocioł gazowy ma jeszcze jeden parametr pracy czyli temperatura minimalna, w starszych modelach było to przeważnie 40 C w nowszych różnie jest niektóre mają kilka stopni poniżej 40. Zakładając temperaturę zasilania dla -20C na poziomie 45 przy -10 temperatura wymagana na kotle jest już poniżej minimalnej zasilania, czyli trzeba stosować zawór 3D. Jak nie zastosujesz zaworu 3D kocioł głupieje i włącza się ochrona przeciwzamrożeniowa. Jak kol Dorecho chce koniecznie zyskać na kondensacji to trzeba od początku zbudować instalację na niskie parametry pracy (opcjonalnie to podłogówka). Mam wątpliwości czy przy grzejnikach żeliwnych ( pow. grzejników jest stała a regulujemy przepływem) się to uda. Przy sterowaniu stałotemperaturowym w okresach przejściowych może tak przy spadkach temperatur i sterowaniu pogodowym to raczej niemożliwe
dorecho Opublikowano 20 Marca 2013 Autor #13 Opublikowano 20 Marca 2013 Witam . Dz Kolegom za odzew. Tak jak mak pisze, chcielibyśmy z sąsiadem zmniejszyć temp. zasilania w kotle kondensacyjnym. Jak zobaczyłem przepływ rzędu 700 l/h, to wydaje się dość mały; czyli zwiększając jest szansa na zasilanie mniejszą temperaturą. temperatury w pomieszczeniach do tej pory są wszędzie prawidłowe. Przy spadkach na dworze -5;-10;-20 regulowane musiałoby być temperaturą zasilania z kotła, ale to mamy świadomość, że celowo zwiększamy temp./kosztem mniejszej kondensacji,albo wcale; Ale jak stwierdził quitar skoro pompa obiegowa ma już wydajność 4500 l/h , to już może być problem z większą. wprawdzie instalacja jest stalowa. spróbuję wstawić inną pompę, sprawdzić wtedy przepływ. Na razie zaproponowałem zupełnie otworzyć zawór /ten w żeliwnych żeberkach, aby zaczął grzać całą powierzchnią, a w pozostałych pomieszczeniach ustawić ponownie głowice na zadowalającą temperaturę mając na uwadze na razie max. temp. z kotła 45 stopni. może to trochę być upierdliwe, bo musi potrwać z kilka dni... Zbadaliśmy ilość kondensatu /kilka dni wstecz/ było mało ok 3-4 litrów na dobę czyli tu jest pole do popisu aby kondensatu było ze 20 - 30 litrów. Pozdro. aha... w instalacji jest filtr taki jak dla wody użytkowej, a nie sitko ; parę lat temu instalator chciał "wyczyścić" instalację po kotle węglowym; później miał przyjść wymienić..i zapomniał pewnie, skoro wszystko działało. wsadziłem nowy wkład dla pewności...ale czy on nie tworzy zbyt dużego oporu dla wody c.o. ? jak pochodzi parę dni to wywalę wkład i sprawdzę też co z przepływem.
smok Opublikowano 20 Marca 2013 #14 Opublikowano 20 Marca 2013 Ważną rzeczą jest też ile twoje grzejniki żeliwne mogą oddać maksymalnie ciepła aby zapewnić odpowiednią temperaturę.Może się okazać że grzejnik będzie cały miał temperaturę np 45 stopni,a gdy na dworze będzie np.-20 to nie będzie w stanie nagrzać pomieszczenia do zadanej temperatury.Wtedy będziesz musiał podnieść temperaturę zasilania,żeby dogrzać.
dorecho Opublikowano 18 Kwietnia 2013 Autor #15 Opublikowano 18 Kwietnia 2013 Koledzy! Wsadziliśmy pompę 25/80 grundfosa UPS . Przepływ zwiększył się około 15% do 770 l/h. Jaką pompę powinniśmy mieć aby uzyskac zdecydowanie większy przepływ? co nam może tak mocno tłumić? proszę o sugestie.. Pozdro
vernal Opublikowano 18 Kwietnia 2013 #16 Opublikowano 18 Kwietnia 2013 Pompa niewiele da, trzeba znaleźć gdzie zatkane.
dorecho Opublikowano 13 Września 2013 Autor #17 Opublikowano 13 Września 2013 Witam. Koledzy ! Kto może obliczyć opór przepływu instalacji: 180+180 mb rury plastik jak DZ pompy ciepła taka niebieska fi 40 mm + 8 kolanek 1 cal + 10 mb rury metal 1 cal. Pozdro
sambor Opublikowano 13 Września 2013 #18 Opublikowano 13 Września 2013 Opór przepływu zależy od prędkości ( ilości l/s) przepływu jakie w tej instalacji są przepływy?
dorecho Opublikowano 13 Września 2013 Autor #19 Opublikowano 13 Września 2013 Witam. Będzie teraz z 1600l/h Pozdro
sambor Opublikowano 13 Września 2013 #20 Opublikowano 13 Września 2013 Opory ( strata ) wynoszą ok 6,62m słupa wody <_<
automatyk Opublikowano 14 Września 2013 #21 Opublikowano 14 Września 2013 Witam. Koledzy! Jest instalacja grzejnikowa. W celach poznawczych zamontowaliśmy ciepłomierz. Okazało się,że w instalacji jest przepływ rzędu 500-600 l/h. delta temp.ok,.20 stopni. Ponieważ kocioł kondensacyjny , byłoby dobrze grzać niższą temperaturą ale trzebaby zwiększyć przepływ , aby uzyskać zbliżoną moc dla ogrzewania domu. czyli jest delta 20 x przepływ 500 x 1,16 daje moc ok 11,6 kW . robiąc deltę 10 stopni, potrzebny przepływ 1000 l/h, ale pompa obiegowa już jest full. to pompa wilo FRS 25/65-3 wprawdzie sprzed 10 lat, ale chyba dość "mocna". Jak można zwiększyć ten przepływ, bo super będzie jeśli kociołek pracowałby z temp. 10 stopni mniejszą. czy dobrze kombinuję? Opory instalacji są chyba bardzo duże, czy może pompa już puszcza się? Pozdro jeśli już bardzo chcesz to nie wiem co to za kocioł ale wejdź w ustawienia pompy i pobaw się deltą zasilania i powrotu ale jeśli masz na powrocie delte 20st to masz super byle powrót nie przekraczał 45st to będzie zawsze pracował w kondensacji a następna sprawa jakie masz rura pomiędzy kotłem a instalacją i następna sprawa czy filtry są czyste na powrocie
automatyk Opublikowano 14 Września 2013 #22 Opublikowano 14 Września 2013 Witam. Grzejniki są z głowicami. W zasadzie tak ustawione,że w pomieszczeniach jest odpowiednia/zadana/ temperatura/część grzejników jest zupełnie otwarta, ale grzeją nie całą powierzchnią!, część jest poprzymykana np. na 3 lub 4 na głowicy, to wiadomo,że nie grzeją całe/;ale w pomieszczeniu jest dobra temp; sterowanie kotłem jest termostatem pokojowym, ale kociol sam zmienia obroty wentylatora - stara się utrzymać grzanie zmniejszając moc. to buderus chyba 072. skoro głowica jest w pełni otwarta ,w pomieszczeniu 21* , nie grzeje całą powierzchnią, to chyba coś z pompą obiegową??albo grzejnik zatkany? /to 30 żeberek żeliwnych/. na dużymm przekroju rury /gałązka1 "/ , a głowica 3/4 ". Kocioł nastawiony na max. temp. zasilania 55* Gdyby zwiększyć przepływ, zrobić deltę 5 do 6* , to kocioł kondensac. pracowałby a większą sprawnościa - mniejsza temperatura zasilania. I ta idea świeci nad ew. zmianami w ustawieniach. np na zasilaniu tylko 45* Teraz te 45 * nie starczy do prawidłowego ogrzania. Czy te "kosmetyczne zmiany" nie poprawią nic w ilości spalonego gazu? pompa ma więc dane stosunkowo mocnej pompy. czy próbowac wymienić/ na chwilę, aby porównać przepływy? Pozdro a jeszcze jedno jaki masz przepływomierz jakiej średnicy ???
emus Opublikowano 17 Września 2013 #24 Opublikowano 17 Września 2013 Opór przepływu zależy od prędkości ( ilości l/s) przepływu Za takie odkrycie bez satysfakcji daję minus. Uzasadnienie minusa: Przez oporniki nic nie płynie, a każdy opornik ma inny opór. R=k*l/s gdzie R - opór k -opór właściwy l - długość opornika s - pole przekroju opornika I=U/R Jak się chce zwiększyc I (przepływ) to trzeba zwiekszyć U (ciśnienie) i/lub zmniejszyć R (opory w instalcji).
sambor Opublikowano 17 Września 2013 #25 Opublikowano 17 Września 2013 A dawaj i dalej pisz swoje bzdury. Kłaniają się podstawy przepływu cieczy np równanie Bernoulliego Jak nie wiesz o czym to lepiej nie pisz
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.