Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Proszę O Pomoc Laik :)!


zgierzak
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie

Kupiłem rok temu dom o pow. użytkowej 183 m2 i kubaturze prawie 860 m3. Taka kubatura wychodzi z wysokości pomieszczeń, samo poddasze jest na 2.60m a parter 3.10 m i 2.95 m.

Dom wybudowany na początku 21 wieku z max z kozłowice. Mur 3 warstwowy styropian w środku 10 cm. Jest w tym domu zamontowany piec na eko groszek o mocy 17kW.

moje pytanie dotyczy tego czy ten kocioł nie jest za mały?

Jaki powinien być kocioł do takiej kubatury?

Proszę o odpowiedź.

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to trudne pytanie, ponieważ obecnie nie mieszkam w tym domu jest w stanie remontu, a temp. w domu po 1 tygodniu pracy kotła jest do bani poprostu jest zimno, jeżeli chodzi o spalanie to niemam zielonego pojęcia ile może spalać ale długo nagrzewa się w nim woda aby uzyskać zadaną temp, a jak już ma temp. i pomka ruszy to zimna woda z grzejników wychładza go pomka się wyłącza i zanim się nagrzeje to ta ciepła woda w grzejnikach znów się wychładza a w domu dalej zimno.

dodatkowo się wylącza tzn wygasa może to moja wina bo kupiłem ekogroch z castoramy po 17zł za 25 kg oszczędności 22kJ , mokry, workowany

Czyli co piec jest dobry?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mógłbym postawić śmiałą tezę, że jak już zamieszkasz będą zyski bytowe od prądu gotowania i ludzi, to ten kocioł nawet w obecnych temperaturach ogrzał by dwa takie domy jak twój.

ten groszek po 17 to jest czech i nie ma więcej jak 20 MJ/kg w postaci suchej, tak jak sprzedają po wysuszeniu już będzie ci brakowało 1-2 kg, a w stanie handlowym (mokrym) może mieć i 18 MJ/kg.

 

 

Kup coś treściwszego, ustaw prawidłowe parametry podawania/przerwy i nadmuchu, to będzie grzać - łaski nie robi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potwierdzę to, co kolega napisał...

Kocioł 17 kW na taką powierzchnię jest duuużo za duży.

Dla przykładu... u mnie w domu bardzo podobnym, bo ogrzewam 180 m2 i mam kubaturę 790 m3, teraz przy średnich dobowych temperaturach minus 20 stC, kocioł pracuje ze średnią mocą (sic!) 6 kW - słownie sześć kilowatów. Gdybym dziś kupował kocioł, to poszukałbym najmniejszego jaki jest - są na pewno 12-stki, ale jakby była 10-tka, to może też bym się skusił.

 

Kocioł masz wystarczający, tylko musisz się trochę 'podoktoryzować' z jego ustawień i z całą pewnością da radę :-).

 

pozdrawiam

Robert G.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no tak Robercikus ale ty masz piec 25 kW według opisu ,więc nie jestem pewien czy wystarczy zmienić węgiel aby ten kocioł ogrzał te 860 m3 kubatury. dla mnie zbyt szybko się wychładzają grzejniki a wymiennik jest zbyt mały aby ogrzać tą wodę na tyle grzejników a jest ich dokładnie 18 szt + boiler 120 l. nie chce mieć takiej sytuacji że piec będzie musiał chodzić na max temp. co równa się większe spalanie węgla czyż nie. Bo ja to tak widzę :( tylko nie wiem czy dobrze

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

l nie chce mieć takiej sytuacji że piec będzie musiał chodzić na max temp. co równa się większe spalanie węgla czyż nie. Bo ja to tak widzę :( tylko nie wiem czy dobrze

 

 

Właśnie, że źle to widzisz, bo jest dokładnie odwrotnie.

 

 

Sprawności podawane przez producentów dotyczą mocy nominalnych, czyli tych które są w nazwie czy opisie. W praktyce te kotły chodzą poniżej 30% swoich możliwości i sprawności mają o wiele niższe niż te w certyfikatach.

 

przeanalizuj dokładnie te dane, zobacz jak maleje sprawność wraz z malejącą mocą kotła

 

przy mocy 20,5kW ? temp.spalin: 206°C; sprawność: 76,1%; tlen: 7,3%

 

przy mocy 16,3kW ? temp.spalin: 177°C; sprawność: 80,1%; tlen: 10,5%

 

przy mocy 13,3kW ? temp.spalin: 167°C; sprawność: 75,3%; tlen: 12,4%

 

przy mocy 8,7kW ? temp.spalin: 154°C; sprawność: 66,4%; tlen: 14,3%

 

przy mocy 7,5kW ? temp.spalin: 137°C; sprawność: 66,0%; tlen: 14,9%

 

 

moc: 3,61kW, temp.spalin: 112°C; sprawność: 43,8%; tlen: 14,7%; CO: 0,06%

 

moc: 2,84kW, temp.spalin: 108°C; sprawność: 41,1%; tlen: 14,6%; CO: 0,07%

 

moc: 2,49kW, temp.spalin: 109°C; sprawność: 37,8%; tlen: 14,8%; CO: 0,07%

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przede wszystkim max temp nie ma tu nic do rzeczy...

Jeżeli nasz kocioł 17 kW, to sprawdź jaką nominalną moc ma wymiennik. Jeśli ma pewien zapas, to wszystko jest ok.

Ja mam kocioł 25 kW, ale uważam, że 10 - 12 w zupełności by wystarczył i miałby jeszcze spory zapas. Dlatego wspomniałem, że mój kocioł pracuje z średnią szacowaną mocą 6 kW przy średnich temp dobowych na poziomie ok -20, co oznacza, że jak będzie średnio -30 stC, to jego moc wzrośnie o 25 proc i będzie wówczas pracował z mocą 7,5 kW... Widzisz ile jeszcze jest do Twoich 17 kW...?

 

Skoro dom jest ocieplony, to z ogrzaniem problemu nie będzie. Teraz, kiedy nie mieszkasz, nie można nic mówić, bo dopiero jak dom zasiedlisz i wygrzejesz mury, będziesz mógł mówić o jakiejś efektywności grzania.

 

Ja w pierwszym sezonie też byłem przerażony - dom nowy, mokry jeszcze i po kilkudniowej przerwie w grzaniu zdarzyło się, że temp była 12 stC, a ja odpalałem kocioł i miałem podobną do Twojej sytuację - kocioł pracował na max możliwej mocy, spalił mi 100 kg w ciągu doby, a temp po dobie grzania z 12 wzrosła do całych 16... :-).

 

Nie przejmuj się. Kocioł 17 kW musi dać radę. Opanujesz go jak zamieszkasz. Ja mam 12 grzejników i ok 60 m2 podłogówki i wszystko wtedy grzało. Teraz, mimo siarczystych mrozów przekraczających u nas ostatnio nawet trzydziestkę, faktycznie korzystam jedynie z 7 grzejników i podłogówki, a kocioł daje radę i ma ogromny zapas mocy - jestem pewien, że dałby radę ogrzać dwa takie domy jak mój, a może i trzy...

 

Zresztą przyjmij obliczeniowe 50 W/m2 dla 'ekstremalnej' sytuacji [-20 stC] i przy 183 m2 wyjdzie Ci, że dom potrzebuje ciut ponad 9 kW, zatem kocioł jest blisko dwa razy za duży i na sto procent da radę.

 

pozdrawiam

Robert G.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie ale ja już pale w tym piecu ponad tydzień a w domu jest przy temp. na zewnątrz -15 C jest 3 C w środku a na podaszu w łazience to jest bliko 0C a na veluxie na brzegach szyby jest szron, a co mi da mieszkanie w nim czy nie mieszkanie powinno być troszkę więcej nawet gdy nie mieszkam. Palenie zacząłem przed tymi mrozami . a gdy nawet groszek jest szajs to i tak powinno się troszkę nagrzać po tylu dniach grzania.

przy temp. -4 C na zewnątrz w domu jest ok 5 C bez grzania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Dołączę się do tematu, mam budynek 250mkw mur jak autor tematu 3 warstwowy łącznie 50cm, kubatura budynku 853 m3, chodzimi mi o moc pieca. Jestem przed jego zakupem, czy nie bedzie za mały lub za duży jak czytam 25kw, piecyk Witkowski lub Walendowski, oba Pleszew ze względu że mieszkam 20 km od producentów.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a jak mam sprawdzić tą moc nominalną wymiennika?

 

kup lepszy groszek min 25 MJ, nie czech!

 

 

ustaw podawanie 3 kg/h, dobierz do tego nadmuch, by dopalał i nie przesypywał, odkręć grzejniki, zadana 75C i OGNIA!!!

 

po 3 dniach i spalonych 2 zasobnikach powinieneś mieć 20C

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Dołączę się do tematu, mam budynek 250mkw mur jak autor tematu 3 warstwowy łącznie 50cm, kubatura budynku 853 m3, chodzimi mi o moc pieca. Jestem przed jego zakupem, czy nie bedzie za mały lub za duży jak czytam 25kw, piecyk Witkowski lub Walendowski, oba Pleszew ze względu że mieszkam 20 km od producentów.

Pozdrawiam

 

taki kocioł w miarę dobrze spala w przedziale od 30 do 110 kg na dobę

Podaj teraz twoje dobowe spalanie przy 0C i przy - 20C za oknem i będziesz wiedział, czy duży czy mały.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisz jakie masz ustawienia zarówno odnośnie węgla(podawanie, przerwa nadmuch) jak i temperatury załączenia pomp.

Może popełniasz taki błąd że pompy Ci się za późno załączają. w tym czasie kocioł osiąga zadaną i się odstawia a woda zimna z układu schładza szybko kocioł???

To niemożliwe żebyś tym nie zagrzał takiej chałupki. musisz tylko trzeba kociołek odpowiednio ustawić.

Edytowane przez TIMON120777
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

moje nastawy to

czas pracy podajnika 11 -13 s.

czas przerwy pracy podajnika 1minuta i 30 s.

temp. zadana 65 C

temp. załącznia się pomp co 63 C

nadmuch na max bieg 6.

przysłona na 80%

 

cytat "Może popełniasz taki błąd że pompy Ci się za późno załączają. w tym czasie kocioł osiąga zadaną i się odstawia a woda zimna z układu schładza szybko kocioł???"

 

no właśnie tak jest ale czy to wina nastawy pomp nie mam pojęcia

piec osiąga tą temp. i włącza się pompka gdzie po pewnym czasie grzejniki są ciepłe, ale temp. na kotle spada aż do przekroczenia histerezy 2C i co pompka się wyłącza tylko że temp. nie stai tylko dalej spada nawet do 33 C i znów długo się nagrzewa do zadanej temp. a woda w grzejnikach ta ciepła wystudza się i odnowa Polska Ludowa:)

tak włśnie to wygląda u mnie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to na początek zrób tak:

podawanie 10sek

przerwa podawania(pracy podajnika) 50sek

dmuchawa 2 bieg przesłonę zostaw jak jest

pompa CO na 35st

takie ustawienie pompy da efekt taki że woda będzie podgrzewana ciągle. Obecnie masz tak że grzeje Ci tą wodę którą masz w kotle a potem kocioł osiąga zadaną i się odstawia a w tym czasie pompa wyciąga wodę z kotła do układu i pompuje do niego zupełnie zimne kolejne litry.

 

Jak już ustawisz jak piszę daj kociołkowi kilka godzin. W tym czasie zajrzyj kilka razy i sprawdź jak wygląda to co na palniku, czy są spieki(jaęli będą to skróć przerwę o 2-3sekundy i obserwuj dalej) czy może niespalony węgiel(jeśli wystąpi to uchyl mocniej przesłonę a jeśli to nie pomoże to nadmuch jeden bieg wyżej i obserwuj). gdyby okazało się że w ciągu tych kilku godzin temperatura na kotle przestanie rosnąć to będziemy zmieniać ustawienia. jednak skoro masz taką sytuację jak piszesz to myślę że przynajmniej 2-3 godziny potrwa ciągła praca aby zagrzać cały układ. dopiero potem zajmiemy się korygowaniem ustawień tak aby pracował stabilnie i w miarę sprawnie

walcz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

moje nastawy to

czas pracy podajnika 11 -13 s.

czas przerwy pracy podajnika 1minuta i 30 s.

temp. zadana 65 C

temp. załącznia się pomp co 63 C

nadmuch na max bieg 6.

przysłona na 80%

 

cytat "Może popełniasz taki błąd że pompy Ci się za późno załączają. w tym czasie kocioł osiąga zadaną i się odstawia a woda zimna z układu schładza szybko kocioł???"

 

no właśnie tak jest ale czy to wina nastawy pomp nie mam pojęcia

piec osiąga tą temp. i włącza się pompka gdzie po pewnym czasie grzejniki są ciepłe, ale temp. na kotle spada aż do przekroczenia histerezy 2C i co pompka się wyłącza tylko że temp. nie stai tylko dalej spada nawet do 33 C i znów długo się nagrzewa do zadanej temp. a woda w grzejnikach ta ciepła wystudza się i odnowa Polska Ludowa:)

tak włśnie to wygląda u mnie

Witam !

Z Twojego opisu wynika, że nie masz zainstalowanego zaworu 4 drożnego. U mnie na początku sezonu gdy uruchamiałem c.o na tym właśnie zaworze ustawiłem 1, a później stopniowo gdy kocioł wszedł na ustawioną temp. 60 st. zwiększałem nastawę na zaworze 4 dr aż do uzyskania odpowiedniej temp. w pokojach. Wszystko odbywało się stopniowo, dosyć powoli, bo w moim układzie jest 17 grzejników+120 c.w.u ( ponad 350 litrów wody ).

Dom przedwojenny bez ocieplenia, mur z pustką powietrzną, powierzchnia 160 m2. Kocioł 17 kW.

Więc nie obawiaj się że Twój kocioł jest za mały. Tak jak inni koledzy piszą z pewnością wystarczy, tylko przy obecnych mrozach musi być odpowiedni opał i właściwe ustawienia na kotle. Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a jak mam sprawdzić tą moc nominalną wymiennika?

 

Wspomniałeś coś o wymienniku, a ja zrozumiałem, że masz w instalacji wymiennik płytowy...

Stąd moja uwaga o wymienniku - powinien mieć lekki zapas - większą moc od mocy nominalnej kotła - u Ciebie ok 22 - 25 kW byłby odpowiedni. Dlatego zasugerowałem sprawdzić jaką masz moc wymiennika, bo może on być wąskim gardłem... jednak może wcale czegoś takiego nie masz :-).

 

Wrócę jednak do tematu...

Koledzy słusznie zauważyli, że masz zbyt wysoko ustawione pompy CO i to będzie przyczyna problemu.

Zostaw sobie między temp zadaną, a temp załączania pomp z 10 - 15 stopni odstępu i zobaczysz, że chałupa zacznie się nagrzewać.

 

Tylko się nie przeraź jak okaże się, że spala Ci 70 kg/dobę, a temp w domu wzrasta w żółwim tempie :-))). Zimny dom, to musisz go wygrzać.

 

pozdrawiam

Robert G.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok Panowie spróbuje

jeżeli chodzi o wymiennik to go wymontowałem, tak mi doradził człowiek od CO ale tylko w celu sprawdzenia czy będzie lepiej pracował

Z wymiennikiem miałem dwa obiegi otwarty na piecu i zamknięty na grzejniki połączone wymiennikiem, teraz jest obieg zamknięty

A stary wymiennik był do 175C

poprzedni właściciel planował ogrzewanie na gaz ale wyszło inaczej

po sprzedaży powiedział że będę musiał wymienić piec

Piec jest ze Stąporków Eco-Tech z 2007 r. sterownik ST-37

przed tem pompki połączone były cały czas bezpośrednio do prądu teraz jest podłączona do sterownika

efekt pracy był taki że grzejniki były ciepłe ale tylko na górze a od połowy zimne i zimno w domu

A na jaki zakres mam ustawić pompke wody na 1,2 czy 3

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chcesz chyba powiedzieć, że masz kocioł w układzie zamkniętym...?

Odradzałbym takie eksperymenty. Ja mam właśnie kocioł w układzie otwartym i wymiennik, a instalację w układzie zamkniętym i to jest chyba optymalny układ.

Ciekawe co to za magik tak Ci doradził. U mnie wszystko działa bardzo dobrze i nie tylko mam ciepło, ale całkiem mało mi kocioł spala.

 

Było dobrze, a teraz jest co najmniej gorzej...

 

Radziłbym z powrotem ten wymiennik założyć i dać jak się należy naczynie wyrównawcze i zrobić obieg otwarty na kotle.

 

Co do pompek... powinny być ustawione na najniższym biegu, jaki gwarantuje bezproblemowe działanie instalacji.

 

pozdrawiam

Robert G.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok Panowie spróbuje

jeżeli chodzi o wymiennik to go wymontowałem, tak mi doradził człowiek od CO ale tylko w celu sprawdzenia czy będzie lepiej pracował

Z wymiennikiem miałem dwa obiegi otwarty na piecu i zamknięty na grzejniki połączone wymiennikiem, teraz jest obieg zamknięty

A stary wymiennik był do 175C

poprzedni właściciel planował ogrzewanie na gaz ale wyszło inaczej

po sprzedaży powiedział że będę musiał wymienić piec

Piec jest ze Stąporków Eco-Tech z 2007 r. sterownik ST-37

przed tem pompki połączone były cały czas bezpośrednio do prądu teraz jest podłączona do sterownika

efekt pracy był taki że grzejniki były ciepłe ale tylko na górze a od połowy zimne i zimno w domu

A na jaki zakres mam ustawić pompke wody na 1,2 czy 3

 

mam bardzo podobny kocioł i ten sam sterownik więc będzie mi łatwo coś Ci doradzić. przy tym sterowniku można zejść niżej z podawaniem i nadmuchem niż 10 sek. zacznij od zmiany temperatury załączenia pomp i ustaw je na 1 biegu. jeśli najdalej oddalony odbiornik będzie wyraźnie chłodniejszy zwiększ bieg na 2.

Nie wiem czy masz głowice termostatyczne na kaloryferach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam.

tak głowice termostatyczne są na wszystkich grzejnikach

grzejniki płytowe typ v purmo

w takim razie co powinien być założony ten wymiennik, bo przedtem też słabo grzało no ale grzejniki były ciepłe od góry a na dole zimne,

no i pompki były nie przez sterownik więc chodziły cały czas

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

najpiwer tak:

wymiennik montować

pompy pod sterownik podłącz i ustaw załączenie przy 35st jak fabrycznie. wyłącz sterowanie pokojwe jeśli jest żeby pompa CO chodziła ciagle, ustaw jej pracę na 2 bieg temeratura zadana jakieś 60st

potem głowice na wszystkich kaloryferach odrkęcasz na maksa.

ustawiasz kociołek jak pisałem. potem będziemy zmieniać jeśli zajdzie potrzeba.

po tych zabiegach zostawiasz kociołek i niech grzeje.

w czasie gdy grzeje i pompa CO się włączy odczekaj z 20 minut i sprawdź czy wszystkie grzejniki mają pełny przepływ. zawsze będą troszkę chłodniejsze na dole ale ważniejsze żeby grzały całą długością. jeśli drugi koniec chłodniejszy - odpowietrzaj.- tak profilaktycznie podaję ponieważ czasem zapominamy o rzeczach błachych szukając rozwiązania dużych problemów.

jak sprawdzisz i wszystkie działają. zajrzyj do kociołka i napisz co zastałeś , dobrze żebyś wrzucił fotki.

czy są spieki czy niedopalony wegiel a może ma problem z osiągnięciem temperatury zadanej????

wszystko opisz i będziemy dalej radzić

Edytowane przez TIMON120777
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

domyślam się że nie zajmie dwóch minut.

najważniejsze to sprawdzenie tych kaloryferów i potem kontrola paleniska. Napisz co Ci się wyświetla jak włączasz sterownik czy jest to np" TECH 16 26" czy coś innego

spróbujemy ogarnąć wersję oprogramowania i ewentualne korekty w ustawieniac serwisowych jeśli będzie taka potrzeba

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.