Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Opróżnij zasobnik, wygaś kocioł i sprawdź ile ci brakuje do poziomu. Poluzuj trochę śruby mocujące podajnik na górze i odkręć mocno te na dole. Następnie podnosząc zasobnik nóżką będziesz widział kiedy palnik się wypoziomuje. Jak szczelina niewielka to może silikon wysokotemperaturowy wystarczy (czerwony), a jak duża to pozostaje tylko dać podkładki.

tak też mniej więcej próbowałem robić. wielkie dzięki ale z tym poczekać trzeba będzie do wiosny. 

Opublikowano (edytowane)

Cześć
Pierwszy post więc Wszystkich pozdrawiam.

 

Od pewnego czasu bardzo wnikliwie śledzę wątek związany z piecem Stąporkowa. Palić ekogroszkiem uczę się od Października , i gdyby nie rady i spostrzeżenia tu znalezione już dawno zwątpił bym w ten piec. Dziś na ustawieniach 12s(13 przy -15 ) przerwie 109( tak aż tyle) nadmuch 51% ( nastawy serwisowe oczywiście  10 min i 40 % max), klapka na dmuchawie ok 1 cm szczeliny,   paliwo: ekoret - workowany ( u autoryzowanego sprzedawcy) ale i oryginalnie workowany  też daje rade, oba wartość kaloryczna 26mj.  wypala się bardzo dobrze, do idealnego popiołu z papierosa troszeczkę brakuje ale i tak jestem zadowolony , a i jeszcze jedno, obecnie temperatura spalin 110 stopni, ale to dopiero po przestawieniu "szybra" wcześniej po ustawieniach montera i radach serwisu temperatura dochodziła do 180 /190 stopni, po tej zmianie piec o wiele szybciej dochodzi nie wiem dokładnie ile coś ok 8-12 min , temperatura zadana 55/56 stopni w domu 23-24 stopnie /lubimy ciepło ;-) /  dom grzany pierwszą zimę, sporo dużych okien, generalnie spora instalacja na początku bałem się, że kupiłem za mały kocioł,  spalanie przy obecnej pogodzie ok 25 kg ,  nie wiem czy dużo czy mało. Obecnie przerabiam funkcję "tygodniówki"

Przymierzam się do uszczelnienia palnika sylikonem, obecnie co tydzień dość dokładnie czyszczę piec włącznie ze ściągnięciem korony, i mam pytanie jak często po uszczelnieniu czyścicie palnik? 

Chcę też troszkę stuningować instalację, czy ma ktoś siłownik zaworu mieszającego? jak to działa? czy warto ? interesuje mnie model ESBE ARA 661 do tego sterownik pokojowy tech ST-280 RS

 

Pozdrawiam.

Edytowane przez merpl
Opublikowano

jak dobrze uszczelnisz to po sezonie lub przed rozpoczęciem kolejnego wystarczy wyczyścić i ponownie uszczelnić

częściej nie ma potrzeby.

jesli ściągasz co tydzień koronę to ją uszczelnij przy kolejnym demontażu i zostaw w spokoju do końca sezonu

Opublikowano

merpl jadę na identycznym kotle z zaworem miesz. 4d na słowniku ESBE ARA  reg. pokojowy ST 298 RS jestem zadowolony do tego zestawu będziesz chyba musiał dokupić moduł sterujący siłownikiem.

jak masz jakieś pytania odpowiem jeśli będę potrafił.

Opublikowano

założyłem dziś dwie głowice DANFOS ECO LIVING. pozostaje obserwacja

Opublikowano

Nawiazaujac do wczesniejszego tematu tygodniowki w aktualnym ostatnio ustawieniu temp CO.

Ostatnio rozmawialem zr znajomym u ktorego ostatnio byl serwis pieca. Na jego pytanie o koniecznosc ustawiania wyzszej temperatury jezeli w zupelnosci wystarcza ustawione 50 st gosc ustawil mu taka wlasnie zadana, a w tygodniowce wrzucil +6 st 3 razy w ciagu dnia o 6, 17 i 24 celem (podobno) wypalenia powstalych skroplin itp. Piec 3x w ciagu doby przez 1 godzine smiga na wyzszej temperaturze, do ktorej dochodzi troche dluzej przez co wszelkie szkodliwe dla pieca sprawy zwiazane z nizsza niz zalecana przez producenta temperatura zostaja zniwelowane.......?

Wg zeznan kolegi jest ok, a przy tych temp nie ma problemow z temperatura w kotlowni prawie 40 st.

Zastanawia mnie tylko jak mocno obniza sie w takiej sytuacji wytrzymalosc pieca. Czy takie skoki temperatury nie szkodza?

Opublikowano (edytowane)

Witam wszystkich,

 

w środę uszczelniłem palnik, efekt niesamowity, musiałem wprowadzić korektę nadmuchu z 51% na 10-12% ( tu jeszcze sprawdzam jak lepiej) generalnie piec pracuje pięknie, nie jestem pewny ale mam wrażenie że mniej zaczął palić ale to jeszcze do zweryfikowania. 

Natomiast jedna rzecz mnie zmartwiła, jak co sobotę dokładnie wyczyściłem piec, zawsze na najwyższej półce i drzwiczkach miałem sporo siwego sypkiego suchego popiołu, tym razem tak nie było, pojawił się czarny coś jakby troszkę tłustawy popiół/sadza jest go znacznie mniej ale o grubszej "granulacji", ale nie to jest niepokojące, ta sadza bardzo ładnie się czyści, ale na drzwiczkach czy ściankach komory pieca pojawił się delikatny ciemno brązowy kolor ( strach pomyśleć ale to wygląda ja nalot rdzy??), nie jestem pewny co mogło spowodować taką zmianę, czy to że znacząco ograniczyłem cug przymykając "szyber" na wylocie czy to , że od środy wprowadziłem cykl "tygodniówki" ? ustawienie : noc : od 12 do 3 obniżenie -2 stopnie, dzień 7-10 (-2) od11-13 (-5) od  14 do 16 (-2) od 16 normalnie, temperatura zadana na piecu 55.

Obecnie wprowadziłem pewne korekty, maksymalne obniżenie -3 stopnie, piec po dojściu do 52 i tak po przejściu w podtrzymanie dochodzi do 55 stopni, "szyber" przesunięty o jeden ząbek. Temperatura spali 80stopni.  Miał ktoś podobną sytuację?.

 

jwkrzyś

 

dzięki, jak tylko zaopatrzę się  w siłownik zacznę dokładnie drążyć temat, troszkę mnie zaskoczyłeś bo dzwoniłem do techa i serwisant powiedział, że sterownik ST-48NK jest przygotowany do obsługi zaworu (  sprawdzałem,  w programie mam możliwość skonfigurowania dwóch zaworów) ale czy musze jeszcze mieć dodatkowy moduł? kurcze nic nie wspomniał. Sam podłączałeś do sterownika?

 

JasiekOtw

 

na początku dość często dzwoniłem do serwisu Stąporkowa , i zawsze słyszałem zwiększyć nadmuch zmienić węgiel (nawet ekoret im nie pasował na pewno zły) gdyby nie forum to do dziś zmieniał bym dostawców i spaliłbym pewnie drugie tyle.

Chcę tylko powiedzieć, że nabrałem pewnego dystansu do tego co doradzają panowie z serwisu ze swoją "książkową" wiedzą, czy za tym również idzie praktyka? nie wiem...  staram się zawsze mieć na piecu te 55 , jak mi za ciepło przestawiam delikatnie zawór 4d.

 

Pozdrawiam , mer.

Edytowane przez merpl
Opublikowano

sam łączyłem wszystko regulator pokojowy+sterownik siłownika ST431N jest razem wpięty w sterownik kotła  ST48NK przewodami do sterowania RS, ktore dorobiłem w sklepie z komputerami,natomiast sterownik ST431N jest zaopatrzony w czujnik zaworu, czujnik powrotu i czujkę pogodową to wszystko razem dało oczekiwany przeze mnie efekt dzieki temu mam wygrzany piec temperatura pieca zadana przy zewnętrznej jaka panuje teraz to 65 st. dom jak u Ciebie 24 st.

Opublikowano

Witam Wszystkich (pierwszy post)

Przymierzam się do zakupu tytułowego kotła. (Zaczynam czytać ten temat, ale długi jest:)

I tu moje szybkie pytanie:

- czy moc 15kW wystarczy do ogrzania 160 m2 plus pomiesczenie gospodarcze 30m2 (temperatura byłaby niższa niż w domu)?

Nowe budownictwo, dobrze ocieplony. Grzejniki, trochę podłogówki i oczywiście podgrzanie wody użytkowej.

Nie mam pojęcia czy kupić 15 kW czy 20 kW

Proszę o pomoc.

Z góry dziękuję.

Opublikowano

przy nowym domu wykonanym zgodnie ze sztuką i ocieplonym tak by spełnił wymagania potrzeby cieplne są na poziomie 50W-m2 

dla domu 160m2 to jakie 8KW myślę zatem iż ta 15-ka nie będzie miała co robić przez większość sezonu - o mocy 20KW zapomnij

Opublikowano

przychylam się do opinii TIMONA

mam podobną powierzchnię, domek parterowy. gdybym teraz decydował się na piec to wybrał bym coś ok. 12kW. 

co do samego tytułowego pieca - przeczytaj uważnie mój temat. myślę iż jest wiele "łatwiejszych" piecy chociażby tych ze sterowaniem PID. zależy to oczywiście czy masz jakieś doświadczenie w obsłudze pieca.

rada - postudiować fora lub rozejrzeć się wśród znajomych. wybór należy do Ciebie

Opublikowano

Dziękuję panowie za odpowiedzi.

Jestem nadal w fazie czytania tego wątku, ale po waszych postach wnioskuję ze ruszt wodny stanowi problem.

Może po prostu polecicie mi konkretny piec z mniejszą ilościa problemów (czyt. łatwiejszy do ogarnięcia).

Opublikowano

myślę iż nikt poważny nie odważny się polecić Tobie konkretnego modelu, mimo iż swój swoje chwali. podstawa to dobrać odpowiednią moc do zapotrzebowania

sam musisz zdecydować jaki model wybrać a potem i tak, chcąc osiągnąć zadowolenie ze spalania odsiedzieć swoje w kotłowni. tytułowy piec też ma swoich zwolenników - poczytasz w treści i myślę iż w każdym znajdą się tacy którzy są za jak i przeciw. zbyt wiele czynników składa się na to.PRZYKŁAD - kupując samochód bierzesz opinie za i przeciw znajomych, dealera, czytasz, oglądasz itd. ale decyzję i tak musisz świadomie podjąć sam. im więcej info tym bardziej świadomy jesteś.

a może rozejrzyj się wśród znajomych - zawsze będziesz miał kogoś z doświadczeniem, kto mógłby Tobie doradzić na miejscu

polecam lekturze poradnik TIMONA - poradnik-jak-wybierac-kociol-na-ekogroszek/

Opublikowano

Wyczytałem w DTRce tego pieca, że musi być umiejscowiony min. metr od ściany (strona podajnika). Prawdopodobnie po to, aby wyjąć ślimak.

I tu moje pytanie :

-czy da sie wyjąć ślimak przy mniejszej odległości od ściany, np odkręcając cały zasobnik na paliwo ?

Opublikowano

myślę że tak. wtedy ten 1m liczysz od korpusu pieca /część ślimaka wyciągasz z zasobnikiem/ a nie od zasobnika. nie zmienia to jednak faktu iż i tak będzie ciasno     post-36078-0-52907400-1393066780_thumb.jpg

Opublikowano

ja jak kupowałem piec byłem zielony tak  jak i on. przyznam iż robiłem to w pełni nieświadomie. kilku moich znajomych kupiło piece radząc się innych znajomych i często wybór padał na ich piece. dużo jest tego na rynku - nie tylko firm ale również w obrębie jednej firmy wybór sięga nawet kilkunastu modeli, często różniącymi się naprawdę pierdołami.

miłej lektury i pamiętaj, iz piec kupujesz na kilka ładnych lat więc warto poświęcić trochę czasu na zapoznanie się  z ofertą.

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Witam wszystkich, 

 

mam pytanie odnośnie deflektora? stosujecie? 

Opublikowano

Witam

Panowie proszę o pomoc. Kupiłem inny ekogroszek i widze że mi go niedopala, wiec zmniejszyłem podawanie do 8s a czas przerwy wydłuzyłem do 45s wentylator też podniosłem do 35%.

A i tak nie dopala skubany.

 

Pomóżcie ci mam zrobić?

Opublikowano

wydłużaj samą przerwę tylko albo tylko podnoś nadmuch

jak mocno niedopala to śmiało o jakies 10 sek od razu lub z 10% wiatru. najwyżej jak spieki się pojawią to zrobisz korektę w druga stronę delikatnie

Opublikowano (edytowane)

kilka słów o tym co zrobiłem przez ostatni okres

  1. podwiesiłem deflektor na kątownikutemp spalin spadła i oscyluje ok 90-100C na bimetalicznym i ok. 120C na elektronicznym post-36078-0-27800200-1394958209.jpg   post-36078-0-76913000-1394958209.jpg
  2. założyłem głowice DANFOSS ECO LIVING - 2 w łazienkach. ustawione mam obniżenie temp. w godz. kiedy nie potrzebuę ciepła w łazienkach. na razie hula post-36078-0-29833300-1394958207.jpg      po założeniu termostatów na 2 grzejniki piec i spalanie troszkę się uspokoiły. piec chodzi wydaje się krócej i dłużej stoi w podtrzymaniu. wiem że jeszcze za wcześnie ale wydaje się iż jest lepiej.
  3. wymieniłem pompy - miałem jakieś proste LFP PCO. wybór padł na WILO STRATOS PICO 25/1-4 do podłogówki i CO, natomiast do CWU WILO YONOS PICO 25/1-4 (STRATOS raczej nie było potrzeby)..
  4. cały czas nurtowało mnie powietrze. doszedłem do tego, iż okazało  się że blaszka przepustnicy nie otwierała się do końca. powodem było niedokładne dopasowanie blaszki oraz wlot otworu - zdjęcie. post-36078-0-97290600-1394958360.jpg     po zabawie z pilnikiem jest o wiele lepiej post-36078-0-31291500-1394958362.jpgwlot powietrza już wyszlifowany i powiem szczerze różnica jest w jakości płomienia. zauważyłem również iż wzrosła delikatnie temp. spalin co chyba też świadczy na korzyść
  5. założyłem rury 1 1/4" w płomieniówki. większa średnica powoduje efektywniejsze oddawanie ciepła do wymiennika.

PODSUMOWUJĄC - lepsze dopalanie węgla - więcej popiołu oraz zmniejszenie spalania - choć temperatury na dworze też mają wpływ.

 

A TERAZ PROBLEM

mam zbiornik wyrównawczy jak na zdjęciu założony na zasilaniu zimną wodą bojlera. post-36078-0-18225600-1394958936.jpg   post-36078-0-53080300-1394958935.jpg   od pewnego czasu cieknie mi zawór bezpieczeństwa /zaznaczony na focie/ przy dogrzewaniu CWU - wzrost ciśnienia. hydraulik wymienił mi na największy ale w dalszym ciągu cieknie. co może być przyczyną? myślę że chodzi o naczynie /przyznam iż nie sprawdzałem ciśnienia itd. od początku/. instalację mam otwartą, pompa CWU podnosi 0,8m , zbiornik CWU 250L, ojciec dowiadywał się i podobno w sieć miasto puszcza ciśnienie rzędu 4,5. bara. naczynie wzbiorcze jest 24 litrowe.

w sieci znalazłem instrukcją sprawdzania naczynia przeponowego

Jak sprawdzić naczynie: 

- zakręć dopływ zimnej wody do zasobnika 
- odkręć kran z ciepłą wodą aby spuścić ciśnienie ze strony wodnej naczynia (jak naczynie jest 
sprawne, powinno jej wypłynąć dobre kilka litrów) 
- dopompuj naczynie pompką samochodową do 4 barów 
- odkręć z powrotem zasilanie zimną wodą 
Jak dalej będzie kapać, trzeba sprawdzić manometrem, jakie jest ciśnienie w sieci na wodzie zimnej, może po prostu wodociągi podniosły ciśnienie na sieci i trzeba założyć reduktor. 
A jeśli ciśnienie jest OK (tzn. nie przekracza 4 barów), trzeba wymienić naczynie na nowe.

i jeszcze to

Pierwsze użycie przeponowego naczynia wzbiorczego ......

1. Zamknij rurociąg wodny i usuń ciśnienie z systemu wodnego.

2. Ustaw wstępne ładowanie naczynia wzbiorczego 0,2 bar niżej, niż ustawione ciśnienie zaworu zmniejszającego ciśnienie (fabryczne wstępne ładowanie proszę sprawdzić na etykiecie zbiornika):

  •  Zdejmij pokrywę oraz nakrętkę zaworu.
  •  Zmierz ciśnienie.
  •  Jeśli ciśnienie w zaworze uzupełniania gazu jest zbyt wysokie, wypuść nieco gazu. Jeśli ciśnienie jest zbyt niskie, uzupełnij je, np. kanistrem azotu. Na powrót nałóż nakrętkę zaworu i nakrętkę bezpieczeństwa (E)

3.Otwórz rurociąg wodny.

4.Sprawdź uszczelki na uszczelnieniach. 

 

Przyznam iż nie pomogło. Podczas dogrzewania CWU ciśnienie w naczyniu wzrasta do 7-8 bar /normalnie utrzymuje się na poziomie 3-3,5bar/ i zawór cieknie. Po otwarciu kranu z ciepłą wodę ciśnienie powraca do normalności i zawór nie cieknie.

Edytowane przez bregho
Opublikowano

wszystko zalezy jak ta powierzchnia izolowana

może to być dużo i normalnie

mało raczej nie jest

dzieląc na 30 dni wychodzi 23kg/dobę i daje jakieś 4,5KW średniej mocy.

jak chałupa nowa wilgotna i nie wygrzana to nieźle

jak już wysuszona to albo kiepskie ocieplenie albo nastawy.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.