Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam wszystkich

 

Mam zamiar zmienić rury w C.O, które dotychczas jest zrobione w rurach PP (masakra) na AL-PEX.

I mam problem bo chciałbym z pieca do domu wyjść rurami stalowymi o śr. 1" a za tym zamontować na ścianie kolektor na trzy obiegi( jeden na prawą strone, drugi na lewą a trzeci na góre), a z tego kolektora chciałbym pojechać rurami najmniejszej średnicy czyli 16mm tylko nie wiem czy mi pociśnie wodę do grzejników bo po prawej stronie jest 55 żeberek , po lewej 60 żeberek a na górze 50 żeberek.

 

Co myślicie czy te 16mm wystarczy czy trzeba jechać wiekszym rozmiarem,

Opublikowano

No właśnie taki rozdzielacz chce dać tylko że z takiego rozdzielacza trzeba podłanczać każdy grzejnik osobno a co za tym idzie bardzo dużo rur by wychodziło u mnie by to było tak, że na sam dół musiałbym puścić ok 18 rur nie mam jak ich schować tylko musze puścić po ścianie czyli za ładnie by to nie wyglądało i dlatego chce kupić taki rozdzielacz na trzy obwody i z jednego popodłanczać kilka grzejnków ale mam obawy czy mi to zadziała

Opublikowano (edytowane)

Dobrze by było abyś rozrysował co i gdzie będzie wisiało, jaka odległość itp. Układ zapewne pompowy, lecz czy chcesz mieć możliwość grawitacji czy nie wchodzi ona w grę? Jaki rodzaj złączek przewidujesz skręcane/zaciskane/zgrzewane? jaki masz kocioł i jak zabezpieczony temperaturowo / jak teraz wygląda instalacja (bo być może część instalacji może pozostać bez zmian) ew. fotki i rozrysowanie twojej koncepcji mile widziane, inaczej to będzie jak wróżenie z fusów

 

Ps. I podstawowe pytanie dlaczego rury PP to masakra w czym są gorsze od PEX/AL/PEX no chyba że masz te niestabilizowane wkładką Al

Edytowane przez przemyslaw2ar
Opublikowano

Tak układ będzie pompowy, bez grawitacji, rodzaj złączek to raczej skręcane kocioł ma DEFRO OPTIMA KOMFORT 20kw, instalacja stara będzie zdemontowana bo jest cała powiginana no masakra a dlaczego rury PP to masakra, bo w tamtym roku w zimie miałem z 5st w domu wogóle źle to jest zrobione a rury miałem STABI

 

A tu jest napisane to co działą się w tamtym roku https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/8671-piec-defro-optima-konfort-20kw/page__p__72395__fromsearch__1#entry72395

Opublikowano

Ze masz zimno w domu to nie wina rur PP tylko jak została wykonana instalacja, jak dobrane średnice rur, dobrane grzejniki do pomieszczeń i wielkość pieca

Wykonałem sporo takich instalacji z PP i wszystkie grzeją dobrze

OBROŃCA POLIPROPYLENU

Opublikowano

Potwierdzam ...Rury z PP stabilizowane wkładką Al w niczym nie ustępują (pod względem wytrzymałości) popularnym pex-om tyle tylko że pex można wkładać w jednym kawałku bez złączek, kolanek itp. Problemem jednak u ciebie jest wadliwe podłączenie kotła jak i źle dobrane średnice rur. Skoro twierdzisz ze boisz się palić powyżej 70* bo ci się rury wyginają to są to pewnie rury wzmacniane włóknem szklanym. Tak czy inaczej lepiej/taniej/prościej jest dołożyć więcej uchwytów na te rury a niżeli robić całość od nowa. Rozrysuj plan mieszkania i jak są poprowadzone rury, jakie średnice oraz czy piony mają rozdział górny czy dolny, czy na grzejnikach są głowice termostatyczne i jak jest ustawione kryzowanie na zaworach.

 

System skręcany pex ma tę wadę że złączki znacznie zmniejszają przepływ, szczególnie te małe do 16mm np: średnica wewnątrz złączki 16mm to ok. 7mm a złączki 20mm to ok 12mm czyli ok 3x większy przepływ ( w obydwu przypadkach GZ 1/2")

Jeżeli decydujesz się na system trójnikowi to przy takiej instalacji musisz odpowiednio dławić przepływy albo poprzez "kryzowanie" na zaworach, albo poprzez "średnicowanie" rur inaczej woda popłynie poprzez najbliższy grzejnik i tytle :(

O twoim podłączeniu kotła :o to powiem tylko tyle ze woła o pomstę do nieba ;) (mam nadzieję że już to poprawiłeś)

Opublikowano

Rury pp mam dobre z wkładką AL i je powyginało na wszystkie strony, a muszę je zmienić bo przy montażu, który mi robił teściu (pierwszy raz w życiu z takich rur) najprawdopodobniej pozalepiał je przy łączeniu i już nie ma takiej średnicy jaka powinna być tylko mniejsza. Na grzejnikach nie mam głowic termostatycznych na kryzowaniu się nie znam więc nie odpowiem. I niestety w kotłowni jest tak jak było a co do schematu chciałbym go Wam narysować i postaram się o to ale za bardzo tego nie umiem

Opublikowano

Czego nie umiesz? Narysować kilku kresek w Paint, jeżeli tak to narysuj na kartce zrób zdjęcie i wstaw na forum. Jeżeli jednak chodziło ci o to że nie znasz się na schematach i instalacjach to pozostają dwa wyjścia: zatrudnić fachowca który się na tym zna i ma odpowiednie narzędzia (niestety za darmo tego nie zrobi) lub wyjście drugie słuchać DOKŁADNIE tego co mówią fachowcy wypowiadający się na tym forum (ja fachowcem nie jestem, raczej zapaleńcem z odpowiednim warsztatem, narzędziami i sporą dawką wiedzy) oraz współpracować, pytać w razie wątpliwości. Z mojej strony mogę Ci podpowiedzieć abyś wstawił więcej fotek z instalacji : kotłowni, pionów CO, rozdziałów na grzejniki (zwłaszcza średnice) jest to wszystko potrzebne aby dać ci konkretne wskazówki co, jak i jaka średnicą podłączyć. Nie zawsze da się poprowadzić instalacje danego poziomu jednym pionem ze względu na wychłodzenie pionu. Ja będę starał się Ci pomóc na tyle na ile będę mógł, ponieważ wiem co przechodzisz sam byłem zmuszony wymienić kocioł przy -20* nie będąc na to przygotowany finansowo a w domu dwoje dzieci 3 i 6 lat

Opublikowano (edytowane)

Popieram słowa kolegi przemysław2ar z postu wyżej.

Co do instalacji z rur PP - sądząc po opisie to masz ją wykonaną w niewłaściwy sposób.

Po pierwsze przy zgrzewaniu trzeba ściśle przestrzegać zaleceń producenta odnośnie temperatury i głębokości zgrzewania - pewnie to drugie jest przyczyną "najprawdopodobniej pozalepiał je przy łączeniu".

Po drugie rury PP (stabi zdecydowanie mniej) przy nagrzewaniu wydłużają się dlatego stosuje się kompensację oraz podpory stałe i podpory przesuwne - zapobiega to właśnie wyginaniu się rur.

Sam mam 2 sezon PPstabiglass Aquathermu i poza "kontrolowanym rozszerzaniem" się rur nie zauważyłem innych niepokojących objawów.

 

Kto będzie ci robił nową instalację - teść?

Edytowane przez Kadafi
Opublikowano

Słuszne uwagi, jak widać PP nawet te gorsze(moim zdaniem) stabiglass spełniają swoje zadanie jeżeli instalacja zrobiona jest zgodnie ze sztuką i zaleceniami producenta. Teściu już pewnie się tego nie podejmie (ja bym zięciowi w takim przypadku nie mógł spojrzeć w oczy)

Opublikowano

Jeżeli chodzi o system alupex skręcany to na pewno dasz radę wystarczy kilka kluczy płaskich, kalibrator z fazownikiem (może być odpowiednik home made ;)),ostry nóż, i przydatne są sprężyny do gięcia rur.

Kolego smolec jeżeli chcesz tym razem zrobić to dobrze, tak aby Ci dzieci zimą nie marzły to nie pomijaj tak istotnych rzeczy jak naczynie wzbiorcze (zapodaj zdjęcie lub schemat aby było wiadomo jak jest podłączone) i nie powinno być na rurach na których masz zawór bo ci kocioł rozp**** (ew. otwóz zawór zapnij rączkę z rurą opaską zaciskową i zapodaj napis NIE ZAMYKAĆ W CZASIE PRACY KOTŁA! Dobrze by było wiedzieć jak masz rozstawione grzejniki i w jakiej odległości od głównego pionu bo trzeba by dobrać odpowiednią średnicę rurek.

Opublikowano

tak po krótce:post-13940-0-09231200-1318971174_thumb.jpg Rury od kotła prowadz ze wzniosem w kierunku ostatniego grzejnika i powrót ze spadkiem od tego grzejnika w kierunku kotła. Pompę daj na nowych rurach bez tego kolektora tylko rozdzielaj trójnikami. Część twojej instalacji uległa uszkodzeniu ze względu na brak miejsca na rozszerzalność cieplna oraz... (to tylko moja uwaga) na zbyt duże ciśnienie spowodowane tym że szukając złotego środka mogłeś odciąć naczynie wyrównawcze. Koniecznie musisz ograniczyć przepływ kocioł-bojler który teraz ma priorytet (ale i tak pewnie jest zapowietrzony bo brak odpowietrzenia wężownicy)

Opublikowano
Koniecznie musisz ograniczyć przepływ kocioł-bojler który teraz ma priorytet (ale i tak pewnie jest zapowietrzony bo brak odpowietrzenia wężownicy)

 

Bojler jest dwupłaszczowy a nie z wężownicą a czy zapowietrzony to nie wiem

Opublikowano

Ja myślałem żeby to tak puścić:

Będzie w miarę poprawnie pod warunkiem że przed rozdzielaczem nie będzie żadnego zamkniętego zaworu Lepiej jednak od kotła pociągnąć osobną rurę 25mm do naczynia wyrównawczego. Jednak jeżeli chcesz dać rurkę 20mm bez stopniowania to musisz do każdego grzejnika dołożyć zawór termostatyczny lub co najmniej jakiś grzejnikowy (nastawny, nie kulowy) bo będziesz musiał wyregulować przepływ wody aby wystarczyło jej na najdalej oddalone grzejniki

Opublikowano

Będzie w miarę poprawnie pod warunkiem że przed rozdzielaczem nie będzie żadnego zamkniętego zaworu Lepiej jednak od kotła pociągnąć osobną rurę 25mm do naczynia wyrównawczego. Jednak jeżeli chcesz dać rurkę 20mm bez stopniowania to musisz do każdego grzejnika dołożyć zawór termostatyczny lub co najmniej jakiś grzejnikowy (nastawny, nie kulowy) bo będziesz musiał wyregulować przepływ wody aby wystarczyło jej na najdalej oddalone grzejniki

Ale na sto procent będzie działać? A jakbym dał np od razu rurę 16 i te termostaty to zadziała czy nie bardzo?

Opublikowano

Złączki do pex16mm mają bardzo małą przepustowość więc nie działało by to na pewno tak jak chcesz to zrobić czyli poprzez trójniki. 16 mogły by być prowadzone jedynie w instalacji z rozdzielaczem, ale to już by był dużo większy koszt. Trochę nie rozumiem twojego postępowania, bo chcesz żeby ci to grzało ale sam kombinujesz jak koń pod górę. Jestem w stanie zrozumieć że brak odpowiednich środków prowadzi do tego iż człowiek kombinuje żeby było jak najtaniej, ale bez przesady. Pex 20 to już absolutne minimum dla twojej instalacji. Gdybym znalazł się na twoim miejscu to z pewnością postarał bym się naprawić tą instalacje którą już masz, koszt złączki PP to ok0,7-2 zł a koszt złączki PEX to 3-15zł.

U ciebie największym błędem w instalacji jest

- ten nieszczęsny kolektor (niedośc ze zaraz za wyjściem z kotła są dwa kolana po 90* to jeszcze jest on prawie poziomy. O tym by pasie dla pompy nie wspominając),

- źle podłączony bojler (brak ograniczenia przepływu),

- niezgodnie z prawem montowanie zaworu na rurze w znośnej do naczynia wyrównawczego (naczynie należy tak podpiąć do kotła aby umożliwiało odprowadzenie powietrza/pary/nadmiaru wody z kotła.Może być tam gdzie jest teraz jednak powinno być zamontowane na rurze zasilającej bez żadnego zaworu ograniczającego przepływ, a aby zamknąć obwód na grzejniki wystarczy zawór na powrocie dla tego pionu)

- brak zaworów grzejnikowych (aby wymusić na wodzie kotłowej dotarcie do najdalszego punktu instalacji należy wyregulować przepływy na grzejnikach inaczej woda obierze najkrótsza drogę i zamiast grzać 10 grzejników będzie grzało tylko pierwsze 2)

- brak miejsca na rozszerzenie rur (tzw. kompensatorów)

Powiem Ci krótko dokup drugą pompę i załóż je obie na tym kolektorze po 1na każdy pion, tylko tam gdzie masz naczynie nie zamykaj NIGDY zaworów. Powinno to ruszyć twoją instalacje a i koszt będzie niewielki. Dobrze było by aby bojler też miał swoją pompę i zawór zwrotny klapowy ew. sam zawór.

Opublikowano (edytowane)

Tak masz rację chce to zrobić jak najtaniej i dlatego pytam o średnice, bo 16mm kosztuje grosze. Wiem, że złączki PP są bardzo tanie, ale chce zrobić na nowo instalację dlatego, że nie widziałeś tego na żywo tzn. rury są obwiśnięte, puszczone pod sufitem, żeby niby działało grawitacyjnie( nie działa) a szpeci cały dom. To są powody dla, których chce to zmienić.

 

Co do kotłowni postaram się poprawić i to bardzo szybko.

Druga pompka to nie wiem czy to jest dobry pomysł, bo na tym drugim pionie są podłączone tylko 3 grzejniki, wydaje mi się, że poprawa tego by pasa powinna dużo zmienić.

Teraz coś o zbiorniku wyrównawczym tzn. jeśli go podłącze tak jak mówisz czyli z rury zasilającej to musze go połączyć jeszcze w którymś miejscu z instalacą czy wystarczy jedną rurą poprowadzić do zbiornika

 

Wiem, że moje pytania są troche głupie, ale się tego ucze i dzięki Wam już wiem bardzo dużo

 

A i czy takie zawory wystarczą http://allegro.pl/zawor-grzejnikowy-termostatyczny-1-2-prosty-i1872633659.html

Edytowane przez smolec
Opublikowano

Poprawa tej kotłowni to warunek prawidłowego działania reszty. Rurki pex lub pp puść przy samej podlodze w specjalnych uchwytach montażowych lub w specjalnej listwie podłogowej (w kraju trudno dostępna ale z czasem pewnie będzie popularniejsza) ew. wykuj bruzdę w ścianie i tam zamontuj rurki (są dwie metody: w otulinie i zaklejone tynkiem gipsowym lub po prostu zapiankowane i zaszpachlowane)

Zawory które pokazałeś nie należą do elity ale spełnią swoje zadanie lepiej niż proste zawory grzejnikowe

piony główne muszą być minimumn 20mm, gałązki do grzejników mogą być 16mm

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.