Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Kocioł Do Domu Ok 170 M2 Do 3000 Zł


pabloz90
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie drodzy Forumowicze,

 

Przeglądałem sporo tematów na forum, jednak nie znalazłem konkretnej odpowiedzi. Dlatego też pisze tutaj.

 

Z racji iż piec który aktualnie jest w domu zaczął się "rozciekać", zdecydowałem się na wymianę pieca. Przeglądałem forum oraz sklepy w poszukiwaniu konkretnych modeli ale nie potrafię dobrać odpowiedniego kotła.

 

Powierzchnia domu do ogrzania to około 170 m2. Dom nie jest ocieplony - być może za 2-3 lata się to zmieni. Jest to stare budownictwo - z lat '60 poprzedniego wieku. Okna nowe PCV, no 2 stare drewniane jeszcze. Dach także nie jest ocieplony.

 

Głównym czynnikiem jest dla mnie kwota 3000 zł. Niestety nie dam rady więcej zainwestować. Ciekawi mnie czy istnieje takie rozwiązanie by można było z czasem zamontować np. sterownik i nadmuch. Czy też lepiej od razu kupić co trzeba?

 

Chciałbym palić węglem kamiennym, może brunatnym, drewno i flotem. Piec najlepiej dolnego spalania.

 

Zastanawiałem się nad kotłami:

- Zębiec SWK 21

- Ogniwo S6WC 20

- PER-EKO KSW Plus 24 kW

 

Z góry dziękuję za odpowiedzi.

Pozdrawiam, Paweł Z.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałem edytować wiadomość, ale nie wiem jak...

 

Dodam jeszcze że piecyk musi ogrzać także CWU, aktualnie jest to zbiornik 100l. Docelowo w domu planuję ogrzewanie podłogowe (jeśli ma to jakieś znaczenie) :)

 

Pozdrawiam,

Paweł Z. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Przeglądałem sporo tematów na forum, jednak nie znalazłem konkretnej odpowiedzi." - słabo szukałeś.

 

Żaden z wymienionych przez Ciebie kotłów nie jest dolnego spalania. To górniaki do palenia cyklicznego, rozpalane od góry, bez możliwości dokładania paliwa (dorzucanie paliwa powoduje, że stają się one zupełnie nieekonomiczne, brudne i niebezpieczne).

 

Jeśli dom jest zimny (szybko się wychładza i wymaga palenia ciągłego w czasie mroźnych miesięcy) to potrzebujesz kotła dolnego (dokładasz co kilka, kilkanaście godzin, czyścisz raz w tygodniu).

Rzuć okiem na wątek o kotłach junkers supraclass (są też inne ciekawe tematy o dolniakach) - jak załapiesz o co chodzi w spalaniu dolnym to będziesz wiedział czego szukać.

 

Dolniaki zwykle nadają się do drewna i węgla kamiennego/brunatnego. Flot wogóle nie jest paliwem.

Edytowane przez HP79
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyłanczam się do opini przedmówcy .Tak właśnie zachowuje sie nieocieplony budynek , żeby utrzymać temperature trzeba grzać cały czas ,znam z własnego doświadczenia.

Co do ceny i kotła to w tym przedziale cenowym i oczywiście mocy to Dakon , Buderus ,Junkers oczywiście jeśli rozmawiamy o dolniakach , no chyba że to;

http://www.kotlystalmax.pl/oferta.php

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie,

Kotły które podałem polecił mi specjalista z sklepu... Myślałem że są to rzeczywiście kotły dolnego spalania tak jak mówił. No cóż...

 

HP79, czy możesz wyjaśnić dlaczego flot nie jest paliwem? Chodzi o jego niską wartość opałową? Powiem szczerze chciałbym palić mieszanką węgiel + flot, ew. drewno.

 

Odnośnie DAKON'a to jest dostępny w okolicznym sklepie:

DAKON DOR24

Myślę że będzie dobry. Popytam o buderusa i junkersa.

 

Dziękuję wam za podpowiedzi.

Pozdrawiam,

Paweł Z.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dolniak nie jest kotłem na drobne paliwa.

 

Kupując dolniaka zakładamy,że chcemy spalać:

- grubszy węgiel kamienny, najdrobniejszy sort to ekogroszek

- można brunatnym, choć to jedno świństwo będzie w dolniaku i na kominie

- można suchym drewnem

 

 

 

Do dolniaka dmuchawa to nieporozumienie.

Dolniak potrzebuje malutko powietrza, lepiej go sterować miarkownikiem lub jak chcesz sterowanie elektroniczne, to np. model typu UNISTER, zarządza on podnoszeniem klapy powietrza głównego, pracą pompy c.o., posiada wyjście na domowy panel kontrolny.

 

 

Palenie flotem w dolniaku odpada.

 

Z dolniaka przy "starej budzie" starczy moc 20kW, max. 25kW

 

 

Do flotu kupujesz kocioł tzw całodobowy konstruowany do spalania miału:

tutaj spalasz:

- miały, ekogroszki, max. groszek typu Gk.I 0-31,5mm.

- mieszankę miału czy groszku z drewnem, odpadami drzewnymi typu trociny

Paliwo odpalasz od góry i masz. ok. dobę spokoju, ale nie zmieścisz się w zakładanej kwocie za produkt dobrej jakości.

 

Tego typu konstrukcję dobierasz w/g średniej eksploatacyjnej, czyli potrzeba mocy min. ok.30kW, aby średnia była w zakresie ok.20-21kW dla takiego budownictwa, jak opisujesz

  • Zgadzam się 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za wyjaśnienie.

 

Do tej pory paliłem w starym piecu spawanym z lat 80 (pracował przez jakieś 6 lat). Paliłem węglem i flotem, dlatego też myślałem że flot to w miarę znośne paliwo jako tako. Przez to moje - być może głupie - pytania.

 

Dobrze wstępnie zdecydowałem się na DAKON DOR 24. Zastanawiam się czy DANKON DOR 20 wystarczy? Różnica w cenie to ok 200 zł.

 

Może to głupie pytanie, ale czy można prosić o rady dla początkującego palacza :-) Widzę że będę musiał od nowa opanować ten temat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj

Dakon junkers czy buderus to w tej chwili jedna firma . 20 KW powinien wystarczyć na 170 m2 . Co do palenia w takim piecu to bajecznie prosta sprawa . Co do opisu pracy i postępowania z tym kotłem jest dużo na tym forum, użyj wyszukiwarki i wszystkiego się dowiesz .Zwłaszcza uwagi kolegi guitar .

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. A moze Biawar Viking 18KW lub 25KW. W sklepach internetowych lub na allegro można jeszcze trafić za 3200 PLN starszą wersję ( moim zdaniem lepszą i tańszą). Nowa wersja jest już z nadmuchem i sterownikiem z PID-em ale ja wolałbym tę starszą z miarkownikiem ciagu. Węgiel i drewno pójdą bez problemu, miał tylko w mieszance z tymi wymienionymi wcześniej. Jak dla mnie żaden górniak nie może się nawet z nim równać. Dakon niezły, może nawet lepszy ale potrzebuje kilku usprawnień (patrz na przeróbki kol. guitara), i w wersji na węgiel raczej nie będziesz mógł palić drewnem ( zbyt mała komora załadowcza ).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Widziałem Biawara Vikinga 18 kW. Jednak w okolicy strasznie drogo sprzedają je. Natomiast odnośnie Dakona zastanawiam się co do wersji czy wziąć wersję 20 kW czy 24kW. W sumie różnica w cenie nie wielka a moc można wykorzystać do ogrzania poddasza w późniejszym czasie.

 

Czytam wątek z usprawnieniami kol. guitara i myślę że nie są to skomplikowane zabiegi a jednak mogą wiele pomóc.

Co do węgla jednak zdecyduję się na zwykły groszek. Myślę że będzie okey. Spróbuję też czeski groszek sprawdzę jak z jakością - jest spora różnica w cenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego pabloz90 zanim kupisz jeden z kotłów grupy Junkers/Buderus poczytaj negatywy o nich, bo zbierają one bardzo niepochlebne opinie także na tym forum, są często źle spasowane, bardzo słabej jakości uszczelnienie i niektóre elementy kotła z kiepskich materiałów. Poza tym to od górne ładowanie gwarantuje zadymioną kotłownie przy kiepskiej pogodzie, czy słabszym ciągu kominowym, na co bardzo skarżą się użytkownicy , więc cała zaleta dolniaków z łatwością ich zasypu akurat w tych kotłach poszła w diabły. Za 3200 kupisz już np: w fuego Zębiec KWKD 22kW, który uważam iż jest o wiele trwalszą i lepiej wykonaną konstrukcją, no i będzie dużo mniej wybredny co do ciągu kominowego ;). W tej cenie kupisz też równie dobry jak KWKD jak nie trochę lepszy kociołek Żywiec KDO-U 25 kW chodzą za 2900-3500 w zależności czy z nadmuchem czy bez i czy z rusztem wodnym. Uważam, iż z tych pieców w tej cenie będziesz bardziej zadowolony i zdecydowanie dłużej będziesz się nimi cieszył, a podrzucanie będzie czystą przyjemnością, no i mają zdecydowanie lepszy i trwalszy ruszt ruchomy niż w DAKONIE choć gdzieś na forum któryś z panów speców ( Inżynier) a nie samozwańczy spec ;) pokazywał jak przerobić ruszt w D żeby był lepszy. Co do kotła Biawar Viking Brak w nim przerusztowania, kocioł o niebo lepszy wydajnościowo(lepsza konstrukcja od Dakona i podobna do najlepszych na rynku, ale też wymaga MOCNEGO CUGU i powiadają ,iż uszczelki liche sznurkowe fabrycznie po góra trzech miechach wymieniać trzeba, a szczelność w dolniakach ważniejsza niż w górnych jeszcze. Poleciłbym ci do drewna i biomasy także takie kotły jak CICHEWICZ VESPA vs. Zębiec KDU oba mają DUŻĄ komorę zasypową, a Zębiec ten to nawet wstawkę z ceramiki ma ale jest durze ciut droższy od Vespy , niestety oba nie mają przerusztowania, ale do biomas są lepsze no i oba mają komory o pojemności ok. 90dm3 MIODZIO :) do drewka. Najlepsze iż Cichewicz Vespa na FUEGO np: kosztuje z miarkownikiem w cenie 2499 zł na drewnie ma 23kW a na węglu 26kW max, KDU Zębca z ceramiką 3700 niestety, ale kociołek też wart swoich pieniędzy. Dobry jest także SAS NWG 29KW kupisz już za 2778 z miarkownikiem w Cenie. Zębiec, Cichewicz i Sas są to dobre firmy z renomą, Żywiec bardzo dobrze wchodzi i zaczyna je gonić, jest sporo firm niezłych które także bardziej lub mniej udanie gonią czołówkę oczywiście w :Ptych cenach, bo klasą dobijającą do najlepszych są Warmety Ceramiki niestety musiałbyś dorzucić drugie tyle <_< . Co do pierwszych kotłów które wymieniłeś są to typowe górniaki wyjaśnię ci to na poniższych rysunkach:

kwk_przekroj.gif

Powyżej kocioł KWK potocznie górniak, zasypujemy i odpalamy i albo czekamy do wypalenia i powtarzamy proces, albo dorzucamy warstwę opału nie za grubą o dużej średnicy aby ogień swobodnie przechodził, wtedy podajemy więcej powietrza wtórnego a miarkownik przymknie dół bo w początkowej fazie spalaniu ulegać będzie duża ilość gazów palnych wydzielanych z podgrzanej warstwy świeżego opału w żadnym razie nie można podrzucać drobnicy czy miału bo będzie strasznie dymić, i będzie bardzo osłabiona wydajność.

kwkd_przekroj.gif

Tutaj powyżej kociołek KWKD, którym jak w każdym kociołku dolnego spalania (dolniaku) najpierw rozpalamy małą ilość opału/drewna z węglem i jak wytworzy nam się porządny żar dopiero na to rzucamy właściwy zasyp, później aby dorzucić wykorzystujemy powietrze wtórne lub klapkę krótkiego obiegu i po pozbyciu się ewentualnego dymu z komory dosypujemy opału, do palenia ciągłego te kotły lepsze lecz do cyklicznego ich obsługa jest bardziej problematyczna szczególnie rozpalanie ;) czyszczenie często po całkowitym wygaszeniu. Ogień jest w nich tylko w dolnej części komory( a przynajmniej powinien) i ucieka w od razu w kanał za komorą zasypową. Dlatego w najlepszych kotłach tego typu umieszczana jest tam ceramika i podawane dodatkowe powietrze w celu podwyższenia temperatury spalania i lepszego dopalenia spalin, mają one dzięki temu zazwyczaj wyższą wydajność, lecz niestety niektóre firmy psują ten efekt mało wydajnymi wymiennikami, które z uwagi na wyższą temperaturę spalin powinny być większe/dłuższe niż w górniakach, dlatego w dolnych pali się na raz mniejsza powierzchnia węgla, przez to także kotły te trzeba idealniej dobierać bo mają wąski przedział tej lepszej efektywności spalania i dobrze jest przy nich mieć bufor cieplny, żeby cały czas pracowały na optymalnej wydajności, a przecież ciepło trzeba odebrać, po to bufory. Dobrym buforem jest podłogówka u mnie cały dół podłogówka plus kaloryfery oraz ściany ceramiczne, a od zewnątrz 15 cm styro, palę cyklicznie a ściany i podłogówka tworzą wielki BUFOR , dzieki temu w tą zimę 2010-2011 paliłem najczęściej co drugi dzień piec przeciętnie chodził 12-17 godzin i w cyklu 48 godzin to starczało w zupełności. Aha daszek 21 cm Ursy 0,032 :) i dopilnowane zero mostków. Ps W twoim przypadku jest jeszcze jeden problem kolego dolniaki nie lubią dużego przewymiarowania i po późniejszym ociepleniu kociołek 23-26kW będzie sporo za duży na te 160 m2 i będziesz musiał jechać tylko na paliwach nisko kalorycznych, wtedy stałopalność spadnie, natomiast piecyk 18 kW będzie teraz prawie na pewno za mały. Także musisz wybrać konstrukcję którą w razie czego później łatwo pomniejszysz zabudowując cegłą szamotową boki, z tego powodu Dakon z uwagi na swój galaretowaty ruszt odpada zupełnie, zostają wtedy na placu boju piece z częściowo stałym rusztem na którym oprzesz cegły i podetniesz je tylko w miejscach wejścia w nie ruchomego rusztu B);) O tym widzę to już w ogóle SZPECE rozkręcający się nie pomyśleli, a bardzo BARDZO WARTO, zaoszczędzi to późniejszej przymusowej wymiany kotła lub zap.... komina i pieca sadzą bo będzie duszony, przez jakiekolwiek urządzenie sterujące. Radzę przemyśleć wszystko co napisałem, :Psą podobne zagadnienia tylko porozrzucane, tutaj zaaplikowałem w pigule. Życzę udanych i rozsądnych zakupów, a sprzedawcy mają sprzedawać. Lepiej już z kominiarzem pogadać to powie po kominie co lepsze, a to (komin) wcale nie błacha sprawa. Także Mokry miał i drewno to jest to co zabija piec i komin, także nas, a szybciej sąsiadów :lol:. Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O widzę, że zacząłeś kolego czytać dobry wątek pisany przez kolegę guitar-a, ze względu na późniejsze zmniejszenie zapotrzebowania ja osobiście obstawiałbym kociołek 20 kW jeśli już musi być ten, a to ze względu na praktyczny brak możliwości jego przeróbki na mniejszy jeśli zajdzie potrzeba, a wszyscy utytułowani i zasłużeni koledzy z kolegą heso na czele, kazik czy m77 i baca 350 powiedzą jedno lepiej ciut za mały niż za duży chyba, że wzięty pod przeróbki :PB) Ja specjalnie pomniejszyłem ceramicznie komorę, za duży KWP 21kW górniaczek z ulepszonym także (turbolizatory) wymiennikiem do moich 180m2 jest teraz idealny. Czym osiągnąłem Swoją Nirwanę wydajności, gdyż ja paląc ciągle ugotowałbym siebie i domowników, częsta jest taka sytuacja przy dobrze ocieplonych domach i ogrzewaniu ich paliwami stałymi, a ceramika jest super do drewka i biomasy, z resztą do węgla też jest lepiej bo jest wyższa temperatura i piecyk przy podaniu wtórnego jak w KWK idealnie dopala, ja swój kociołek czyszczę jak zajdzie potrzeba rzaaadko :rolleyes:, a komin na tą zimę wyczyszczę po 2 latach (w lato jeszcze pomniejszam komorę i grzeje wodę drewkiem :P), nie będę przesadzał Więc bo sąsiedzi nie mogą się doczekać dymu z komina bo jak na razie produkuję głównie rozpływające się chmurki , to choć go przeczyszczę :D dla fasonu i zmniejszenia zainteresowania. Aha w ogóle to palę więcej niż 70% biomasy i pierwotną w Świadectwie Energetycznym mam super, no i własne wierzby ;) więc specjalnie obniżaliśmy trochę bo dzięki niskiemu zużyciu energii także, wydajność była za bliska Pasywom, po co ma ktoś się dziwić i zbytnio interesować B) Mi jest dobrze, a rzesze niereformowalnych wielbicieli zadymiania siebie i okolicy i tak nic nie zmieni dobrowolnie dopóki władza nie dowali Kar za czym z resztą jestem. Niektórzy inaczej się nie nauczą i tyle. Pozdrawiam.

Edytowane przez Robocik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj kolego Robocik.

 

Dzięki za obszerną wypowiedź. Powiem szczerze że zastanowię się nad tym Zębcem który przedstawiłeś. Na biomasę nie chcę się na razie przestawiać - raz ze względów na finanse a dwa nie mam na razie warunków. Wstępnie nastawiłem się na węgiel groszek.

 

Odnośnie piecyka DAKON DOR, kolega guitar z forum napisał że zmniejszył moc piecyka - jako iż potrzebuje mniejszej mocy więc widocznie jest to możliwe. Jednak jak dla mnie, skłaniam się bardziej w stronę 24 kW... dlaczego? Otóż teraz wykorzystam tą moc do ogrzania powierzchni która w tej chwili jest używana. Jednak docelowo, gdy ocieplę dom do ogrzewanie dojdzie także poddasze (w planach poddasze użytkowe). Dlatego też myślę że moc 24 kw będzie wystarczająca. W planach mam także ogrzewanie podłogowe jednak to jak na razie dalekie plany :)

 

Kocioł Cichewicz VESPA też dosyć ciekawy model. ZĘBIEC KDU niestety odpada ze względu na cenę.

 

CIekawi mnie jedna kwestia. Czy kociołek DAKON/JUNKERS/BUDERS po przeróbkach podanych przez kolegę guitar znacząco poprawi się na jakości? Z pewnością piecyk ma swoje zalety jak i wady (jak każdy inny), jednak dosyć sporo wad można poprawić z tego co widzę.

 

Tak więc na tę chwilę zostały kotły:

- DAKON DOR 20/24 kw

- ZĘBIEC KWKD 22 kw

 

Jednak bardziej jestem za kotłem dolnego spalania.

 

Odnośnie dymu w kotłowni podczas zasypu opału, ogólnie niezależnie od pieca - czytałem na jakimś blogu - że ten problem można rozwiązać. Muszę poszukać tego tekstu. :)

 

W domu cała instalacja jest do wymiany, jednak nie mogę wykonać tego w całości. Dzięki. Pozdrawiam ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnie dymu z junkersa/dakona/budersa znalazłem taką instrukcję:

 

w tym modelu ,żeby uniknąc dymienia należy : otworzyc szyber , i klape 2 rzedu ,czyli 2 proste ruchy , i uniesc lekko klapę zasypu w górę na ok, 1 cm usłyszyny wtedy jak komin bedzie zwiększał ciąg i wyciągnie to co jest pod klapą ,pamiętac nalezy zeby dołem przymknąc jednosczescnie dopływ powietrza

 

Trzeba to sprawdzić ;)

Edytowane przez pabloz90
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich.

 

Na zakończenie tematu, zamówiłem kocioł DAKON DOR 25kW MAX. Piecyk bardzo solidnie wygląda i nie budzi żadnych zastrzeżeń co do solidności wykonania.

 

Dziękuję wszystkim za pomoc.

Pozdrawiam, Paweł Z.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
  • 3 tygodnie później...

Dzięki :) Jak na razie próbuję różne opały - węgiel kamienny, węgiel brunatny, drewno, brykiet. Nawet udało się spalić pellet i zrębki. Więc myślę że wybór dobry :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 miesięcy temu...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.