jareckijaro Opublikowano 17 Marca 2010 #1 Opublikowano 17 Marca 2010 Witam Rozwiązałem problem wyboru instalacji, będzie na rozdzielaczach. Narysowałem schemacik jak według mnie to będzie wyglądało. Proszę o uwagi i odpowiedz na pytania: Czy zawór 3 D nr 1 nie powinien być na zasilaniu, czy ma to jakikolwiek znaczenie, Czy muszę zastosować 4d czy to rozwiązanie może być?? ( wiem że 4d ma więcej zalet ale nie znalazłem sensownego sterowania, w rozsądnej cenie, a układ chce by był prosty, skuteczny i nie drogi, bez wydziwnień, a sterowanie ręczne jakoś mnie nie przekonuje,) zawory 3 d były by sterowane głowicami z kapilarą. Czy bojler w tym miejscu czy przed zaworem? Rozdzielacze dla parteru będą w piwnicy, ma to dać możliwość pociągnięcia grawitacyjnie parteru, w razie braku prądu- realne?? Inne ewentualne uwagi mile widziane Dzięki Cytuj
tomus800 Opublikowano 17 Marca 2010 #2 Opublikowano 17 Marca 2010 cemu nie 2 pompy na zasilaniu?? Cytuj
jareckijaro Opublikowano 18 Marca 2010 Autor #3 Opublikowano 18 Marca 2010 Pompy chyba muszą być za zaworami, pozatym chyba dłużej pożyją. Cytuj
jareckijaro Opublikowano 19 Marca 2010 Autor #4 Opublikowano 19 Marca 2010 Proszę u uwagi na temat schematu :) Z góry dziękuje. Cytuj
mp80 Opublikowano 23 Marca 2010 #5 Opublikowano 23 Marca 2010 Zobacz na rysunku 3 jak zastosować zawór 3-drożny, ale poczytaj cały tekst Cytuj
baca350 Opublikowano 24 Marca 2010 #6 Opublikowano 24 Marca 2010 Bardzo ładny schemat! Porażająco prosty!!!!!!!!!!!!!! Ale : 1. Po co nacz . przeponowe jak masz uk. otwerty??? 2. zaw, 3 D nr. 1 w dobrym miejscu!! Zabezpieczy temp. powrotu. 3. Pompy dobrze 4. Do cwu zaworek z kapilarka bo wodę przegrzeje w nocy a po co?? 5. Zaworki 3D termostatyczne. 6. NA grzejnikach termostaty i KONIEC !! Przy rozruchu najpierw zagrzeje sie kociołek poczym powoli puści ciepło w sieć. CWU dostanie słaby początkowo strumień [otwarte termostaty] ale wystarczy. Docelowa na kotle np. 60 stC W podłoge ile trzeba W CWU 60stC [+ zaw. termost. z kapilarką] W grzejniki 60 stC ale termostaty sobie poradzą. Nie pitol sie ze sterownikami , bajerami i innymi takimi. I tak będziesz musial codziennie wdepnąc do kotłowni więc korekty będziesz robił na nosa po jednym sezonie. Bardzo ładny schemacik! Hej! Cytuj
jareckijaro Opublikowano 24 Marca 2010 Autor #7 Opublikowano 24 Marca 2010 Zobacz na rysunku 3 jak zastosować zawór 3-drożny, ale poczytaj cały tekst Dzięki za artykuł, wynika z niego że ewentualnie pompę przenieść na zasilanie, ale podobno na powrocie też może być, a w artykule nie ma wykluczenia montowanie pompy na powrocie. Bardzo ładny schemat! Porażająco prosty!!!!!!!!!!!!!! Ale : 1. Po co nacz . przeponowe jak masz uk. otwerty??? 4. Do cwu zaworek z kapilarka bo wodę przegrzeje w nocy a po co?? Dzięki za odpowiedź. I o taki układ mi właśnie chodzi, prosty-skuteczny. Rozumiem że taki zwykły zawór z głowicą i kapilarą jak przy zaworach 3D, ale czy powrót z cwu nie powinien być przed zaworem 3D nr 1?? Cytuj
mp80 Opublikowano 24 Marca 2010 #8 Opublikowano 24 Marca 2010 trzeba pomyśleć czy stosując zawór 3-d na powrocie nie narażasz zbytnio na niebezpieczeństwo rurek pex? kontrola temperatury na powrocie to w mojej opinii błąd. wstawić zawór 3-d na zasilaniu za odboczką do zbiornika cwu dać mu 70 stopni i w ten sposób zabezpieczysz rurki które nie powinny działać powyżej 85 a temperatura powrotu sama się wyklaruje. nie wiem tylko czy wtedy nie trzeba by było przenieść pompki za zawór 3-d a na powrocie ze zbiornika cwu dać dodatkową pompę lub umieścić go stosunkowo wyżej aby hulał na grawitacji a pompka pracująca na centralnym wymuszając obieg w systemie polepszałaby działanie grawitacji. i jeszcze jedno czy nie wpiąć podłogówki za zaworem 3-d. to są moje przemyślenia pozdrawiam PS. naczynie przeponowe zbędne układ jest otwarty wystarczy naczynie wzbiorcze :) Cytuj
baca350 Opublikowano 24 Marca 2010 #9 Opublikowano 24 Marca 2010 1. NA zasilaniu nie powinno byc więcej jak 70st bo i po co?? 2. Pompka na powrocie w przypadku zagotowania dalej tłoczy wodę, a na zasilaniu dostaje pare i juz nie tłoczy więc gotuje sie jeszcze lepiej. Tylko tyle, poza tym kociol dla pompki to grubsza rura. 3. Powrót z CWU za pompą na powrocie [a przed kotłem] da efekt grawitacji; musi byc jak jest. Hej1 Cytuj
mp80 Opublikowano 24 Marca 2010 #10 Opublikowano 24 Marca 2010 właśnie o to chodzi że jak wodę zagotuje zawór 3-d nie pozwoli podnieść temperatury wody w instalacji za zaworem ochraniając instalację z rurek pex. jak pisze baca przy zagotowaniu wody pompka na powrocie będzie dalej tłoczyć "hej" i co? woda o temp powyżej 100 pójdzie sobie w system i co? i szlak trafi rurki i co? kucie ścian podłóg i tak dalej katastrofa!!!!! zawór trójdrożny jest po to aby chronić instalację przed przegrzaniem a nie po to aby zapewnić wystarczająco gorący powrót. przy zastosowaniu zaworu jak wcześniej pisałem jak ci zagotuje wodę to pójdzie ona w naczyńko wzbiorcze wykipi co ma wykipieć a po wszystkim doładujesz wody do systemu pozdrawiam Cytuj
baca350 Opublikowano 24 Marca 2010 #11 Opublikowano 24 Marca 2010 Plastiki przy węglowcach to ryzyko. Woda sie gotuje w instalacji graw. h=10 m przy ok. 110 stC więc jak ma je szlag trafic to trafi. Zawór 3D ma umożliwic sterowanie temperaturą w pierwszym rzędzie. Rury słabowite to inna historia. Ale można dac 3D na zasilaniu i sie nie pękac o powrót. Ale pompa wtedy powinna byc za 3D . Hej! Cytuj
jareckijaro Opublikowano 25 Marca 2010 Autor #12 Opublikowano 25 Marca 2010 właśnie o to chodzi że jak wodę zagotuje zawór 3-d nie pozwoli podnieść temperatury wody w instalacji za zaworem ochraniając instalację z rurek pex. jak pisze baca przy zagotowaniu wody pompka na powrocie będzie dalej tłoczyć "hej" i co? woda o temp powyżej 100 pójdzie sobie w system i co? i szlak trafi rurki i co? kucie ścian podłóg i tak dalej katastrofa!!!!! A czy nie można by tego rozwiązać stosując przed rozdzielaczami zaworu termostatycznego który by zamykał przy np+75stC??,a podłogówkę dać za ten zawór, tak aby wszystkie pex były chronione w razie czego. Przeniesienie zaworu 3D na zasilanie chyba spowoduje niemożliwość utrzymania "poprawnej" tem. powrotu, jeżeli się mylę proszę o poprawienie, Wieczorem poprawię projekt, Dzięki Cytuj
jareckijaro Opublikowano 25 Marca 2010 Autor #13 Opublikowano 25 Marca 2010 Układ nr 1 to tylko moje rozmyślenia z zaworem termostatycznym który by chronił układ pred zawysoką temperaturą ( w razie czego wygotuje się przez naczynko).Proszę o opinię czy takie rozwiązanie jest realne. Układ nr 2 Zgodnie z waszymi radami 3D na zasilaniu, ale czy może zostać pompa na powrocie?? czy musi być na zasilaniu za zaworem 3D? jak dam pompę na zasilaniu to trzeba chyba również dać zawory zwrotne do cwu. Bardzo proszę o opinię. Cytuj
mp80 Opublikowano 25 Marca 2010 #14 Opublikowano 25 Marca 2010 najpierw odpowiedź dla bacy: dlaczego pisałem o słabowitych rurach bo jaro wyraźnie zaznaczył na schemacie z czego będzie system. teraz coś dla jaro: zawór termostatyczny odcinający to całkowicie błędna koncepcja wg mnie: dlaczego a to dlatego, że jak wzrośnie temperatura na piecu ty odetniesz WAŻNY i duży odbiornik czyli instalację, przykład na piecu wzrasta do 80 i co odcinasz dużą część obiegu więc przyśpieszasz wielokrotnie czas zagotowania wyobraź sobie że w tym momencie masz nadmiar temperatury 90 st, jeżeli zaś zawór 3-d jest na zasilaniu instalacja pochłonie 70 stopni z tych 90 które masz więc nadmiar do kompensacji to już tylko 20 stopni druga sprawa nie bój się pompy na zasilani ona spokojnie sobie działa w temperaturze do 80 nic się nie dzieje, większość producentów pisze tem max 95-100stopni więc 70 jak w naszym przypadku to pikuś pisałem wcześniej że może zbiornik cwu na grawitacji, rozmawiałem dziś z gościem który tak ma i mówił, że śmiga wszystko jak w zegarku moja rada to tak: rysunek 2 już lepiej ale:pompa wraz z zaworem różnicowym na zasilanie za zawór 3-d i wtedy podłogówka i obiegi masz w porządku zbiornik cwu pod sufit lub jeśli istnieje taka możliwość piętro wyżej np do garderoby, ale jeśli nie to pod sufit w zupełności wystarczy, zdejmij z niego zawór termostatyczny gdyż w przypadku wzrostu temp na piecu zbiornik jest ważnym odbiornikiem pozwoli skompensować nadmiar ciepła i nie dopuścić do zagotowania( jest to jeden z elementów systemu zabezpieczającego) dla bezpieczeństwa żeby się nie poparzyć w przyszłości możesz zastosować na zasilaniu cwu zawór mieszający i ustawić go na np 45 stopni, ale najpierw proponowałbym zaobserwować czy takie sytuacje będą miały miejsce chodzi mi o zbyt gorącą wodę jeszcze jedno jako przykład: u moich rodziców pompka stoi bezpośrednio na piecu (jest to instalacja z epoki kamienia łupanego) i hula sobie tam już 20 lat i dobrze się ma (pompka grundfos) mam nadzieję że nie dostarczyłem zbyt dużo lektury pozdrawiam :) Cytuj
jareckijaro Opublikowano 26 Marca 2010 Autor #15 Opublikowano 26 Marca 2010 Bardzo dziękuje za odpowiedz. A co z temperaturą powrotu?? jak dam 3D na zasilaniu to nie jestem wstanie jej kontrolować? Potem poprawię schemat, zobaczymy jak to będzie wyglądało.ale jak dam pompę na zasilanie to chyba trzeba zawory zwrotne na cwu bo może się cofać.(tak mi się wydaję) Cytuj
mp80 Opublikowano 27 Marca 2010 #16 Opublikowano 27 Marca 2010 jeśli zawór zwrotny na cwu to tylko jeden na powrocie na zasilaniu zbędny, ale ja uważam że nie jest to konieczne ponieważ grawitacja wraz z prawami fizyki poradzą sobie same z obiegiem w zbiornik cwu. bardzo ciekawym rozwiązaniem w kwestii zabezpieczenia pieca są zawory schładzające poszukaj w necie jest mnóstwo artykułów naświetlisz sobie sprawę wg mnie proste a funkcjonalne ceny 200-300 pln przerysuj schemat i napisz gdzie będzie zbiornik cwu później pomyślimy nad szczegółami chciałbym wtrącić jeszcze jedno niewielu to robi i błąd o co chodzi? a o bardzo prostą rzecz w systemie TERMOMETRY, pomagają w dużym stopniu monitorować działanie systemu kosztują grosze + grosze za trójnik aby zainstalować go a dostarczają ci jakże wymiernych i istotnych informacji. zazwyczaj istnieje tylko jeden na piecu a powinno ich być 3-4 wiadomą rzeczą jest to że nie zbudujesz instalacji która od razu będzie super musisz dostroić elementy do siebie tak aby wszystko znalazło swój złoty środek i zamiast metodą prób i błędów a następnie obserwacji (często żmudnej i niezbyt miarodajnej) co się dzieje, to na termometrach widzisz po kilku chwilach no po godzinie jak zmiana jednego czynnika wpływa na zachowanie całego systemu PROSTE CZYŻ NIE? proponuję jeden na piecu ,za zaworem 3-d (i pompką), na rozdzielaczu podłogówki, na rozdzielaczu powrotu z podłogówki i na powrocie do pieca z 0,5 - 1 metr przed nim możesz wtedy sam płynnie regulować wszystkimi czynnikami jak temperatura na piecu, ustawieniem zaworu 3-d, prędkościami przepływu na pompkach (również odgrywają rolę), dławieniem lub zwiększaniem przepływu na poszczególnych obwodach i widzieć jak się to ma do temperatury powrotu oraz co najważniejsze do komfortu odczuwanego w mieszkaniu, a tu wiemy że 1 2 3 stopnie różnicy to różnica pomiędzy komfortem lub jego brakiem napisz co o tym wszystkim sądzisz jestem ciekaw twojej opinii jak i opinii innych pozdrawiam :) Cytuj
mp80 Opublikowano 27 Marca 2010 #17 Opublikowano 27 Marca 2010 jeszcze jedno ostatni termometr musi być wpięty bezpośrednio przed piecem czyli za powrotem z cwu Cytuj
jareckijaro Opublikowano 27 Marca 2010 Autor #18 Opublikowano 27 Marca 2010 CWU będzie w kotłowni pod sufitem, wysokość 2,5m Oczywiście z termometrami racja dorysowałem do schematu. Ale nadal nie wiem co z tem powrotu?? Schemacik poprawiłem proszę o dalsze uwagi o zaworach schładzających zaraz się doszkolę. Dzięki pozdro Cytuj
jareckijaro Opublikowano 30 Marca 2010 Autor #19 Opublikowano 30 Marca 2010 Siemka wyżej poprawiłem schemacik, proszę o uwagi do poprawionego schematu. dzięki pozdro Cytuj
mp80 Opublikowano 30 Marca 2010 #20 Opublikowano 30 Marca 2010 według mnie wygląda to bardzo sensownie za pompami teoretycznie powinny być zawory zwrotne (nie kosztują dużo), ale osobiście zadaję sobie pytanie (gdy braknie prądu i pompy nie będą hulać) jakaż to nieznana mi siła chciałaby pchnąć system w odwrotnym kierunku niż chce tego prawo fizyki :) uważam że zawór zwrotny na powrocie cwu jest zbędny i dostarczy jedynie zbędnych oporów przepływu należy pamiętać o odpowietrznikach w najwyższych punktach poszczególnych obwodów i na grzejnikach jeszcze jedno zawór 3-d czy koniecznie z kapilarą? ja uważam że za pomocą termometrów można pięknie wycyrklować ustawienia zwykłego zaworu z pokrętłem i płynną regulacją, kapilara niby dobra sprawa ale im więcej elementów tym więcej możliwości defektu jest to moje prywatne zdanie decyzję musisz podjąć sam :) pozdrawiam nara Cytuj
jareckijaro Opublikowano 31 Marca 2010 Autor #21 Opublikowano 31 Marca 2010 mp80 wielkie dzięki Oczywiście odpowietrzniki będą, nie rysuje bo to oczywiste CWU nie ma zaworu zwrotnego, zwykłe kulowe, w razie konieczności wymiany zbiornika. Czekam na ewentualne inne opinie, może ktoś ma uwagi co do schematu. Dzięki Pozdro Cytuj
mironw Opublikowano 18 Kwietnia 2010 #22 Opublikowano 18 Kwietnia 2010 witam jareckijaro co prawda dawno były te posty ale jeśli mogę coś poradzić to podłogówkę zrobił bym na orginalnym belkach zpompą i zaworami temperatury np.http://www.allegro.pl/item1003471099_rozdzielacz_z_pompa_i_ukladem_mieszajacym_6.html masz regulacje i odcięcie w zalerzności od temperatury przepływomierze pozwolą ci wyrównać przepływyw różnej długości pętli , no może troszkę wyjdzie drożej ale bezpieczniej w pszyszłości , pex -all-pex wytrzymuje chwilowe wyższe temperatury 95 st.celcjusza ale prucie podłogi to koszmar. Amam małe pytanie czy same podłogówki czoy również grzejniki. ja proponował bym jednak miedż do grzejników bo to wydatek na lata a można je też schować w podłoge. Cytuj
jareckijaro Opublikowano 12 Maja 2010 Autor #23 Opublikowano 12 Maja 2010 Amam małe pytanie czy same podłogówki czoy również grzejniki. Rozdzielacze do podłogówki opisane, pozostałe do grzejników. Było kilku instalatorów, powiem szczerze że nie którzy się poddali na początku, ale nie będę sobie tym głowy zawracał. Ale wyciągnąłem kilka wniosków i mam pytania Proszę o odpowiedz 1) czy przy moim schemacie jest prawidłowy obieg kotłowy? przecież będzie on przez cwu, czy tem powrotu będzie ok może tak być?? 2) zaproponowano mi rury z włóknem szklanym, poczytałem i wywnioskowałem iz pewnie dla tego że są łatwiejsze w zgrzewaniu ( nie trzeba "temperować") co lepsze rury z wkładką alu, czy z włóknem szklanym?? dlaczego 3) czy mógłby ktoś zerknąć na mój schemat i podać jakie powinny być przekroje rur, Z góry wielkie dzięki. pozdro https://forum.info-ogrzewanie.pl/index.php?...ost&id=5354 Cytuj
jareckijaro Opublikowano 17 Maja 2010 Autor #24 Opublikowano 17 Maja 2010 Witam Bardzo proszę o odpowiedz na powyższe pytania. Wykonanie instalacji zbliża się nie uchronnie, chciałbym rozwiać swoje wątpliwości Pozdro Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.