Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Pomoc w ustawieniu parametrów kotła Kamen Multi K5 12kW


Grzechu83

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Dwa tygodnie temu wymieniłem stary kocioł z podajnikiem tłokowym na nowy kocioł i próbuje go jak najlepiej ustawić do pracy. Główny problem to nadmierne osadzanie się sadzy wewnątrz kotła. 

Obecne ustawienia:

czas podawania: 5 sekund

czas przerwy: 50 sekund

nadmuch: 19-20 % (wentylator WPA 06 bez przysłony)

Sterownik to Tech 480k

węgiel:  Ekogroszek LEW marki Sobianek

 

Wiem o tym, że w przypadku pojawienia się sadzy należy zwiększyć nadmuch ( sadza = niecałkowite spalanie) ale po zwiększeniu nadmuchu zaczynają się pojawiać spieki żużlowe  dość sporej wielkości . 

W załączeniu widok komory pieca 4 dni po czyszczeniu. .

Czy możecie koledzy coś podpowiedzieć w sprawie rozwiązania problemu ? 

1.jpg

2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez PID to raczej będzie norma, chociaż z różnymi węglami różnie bywa. Na etapie zakupu trzeba było pomyśleć o sterowniku z PID.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest zetka w kotłowni?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma. Kotłownia jest na poziomie gruntu.  Kotłownia jest napowietrzana kratką nawiewną

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To już masz pierwsza potencjalną przyczynę niepełnego procesu spalania, drugą mogą być niestabilne przepływy w instalacji, kocioł przyspiesza/hamuję, trzecią tak jak kolega wyżej wspomniał sterowanie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W międzyczasie dodałem informację o napowietrzeniu kotłowni, tak więc pierwszą opcję jak na razie wykluczam. Na razie chciałbym się skupić na sterowaniu kotłem bo to jest najłatwiejsze. Jak nie będzie efektów to będę "walczyć" dalej.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sterowaniu retort kolega 1mps napewno coś więcej podpowie, ja mam palnik sv200, który jest raczej bezproblemowy. Możesz wstawić szkic swojej instalacji lub zdjęcia bo w tym tkwi częsta przyczyna niewłaściwej pracy kotła

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wywołany do odpowiedzi trochę się rozpiszę.

Faktycznie mam podobny kocioł, palnik ekoenergia, sterownik TECH z PID. Z mojego doświadczenia pracy sterownika w dwustanie wynika jedno NIGDY WIĘCEJ, jak byś nie ustawił smoła w piecu. Palę w PID wszystko dopalone, szaro albo raczej jasno szaro na półkach. Więc co do ustawień raczej się nie podejmuje bo to jak trafić szóstkę w totka. A swoją drogą zastanawiające kotły 5 klasa i nagle wszyscy praktycznie producenci montują podstawowe sterowniki bez trybu automatycznego (PID), miało być mniej sadzy jest więcej, wie ktoś i co chodzi ?

Grzechu83 mogę doradzić jedynie kontakt z serwisem i wymianę sterownika ale pewnie tego nie akceptujesz. Druga sprawa oczekując porady tak naprawdę nic nie napisałeś dawka przerwa temperatura... Zacznij od instalacji bo prawdziwą przyczyna tkwi w niej jak znam życie i fachowców. Jaką zadana kotła, jaka temperatura powrotu, jaki zawór itp. wstaw zdjęcia, szkic wtedy można mówić o konkretach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W załączniku dałem schemat instalacji (nie wstawiałem zaworów dla czytelności). Widoczny tam system "dogrzewu" powrotu (zawór z kapilarą) prawdopodobnie zostanie usunięty (albo ustawiony na minimum - 20oC) po dodaniu pompy krótkiego obiegu (to raczej po sezonie grzewczym, na spokojnie)

Temperatury jakie są nastawione to:

temperatura wody kotłowej: 68 oC

temperatura zaworu 4D: 55 oC

Przy tych nastawach temperatura powrotu wacha się między 46 a 51 oC. 

Wymiana sterownika na "z PID" jest do zaakceptowania. Wysłałem pytanie do producenta w tym temacie, zobaczymy jaka będzie odpowiedź. Nie ukrywam, że dałem tu "ciała"  bo można to było od razu załatwić przy dostawie. Prawdę mówiąc, liczyłem, że przy pracy dwustanowej będzie trochę lepiej z czystością w kotle. Dodatkowo na decyzję wpłynęło  wyczytane "gdzieś", że "mały" palnik Ekoenergii słabo sobie daje radę przy regulacji PID. Nie jestem w stanie teraz zalinkować do tego wpisu, nie wiem też czy to prawda. 

Dzięki za chęć pomocy, bo z tym to różnie w dzisiejszych czasach.

Pozdrawiam

SCHEMAT.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie znam tego rozwiązania z kapilara, mam pompę kotłową i to się sprawdza. A spróbuj dla testu włączyć cwu na stałe np. na dwie doby i obserwuj czy w kotle czyściej, tylko uwaga na gorącą wodę w bojlerze i trochę za ciepło na zewnątrz na wszelkie eksperymenty. Najważniejsze że masz prawidłowo wpięte naczynie bezpieczeństwa, powrót z cwu powinien być jak najbliżej kotła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, dawido napisał:

Nie znam tego rozwiązania z kapilara, mam pompę kotłową i to się sprawdza. A spróbuj dla testu włączyć cwu na stałe np. na dwie doby i obserwuj czy w kotle czyściej, tylko uwaga na gorącą wodę w bojlerze i trochę za ciepło na zewnątrz na wszelkie eksperymenty. Najważniejsze że masz prawidłowo wpięte naczynie bezpieczeństwa, powrót z cwu powinien być jak najbliżej kotła.

Zawór z kapilarą to pozostałość starego układu w którym woda z kotła była bezpośrednio podawana na grzejniki a zawór pomagał podnieść temperaturę powrotu. W obecnej sytuacji gdy jest dodany zawór 4D takie podłączenie nie do końca jest dobrym rozwiązaniem - trzeba by go wpiąć przed zaworem 4D.

Co do wszelkich eksperymentów to poczekam na jakieś mrozy bo przy +10 to piec więcej będzie pracować w podtrzymaniu niż w grzaniu i trudno będzie cokolwiek ocenić. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.