Skocz do zawartości

Saunier Duval Thelia Condens AS25 + Exacontrol E7C - problem z ustawieniem


szeryf85
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

dom kupiony półtora roku temu, teraz będzie nasza druga wspólna zima. Dom 150m2, składa się z 3 pięter:

1/ parter - kuchnia (brak grzejnika), salon (2 grzejniki), łazienka (grzejnik), wiatrołap (grzejnik), garaż i kotłownia(grzejnik)
2/ piętro 1, tzw. antresola, nad salonem otwarta przestrzeń (wysokość 5,3), 2 grzejniki
3/ piętro 2 - trzy pokoje (w każdym grzejnik), łazienka (grzejnik), garderoba (grzejnik).

Na każdym grzejniku głowica termostatyczna.

Piec jak w temacie Saunier Duval Thelia Condens AS25 z czujką pogodową, do tego sterownik pokojowy Exacontrol E7C zainstalowany w salonie, ustawiony jako termostat (czyli brana jest pod uwagę temperatura zewnętrzna i wewnętrzna). Osobno jest zasobnik na wodę.

Problemy, z którymi nie mogę sobie poradzić:

1/ niedogrzana łazienka na drugim piętrze, grzejnik prawie zawsze jest letni, no chyba że na zewnątrz spory mróz, to jest ciepły, ale w łazience zimno

2/ w pozostałych pomieszczeniach spore wahania temperatury, bo grzejniki albo gorące, albo zimne

3/ piec często się włącza i wyłącza.

Piec w sumie działał na ustawieniach fabrycznych, ewentualnie coś było zmienione po zainstalowaniu pieca.

Ważniejsze ustawienia:

- d.00 - moc maksymalna instalacji grzewczej - 20

- d.01 - czas wybiegu pompy w trybie ogrzewania - 5

- d.02 - maksymalny czas blokady palnika w trybie ogrzewania - 20

- d.17 - regulacja instalacji grzewczej - off (temperatura wody na zasilaniu)

- d.18 - tryb pracy pompy - 1 (komfort)

- d.19 - rodzaj wybiegu pompy - 2 (tryb ogrzewania automatyczny, rozruch / wybieg pompy stopień 1, przygotowanie ciepłej wody stopień 2)

W chwili obecnej ustawiona krzywa na sterowniku to 1.6 (wyłączone automatyczne dobieranie krzywej).

Rozmawiałem telefonicznie z gościem który robił przegląd, powiedziałem, że piec często się włącza i wyłącza, kazał w d.00 zmienić moc na minimalną, ustawiłem na 6. Trochę to pomogło, ale w takie dni jak dziś, gdzie na zewnątrz było 15 stopni, nie mogłem w żaden sposób nagrzać łazienki.

Wnioski z dzisiejszego dnia - piec włącza się jak na powrocie jest ok 30 stopni, grzeje do ok 50 stopni (zależne od krzywej i temp na zewnątrz) w ciągu ok 2 min, potem się wyłącza. Temperatura na powrocie spada znowu do ok 30 stopni, i piec po jakimś czasie się włącza. Zauważyłem, że czas pomiędzy włączeniami zależy od parametru d.02.

Nie wiem w jakim kierunku iść, czy podnieść krzywą, żeby na zasilaniu była wyższa temperatura, wtedy jest szansa że w łazience będzie cieplej? Tyle tylko, że w pokojach będą jeszcze większe skoki temperatury.

Podejrzewam, że zimą będzie trochę lepiej, bo piec będzie grzał dłużej. Z tego co wyczytałem, to jest piec jest za mocny.

Czy da się coś jeszcze ustawić?

Jak jakiejś informacji brakuje, to postaram się uzupełnić 🙂

Pozdrawiam

Łukasz

Edytowane przez Ryszard
Dodano prefiks
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czyściłeś może filt na instalacji? Ja jak miałem zatkany na starym piecu to miałem problem z grzejnikiem i podwyższoną temp powrotu.
Zobacz czy nie masz gdzieś w opcjach cos takiego jak "czas blokady cyklu" u mnie piec taktowal do 200x na dobę teraz do max 50. Dalej dość sporo ale piec już niżej nie zejdzie. Też jest za duży

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Filtra nie czyściłem, przyznam, że nawet nie wiem gdzie go szukać. Instalacja ma ok 2 lat, ale nie twierdzę że jest czysty 🙂

Mam czas blokady palnika, pewnie o to Ci chodzi. Jest ustawione na 20 min, ale przez to np. dzisiaj piec się rzadko włączał i było zimno.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli na mocy min 6kW taktuje to niestety trzeba wyregulować przepływy oraz mniejszyc prędkość pompy tak aby powrót wracał chlodnieszy. Teraz temp powrotu jest za wysoka i się wyłącza kociol. Jeśli w łazienkach nie ma podłogówki to niestety będzie się szybciej wychladzac. Podłogowe ma większą bezwładności niż grzejniki.

Kociol ma za duża moc min optymalnie jest od 2 do 4kW co powinno stanowić ok 14% mocy max.

Jeśli 50 taktiwan jest przy kotkę dwufunkcyjnym to jest ok. U mnie a dobę załącza się 3-4 razy na co i 25 razy na CWU
 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołączam wykresy z temperaturą zasilania i powrotu.

Na wykresie z zasilaniem widać, że eksperymentowałem z czasem blokady palnika, od 5 min do 20 min, teraz jest na 10 min.

Zastanawia mnie to, dlaczego ta woda się tak szybko nagrzewa, jakby stała w miejscu. Piec się wyłącza bo nagrzał, i potem nagle spada, jakby się w końcu ruszyła.

249136886_1359628634439788_3485471647085233817_n.png

249680679_2800725710226739_3458281633518331531_n.png

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Spróbuj z kryzowaniem grzejników. Ja ostatnio robiłem tak że wł ogrzewanie na wyższa temp. Odkręciłem wszystkie grzejniki i głowice na max i patrzyłem się gdzie najszybciej nagrzewa się cały grzejnik, ten który grzał najszybciej zacząłem kryzowac poczekałem chwilę i znowu się patrzyłem który grzeje najbardziej i tak po kolei i powiem Ci że piec zaczął lepiej pracować i prawie w tym samy czasie wszystkie grzejniki tak samo się nagrzewaja
Filet powinien być w zaworze na powrocie albo na powrocie między zaworami



Jeśli na mocy min 6kW taktuje to niestety trzeba wyregulować przepływy oraz mniejszyc prędkość pompy tak aby powrót wracał chlodnieszy. Teraz temp powrotu jest za wysoka i się wyłącza kociol. Jeśli w łazienkach nie ma podłogówki to niestety będzie się szybciej wychladzac. Podłogowe ma większą bezwładności niż grzejniki.
Kociol ma za duża moc min optymalnie jest od 2 do 4kW co powinno stanowić ok 14% mocy max.
Jeśli 50 taktiwan jest przy kotkę dwufunkcyjnym to jest ok. U mnie a dobę załącza się 3-4 razy na co i 25 razy na CWU
 
Twoja rada pomoże też przy szybko rosnącej temp zasilania?
Ciekawy jestem czy bawić się znowu z kryzowaniem, czy lepiej dać sobie już spokój
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Opisywany problem dotyczy taktowania kotła - ma zbyt dużą moc którą oddaje bardzo szybko dlatego grzejniki są gorące ale tylko na chwilę bo lada moment czujnik wyłączy automatycznie kocioł.

Zaradzić temu można za pomocą ograniczenia mocy z jaką piec "wstaje" (rozpala się). Jeżeli jest ustawiony na 6 i to ustawienie już pomogło to spróbowałbym ustawić na minimum jakie jest dostępne.

Druga sprawa: jak wyglądają ustawienia pompy obiegowej w kotle oraz ew. pompy obiegowej poza kotłem jeżeli takowa jest? Ja bym akurat na szybko wstającym piecu próbował uciekać z nadmiarem ciepła więc pompę bym ustawił na wyższe obroty aniżeli te które są ustawione teraz. Można próbować wymusić 80-90% mocy minimalnej pompy.

Do tego ustawiłbym wybieg pompy na kilka minut zanim kocioł zacznie grzanie. Niech ta woda w układzie zacznie sobie dostatecznie krążyć aby podczas załączania kotła szybko została wyprowadzona w układ. Przy 11 grzejnikach nie może być tak żeby piec taktował chyba, że faktycznie moc min. kotła jest mocno zawyżona w stosunku do możliwości odbioru instalacji.

Na wykresie widać też duży wzrost temp. z 50 do 80 stopni. Jeżeli ww. zabiegi nie pomogą to można też ograniczyć moc max. kotła. Chwilowo jak podskoczy do 80 stopni a nie ma gdzie oddać tego ciepła to czujnik też to wyłapie i wyłączy kocioł.

 

P.S.

Czy grzejniki są odpowietrzone i wszystkie głowice termostatyczne otwarte? Odcinanie temperatury na grzejnikach głowicami w tej chwili jest bez sensu.

Edytowane przez Michał-
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Michał- napisał:

Opisywany problem dotyczy taktowania kotła - ma zbyt dużą moc którą oddaje bardzo szybko dlatego grzejniki są gorące ale tylko na chwilę bo lada moment czujnik wyłączy automatycznie kocioł.

Zaradzić temu można za pomocą ograniczenia mocy z jaką piec "wstaje" (rozpala się). Jeżeli jest ustawiony na 6 i to ustawienie już pomogło to spróbowałbym ustawić na minimum jakie jest dostępne.

6 to jest minimalna moc, jaką mogę ustawić.

2 godziny temu, Michał- napisał:

Druga sprawa: jak wyglądają ustawienia pompy obiegowej w kotle oraz ew. pompy obiegowej poza kotłem jeżeli takowa jest? Ja bym akurat na szybko wstającym piecu próbował uciekać z nadmiarem ciepła więc pompę bym ustawił na wyższe obroty aniżeli te które są ustawione teraz. Można próbować wymusić 80-90% mocy minimalnej pompy.

Do tego ustawiłbym wybieg pompy na kilka minut zanim kocioł zacznie grzanie. Niech ta woda w układzie zacznie sobie dostatecznie krążyć aby podczas załączania kotła szybko została wyprowadzona w układ. Przy 11 grzejnikach nie może być tak żeby piec taktował chyba, że faktycznie moc min. kotła jest mocno zawyżona w stosunku do możliwości odbioru instalacji.

Obecne ustawienia pompy opisałem w pierwszym poście, jak masz pomysł jak je skorygować, to będę wdzięczny.

Pompy poza kotłem nie ma.

Można ustawić pompę tak, żeby zaczęła działać zanim piec zacznie grzać?

2 godziny temu, Michał- napisał:

Na wykresie widać też duży wzrost temp. z 50 do 80 stopni. Jeżeli ww. zabiegi nie pomogą to można też ograniczyć moc max. kotła. Chwilowo jak podskoczy do 80 stopni a nie ma gdzie oddać tego ciepła to czujnik też to wyłapie i wyłączy kocioł.

ten wzrost temperatury to grzanie wody w zasobniku.

2 godziny temu, Michał- napisał:

P.S.

Czy grzejniki są odpowietrzone i wszystkie głowice termostatyczne otwarte? Odcinanie temperatury na grzejnikach głowicami w tej chwili jest bez sensu.

są odpowietrzone i głowice są otwarte.

Edytowane przez szeryf85
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Co do ustawienia pompy to chodzi o minimalną moc na której pracuje. Nie wiem jak jest w Twoim kotle ale u mnie można procentowo ustalić minimalne obroty pompy i musiałem u siebie dźwignąć minimalne obroty na aż 80% (też miałem problemy z taktowaniem kotła). Jeżeli jest u Ciebie taka nastawa to próbuj ustalić wyższe obroty bazowe pompy.

Pompa u mnie pracuje ok. 8 minut zanim kocioł zaczyna grzać i to jest tzw. wybieg pompy. 

Co do grzania wody w zasobniku: OK, tutaj nic nie działamy. To normalne.

Zdławiłbym ew. max. moc na kotle. Sam u siebie to robiłem bo co z tego, że piec startuje np. na minium jak automatyka za chwilę będzie kazała pracować na max? I wtedy instalacja ma zapotrzebowanie ciągłe max. 13kw a Twój kocioł ładuje 25kw. Nic dziwnego, że może się przegrzać. Ustal procentowo max. moc grzania kotła w trybie CO na 50% mocy całkowitej kotła (zakładam kocioł 25kw więc połowa z tego da 12,5kw). To i tak za dużo bo to pełna moc w twoim budynku a nie będziesz nigdy grzał grzejnikami na 100% mocy odbioru ciepła w instalacji. Można i przetestować 40% mocy całkowitej kotła. Nie będzie on próbował w trybie CO rozpalać się na 25kw tylko na 10kw w "najgorszym" przypadku.

Kryzować nie radzę. Wszystkie grzejniki mają być otwarte na full i nie skryzowane na zaworach. Musi być odbiór CO.

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czas wybiegu pompy w trybie ogrzewania mam ustawione na 5 minut, to znaczy że pompa włącza się 5 min przed ogrzewaniem?

Maksymalną moc instalacji grzewczej mam ustawiona na 6 kW, piec nie powinien grzać z większą mocą, po to jest właśnie to ustawienie.

Taktowanie to mniejszy problem, większy to zimna łazienka. Dzisiaj było chłodniej na zewnątrz, to w łazience zrobiło się trochę cieplej.

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, szeryf85 napisał:

Czas wybiegu pompy w trybie ogrzewania mam ustawione na 5 minut, to znaczy że pompa włącza się 5 min przed ogrzewaniem?

Maksymalną moc instalacji grzewczej mam ustawiona na 6 kW, piec nie powinien grzać z większą mocą, po to jest właśnie to ustawienie.

Taktowanie to mniejszy problem, większy to zimna łazienka. Dzisiaj było chłodniej na zewnątrz, to w łazience zrobiło się trochę cieplej.

 

1. Nie jestem w stanie się wypowiedzieć za inny kocioł niż mam. U mnie mam kilka minut działania pompy zanim kocioł załączy płomieć i kilka minut po wyłączeniu płomienia (post cyrkulacja)

2. Co do mocy min/max kotła: proszę ustawić:

- minimalna moc: minimum jakie się da

- maksymalna moc: 50% mocy całkowitej kotła (25kw*0,5=12,5kw)

- załączyć tryb "powolne rozpalanie" jeżeli taka nastawa jest w kotle (wtedy kocioł nie będzie startował od razu na 12,5kw tylko od 6kw powoli w górę

3. Zimna łazienka to wynik taktowania kotła. Kocioł nagle mocno grzeje wodę w instalacji po czym się wyłącza (grzejnik będzie przez chwilę gorący po czym się będzie wychładzał). Tak się nie może dziać. Należy dążyć do tego aby kocioł się załączył i nie wyłączał dopóty, dopóki nie dogrzeje domu do żądanej temperatury (dopóki nie odetnie go czujka wewnętrzna).

4. Jeżeli powyższe będzie spełnione i nadal kocioł będzie taktował to spróbujemy zaradzić w ten sposób, że będziemy dobierali odpowiednio temp. wody, która poleci na grzejniki dźwigając ją (nie mówię i mocy palnika kotła tylko o temperaturze wody CO która leci już na grzejniki). Wysokie temperatury na zewnątrz powodują, że na kotle ustawiana jest poprzez czujkę zewn. niska temperatura wody CO która jest puszczana na grzejniki. Cała automatyka kotła obniża więc próg przegrzewania się kotła i wyłącza go od razu po "wyczuciu" zbyt wysokiej temperatury. Sam napisałeś, że w zimniejsze dni kocioł zdaje się grzać lepiej. Wierzę w to, bo gdy spada temperatura na zewnątrz, czujka zewnętrzna daje sygnał do kotła aby ten zwiększył temperaturę wody w instalacji CO co przekłada się na wyższą tolerancję automatyki na "przegrzanie" kotła (zwiększa się w ten sposób temperaturę która decyduje o wygaszeniu palnika) i zaczyna wpływać na eliminację taktowania. Dlatego tak ważna jest temp. wody CO oraz moc minimalna palnika ustawiona na kotle. Jeżeli ustawimy zbyt niską temperaturę CO a palnik ma wysoką moc minimalną to przy rozpalaniu się kotła na dzień dobry przekraczamy zadaną temperaturę w instalacji CO i kocioł się wyłącza bo wydaje mu się, że jest przegrzewany. Zwiększając temperaturę CO ponad poziom minimalnej mocy palnika pokazujemy kociołkowi, że ma jeszcze zapas do progu "przegrzania" się więc kocioł przestaje taktować. Trochę to zagmatwane ale mniej więcej, na prosty chłopski rozum tak to działa. Dobry dobór ustawień to znalezienie odpowiedniej temperatury "startowej" C.O. przy wysokich temperaturach na zewnątrz względem mocy palnika i dostosowanie do niej całej reszty ustawień krzywej grzewczej aby z kolei nie przesadzić z temperaturą CO podczas mrozów. Jeżeli to jest niejasne to postaram się to wytłumaczyć inaczej w kolejnym poście.

Edytowane przez Michał-
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Michał, wklejam tabelkę z parametrami, które mogę zmienić, niestety nie widzę opcji, o których piszesz 😕 Mój piec ma chyba tylko podstawowe ustawienia 😕

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czy możesz sprawdzić na jakiej temperaturze zasilania CO uruchamia się kocioł? Zapisz/zapamiętaj sobie tą temperaturę. Następnie jeżeli możesz, wyłącz automatyczne dobieranie temperatury zasilania na CO według czujki zewnętrznej tak abyś to Ty mógł na kotle ustawić stałą temperaturę na zasilaniu CO i tutaj ustawiłbyś temp. wyższą niż tą którą piec sam sobie aktualnie dobierał na podstawie czujki zewnętrznej. Dźwigasz tą temperaturę np. aż o 5'C, czekasz aż kocioł się odpali i patrzysz czy taktuje czy chodzi płynnie. Jeżeli taktuje to zwiększasz temperaturę na zasilaniu CO np. o 1-2 stopnie. 

Co do tych nastaw z Twojego pieca:

d.00 - tutaj brakuje mi informacji dot. parametrów do ustawiania. 
d.01 - wybieg pompy w minutach ustawiłbym na 10

d.18 tryb pracy pompy = 1 ciągły
d.19 rodzaj wybiegu pompy = 3 (stopień 2)
 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Hej,

sorki że dopiero teraz odpisuje, ale miałem ciężki tydzień 🙂

Możesz mi wytłumaczyć jak podniesienie tej temperatury ma wpłynąć na pracę pieca? Bo się pogubiłem 🙂 Pisząc o taktowaniu pieca masz na myśli to, że piec się włącza, grzeje, i za chwile wyłącza? Bo mi o takie taktowanie chodzi.

Ja dążę do tego, żeby piec grzał z mniejszą temperaturą, ale dłużej, i nie wiem czy to jest osiągalne. Jak zmniejszę krzywą, to grzeje z mniejszą temperaturą, ale z takimi samymi przerwami, co skutkuje niedogrzaniem. Jeśli dobrze rozumiem, to w tej chwili piec się wyłącza gdy na powrocie jest jakaś tam temperatura, czy mogę jakoś ustawić ten poziom temperatury?

Jeśli chodzi o nastawy pieca to pod d.00 jest przedział od 6 do 25, teraz mam ustawione na 6. Reszta jest tak jak napisałeś.

 

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.