Michal999P Opublikowano 28 Grudnia 2019 #1 Opublikowano 28 Grudnia 2019 Witam, kilka dni temu odpaliłem u siebie piec setlans laran. W zestawie z piecem dostalem sprzęgło typu SPD z przestawionymi kroccami, hydraulik je zamontowal ale odwrotnie niż jest to opisane np w internecie. Znaczy na zasilaniu tam gdzie woda z pieca powinna wpływać do sprzęgła jest wyjście na instalację, w dolnej części analogicznie. Czy ma to jakieś znaczenie? Czy praca układu jest w jakiś sposób zaklocona. Zauważyłem ze piec ciężko dobija do zadanej temperatury, wygrzewam właśnie posadzki i po ustawieniu temp na 35 stopni na podlogowke, piec nie daje rady dobić do 70 stopni. Grzeje od 9 dni. Czy odbiór ciepła jest zbyt duży? Na powrocie też max co udaje się uzyskać to 53 stopnie, czy ma to związek z odwroconym sprzęgłem? Proszę o opinie i pomoc w temacie
sambor Opublikowano 28 Grudnia 2019 #2 Opublikowano 28 Grudnia 2019 Na powrocie ze sprzęgła do kotła powinna być pompa i zaw 3-D termostatyczny - masz te elementy czy nie? Natomiast sprzęgło można obrócić, rozstawy króćców są takie same, więc jak są śrubunki to nie powinno być problemu z zamianą.
Michal999P Opublikowano 28 Grudnia 2019 Autor #3 Opublikowano 28 Grudnia 2019 Tak, na powrocie jest pompa,to napewno. Zaworu trojdrogowego nie ma. Jest tylko ten z siłownikiem widoczny na zdjęciu. A co do sprzęgła to chodzi o to czy dopływ z kotła nie powinien być wyżej niż wyjście na podłogę? Jeśli chciałbym to zamienić to rozstaw się chyba nie zagrają.
Puławiak Opublikowano 28 Grudnia 2019 #4 Opublikowano 28 Grudnia 2019 Nie sambor powroty są w miarę tak samo ale zasilenia są przesunięte zasilenie z kotła jest powyżej wyjścia na instalację
sambor Opublikowano 28 Grudnia 2019 #5 Opublikowano 28 Grudnia 2019 Ale 1 strona będzie OK, a drugą się dorobi przy okazji montażu tego zaw 3-D, choć ja bym sobie teraz głowy przekładaniem sprzęgła nie zawracał, są ważniejsze potrzeby np 3D na powrocie do kotła.
Michal999P Opublikowano 28 Grudnia 2019 Autor #6 Opublikowano 28 Grudnia 2019 A w którym miejscu na powrocie powinien być ten zawor 3D na powrocie? Sprzęgło nie wystarczy? Teraz wygląda to tak. Byłem w domu, poprawiłem czujnik powrotu, wsadzilem go głębiej w wyznaczony otwór. Powrót ma 55 stopni.
sambor Opublikowano 28 Grudnia 2019 #7 Opublikowano 28 Grudnia 2019 Samo sprzęgło to dobre było do kotła zasypowego do węgla a kocioł na pellet wymaga lepszej konfiguracji - wtedy spala optymalnie, najlepszy byłby 3D 55C . Taki zawór montujesz przed pompą na powrocie. można nawet zaraz za sprzęgłem.
Michal999P Opublikowano 28 Grudnia 2019 Autor #8 Opublikowano 28 Grudnia 2019 A jeśli okaże się że na samym sprzęgle temperatura powrotu nie spada poniżej 55 stopni to nadal zachodzi konieczność montażu zaworu 3d? Temat drugi czy powodem trudności w dobiciu do temp 70bstopni może być wysoki pobór ciepła przez wygrzewana posadzkę? Wczoraj przez ponad 2 h obserwowałem co chwilę temp i max co osiągnął to 67 stopni. Temp na podłogę ustawiona 35 stopni
sambor Opublikowano 28 Grudnia 2019 #9 Opublikowano 28 Grudnia 2019 Posadzka podczas wygrzewania bierze bardzo dużo ciepła - na początku każdego sezonu potrafi praktycznie "zadusić" nawet przewymiarowany kocioł. Więc w twoim przypadku na pewno po nagrzaniu będzie pobór ciepła mniejszy. Natomiast moje pytanie - czy musisz grzać do 70C? grzej do niższej temp np do 67C.
Michal999P Opublikowano 4 Stycznia 2020 Autor #10 Opublikowano 4 Stycznia 2020 Mam kolejny problem, tym razem z ciśnieniem. Próbowałem dolać wody do układu bo ciśnienie spadło, niestety po otworzeniu dopływu wody wodomierz nawet nie drgnal, ciśnienie spadło a woda z instalacji cofnela się rury dopływu, zrobiła się ciepła. Instalacja to układ zamknięty. W zaden sposób nie mogę uzupełnić ciśnienia w instalacji, pięć wyłączyłem bo wskazanie na liczniku spadło od 0.1 bara. Jaka może być przyczyną, proszę o pomoc.
Kordjano Opublikowano 4 Stycznia 2020 #11 Opublikowano 4 Stycznia 2020 Dziwne rzeczy wypisujesz , żeby woda cofneła się z instalacji co do sieci , to ciśnienie w co musiało by być większe niż sieci .
sambor Opublikowano 4 Stycznia 2020 #12 Opublikowano 4 Stycznia 2020 Na dolewaniu wody do instalacji CO musi być zawór zwrotny albo antyskażeniowy dla ochrony aby nie woda z co się nie mieszała z wodą pitną
Michal999P Opublikowano 4 Stycznia 2020 Autor #13 Opublikowano 4 Stycznia 2020 Wczoraj siedziałem w kotłowni do 2 w nocy, za nic w świecie nie jestem w stanie uzupełnić wody. Ciśnienie byli 0,8 bara po odkreceniu dopływu spadło na 0,2 a wężyk do dolewania zrobił się gorący. Znaczy że woda z instalacji cofnela się. Wodomierz nawet nie drgnal, nie wiem dlaczego tak się dzieje ale może macie jakieś pomysły. Zawór antyskazeniowy jest, mama też zawór z regulatorem ciśnienia za wodomierzem. Jak odkrece wężyk od instalacji co i puszczam wodę z sieci Io normalnie jest przepływ, woda leci, wodomierz kręci. Wygląda na to że coś blokuje wodę przed dostaniem się do instalacji.
Puławiak Opublikowano 4 Stycznia 2020 #14 Opublikowano 4 Stycznia 2020 Zawór zwrotny na dopuszcza i źle zamontowany
sambor Opublikowano 4 Stycznia 2020 #15 Opublikowano 4 Stycznia 2020 Daj fot tej instalacji, pewnie jest to co kolega wyżej napisał.
Kordjano Opublikowano 4 Stycznia 2020 #16 Opublikowano 4 Stycznia 2020 Mnie zastanawia jedno , jak zawór zwrotny odwrotnie zamontowany to jak ktoś wcześniej zdołał napełnić instalację ?
gmaj22 Opublikowano 5 Stycznia 2020 #17 Opublikowano 5 Stycznia 2020 @Kordjano Króćcem spustowym na dole kotła albo tym na sprzęgle :)
Kordjano Opublikowano 6 Stycznia 2020 #18 Opublikowano 6 Stycznia 2020 Fakt nawet zaleca się w ten sposób instalacje napełniać od dołu przez króciec , mnie by się nie chciało .
Michal999P Opublikowano 9 Stycznia 2020 Autor #19 Opublikowano 9 Stycznia 2020 Wody koniec końców w niedzielę udało się dolać. Jaki był powód tego, że nie mogłem uzupełnić ciśnienia, nawet nie będę pisał. Wyszło na to, że jednak nie znam swojej instalacji w domu :) Ale cóż zmęczenie i człowiek nie myśli. Co do przeróbki instalacji, sprzęgła nie ruszałem, zostało w tej pozycji w której zamontował je instalator. Dołożyłem zawór 3 d na powrocie jak zasugerował wcześniej Sambor. Rozważam jeszcze montaż regulatora ciągu, czy przy niskim kominie (mój ma około 5,5 m - fi 180) ma to sens? Co taki regulator daje, opłaca się go instalować? Co można jeszcze zrobić aby zoptymalizować spalanie i działanie instalacji?
gmaj22 Opublikowano 9 Stycznia 2020 #20 Opublikowano 9 Stycznia 2020 To rozważ jeszcze dodanie zaworu zwrotnego na powrocie z instalacji - pomiędzy trójnikiem a króćcem powrotnym sprzęgła. Strzałką w kierunku sprzęgła.
Michal999P Opublikowano 9 Stycznia 2020 Autor #21 Opublikowano 9 Stycznia 2020 A czemu taki zawór ma służyć? Zabezpieczy przed wyciaganiem przez pompę wody ze sprzęgła tak? No i jeszcze kwestia ustawień samego kotła. Jak pisałem wcześniej mam zainstalowany pięć setlans laran. Przeglądając forum zauważyłem że zbyt wielu użytkowników tego pieca tu nie ma. Jeśli wogole jacyś są. Mój dom około 180 m przy podłodze, sama podlogowka, grzejniki ale też nisko temperatur owe. Temp pieca 65 stopni, histereza 3 stopnie, reszta ustawień automatyczna. Podczas pierwszej konfiguracji wprowadza się tylko strefy grzania, czy podłoga czy kaloryfery, pellet przewazony, wprowadzona kaloryczność. I to tyle. Cwu narazie nie używam, temp ustawiona na 20 stopni, tydzień temu dogrzral do 23 stopni i tak się trzyma do tej pory. Czy jest coś co można zmienić w ustawieniach aby praca pieca została zoptymalizowana? Z góry dziękuję za pomoc.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.