Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Ogrzewanie podłogowe z grzejnikami


mazilo

Rekomendowane odpowiedzi

hmmmm, troszkę nie rozumiem zasady działania automatycznych odpowietrzników AFRISO.

Podczas pierwszego zalewania  instalacji automatyczne odpowietrzniki powinny być czynne ( otwarte ) .

Odpowietrznik AFRISO posiada uszczelkę zabezpieczającą ,która pęcznieje pod wpływem wody która się zgromadzi w zbiorniczku ,co automatycznie na pewno  zamknie taki odpowietrznik przy pierwszym zalaniu instalacji . I co wtedy ? 

Czy na pewno przy pierwszym zalaniu instalacji automatyczne odpowietrzniki powinny być czynne ?

Sugestia firmy AFRISO jest taka żeby podczas pierwszego zalania wykręcić odpowietrzniki z uwagi na możliwość osadzenia się resztek zanieczyszczeń .

Czy w takim razie zbędne są odpowietrzniki przy pierwszym zalaniu ?

Idąc dalej , jeśli taki odpowietrznik ma być nieczynny przy prawidłowo działającej instalacji warto go wykręcić przy zaworze stopowym ?

Wiem ze dużo pytań z mojej strony , ale uważam ze temat dość ważny 

Edytowane przez mazilo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie stosuję odpowietrzników automatycznych i  innym nie polecam, więc mało ci na ten temat odpowiem.

W naszych warunkach i przy naszej mentalności odp auto jest raczej szkodą niż pożytkiem - my zalewamy wodą surową nie spełniającą wymogów dla instalacji CO, więc w takiej inst automat jest zbędny lub szkodliwy, gdyż po kilku latach odpowietrzniki auto wyglądają tak jak na zdjęciu z tego tematu

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, ale taka sytuacja pewnie się zdarzy jeśli nie ma się żadnego nadzoru nas instalacją. 
Bardziej mi chodzi o fakt pierwszego zalania bez odpowietrzników .

Faktycznie to co automatyczne to z czasem się psuje ,ale czy nie jest wygodniej aktywować co jakoś czas odpowietrznik automatyczne na jeden dzień a potem go dezaktywować ? 

Czy wystarczy sam odpowietrznik ręczny na pompie ( na foto go nie ma ale w zestawie jest nakręcony )

516C6BCA-4E24-4C44-8182-EC29CA721B1D.thumb.jpeg.ab3800ce9d36eacd4a75b91863d0b601.jpeg

Edytowane przez mazilo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Całoś podłączona -hura :-)

1EFF0106-C4FE-4E61-A7F3-7BD2C45DBAEB.thumb.jpeg.fb805b8053815d0e98d6730a4e34d074.jpeg

Teraz kilka uwag :

1. Całość odpowietrzona ( sporo syfu było)

2.Piec ustawiony na 50’ 

3.Zawór 3D ustawiony tak ze woda: wejście -34’ , powrót-32’

4. pompa cały czas chodzi na drugim biegu

5.Rotametry ustawione na 1,5-2

6. Termostat w pokoju ustawiony na 28’

 

Wnioski :

W części rotametrów znajduje się powietrze lub pływak - czerwony- na samej górze ( sugeruje się poziomem wody - jak na foto ). Ustawienie ich nie jest takie łatwe - może trzeba przestawić pompę na trzeci bieg ? Kiedy piec grzeje cały obieg zachowuje się bardzo ładnie .

Ustawienie termostatu pokojowego na  28’ spowodowało iż temperatura w pokoju była na poziomie 25,5 stopni a piec nadal grzał .To spowodowało iż  przestawiłem na 24’.Jak dla mnie to logiczne ( wydaje mi się ze w tej opcji powinienem przykręcić zawór 3d na około 22-25’ ; wówczas wyższa temperatura(50’) pójdzie na grzejniki .Tylko co z tego ,jak piec będzie grzał cały czas co znacznie podniesie koszty - ale grzejniki będą ciepłe )

Nad ranem  temperatura w układzie 26’  ,zaś w pokoju 24’. Podłoga bardziej zimna niż letnia ( brak komfortu )

Z grzejnikami ......  narazie jak poprzednio , jak piec grzeje to super , inaczej lipa ......

Proszę o podpowiedzi :-)

B6122DF4-854D-4EAE-83CE-1CF086D6E16D.thumb.jpeg.35061d95c4312d28a18bce325af43915.jpeg 

 

 

Edytowane przez mazilo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rotametry widać ze mają przepływ , natomiast w chwili wyłączenia pieca lekko  się podnoszą -czyli wówczas przepływ jest mniejszy przy pompie na rozdzielaczu . Gdy piec się uruchamia ich przepływ jest taki jaki pożądam - czy opadają . 

Przepływ na najdłuższych pętlach powyżej 2 jest raczej niemożliwy ....

Edytowane przez mazilo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I fajnie!

Ustaw kocioł nie ma 50C lecz na mniej np na 40-45C, wtedy kocioł będzie pracował dłużej, gdyż do osiągnięcia zadanej temp na grzejnikach będzie potrzebna dłuższa praca.

Ten kocioł będzie się bardzo często wyłączał, gdyż jego moc minimalna jest ok 3x za dużą jak na potrzeby tego mieszkania!!!

O tym pisałem już ponad rok temu i tu nic po za zmianą kotła nic nie zrobisz.!

Jak w pomieszczeniu jest ciepło to grzejniki wcale nie muszą grzać, głowice wyłączają grzejniki i grzejniki stygną.

Przykręcenie temperatury podłogówki nic nie da- efekt będzie odwrotny.

Przepływ  ok 2l/min dla PEX16 to już dużo, może być słyszalny szum - dlatego nie warto ustawiać tak dużych przepływów.

Podłogówka nie służy do grzania podłogi, tylko pomieszczenia, efekt zimniejszej podłogi jest prawidłowy i dobry dla chodzących po podłodze.

Ponadto ciepła podłoga powoduje unoszenie się z niej kurzu.

Pobaw się pompą może na 1 biegu też podłogówka pójdzie  - jej wystarczą przepływy ok 1,5l/min, nie trzeba 2l/min.

Edytowane przez sambor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki bardzo 

Piec przestawiłem na 40C.Rotametry skręcę jak sugerujesz ,tylko czy mam patrzeć na ich przepływ jak jest włączony piec czy na wyłączonym ?( jak wspominałem ich przepływ się zmniejsza w chwili braku pracy pieca )

Szumów nie słychać :-)

Głowice na grzejnikach w chwili obecnej są otwarte na maksa; będę je regulował w zależności od potrzeby ciepła w pomieszczeniu .

Pompę na pierwszym biegu będę sprawdzał . 

Co z tym termostatem ? Zostawić go do wyłączania pieca ? czy całkowicie wyłączyć ?

Nie wiem czy dobrze rozumiem - Piec włącza się jeśli termostat pokojowy otrzyma sygnał iż temp. opadła poniżej pożądanej ; grzeje wodę do temp. 40C( tak teraz jest nastawiony ) i wyłącza się kiedy termostat pokojowy otrzyma sygnał po osiągnięciu oczekiwanej temp- Czyli woda w obiegu będzie się wychładzać do kolejnego włączenia pieca przez termostat pokojowy ?

Jeśli odłączę termostat ,to piec ciagle będzie się włączał, aby utrzymać temp. 40C w obiegu ? 

Jesli moje myślenie jest słuszne to co będzie korzystniejsze i efektywniejsze dla mojej instalacji ?

W dniu 11.11.2020 o 18:27, mironw napisał:

o jakim pex-ie mówisz bo chyba nie do zasilania rozdzielacza

Zasilanie rozdzielacza jest na 20mm PEX 

Edytowane przez mazilo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dążysz do ciągłej pracy kotła, więc ustaw te przepływy podczas pracy kotła.

Ten firmowy sterownik nie może wyłączać kotła wg temp pomieszczeń z podłogówką- albo go zostaw na tych 28C albo zlikwiduj.

Możesz go jeszcze dać do pokoju z grzejnikiem 

To musi się ustabilizować i wymaga jeszcze regulacji oraz dużo niższej temp za oknem- pełny test dopiero przy -5C.

Sam przerabiałeś?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu wczorajszym jak termostat ustawiłem na 28C to musiałem już go skręcić na 23C bo przy 24,5 C już nie mogłem wytrzymać :-)

1.Mam rozumieć ,ze wówczas należy zmniejszyć przepływ ?

2.Jeśli termostat wyniosę do pokoju to również nastawić go na 28C , czy na pożądaną?

2.Czy ciągła praca kotła spowoduje dużo większe koszty ?

Sam przerabiałem :-)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten termostat nie ma wpływu na podłogówkę !!!

Kilka razy o tym pisałem a ty nadal swoje!

Temp w pomieszczeniach z podłogówką regulujesz tylko nastawą temp na zaw 3-D oraz przepływami w pętlach.

Ten termostat jak pisałem powinien być w pom z grzejnikiem

Ciągłą pracę kotła masz wtedy gdy kocioł się nie wyłączy - w twoim przypadku moc minimalna jest i tak za duża więc się będzie wyłączał.

Przy stałej pracy , gdy jest tylko uzupełnianie strat budynku - moc jest najmniejsza, czyli koszty są najmniejsze, dla ciebie to nierealne, gdyż kocioł jest za mocny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No jak nie ma ? Tego nie rozumiem ????

Termostat jest podłączony pod piec i to właśnie on załącza piec . Jeśli temp wody w obiegu podłogówki spada lub w obiegu pieca to piec nie włącza się . Piec włącza się jedynie jeśli termostat się załączy . 

Rozumiem zasadę działania zawory 3d ale on spełnia swoją funkcje jeśli temp . wody jest wyższa niż nastawiona na nim . Jeśli tem po wyłączeniu pieca spada (oczywiście nie od razu ) to jak wcześniej pisałem woda w podłogówce się wychładza szybciej niż temp w pomieszczeniu. 

Ok , rozumiem wszystko prócz tego termostatu . Nie widzę sensu przenoszenia go do innego pokoju jeśli nie będzie on spełniał swojej funkcji . 
 

Bez nerwów , jestem po prostu dociekliwi , żeby nie robić czegoś na pół gwizdka . Chce wyciągnąć z tego co już jest maksimum . 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O rany!

Mam nadzieję że to nie będzie znowu rok trwać!

Po kolei:

Masz kocioł, który napędza wprost grzejniki i jednocześnie masz podłogówkę mocno niezależną od od tego kotła.

Jak kocioł się wyłączy to temp na grzejnikach spada szybko, ale się nie podniesie ( czyli nie włączy się kocioł) gdyż podłogówka utrzymuje ciepło w pomieszczeniach z termostatem i blokuje załączenie kotła aby grzać nim grzejniki - czyli musisz jakoś zlikwidować wpływ podłogówki na termostat aby on pozwolił załączyć ponownie kocioł.

Są dwie możliwości - ustawić na termostacie nierealną temp pomieszczenia np 26-28C, której na tej podłogówce nigdy nie osiągniesz , a kocioł będzie się załączał tylko wg stygnięcia wody podczas postoju albo przenieść termostat do pomieszczenia gdzie są grzejniki, które będą sterowane termostatem przez załączanie i wyłączanie kotła.

Maximum z tego i tak nie wyciągniesz, musiałby być zaw 3-D sterowany pogodowo + automatyka sterująca tym zaworem + oczywiście inny kocioł.

Popatrz realnie - masz kocioł z mocą minimalną 6kW a twoje mieszkanie potrzebuje tak na prawdę dużo mniej ciepła - pewnie 2kW max 3kW.

Czyli aby bilans się zgadzał kocioł pracuje z mocą minimalną ok 6kW  przez 20-30 minut i mieć tyle samo przerwy na stygnięcie.

Podłogówka podczas tej przerwy prawie nie wystygnie, natomiast grzejniki jak najbardziej, więc musisz kontrolować stan grzejników aby je jak najszybciej załączać w razie potrzeb, a zrobi to termostat, ale musi być w pom gdzie są te grzejniki.

Z resztą i tak prawie 80% gazu bierze grzanie CW.

Poniał?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sambor już jest prawnie super w porównaniu  do tego co było - i to tylko dzięki TOBIE :-)

Z racji tego ze się nie znam ,każda twoja wypowiedz dokładnie czytam i analizuje - bo lubię wiedzieć  .

W poście nr 100, napisałeś ze powinienem termostat pokojowy nastawić na 28C ,które i tak nigdy nie osiągnę ,lub przenieść do pokoju z grzejnikami -TO ROZUMIEM 

W poście 102 piszesz o samoczynnym wyłączeniu kotła jeśli głowice na grzejnikach będą zakręcone a podłogówka mało bierze - PRZECIEŻ DĄŻYMY DO OGRZANIA POMIESZCZEŃ GRZEJNIKAMI WIEC ZAMKNIĘTE GŁOWICE = BRAK ZAMIERZANEGO EFEKTU .

Ja rozumiem to tak ( i dlatego czepiłem się tego termostatu pokojowego ):

Skoro termostat pokojowy nastawiłem na 28C to piec będzie cały czas pracował ze względy, jak napisałeś „.... nigdy tego nie osiągniesz .....” i tu super bo będą grzały grzejniki ( do tego dążyłem )Temp. w pokojach będę regulował głowicami na grzejnikach 

.Temp. podłogówki reguluje przepływem na rotametrach i zaworem 3D - TU WSZYSTKO JASNE .

Nastawienie nieszczęśliwego termostatu (jak wspominałem w którymś poście ) na 28C spowodowało i w pokoju osiągnęłam temp.24,5 i musiałem to skręcić na termostacie bo było za gorąco .Skręcenie termostatu spowodowało wyłączenie pieca .Ponowne włączenie pieca w tym przypadku nastąpi wówczas gdy temp. opadnie poniżej nastawionej ( powiedzmy 23C) . Idąc dalej za logiką,piec nie załączy się gdy temp. wody w obiegu opadnie poniżej zadanej na piecu , lecz wyłącznie gdy temp. na termostacie opadnie poniżej 23C- czyli piecem steruje termostat pokojowy . 

Wyniesienie termostatu do pokoju z grzejnikami da taki sam efekt .
 

Teraz  konsensus , 

Po co ten termostat ? Czy to właśnie on kontroluje włączenie pieca - nastawienie temp. na 28C spowoduje ze woda będzie się cały czas grzała do osiągnięcia nastawu na piecu , ale bez wyłączenia pieca , gdyż w sposób ciągły będzie próbował  dogrzać pomieszczenie do nieosiągalnych 28C .

Pisząc ze termostat nie kontroluje temperatury podłogówki jest trochę mylne gdyż to on kontroluje załączenie pieca , a co za tym idzie grzanie całej wody w obiegu .

Ja rozumiem , ze jest on konieczny do oszukania pieca - aby ciagle grzał .

Ps. piec nie wyłączy się po osiągnięciu temp. na piecu a jedynie przy osiągnięciu temp. 28C co jak napisałeś ...”jest nierealne ..”

 

Chyba sam przyjadę z ta flaszka do tej Warszawy :-)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, mazilo napisał:

Chyba sam przyjadę z ta flaszka do tej Warszawy :-)

Oj flaszka to będzie chyba mało weź całą skrzynkę.

A na poważnie 

44 minuty temu, mazilo napisał:

A jeszcze ważna rzecz której nie  pojmuje , dlaczego piec się wyłącza skoro nie osiągnął temp. 28C z termostatu a osiągnął 40C z pieca ????

Kocioł jest sterowany zadaną temperaturą wody, jak osiągnie tą temperaturę to się wyłączy i czeka aż się temp wody obniży  o zadaną histerezę np 2-4C czy więcej stopni - masz to gdzieś w instrukcji kotła.

I tu pojawia się problem , który poruszyłeś i jednocześnie go nie rozumiesz:

2 godziny temu, mazilo napisał:

W poście 102 piszesz o samoczynnym wyłączeniu kotła jeśli głowice na grzejnikach będą zakręcone a podłogówka mało bierze - PRZECIEŻ DĄŻYMY DO OGRZANIA POMIESZCZEŃ GRZEJNIKAMI WIEC ZAMKNIĘTE GŁOWICE = BRAK ZAMIERZANEGO EFEKTU

Zamknięte głowice są wtedy jak jest osiągnięta w pomieszczeniu temperatura zadana na tej głowicy - one odcinają wodę z kotła jak pomieszczenie się nagrzeje do danej temperatury, nie ważne ile w tym momencie jest stopni na kotle!

Jak ustawisz na głowicy np 22C to po osiągnięciu tej temperatury w pomieszczeniu grzejnik jest wyłączany

Jak się wszystkie grzejniki odłączą to po chwili odłącza się kocioł , gdyż osiągnie tą temp zadaną - w ty przypadku 40C.

Jak chcesz grzać przy max otwartych głowicach to w pomieszczeniu musi być dodatkowy kontroler temperatury aby poinformować kocioł o potrzebie wyłączenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli jak dobrze zrozumiałem to aby kocioł się wyłączył muszą być spełnione 2 warunki ?

1. Osiągniecie zadanej temp. na wszystkich głowicach 

         lub 

termostat pokojowy w pokoju z głowicami otwartymi na maksa . Ustawiam pożądaną temp. jaka chce w pokoju np.22C

2. Osiągniecie zadanej temp. na piecu ( w moim przypadku 40C)

 

Włącza piec ( tutaj jeden z warunków )

1.opadniecie  temp . zadanej na picu + histereza pieca 

2.Otwarte głowice na grzejnikach po ostygnięciu grzejników  ( jedna , czy dwie ..... to bez znaczeni - tu chodzi o informacje jaką piec otrzyma - niższa temp.)

           lub

3.Termostat pokojowy który otrzyma informacje o wychłodzeniu pokoju - temp. poniżej 22C . 

W takim bądź razie jak temp. sterują głowice na grzejniku to po co ten termostat pokojowy ? 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu wystarczy 1 warunek - albo termostat, albo temp wody w kotle.

4 minuty temu, mazilo napisał:

to po co ten termostat pokojowy ? 

Na to powinieneś sam sobie odpowiedzieć - po grzyba mi to?

Nikt z foru tego ci nie kazał kupować - ba ja nawet sugerowałem aby to zdemontować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

gdzie wystarczy ten jeden warunek - włączanie czy wyłączanie ?

Termostat otrzymałem od dewelopera :-)

To teraz krótko i na temat , nastawić termostat na 22C i wstawić go tam gdzie są grzejniki ( zawsze to łatwiej sterować i szkoda gadżetu ) , czy go wywalić i sterować głowicami ale nie wszystkimi na maksa ( tego już nie czaje czemu nie - ze za gorąco będzie ?)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

54 minuty temu, mazilo napisał:

nastawić termostat na 22C i wstawić go tam gdzie są grzejniki ( zawsze to łatwiej sterować i szkoda gadżetu

Tak!, o to chodzi.

 

55 minut temu, mazilo napisał:

gdzie wystarczy ten jeden warunek - włączanie czy wyłączanie ?

Do wyłączania wystarczy 1 warunek, do włączenia trzeba już dwóch.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wstawiam termostat jutro do pokoju . 
Wydaje mi się ze warto go wstawić do pokoju w którym chcemy osiągnąć najwyższa temperaturę , a w pozostałych będę ewentualnie skręcał głowice .

Mimo  uzyskania temp. na zasilaniu zaworu 3D -28C a na powrocie 27-28C nadal mam w salonie z podłogówką wysoką temp-nawet 26C.Piec na 40C

Na pierwszym biegu ciężko ustawić rotametry na 1l/min ( obecnie są na 1,5l/min).Jutro  podniosę pompę na 2 bieg i ustawie rotametry na 1l/min 

Edytowane przez mazilo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja u siebie na podłogę puszczam obecnie ok 26C w domu 21-22C, przepływy ok 1l.

Najprościej jest zejść 1-2 stopnie w pomieszczeniu samym zaworem 3-D, 

Nie zakładaj że we wszystkich pętlach ma być jednakowy przepływ, tu trzeba czasu na regulację i wyczucia w którą stronę się poruszać z nastawami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 15.11.2020 o 16:26, mazilo napisał:

Głowice na grzejnikach w chwili obecnej są otwarte na maksa;

to ustaw je na 3 -3.5  aby w pokoju było 21*C-22*C

 a co to za głowice na grzejnikach że one sterują wyłączeniem kotła?

 

20 godzin temu, mazilo napisał:

głowice na grzejniku to po co ten termostat pokojowy ? 

jak już masz to  ja używał bym go do podglądu temperatury a odłączył możliwość sterowania kotła , i jak już sugerował @sambor niech kocioł wyłącza się tylko po uzyskaniu zadanej  a załącza po spadku o histerezę  i wtedy jeśli grzejniki otworzą głowice   , czy podłoga pociągnie kocioł to on się załączy , no i podłogę też reguluj powoli co kilka godzin bo jej bezwładność opóźnia  reakcje , na początku na pewno kocioł trochę zeżre gazu aż się wyreguluje dom

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, mazilo napisał:

Osiągniecie zadanej temp. na wszystkich głowicach 

         lub 

termostat pokojowy w pokoju z głowicami otwartymi na maksa . Ustawiam pożądaną temp. jaka chce w pokoju np.22C

A jak masz  żle  dobrane grzejniki i jeszcze termostat w najzimniejszym pokoju to nigdy tego nie wyregulujesz  NAPRAWDĘ postaw na termostaty przy grzejnikach a jeśli nie zasłonisz grzejników i głowic zasłoną czy firanką to głowica będzie widzieć temperaturę pomieszczenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.