jarek20 Opublikowano 20 Stycznia 2019 #1 Opublikowano 20 Stycznia 2019 Witam. Z racji tego, że trzeba iść z duchem czasu postanowiłem zmodernizować kotłownię. Ale po kolei. W tej chwili dom (Około 180m2 przed dociepleniem- ma być w kwietniu- 15 cm styropianu) ogrzewany jest kotłem per eko ksw 24kW zmniejszony szamotem. Wg. strony ciepło właściwe wystarczy kocioł 16-17 kW. Planuję na tą chwilę zamówiony już Palnik Kipi 20kW zamontować w w/w kotle do czasu aż stary wymiennik wyzionie ducha. Później przełożyć Palnik do nowego kotła - jeszcze nie wiem jakiego - czas pokaże. Z racji tego muszę przerobić istniejacą instalację CO która działa tylko i wyłącznie na grawitacji- bez żadnych pomp, zaworów czy sterowników chciałem przed modernizacją poradzić się Was o poprawność schematu i o podzespoły - aby niepotrzebnie nie wydać kasy. Instalator powiedział mi że dostosuje się do wytycznych i poskłada wszystko w całość. Z racji problemów z kuciem dodatkowych otworów w stropie postanowiłem zrobić dwa obiegi połączone wymiennikiem płytowym. Proszę o poradę w jakie pompy zainwestować, jaki wymiennik (ilo płytowy) i jaki zawór 3D z siłownikiem (jakie ksv) (12 grzejników panelowych dwupłytowych+dwie drabinki łazienkowe) zastosować. Podałem też przekroje planowanych rur cu. Z góry dziękuje za pomoc w skonsultowaniu poniższego schematu. Sterować wszystkim ma Ecoster 860. I czujnik pogodowy.
sambor Opublikowano 20 Stycznia 2019 #2 Opublikowano 20 Stycznia 2019 Dwa błędy - pompa powinna pchać wodę w wymiennik na stronie wtórnej nie jest potrzebny zaw 3-D i pompa powinna być na powrocie.
Gość Digitrax Opublikowano 20 Stycznia 2019 #3 Opublikowano 20 Stycznia 2019 Woda ma być wtłaczana do wymiennika !
jarek20 Opublikowano 20 Stycznia 2019 Autor #4 Opublikowano 20 Stycznia 2019 Ok. Stronę kotłową poprawię i obiegu grzewczego też , pytanie tylko o sterowanie temperaturą na grzejniki ( zawory termostatyczne - dokładniej ich brak w tej chwili) myślałem że 3D sterowany pogodowo bedzie sterował temperaturą zasilania grzejników w zależności od temperatury zewnętrznej.
Gość Digitrax Opublikowano 20 Stycznia 2019 #5 Opublikowano 20 Stycznia 2019 Zainstaluj zawory termostatyczne. Dodatkowo na obiegu wtórnym bezpośrednio przed pompą filtr a przed nim naczynie przeponowe i zawór bezpieczeństwa 1,5 bar wystarczy.
sambor Opublikowano 20 Stycznia 2019 #6 Opublikowano 20 Stycznia 2019 Lepiej jakbyś założył te zawory termostatyczne na grzejniki, cena będzie podobna do zaw 3-D+ sterownik + siłownik a efekt dużo lepszy.
sambor Opublikowano 20 Stycznia 2019 #7 Opublikowano 20 Stycznia 2019 1 minutę temu, Digitrax napisał: zawór bezpieczeństwa 1,5 bar wystarczy. Dla ZB 1,5 bara wyjdzie duże naczynie przeponowe, ZB 2,5bar jest optymalne do takiej instalacji
gmaj22 Opublikowano 20 Stycznia 2019 #8 Opublikowano 20 Stycznia 2019 No i bojler jest wyżej od naczynia tylko na szkicu? ;)
jarek20 Opublikowano 20 Stycznia 2019 Autor #9 Opublikowano 20 Stycznia 2019 Gmaj22 oczywiście. Wieczorem rozrysuje to raz jeszcze do weryfikacji. Ok. Po poprawkach (zbiornik CWU będzie poniżej naczynia wzbiorczego). Przed pompami są zawory kulowe z filtrem. Pytanie mam jeszcze. 1. Jaki wymiennik płytowy zastosować ("podobno" im wiecej płyt tym lepiej - np 40 płytowy na 1" przyłącza). 2. Jakie dać pompy na poszczególne obiegi (czy na obieg grzewczy stosować pompę z autoadaptacją czy nie warto dopłacać). 3. Jakiej pojemności zastosować naczynie przeponowe? 4. Czy ma znaczenie umiejscowienie zaworów zwrotnych - (zawory grzybkowe z usuniętą sprężyną) mogą być np na powrotach? (oczywiście zachowane kierunki przepływu) 5. Czy przekroje rur cu są dobrze dobrane czy coś korygować?
Gość Digitrax Opublikowano 20 Stycznia 2019 #10 Opublikowano 20 Stycznia 2019 Zawór zwrotny w obiegu wtórnym zbędny. W obiegach pierwotnych zawory się daje w takim przypadku bezpośrednio za pompą a dopiero za nim zawór kulowy. To na wypadek konieczności sprawdzenia zaworu zwrotnego bez konieczności spustu wody z instalacji. Brakuje dwóch zaworów na wyjściach z wymiennika. Od czasu do czasu trzeba go przepłukać gdy się zamuli a to wymaga jego wykręcenia z instalacji. Przed każdą pompą obowiązkowo filtr skierowany sitkiem do dołu.
sambor Opublikowano 20 Stycznia 2019 #11 Opublikowano 20 Stycznia 2019 Wielkość naczynia zależy od pojemności instalacji - tej z grzejnikami, trzeba najpierw pomieczyć / oszacować poj instalacji a następnie dobrać naczynie przeponowe. Wg mnie będzie to naczynie ok 25l Średnice rur zależą od przesyłanej mocy, te Cu28 spokojnie przeniosą ok 20kW Wymiennik zamontuj jak największy np 40 płyt i dobrze go zaizoluj. Pompę na pierwotnym obiegu daj z płynną regulacją obrotów co pozwoli na płynną regulację temp wody w obiegu wtórnym
jarek20 Opublikowano 21 Stycznia 2019 Autor #12 Opublikowano 21 Stycznia 2019 Ok. Wymiennik 40 płytowy Nordic tec 1" rozumiem że bedzie ok. Teraz pompy - Czy dobrze dobieram- Na stronę pierwotną i wtórną LFP elektroniczna Experia z autoadaptem (czy bez). Do cwu zwykła LFP bez elektroniki (podobno elektroniczne nie lubią cyklicznego załanczania) . Sambor nie umiem znaleźć pompy z płynną regulacją - jedynie albo trzy biegi albo autoadaptacja.
sambor Opublikowano 21 Stycznia 2019 #13 Opublikowano 21 Stycznia 2019 Szukaj pompy prod wilo one miały reg płynną.
sambor Opublikowano 21 Stycznia 2019 #14 Opublikowano 21 Stycznia 2019 Na stron wtórną można pompę z autoadapt pod warunkiem że będą głowice termo na grzejnikach, choć przy wymienniku autoadapt nie zawsze się sprawdza. Strona pierwotna pompa bez autoadaptu. Na CW też elektroniczna
gmaj22 Opublikowano 21 Stycznia 2019 #15 Opublikowano 21 Stycznia 2019 2 godziny temu, sambor napisał: Szukaj pompy prod wilo one miały reg płynną. Np: takiej:
jarek20 Opublikowano 21 Stycznia 2019 Autor #16 Opublikowano 21 Stycznia 2019 Dzięki za podpowiedź. Czyli najlepiej kupić 3 takie same pompy (link przykładowy) - wiekszość co oglądałem miały tylko 3 stopnie regulacji. http://allegro.pl/ShowItem2.php?item=6432771400 Wydajność 25/40 na CWU i CO strona pierwotna - czy na stronę wtórną lepiej 25/40 czy mocniejszą 25/60 (opory wymiennika i dwa piony zasilające - prawa i lewa strona domu)
sambor Opublikowano 21 Stycznia 2019 #17 Opublikowano 21 Stycznia 2019 W 90% przypadków pompa 25/40 na grzejniki wystarcza, ale z wymiennikiem to różnie bywa i trzeba by znać jego charakterystykę hydrauliczną, więc może weź tą większą.
jarek20 Opublikowano 21 Stycznia 2019 Autor #18 Opublikowano 21 Stycznia 2019 Jeszcze jedno pytanie odnośnie krótkiego obiegu pierwotnego - temperatura powrotu do kotła pewnie będzie zależna od prędkości pompy ale przy tak krótkim obiegu chyba nie będzie trzeba stosować zawotu vtc?
jarek20 Opublikowano 21 Stycznia 2019 Autor #20 Opublikowano 21 Stycznia 2019 Ok. Dziękuję serdecznie za porady. Zabieram się do kompletowania osprzętu. Mam nadzieję że dużo przez ten wymiennik płytowy nie stracę na ogrzewaniu peletem.
jarek20 Opublikowano 21 Stycznia 2019 Autor #21 Opublikowano 21 Stycznia 2019 Jescze jedno pytanie. Po przeglądnięciu opisu sterwnika plum ecomax 860 touch pompę obiegu wtórnego podpinam pod złącze mieszacza 1 i czujnik temeratury na wyjsciu ciepłej wody z wymiennika na grzejniki? Dopiero teraz zauważyłem że tam też jest schemat instalacji CO z wymiennikem tylko trochę przypomina mi moją pierwszą koncepcję. No ale wolę zrobić jak radzicie.
zaworek Opublikowano 21 Stycznia 2019 #22 Opublikowano 21 Stycznia 2019 A dlaczego uparłeś się przy wymienniku płytowym?Nie lepiej zamontować kocioł w układzie zamkniętym?Chyba że nie masz wody z sieci tylko hydrofor.Przy wymienniku płytowym pompy muszą chodzić cały czas
jarek20 Opublikowano 21 Stycznia 2019 Autor #23 Opublikowano 21 Stycznia 2019 Mam wodę miejską ale korzystam ze studziennej ( nie wiem jaki wpływ - proszę o wyjaśnienie). Z tego co mi wiadomo przy kotłach opalanych paliwem stałym nie można było robić układów zamkniętych. Choć taki uład bardziej by mi pasował. Wtedy cała koncepcja instalacji do zmiany. Jestem otwarty na propozycje.
zaworek Opublikowano 21 Stycznia 2019 #24 Opublikowano 21 Stycznia 2019 No to nie jesteś na bieżąco)Można montować kotły w układzie zamkniętym już od ładnych paru lat.Po pierwsze producent musi dopuszczać swój kocioł do pracy w układzie zamkniętym.Konieczne są zabezpieczenia :zawór bezpieczeństwa,naczynie przeponowe,urządzenie do odprowadzenie nadmiaru ciepła w postaci wężownicy schładzającej lub zaworu schładzającego dwufunkcyjnego.Do działania urządzenia schładzającego potrzebna jest woda z sieci(jest niezależna od dostawy prądu)
jarek20 Opublikowano 6 Lutego 2019 Autor #25 Opublikowano 6 Lutego 2019 Powiedzcie mi jeszcze odnośnie wymiennika ciepła - wymienik o tej samej ilości płyt ale o przepływie 8 m3/h będzie lepszy od tego o przepływie 4m3/h- znaczy się więcej ciepła odbierze od tego z mniejszym przepływem?
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.