Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Kilka pytań nt. ogrzewania podłogowego


Chemik21

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Tu mądrego nie ma. Już ci pisali koledzy ale się uparłeś. Nic nie będzie działać tak jak oczekujesz przy dupowatej instalacji. Jak nie zrobisz porządku z instalacja to zostaje ci tylko metoda prób i błędów. I cholera wie ile zużyjesz gazu.
Pamiętaj tylko ze podłoga powinna grzać a nie grzać i stygnąć.
Elektrozawory zamykają pętle.
Rotametrami regulujesz de facto moc pętli.

Opublikowano

Ok rozumiem że porostu w tych nie używanych pomieszczeniach ustawić mniejsze przepływy? 

I jeszcze jedno pytanie na przyszłość co w tej instalacji trzeba by zmienić w przyszłości by miała ręce i nogi

Opublikowano

Otwarcie pętli jest nawet wskazane. Tam nie ma bajpasu między rozdzielaczami, więc nawet po zamknięciu wszystkich siłowników, brak jest obiegu, dlatego pompa musiała być wyłączana.

Ustawienie zworki na listwie sterującej zależne jest od tego, czy siłowniki są NC czy NO oraz ustawienia samego termostatu, czy ma włączać, czy wyłaczać po osiagnieciu temp. w pomieszczeniu. Tu nic nie może być przypadkowe.

Generalnie podzielam zdanie kolegów: instalacja przekombinowana i przeinwestowana w stosunku do potrzeb. 

Opublikowano

Pompa aktualnie ustawiona na 2 biegu, wszystkie zawory otwarte, widzę że przepływy są w granicach 1l jak włączę pompę na 3 to się zwiększają, czy w takim razie ustawić ja na 3? I co z ustawieniem na samym kotle zostawić 50 stopni czy obniżyć temp? 

Opublikowano
W dniu 1.01.2019 o 21:02, Chemik21 napisał:

W każdym z pomieszczeń jest zainstalowany regulator Salus ert-20.

 

4 godziny temu, sambor napisał:

W tej instalacji nic nie będzie działać z funkcją PWM - w pokojach są termostaty ON?OFF na dodatek bimetaliczne,

Co w takim razie sądzić o tej instrukcji:

https://www.salus-controls.pl/media/product/docs/ert20-pl-instrukcja-17-06-2016_kpajr.pdf

Opublikowano
9 minut temu, g69 napisał:

Wciskaja marketingowy belkot. Wstawili PWM ale o regulacji PID i ustawieniach zapomnieli. Histereza przy PID nie istnieje to jest proces ciagly (analogowy) sterowania a jedynie na koncu zamienione na cyfrowy PWM. Glupoty zeby sprzedac.

Opublikowano
29 minut temu, Chemik21 napisał:

Sambor możesz jeszcze mi doradzić odnośnie temp na kotle i ustawienia pompy? 

Temp na kotle to max 55C, chyba że to co masz teraz to wystarcza a o którą pompę idzie? tą na kotle czy za 3-D?

Opublikowano

Ta grundfos za 3d, nawet nie wiem czy pompę w kotle można regulować. Kocioł teraz pracuje że tak napisze w cyklach czyli podgrzewa i jak temp spada do określonej temp to palnik się załącza i znów podgrzewa do 50 paru stopni czy tak teraz kocioł będzie pracował? 

Opublikowano

Już pisałem:  pompę podłączyć wprost do gniazdka, ten sterownik czarny wywalić , pompa na 2 bieg,  zaw 3-D na 30-32C,  termostaty w pokojach skręcić na max - 30C czy coś koło tego.

W takim układzie sprawdzić jakie są przepływy na pętlach i jaka jest temp w pomieszczeniach po 3-4h grzania.

 

Masz w instrukcji kotła punkt - regulacja prędkości pompy w kotle - sprawdź co tam jest napisane i porównaj z tym co masz ustawione na kotle

Podaj dokładnie jaki masz typ kotła- pełne oznaczenie z naklejki na kotle

Opublikowano

Pompa pracuje już z pominięciem sterownika, gdy pracuje na 2 biegu to przy otwartych ws, ystkich pętlach przepływ jest grubo poniżej 1l na min. Dałem na 3 i poregulowalem przepływy by w pomieszczeniach w których najczęściej przebywam było powyżej 1 l (i tak 1.5 to jest max) na mieszaczu ustawiłem 32 stopnie termostaty ustawione na max od 9 rano i powiem szczerze podłogi w domu są chłodne, temp waha się pomiędzy 20 a 21 stopnie. 

Kocioł to viessman Vitodens 100-W B1HC 1F 19kW

W instrukcji kotła wyczytałem, że prędkości pompy można zmienić jedynie gdy kocioł posiada czujnik temp zew. A ja niestety go nie mam

Opublikowano

Temp 20-21 C to prawie OK dla domu, jak chcesz więcej to zwiększ temp na zaworze 3-D, ale tylko o 1C.

Prawidłowo policzona i dobrze wykonana inst podłogowa nie powinna mieć większej temp powierzchni niż 29C.

Przy podłogówce podłoga powinna być w dotyku lekko ciepła - prawie chłodna.

Np teraz u mnie na podłogę idzie woda o temp 27C a pomieszczeniach jest 21-22C, przepływy ok 1l/min

Opublikowano

Ok bo przy poprzednich ustawieniach podłoga była w dotyku wyraźnie ciepła ale wtedy 3d był na 39 a przepływy po 2 3 l. Muszę porostu się przyzwyczaić że podłoga już tak nie pali. Proszę wyjaśnij mi jeszcze ten zawór 3d skoro ustawiam na nim temp 32 st. A na kotle mam 50 to czemu robić taka różnice temp. Skoro 3d i tak zbije ta temp. Do 32 stopni? Wiem że pytania laików ale chce zrozumieć ten bajzel. 

Opublikowano

Im temperatura na kotle/przed 3D wyższa od tej na podłogę, tym mniej wody z kotła potrzeba do podmieszania z powrotem podłogówki. Tym samym mniej zimnej wody z powrotu "bajzlu" trafia z powrotem do kotła.

Opublikowano

Czyli im większa temp nastawiona na 3d to kocioł tym samym zużywa więcej paliwa? Jeszcze pytanie o samą pracę kotla zauważyłem że raz pracuje ciągle tj. Utrzymuje temp 50 stopni a raz cyklicznie czyli podgrzewa wodę do około 60 palnik się wyłącza i uruchamia ponownie gdy temp. Spadnie załóżmy do 30 czy to normalne dla tego typu kotłów? 

Opublikowano

Masz grzejniki i podłogówkę - grzejniki pracują na 50C a podłoga na 30C ,  jakbyś nie miał grzejników to można by było beż zaworu 3-D dać.

I dlatego kocioł grzeje wyżej, ale nie jest źle. na innym temacie jest układ  kondensata z pompą mieszającą - to dopiero bajzel.

Opublikowano

Aha nasuwa mi się jeszcze jedno pytanie czy jeśli grzejniki i tak mam poskrecane w zasadzie w łazienkach tylko na 2 stopniu to czy mogę obniżyć temp na kotle? I o co chodzi z tą pracą kotła która opisałem? Dzięki wszystkim za odpowiedzi w tym wątku i za cierpliwość do moich pytań, dopiero teraz widzę jaki burdel zostawili mi moi hydraulicy i że nie potrzebnie wydałem kupę kasy na regulatory pokojowe i cała ta pozostała chu.... 

Opublikowano

Jeśli obniżysz temp. na kotle, to żeby uzyskać ten sam efekt, zwiększy się przepływ przez kocioł. Innymi słowy kocioł będzie musiał ogrzać większą ilość wody do tej obniżonej temperatury.

Energia musi być zachowana , z sufitu jej też nie weżmiesz :) Tu walka powinna iść o jak najwyższą sprawność i ograniczenie strat.

 

Opublikowano

Jak chcesz tak kombinować to daj na kotle tyle co na zaw 3-D - czyli 30-32C, zaw 3-D otwórz na max i grzej tylko podłogę.

Jak to wyda to zdemontuj zaw 3-D a między pompę i kocioł wstaw sprzęglo i będzie prawie dobra instalacja.

Dodatkowo jakbyś miał czujnik temp zewnętrznej i kociooł pracował wg krzywej grzewczej sterowany pogodą to by była docelowa i prawidłowa instalacja.

Nie wiemy tylko ile masz tej rury w podłodze?

Było pytanie o temp grzania wody w kotle - ilość energii jest taka sama , ale sprawność kotła jest większa przy niskich temperaturach i na tym właśnie wygrywa podłogówka.

Opublikowano
33 minuty temu, sambor napisał:

Było pytanie o temp grzania wody w kotle - ilość energii jest taka sama , ale sprawność kotła jest większa przy niskich temperaturach i na tym właśnie wygrywa podłogówka. 

Tak. Jesli piszemy o sprawności kotłów zwłaszcza kondensacyjnych które zmusza sie do pracy poza strefą kondensacji ale są również np. grzałki elektryczne, systemy niecentralne ogrzewania.

Dysponujesz programami OZC i projektowymi dla instalacji. Jeśli mógłbyś to wylicz proszę straty (chyba tylko z tytułu przewodzenia gdyż promieniowania nie wiem czy programy liczą) dla przykładowej powierzchni podłogi 120m2 przy ogrzewaniu podłogowym temperatura powierzchni podłogi 25C oraz dla temperatury powierzchni bez ogrzewania podłogowego 18C. Dla tej samej grubości izolacji 10cm, oraz 20cm. Temperatura gruntu stała 8C.

Tak z ciekawości, troche odchodząc od tematu...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.