adam1974 Opublikowano 6 Stycznia 2018 #1 Opublikowano 6 Stycznia 2018 Witam.Chcialbym uzyskac pomoc,porade w doborze zakupu oprzyzadowania, sterowania ogrzewania ktore planuje zmodernizowac.Mieszkanie ktore bedzie ogrzewane jest o pow ok.56m2. Usytuowane na 1 pietrze przedwojennej kamienicy z cegly.Z trzech stron mam sciany zewnetrzne.Okna kilkunastoletnie-plastikowe,drzwi wejsciowe nowe.Wedlug strony :cieplowlasciwe.... wyliczona moc potrzebna to 6.2kW. Piec firmy Seko Eko IIN moc 10/12 przy opalaniu mial/wegiel uzytkowany juz 14lat. Z uwagi ze jest przewymiarowany wiec kisi wegiel chcialem go zmienic na piec z podajnikiem lecz wyszlo ze musialbym najpierw kominy zrobic a to w tym roku maloprawdopodobne.Temat ten poruszony w watku: https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/25510-piec-z-podajnikiem-do-mieszkania-o-pow-56m2/page-1 Dlatego tez na chwile obecna chcialbym do mojego pieca dolozyc zbiornik 1000L(tyle mam miejsca) ,ocieple,wspawam wyjscia itp.i bedzie sluzyl jako bufor, Stad mam kilka pytan: 1, bufor 1000L to jest zmagazynowane ok 65kWh. przy ok 85C. A wyliczen wynika ze zapotrzebowanie to 6.2kW.Czyli cieplo z bufora bedzie mozliwe do pobrania tylko przez ok 10 godzin? Srednio mam temperature na piecu (czyli na kaloryferach taka sama)ok 43C zdaza sie ze i 35 a i 65.Wieksza temperatura moze byla kilka razy. 2.mam jedna pomke grunfos 25-40,druga musze kupic taka sama by byla w obiegu kociol-bufor,i czy maja pracowac na tych sammych begach?Jesli moze byc inna to jaka,mniejsza,wieksza? 3.Czym lepiej laczyc piec-bufor,miedzia czy rury ocynkowane? 4.Zawor trojdrozny na powrocie z bufora moze byc np TSV3 55C Na stronie : http://czysteogrzewanie.pl/instalacja-grzewcza/bufor-ciepla/ jest Schemat układu z ładowaniem bufora ciepła w instalacji pompowej, zaczerpnięty ze strony Kalvisa jak i Schemat instalacji lepiej realizujący funkcje laddomatu, autor: nilsan Pytanie.Czy ktos moze dobrac,wskazac,podac potrzebne czesci do wykonania takiego obwodu? Jaki dobrac,kupic sterownik pogodowy(mam na mysli urzadzenie ktore regulowalo by temperature wyplywu cieplej wody z bufora na kaloryfer) Z wykonaniem nie bedzie problemu,jednak w doborze czesci moge miec problem,a pozatym nie chcialbym kupowac czegos niesprawdzonego badz marnej jakosci.Daltego za wszystkie informacje z gory dziekuje.
gmaj22 Opublikowano 6 Stycznia 2018 #2 Opublikowano 6 Stycznia 2018 1/ za dużo Ci wyszło. Policzyłeś pewnie całe 1000 litrów do temp.85C. Przy różnicy temperatur 40 stopni wyjdzie ok. 46 kW. Żeby 6O kW uzyskać, musiałbyś deltę T mieć na poziomie 52 stopni. Po za tym, te 6kW to masz pewnie dla -20 C na zewnątrz.W przeciętny dzień zimy zużyjesz najwyżej połowę z tego.
SONY23 Opublikowano 7 Stycznia 2018 #3 Opublikowano 7 Stycznia 2018 Ciekawe jeszcze jak z wytrzymałością stropów. Sam taki bufor z wodą to jakieś 1200 kg. No chyba, że będzie stał w piwnicy a nie na piętrze ?
adam1974 Opublikowano 7 Stycznia 2018 Autor #4 Opublikowano 7 Stycznia 2018 Wyliczenie mocy bufora znalazlem na stronie: http://czysteogrzewanie.pl/instalacja-grzewcza/bufor-ciepla/ gdzie bylo napisane-cytuje: " na podstawie ciepła właściwego wody wiadomo, że 1000l wody podgrzane o 60 stopni (od 30st.C do 90st.C) przechowa ok. 65kWh energii (odliczając już z grubsza straty). Widać więc, że aby pomieścić ok. 120kWh, potrzebne będzie niemal 2000l wody ilość ciepła możliwa do zmagazynowana i odebrania z 1000l wody będzie zależeć od maksymalnej temperatury wody w buforze oraz od minimalnej użytecznej temperatury wody, jaka jest w stanie ogrzać budynek. Punkt wyżej przyjęto dość optymistyczne założenie, że są to odpowiednio 90st.C oraz 30st.C; warto grzać bufor do 90st.C, ale wymaga to też solidnej jego izolacji; natomiast “dolna granica użyteczności” wody zależy od rodzaju instalacji grzewczej: najlepiej spisze się ogrzewanie podłogowe, które wodą o temperaturze 30st.C nadal będzie grzało budynek, podczas gdy instalacja grzejnikowa (zależnie jak jest zwymiarowana) może oddawać za małą moc już przy zasilaniu wodą o temperaturze 40st.C a w mrozy nawet 45–50st.C może być zbyt mało (zależy od wymiarowania grzejników). Im mniejszy jest zakres między dwoma w/w temperaturami, tym mniejsza jest pojemność cieplna bufora i tym większa musi być jego pojemność. Czyli odpowiedzia do pkt 1 jest fakt ze moge zalozyc ze taki bufor 1000L wytrzyma te 10-15 godzin.Zgadza sie? Bufor oczywiscie bedzie stal w piwnicy ok 1,5metra od pieca.
gmaj22 Opublikowano 7 Stycznia 2018 #5 Opublikowano 7 Stycznia 2018 Toż przecież napisałem: " Żeby 6O kW uzyskać, musiałbyś deltę T mieć na poziomie 52 stopni."
adam1974 Opublikowano 7 Stycznia 2018 Autor #6 Opublikowano 7 Stycznia 2018 Tylko zacytowalem przykladowe przeliczenie,I zapewne masz racje kolego gmaj22 . Zupelnie sie na wyliczeniach nie znam stad i moje pytanie o czas wykozystania energi bufora.
gmaj22 Opublikowano 7 Stycznia 2018 #7 Opublikowano 7 Stycznia 2018 Co mogę podpowiedzieć, to lepiej będzie jeśli dasz np. 2 bufory po 1000 l, niż 1 bufor 2000 l. Teoretyczne wyliczenia nie zawsze idą w 100proc. w parze z praktyką. Albo są błędy, albo nie uwzględniamy wszystkich strat, sprawności itp. Zależy też od czasu i intensywności rozbioru, parametrów ogrzewania/grzejników.
adam1974 Opublikowano 7 Stycznia 2018 Autor #8 Opublikowano 7 Stycznia 2018 Na wieksze zbiorniki-bufory niemam zbytnio miejsca.1000 to jest tak optymalnie. Co sie dzieje jesli zaladuje piec weglem,bufor osiaga swoja temperature powiedzmy max 90C a w piecu nadal jest jeszcze zar,wegiel.Brak odbioru ciepla z pieca prawdopodobnie zagotuje wode. Druga watpliwosc jak mi sie pojawila to czas czerpania cieplej wody z bufora 1000 litrow i jesli bym mial co dwa dni rozpalac w piecu to tez to bylo by uciazliwe,a moglo by byc i tak ze aby temperatura nie spadla za bardzo w czasie gdy jestem w pracy to konieczne bylo by rozpalanie wczesniej. Jeszcze wyskoczyl dodatkowy temat-zbiornik wyrownawczy.Obecny 10L musi byz zwiekszony do minimum 35L a to znow przerobka w mieszkaniu gdzie mam obecny zbiornik.
gmaj22 Opublikowano 7 Stycznia 2018 #9 Opublikowano 7 Stycznia 2018 Przy 1000 litrowym buforze plus zład kotła i instalacji, to minimum 50 l objetości CZYNNEJ zbiornika.
PioBin Opublikowano 7 Stycznia 2018 #10 Opublikowano 7 Stycznia 2018 Co mogę podpowiedzieć, to lepiej będzie jeśli dasz np. 2 bufory po 1000 l, niż 1 bufor 2000 l. ... Co przemawia za takim rozwiązaniem według Ciebie?
gmaj22 Opublikowano 7 Stycznia 2018 #11 Opublikowano 7 Stycznia 2018 Głównie gabaryty i wytrzymałość - tym bardziej, że autor wspominał, że sam chce taki bufor wykonać. Większa "elastyczność" w łądowaniu bufora i rozładowaniu. Nie zawsze potrzebuję ładować pełnych 2000 l. W jednym z buforów mogę dać wężownicę przepływową cwu, względnie "zatopić" niewielki zbiornik CWU. Ograniczeniem są też gabaryty: średnica i wysokość - trzeba to przetransportować przez drzwi 80x200 cm - bufor 0,6 m srednicy i 1,80 m wysokości (bez izolacji to "zaledwie" 500 litrów. Po za tym łatwiej poradzic sobie ze skutkami rozlanej tony wody niz dwóch :) Podkreślam, ze moja ocena jest tylko teoretyczna, gdyż nie posiadam bufora :) Najlepiej chyba, jak odeslę do "najmądrzejszego" wątku o buforach : http://forum.muratordom.pl/showthread.php?74235-Jak-quot-to-quot-si%C4%99-robi-czyli-bufor-ciep%C5%82a
kupfer Opublikowano 8 Stycznia 2018 #12 Opublikowano 8 Stycznia 2018 Otóż to,po co teoretyzować,choć sporo racji masz widać dużo się naczytałeś. ;) Adaś,sam dojdziesz do wprawy żeby nie zagotować bufora to nic trudnego zresztą kocioł nie ma zbyt wielkiej mocy więc będzie łatwiej,zbiornik wyrównawczy musi być większy,dla pewności daje się 60-80 l.,układu nie radzę zamykać,czyli montować naczynie przeponowe,wtedy przy zagotowaniu będzie dopiero wesoło. :ph34r: Pozdrawiam.
adam1974 Opublikowano 8 Stycznia 2018 Autor #13 Opublikowano 8 Stycznia 2018 1000 litrowy bufor prawdopodobnie nie rozwiaze mojego problemu z piecem,a przynajmniej nie na tyle zeby zrekomopensowac rozpalanie w piecu co drugi dzien lub czesciej.Poza tym ten zbiornik wyrownawczy musi byc sporych rozmiarow. Dlatego zostaja dwa wyjscia 1,poczekac byc moze i trzeba bedzie do przyszlego roku i kupic piec na pelet (na chwile obecna faworytem jest pellux compact ) koszt ok 13 tys zl+przerobki. 2.Zastosowac palnik Batory 10kW do obecnego pieca. koszt ok 2500zl+przerobki,
gmaj22 Opublikowano 8 Stycznia 2018 #14 Opublikowano 8 Stycznia 2018 Skonsultuj, czy uda się taki palnik wstawić. Czy nie będziesz musiał ciąć płaszcza wodnego albo dawać podstawy, bo może sie okazać, że popiół spod palnika to jedynie llistewką wygarniesz. Moim zdaniem taki zabieg to pudrowanie trupa. Można lepiej wydać te 3 tys. 1/ zostawiasz śmieciucha i koncentrujesz się w tym sezonie na wykonaniu bufora choćby 800 l. oraz kominie. Korzystasz z bufora równiez latem odpalając kociołem raz na dwa-trzy dni. Spalasz resztki grubego węgla, drewno itp. ( itp. to nie są śmieci ;) ) 2/ kompletujesz systematycznie armaturę wg wybranego schematu i koncepcji i do końca sie tego trzymasz 3/ za rok montujesz małego peleciaka - z buforem rzadziej będzie się odpalał. 4/ opcja chyba najrozsądniejsza: przez rok przekalkulujesz i zastanowisz się nad pompą ciepła. Może okazać się tańsza od pelletu a na pewno wygodniejsza.
kupfer Opublikowano 8 Stycznia 2018 #15 Opublikowano 8 Stycznia 2018 Widzę kupę strachu w oczach adama,tu masz konkrety: ;) Kocioł do spalania drewna 10 kw.,2 bufory 1000 l.,w tym jeden z wężownicą cwu aktualnie rozpalone ok.godz.12,drugi wkład ok. 16,trzeci będzie ok.23,idę kimkać. ^_^ Jutro ok.godz.8 dokładka,=żar na wysokości palnika,następne rozpalanie pojutrze nie wcześniej niż o 14,jest lekki mróz,kiedy powyżej 0 st. dokładka poranna zbyteczna. B) Kiedy temp. podskoczy do +10 st.,będzie 2 dni przerwy. Dom 120 m 2,ma większe straty ciepła niż twoje mieszkanie=dom jednorodzinny,parterowy,ściany ok. 50 cm.z kamienia wapiennego i cegły,sama cegła jest 4 razy lepszym izolatorem niż kamień. W domu całodobowo 21 st.,cwu,2 osoby codziennie zażywają kąpieli,ja przeważnie w wannie. :D To nie teoria to fakty.
adam1974 Opublikowano 8 Stycznia 2018 Autor #16 Opublikowano 8 Stycznia 2018 Palnik sam bez wiekszych problemow wstawie,tylko ze piec musze podniesc ok 40cm(przynajmniej tak pisali w moim temacie,w innym dziale:https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/25510-piec-z-podajnikiem-do-mieszkania-o-pow-56m2/page-1 ) podnoszac czy to 20czy 40cm musze przerobic rury,wyjscie do komina-przechodzi przez sciane w piwnicy,dorobic podstawe pod piec,drzwiczki itp.A piec ma 14 lat. W mojej obecnej instalacji niemam zbiornika wody cieplej,wiec latem nie musze przepalac. Mam bojler elektryczny.Na jedno mieszkanie ciagnac rurki na 1 pietro by miec ciepla wode latem z C.O hmm. Temat do przemyslenia,skalkulowania. Pompy ciepla to chyba najlepsze rozwiazanie ale z uwagi na cene zupelnie odpadaja. Liczylem ze wymiana pieca wyjdzie ok 8 tys a to moze wyjsc dwa razy wiecej.A to tylko 56metrow do ogrzewania.Mysle ze podobnie ktos zaplaci za wymiane pieca w domku o np 150m2. Ja najpozniej po nastepnym sezonie grzewczym wymienie piec tj w 2019roku .Poczekam bo moze zalapie sie na dotacje gdzie na pelet jest dofinansowany kwota 5000zl wiec warto poczekac.14 lat kisze wiec i rok mnie nie zbawi. Co do kompletowania czesci badz przygotowania sie do zakupu konkretnych czesci pytalem w pierwszym poscie ale jakos za duzo informacji nie padlo.A jak juz pisalem"w doborze czesci moge miec problem,a pozatym nie chcialbym kupowac czegos niesprawdzonego badz marnej jakosci."Dlatego pytam tutaj. Z budowa mniejszego bufora zobaczymy,byc moze sam piec peletowy ogarnie male zapotrzebowanie na cieplo. Ale jesli sie nawinie jakis fajny zbiornik do budowy bufora to kto wie:) A tak by troche "namieszac":) zacytuje kolege Visitor1230: Przy tej powierzchni do kotla z modulacja od 3 kW bufor pasuje jak kwiatek do korzycha. Zwroci sie to za diesiec lat moze. Lodomatow tez ci nie potrzeba. Duzo taniej wyjdzie zwykly mieszacz 4D z silownikiem. Taki przykladowy SAS steruje takim zaworem pogodowo. A jezeli kasy ci nie szkoda przyjrzyj sie Biawarowi. http://pellux.pl/pl/...llux-compact-3/. Sam w przyszlym roku chce u siebie taki zamontowac." Lepiej tu podyskutowac niz nakupic urzadzen i potem zalowac. Z opalaniem drewnem nie wiem jakby wychodzilo,Fakt jest taki ze dajac 2000L w buforach do piwnicy nie zostanie mi miejsca na skladowanie opalu,A drewno zajmuje wiecej miejsca niz wegiel. Strachu to raczej niemam ale lepiej uczyc sie na bledach innych,mniej nerwow kosztow:) Zakladajac polowe tego co masz kol Kupfer to i tak same dokladki to kilkukrotne wizyty w ciagu dnia w piwnicy.U mnie najwiekszym problemem jest maly metraz mieszkania do ktorego ciezko cos dopasowac.
rafwla Opublikowano 8 Stycznia 2018 #17 Opublikowano 8 Stycznia 2018 Na 56 metrów to tylko piec na pellet i nie pchaj się w żadne bufory. Ja zamontowałem bo mam piec na drewno, musiałem przerobić zamontowanie pieca bo mi rdzewiał wymiennik ( i tak nie wiem czy to nie wina owsa), ale teraz mam pewność, do kotła nie wpływa zimniejsza niż 70 s.C Koszt bufora + zasobnik+ ocieplenie + osprzęt+ montaż= ponad 6 tyś. Panowie wybijcie mu go z głowy :)
gmaj22 Opublikowano 8 Stycznia 2018 #18 Opublikowano 8 Stycznia 2018 Chciałem, ale uznał, że pompa ciepła to za drogo. :) Bufor plus peleciak plus instalacja to jak nic 20 tys. W tej cenie już za PC do 60 m2 mozna się rozejrzeć. PS: I jeszcze wkład kominowy min. 2 tys.
HarryH Opublikowano 8 Stycznia 2018 #19 Opublikowano 8 Stycznia 2018 Żeby się nie okazało, że za cenę tego Biawara z instalacją to mieszkanie 56m2 bedziesz przez 5 lat grzał prądem w G12. A sam pellet też tani nie jest, więc zwrot z inwestycji potrwa gruuubo ponad dekadę. A wtedy .... od nowa.
RedEd Opublikowano 9 Stycznia 2018 #20 Opublikowano 9 Stycznia 2018 Liczymy: 1)kocioł używany żeliwny olejowy 1000-2000 pln (znalazłem nowy za 1300pln ale bez obudowy) można kupić u22 pięcio członowy ale to już około 4kpln 2)bufor jako zwiększenie zładu - zbiornik 800l cena ok 1500pln + naczynie przeponowe ok 400pln 3)palnik samoczyszczący z sterownikiem i zasobnikiem ok 5kpln 4)komin nie wiem jaki wysoki, przyjmijmy 2kpln 5)rury kształtki itp 1000pln, nie stosujemy zabezpieczenia powrotu gdyż kotły żeliwne np Valiant mogą pracować od 30*C i zawór 3D z siłownikiem do regulacji temperatury na instalację lub termostaty na grzejniki około 500pln Suma około 12,5kpln i wlasna praca - bezcenne, całość pracuje mniej więcej tak: lub rzadziej bo ja ogrzewam willę 56m2 PS polecam sterownik z panelem domowym lub z "internetem" PS 2 jak się dobrze poszuka i na spokojnie to można taniej
gmaj22 Opublikowano 9 Stycznia 2018 #22 Opublikowano 9 Stycznia 2018 O ile pamietam, w SKZP-2 spaliny to linia czerwona temp.X 2.
RedEd Opublikowano 9 Stycznia 2018 #23 Opublikowano 9 Stycznia 2018 Sambor: żółty -bufor w miejscu wyjścia na instalacje grzejnikową domyślnie kocioł, pomarańczowy -połowa użytecznej części bufora dla co, fioletowy - temperatura kotła, biały -instalacja co za mieszaczem, zielony - tem. pokojowa, jasny niebieski- na zewnątrz
gmaj22 Opublikowano 9 Stycznia 2018 #24 Opublikowano 9 Stycznia 2018 Po swojemu czujniki pozakładał, dlatego "legenda" wskazana :) Jak olejaka Viessmanna Vitolę z "demobilu" wytargam i palnik pelletowy do niego zastosuję, to z @rededem i @samborem jakiś "triumwirat"chyba założę. :) Wtedy łatwiej będzie nad odpopielaniem pomysleć, choc to tak naprawdę niewielki problem.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.