stiw Opublikowano 7 Grudnia 2017 #1 Opublikowano 7 Grudnia 2017 Witam. Muszę wymienić 30-to letnią instalację cwu z powodu zarośniętych rur (ocynk). Mam zamiar robić to z rur PP lub miedzianych i mam taki problem jak to poprowadzić.Bojler jest w piwnicy obok pieca CO a ciepła woda doprowadzana na parter i piętro, i problem w tym że dużo wody trzeba odpuścić nim pojawi się ciepła.Teraz przy okazji przeróbki chcę poprowadzić trzecią rurę żeby był obieg ciepłej wody do bojlera. teraz moje pytania: jakich średnic rur użyć, w którym miejscu dać pompę i zawór zwrotny, i gdzie do bojlera podłączyć powrót ciepłej wody (czy może być do króćca gdzie wchodzi zimna woda, czy może w miejsce gdzie ma być grzałka. Druga rzecz to czy miałoby sens rury z pionu CO przedłużyć na poddasze i tam zamontować drugi bojler i nimi ogrzewać wodę, w tedy z poddasza na piętro też by nie była długa droga ciepłej wody do kranu
hamis Opublikowano 8 Grudnia 2017 #2 Opublikowano 8 Grudnia 2017 Strasznie coś namieszales. Ilość wody, jaką musisz spuscic zanim poleci ciepła zależy od średnicy rur - im grubsza rura tym więcej wody. Nie łatwiej zrobić to pexem? I wtedy mały rozdzielacz w łazience lub nawet na trojnikach? Musiałbyś jakoś rozrysowac plan domu, łatwiej byłoby coś powiedzieć. Drugi bojler to nieporozumienie. Jeśli chcesz zrobić cyrkulację, to dodatkowa rurę prowadzisz do najdalszego punktu, tam trójnik i wracasz. W bojlerze wpinasz pod gniazdo cyrkulacji i tam pompa. Rury musisz bardzo dobrze zaizolowac, żeby się woda nie wychladzala. Dobrze przy okazji pociągnąć nitke elektryczna, żeby cyrkulacja wlaczala się na przycisk/czujnik. Ewentualnie pod programator czasowy i żeby działała tylko w okresach zapotrzebowania. Ja u siebie cyrkulacji nie używam, mimo że jest zrobiona. Generowala za duże straty, a na wodę nie czekam więcej niż kilka sekud. Ale ja mam dom parterowy (choć rozległy, 220m2)
shogunzlasa Opublikowano 8 Grudnia 2017 #3 Opublikowano 8 Grudnia 2017 Cyrkulacja w większości przypadków generuje za duże straty... Jak mieszka w domu kilka osób pracujących w systemie zmianowym plus ktoś kto jest nocnym markiem to programowanie czasowe odpada...Ogólnie dla mnie w większości przypadków przerost formy nad treścią. Lepiej jest puścić cienkie rury z rozdzielacza za bojlerem bezpośrednio do odbiorników.Możesz pokombinować z curkulacją grawitacyjną - ale jak powyżej straty będą pewnie spore...
stiw Opublikowano 8 Grudnia 2017 Autor #4 Opublikowano 8 Grudnia 2017 Jest to dom jednorodzinny piętrowy podpiwniczony gdzie piec CO i bojler znajdują się w piwnicy. Piętro do tej pory nie za bardzo było zamieszkane główne "życie " odbywało się na parterze, a pomimo tego jak musiałem odkręcić kawałek rurki z wody to się okazało że jest w około 60% zarośnięta kamieniem, więc padła decyzja o wymianie całej instalacji,ale tylko na piętrze. Czy jak z piwnicy poprowadzę pion z rurek np.PP 25mm lub miedź 14mm i na górze rozprowadzić trójnikami 20mm PP lub 10 mm miedź to będzie dobrze, czy wystarczy np. ciepłą wodę od dołu puścić 1/2" wtedy jest ją mniej w rurach, ale czy to wystarczy np. przy napełnianiu wanny. Cała instalacja jest zasilana hydroforem i pracuje on w zakresie 2,5 do 4,5 atm. Tą trzecią rurę (obieg) myślałem dołożyć profilaktycznie i sterować ją wyłącznikiem czasowym zawsze można zaworem wyłączyć, ale jak mówicie żeby ten pomysł porzucić to chyba tak zrobię. Druga rzecz jaką myślałem zrobić to piony z wodą poprowadzić na strych i z tam z góry ją rozprowadzić do łazienki i kuchni (najmniej kucia w ścianach)
KubaSko Opublikowano 8 Grudnia 2017 #5 Opublikowano 8 Grudnia 2017 piony zrób pp 25, gałązki pd przybory PP20. Z miedzią daj sobie spokój.
hamis Opublikowano 8 Grudnia 2017 #6 Opublikowano 8 Grudnia 2017 Masz doświadczenie w robieniu na PP? Łatwo taka rurę zalać w środku. Rury mają duże średnice, kształtki jescze większe, co ciężko schować w ścianę. Ja bym się jednak poważnie zastanowil nad PEXem. Robi się moment, kladziesz rurę w całości, bez laczen, więc ryzyko awarii minimalne.
shogunzlasa Opublikowano 8 Grudnia 2017 #7 Opublikowano 8 Grudnia 2017 PP iężko *** A do tego połączenie pewne na wieki. Ale tutaj popieram przedmówce - kształtki są grube, jak zaizolujesz to już w ogóle - do tego jednak wszystko trzeba zgrzewać... Miedź sobie odpuść, zrób rozdzielacz na pexie i zaizoluj to ładnie. Do wanny możesz doprowadzić PP20.
stiw Opublikowano 8 Grudnia 2017 Autor #8 Opublikowano 8 Grudnia 2017 Po argumentach kolegi "hamis" coraz przychylniej patrzę w kierunku rur PEX, i teraz jaki system łączenia tych rur jest powiedzmy najmniej problemowy, i w miarę prosty, oraz na co zwrócić uwagę przy wyborze tych rur, kształtek. Jak te rury reagują na chwilowe przegrzanie wody (już tak miałem głównie latem podczas podgrzewania tylko bojlera). Jeszcze jedno ze względu na to że do punktów odbioru jadę okrężną drogą ze względu na to żeby nie rozkopywać parteru to korzystniej będzie poprowadzić dwie rurki cienkie 15 do tych punktów najdalszy może mieć ok 15m (kuchnia) i 10m łazienka, czy może zrobić na pionie obieg z 25mm a od niego podłączyć 15mm kuchnie (ok 6m) i łazienka ok. 3m
shogunzlasa Opublikowano 8 Grudnia 2017 #9 Opublikowano 8 Grudnia 2017 Do wanny dojedź PP20, pex ma sporą zwężkę która może hałasować (a nie musi) przy takim ciśnieniu. Poza tym do wanny potrzebny jest kawałek rurki...PP 25 to już dużo wody do stygnięcia. Do kuchni PEX jak najbardziej.
hamis Opublikowano 8 Grudnia 2017 #10 Opublikowano 8 Grudnia 2017 Rury tylko firmowe i kształtki też - KAN, Wavin, Kisan. Najlepiej zaciskowe, ale można zrobić też na skręcanych (ale lepiej mieć wtedy dostęp do złączek). Co znaczy przegrzanie? Z takich rur robi się instalacje grzewcze, więc 90 stopni wytrzymują. Grzejesz bojler mocniej? ;) Co do średnic itp to najlepiej oceniać to po rzucie budynku. Albo chociaż prosty rysunek w paincie z zaznaczonymi pomieszczeniami i zamierzonym układem rur. Możesz zrobić rozdzielacz koło bojlera i do poszczególnych punktów osobne rury. Możesz puścić grubszy "pion" i rozdzielacz w łazience. Możesz robić na trójnikach (nie polecam). W przypadku rozdzielacza prawie całkowicie eliminujesz kształtki - są one dosyć drogie. Tylko pamiętaj, że rury w ścianie muszą iść w otulinie. Ja mam zrobione wszystko na PEX16 w systemie trójnikowym i też daje radę (taki dom kupiłem). Ale chcąc mieć komfort szybkiego napełniania wanny i brak uderzeń zimnej wody wybrałbym większe średnice.
shogunzlasa Opublikowano 8 Grudnia 2017 #11 Opublikowano 8 Grudnia 2017 Możesz kupić już otulone rury PEX - najmniej roboty.Na trójnikach bym się nie bawił, na grubych rurach też bo to wydłuży czas wypchania zimnej wody.Wanna na PP - do rozdzielacza przejściówke też spokojnie wstawisz, tylko musi być rozdzielacz o jeden większy bo "pała" PP metal zajmuje więcej miejsca.
stiw Opublikowano 8 Grudnia 2017 Autor #12 Opublikowano 8 Grudnia 2017 Wielkie dzięki za zainteresowanie, zaczyna mi się to krystalizować. Raczej będę to robił w PEX-ie tylko nie wiem jeszcze czy skręcanie czy zacisk (może być problem z zaciskarką). Może uda mi się przekonać użytkownika parteru na przekucie do kuchni przez jego kuchnię, to wtedy byłoby około 3-4m od bojlera. Jeszcze jedno czy są też proste odcinki rur pex czy tylko w roli.W piwnicy jest odcinek ok.4m prowadzony po suficie i ładnie by wyglądało jakby w uchwytach były proste odcinki
odpowietrznik Opublikowano 8 Grudnia 2017 #13 Opublikowano 8 Grudnia 2017 PEX skręcany nie może iść pod tynkiem,tylko po wierzchu.Rury pex o mniejszej średnicy do fi 32 są w kręgu
shogunzlasa Opublikowano 8 Grudnia 2017 #14 Opublikowano 8 Grudnia 2017 Dokładnie - skręcanie tylko po wierzchu, więc jak jeden kawałek to tylko rozdzielacz i tyle. Pexa 16tki też nie ma co zbytnio rozdzielać.Kupujesz izolacje minialnie większą i uchwyty do niej a jak się tam rura układa to Cię tam rybka bo wizualnie jest prosto...
hamis Opublikowano 8 Grudnia 2017 #15 Opublikowano 8 Grudnia 2017 Daj gęściej uchwyty (nawet co pół metra) i wyprostujesz ;)
mader Opublikowano 14 Grudnia 2017 #16 Opublikowano 14 Grudnia 2017 Podepne się pod temat. Chodzi mi o szybsze napelnienie wanny wodą. Zastosować rurę pp25 od licznika i od bojlera, czy pp20 ? Będzie jakas różnica?
shogunzlasa Opublikowano 15 Grudnia 2017 #17 Opublikowano 15 Grudnia 2017 Wyjście z bojlera to zazwyczaj 3/4, potem bateria i tak się tam coś dławi - moim zdaniem PP20 jest wystarczająca
hajtaler428 Opublikowano 15 Grudnia 2017 #18 Opublikowano 15 Grudnia 2017 Tylko pp20 to średnica wew 13 mm. To 5 mm mniej niż w stali 1/2"
mader Opublikowano 15 Grudnia 2017 #19 Opublikowano 15 Grudnia 2017 Czyli im większy wymiar pp tym szybciej woda w wannie?:)
shogunzlasa Opublikowano 15 Grudnia 2017 #21 Opublikowano 15 Grudnia 2017 W sumie to racja - do wanny to takie przyłącza 1/2 cala w baterii więc PP25 - PP20 przy 3/8.
gmaj22 Opublikowano 15 Grudnia 2017 #22 Opublikowano 15 Grudnia 2017 Dlatego żeby nieporozumień czy niedomówień uniknąć, lepiej operować średnicami DN.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.