JankoM Opublikowano 8 Października 2017 #1 Opublikowano 8 Października 2017 Witam Jestem na etapie wymiany wiszącego bojlera dwupłaszczowego 140 litrów który pracował w układzie grawitacyjnym na stojący 200 litrów i ten będzie musiał być wyposażony w pompę. W związku z tym mam dwa pytania. Po pierwsze jaką pompę kupić zwykłego Grundfosa czy Grundfosa Alpha 2 podobno oszczędna. Po drugie -w instalacji mam zawór 4-drogowy i wymiennik płytowy ,chciałbym się podpiąć z pompą za zaworem oznaczonym czerwonym kółkiem tam był podłączony stary bojler. Zastanawiam się czy w tym układzie to będzie dobrze pracowało,nie chciałbym zbyt mocno przerabiać instalacji.
odpowietrznik Opublikowano 8 Października 2017 #2 Opublikowano 8 Października 2017 Przy wymienniku płytowym zawór 4D jest do wywalenia.Pompa do zasobnika Grundfos Alpha 2L 25-40(bez Autoadapt)ta funkcja pompy przy zasobniku jest zbyteczna a sama pompa Grundfos Alpha 2(bez literki L )jest z Autoadapt i jest sporo drozsza od swojej siostry z literką ;) Obie pompy są energooszczędne od 5W. Zasobnik z wężownicą który powinien być podłączony po pierwotnej stronie wymiennika płytowego czyli w obiegu kocioł-wymiennik
JankoM Opublikowano 8 Października 2017 Autor #3 Opublikowano 8 Października 2017 Ale jeśli już jest zawór 4-drogowy to jak go ustawić aby nie rozwalać instalacji??? Podłączenie tak jak na rysunku kolegi Sambor który zamieścił w którymś z tematów o zaworach?? A jeśli zdecyduję się na bojler dwupłaszczowy ?
odpowietrznik Opublikowano 8 Października 2017 #4 Opublikowano 8 Października 2017 Jak wymiennik płytowy to nie zawór 4D się zdecyduj)Ustaw 4D na 50% połowa skali (złącznik)
Gość Digitrax Opublikowano 8 Października 2017 #5 Opublikowano 8 Października 2017 I do tego odpowietrzniki automatyczne po stronie ssawnej pompy ... Ich nie ma prawa tam być. Zrób tak jak koledzy radzą. Wywal 4D. Pompy wstaw tak aby woda do wymiennika była wtłaczana po stronie pierwotnej i wtórnej.
krisgie Opublikowano 8 Października 2017 #6 Opublikowano 8 Października 2017 U mnie jest właśnie tak jak @Digitrax pisze. A jedna pompka pcha w bojler i wymiennik. Mieszacz mam za wymiennikiem do regulacji temperatury na podłogę. Powrót mam niższy niż 50C tylko jak rozpalam ;)
odpowietrznik Opublikowano 8 Października 2017 #7 Opublikowano 8 Października 2017 I do tego odpowietrzniki automatyczne po stronie ssawnej pompy ... Ich nie ma prawa tam być. Zrób tak jak koledzy radzą. Wywal 4D. Pompy wstaw tak aby woda do wymiennika była wtłaczana po stronie pierwotnej i wtórnej. No nie wiem, niby u siebie mam pompę w obiegu pierwotnym na zasilaniu ale spotyka się schematy(załącznik #1) gdzie jest na powrocie i właściwie też tłoczy do wymiennika (po przejściu przez kocioł)(załącznik #2) wymiennik jest chroniony filtrem tuż przed nim, na zasilaniu. Czy rzeczywiście druga opcja jest błędna?)
sambor Opublikowano 8 Października 2017 #8 Opublikowano 8 Października 2017 Ten lewy schemat jest zły!, ile razy można takie potworki pokazywać. Już raz o nim pisałem co jest w nim złego. ale internet to "potęga" i nadal w nim figuruje.
krisgie Opublikowano 8 Października 2017 #9 Opublikowano 8 Października 2017 Nie wiem co w tym schemacie złego bo nie jestem z branży ale u siebie zrobiłem na zasilaniu bo miałem ograniczoną wysokość naczynia (pod sufitem w kotlowni) a nie wiedziałem na jakich parametrach podnoszenia będzie działać pompa, bo obliczenia to jedno a różnie mogło wyjść. A na zasilaniu pompa zaczyna mi kawitować dopiero przy ok 75C na kotle wiec w miarę bezpiecznie.
JankoM Opublikowano 8 Października 2017 Autor #10 Opublikowano 8 Października 2017 Kolega odpowietrznik napisał "gdzie jest na powrocie i właściwie też tłoczy do wymiennika (po przejściu przez kocioł)" to może dlatego tak rewelacyjnie podgrzewał wodę bojler dwupłaszczowy że pompa przepychała jakby dodatkowo wodę grzewczą przez niego :huh: Co do odpowietrzników to racja nie powinno ich tam być ,z tym że nigdy nie zauważyłem aby pompy się zapowietrzały przez cały okres pracy -instalacja ma ponad 10 lat
JankoM Opublikowano 9 Października 2017 Autor #11 Opublikowano 9 Października 2017 Od rana robię eksperymenty z zaworem 4 drogowym ustawiając go tak jak narysował kolega "odpowietrznik" czyli 10 na skali zaworu z tym że temperatura powrotu spadła o około 10 stopni od pozycji którą ja miałem czyli 7.5 (skala od 1-10),nie wiem jak to się odbije na ochronie kotła. Druga sprawa to trafiłem na bojler Viessmanna w dość atrakcyjnej cenie ale ma odcięte gwinty na zasilaniu i powrocie tak jak na zdjęciu,zastanawiam się czy da się je dospawać bo rury (w tym miejscu jest stal zwykła) wchodzą w ocieplenie i pewnie ciepło z palnika je uszkodzi.
odpowietrznik Opublikowano 9 Października 2017 #12 Opublikowano 9 Października 2017 Zawór 4D jest tam niepotrzebny jak już wspomniałem.Nie chciałeś go demontować więc zaproponowałem aby go "wyeliminować" ustawić go na połowę czyli w skali 1-10 na 5kę aby tyle samo puszczał na zasilanie co wraca powrotem. Przy kotle na powrocie powinien być termometr aby wiedzieć jaka temp.czynnika grzewczego wraca do kotła i jeżeli temp.na powrocie jest za niska to należy zwiększyć bieg na pompie w obiegu pierwotnym (dotyczy wymiennika płyt.)
JankoM Opublikowano 9 Października 2017 Autor #13 Opublikowano 9 Października 2017 Przy ustawieniu na 5 obwody zasilania i powrotu są ze sobą mieszane pół na pół,przy 10 obwody są od siebie prawie oddzielone i tak to narysowałeś ,więc aby wyeliminować zawór 4 drożny powinno być ustawione na 10.Chyba ze się mylę :( Fajnie jest to pokazane na animacji
odpowietrznik Opublikowano 10 Października 2017 #14 Opublikowano 10 Października 2017 Tak masz rację)Dobrze narysowałem źle powiedziałem ustawienie zaworu)
JankoM Opublikowano 10 Października 2017 Autor #15 Opublikowano 10 Października 2017 Druga sprawa to trafiłem na bojler Viessmanna w dość atrakcyjnej cenie ale ma odcięte gwinty na zasilaniu i powrocie tak jak na zdjęciu,zastanawiam się czy da się je dospawać bo rury (w tym miejscu jest stal zwykła) wchodzą w ocieplenie i pewnie ciepło z palnika je uszkodzi. Kolego odpowietrznik dziękuję za wszystkie rady na pewno wykorzystam,jeszcze jedna prośba o komentarz do bojlera firmy V z posta powyżej jakoś nikt nie wyraził swojej opinii czy poleciłbyś go mimo odciętych gwintów czy lepiej kupić jakiś emaliowany np.Kospel dwupłaszczowy 140 l??
sambor Opublikowano 10 Października 2017 #16 Opublikowano 10 Października 2017 Druga sprawa to trafiłem na bojler Viessmanna w dość atrakcyjnej cenie ale ma odcięte gwinty na zasilaniu i powrocie tak jak na zdjęciu,zastanawiam się czy da się je dospawać bo rury (w tym miejscu jest stal zwykła) wchodzą w ocieplenie i pewnie ciepło z palnika je uszkodzi. W Niemczech to jak sprzęt RTV był niesprawny i szedł na wystawkę na schrot to przed wyrzuceniem właściciel obcinał mu kabel zasilający. Teraz pewnie podobnie robią ze zbiornikami - jak stary, nie odpowiada normom, to dawaj diatza i ciach po rurkach. Rurki oczywiście można dospawać , tylko co jakością bojlera?
JankoM Opublikowano 10 Października 2017 Autor #17 Opublikowano 10 Października 2017 Dlatego pytałem fachowców co o tym sądzą ,po prostu miałem niedaleko odbiór więc się zastanawiałem nad kupnem ,dołożę kilka stówek i kupię gdzie indziej. :D. Zastanawiało mnie dlaczego odcięte są gwinty zasilana i i powrotu a pozostałe odcięte są za śrubunkami Kupiłem na wiosnę bojler pewnej firmy wytrzymał 2 tygodnie drugi wymiana na gwarancji po miesiącu rdzawa woda,trzeba przyznać że firma jest OK zwróciła pieniądze więc teraz tylko nierdzewka. Tak wygląda środek po miesiącu.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.