Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Rbr-Ekouniwersal 12 Czy 17 Kw?


saphire

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie,

Od wiosny czytałem o kotłach z podajnikiem na ekogroszek i wydaje mi się, że wybrałem docelowy: RBR-Ekouniwersal od Bałka (Instalco) z Łaszczowa.

Waham się tylko czy mam zakupić 12 czy 17 kW?

Zapotrzebowanie na energię wygląda tak (podejrzewam, że to w przybliżeniu): http://cieplowlasciwie.pl/wynik/2mr7

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli będzie to Ekouniwersal to obskoczy to 12kW, jeśli weźmiesz 17kW nie popełnił jakiegoś błędu życiowego :)

U Was potrafi mrozić, wiem bo chrześniak mieszkał dość długo w Białym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie,

Od wiosny czytałem o kotłach z podajnikiem na ekogroszek i wydaje mi się, że wybrałem docelowy: RBR-Ekouniwersal od Bałka (Instalco) z Łaszczowa.

Waham się tylko czy mam zakupić 12 czy 17 kW?

Zapotrzebowanie na energię wygląda tak (podejrzewam, że to w przybliżeniu): http://cieplowlasciwie.pl/wynik/2mr7

 

A może RBR-K 15 w 5 klasie ?

 

Warto zapytać w wydziale ochrony środowiska w urzędzie czy po wakacjach ruszą dotacje na wymianę na 5 klasę jak w większości kraju, wtedy kocioł i wymianę można mieć za 50% ceny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli wynik jest prawidłowy i chciałbyś spalać gorsze paliwa, np. miał to weź 17kw.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...A może RBR-K 15 w 5 klasie ?...

 

Raczej nie, ponieważ takie odpowiedzi otrzymałem:

 

"na rok 2017 Gmina Turośń Kościelna nie posiada środków na dofinansowanie wymiany kotłów.

 

Jest możliwość uzyskania dotacji lub pożyczki w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku: http://wfosigw.bialystok.pl/ lub możliwość uzyskania preferencyjnych pożyczek w Banku Ochrony Środowiska"

 

"W chwili obecnej WFOŚiGW w Białymstoku nie posiada programów dla osób fizycznych na zadania związane z wymianą źródeł ciepła."

 

Im więcej czytam o tych kotłach tym bardziej staję się głupszy.

 

Na OLX jest oferta, gdzie: "...Kotły typu EKOUNIWERSAL zostały wyposażone w żeliwny palnik retortowy

II-giej generacji Do wyboru BRUCER, EKOENERGIA lub za dopłatą BURNER-S..."

 

Z DTR pozyskanego od Producenta jak byk mam napisane, że 12 i 17 kW są wyposażone w palnik Batory.

 

O co w tym wszystkim chodzi? Jest kilku Producentów czy to się zmienia wraz z wiatrem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dowiedz się czy WFOŚIGW w Białymstoku nie pracuje nad odpowiednikiem takiego programu:

 

http://www.wfosigw.wroclaw.pl/index.php?/www/Obsluga-Beneficjentow/WYMIANA-PIECOW

 

 

 

Kocioł typu Ekouniwersal to jak wyrób czekoladopodobny  - podróbka i tyle.

 

W RBR-Ekouniwersal od dawna są tylko Batory.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

eCOAL v 3.5, instrukcję mogę podesłać na email, zbiornik i wylot spalin w górę lub do tyłu do wyboru bez dopłat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję, nie ma potrzeby.

 

Mam już na dysku.

 

Zastanawiam się jeszcze czy temperatura spalin przy 17 kW nie będzie zbyt niska.

 

Dom to stare budownictwo. Komin z cegły. Boję się żeby nie popłynęła w nim smoła.

 

Zbiornik wody to albo Viessmann z nierdzewki albo emaliowany Biawar. Jeszcze nie wybrałem ostatecznie. Objętość 300 litrów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Będziesz widział jaka jest temp. spalin na czujniku, jak będzie stale poniżej 120 stopni to po prostu odpuścisz sobie czyszczenie półek w Ekouniwersalu aż temp. nie wzrośnie, a potem będziesz je oblatywał z grubsza i rzadko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak panie sprzedawco, ale proszę też poinformować potencjalnego klienta, że przy sporadycznym i pozorowanym czyszczeniu sprawność kotła poleci na łeb, na szyję, a zużycie opału zauważalnie wzrośnie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście, że zapytam.

 

A sterownik jaki jest w standardzie? DTR mówi, że eCoal. Ale która wersja?

Rozumiem, że zasobnik paliwa może być po lewej jak i prawej stronie kotła? I za to się nie dopłaca?

Starych sterowników nie ma już od lipca 2015 roku, zastąpiła go wersja 3.5, obecnie wysyłam już kotły z kolorowym panelem dotykowym.

Z jakiej strony ma być zasobnik na paliwo podajesz przy zamówieniu i nie ma za to żadnej dopłaty.

Tak wygląda nowy panel:

post-53250-0-51255300-1503993193_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak panie sprzedawco, ale proszę też poinformować potencjalnego klienta, że przy sporadycznym i pozorowanym czyszczeniu sprawność kotła poleci na łeb, na szyję, a zużycie opału zauważalnie wzrośnie ;

Pozostaje tylko montaż kwasowki w kominie ?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jest to tak do końca pewne, jak się ma trochę pojęcia o paleniu i potrafi wykorzystać możliwości sterownika można zapewnić ciągły ruch spalin zimą i nie będzie problemu z kominem.

Bardzo rzadko słyszę czy widzę takie problemy, jak ktoś wpakuje w nowy dom 120m czy 140m kocioł 25kW bo instalator tak doradził to już inna bajka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak panie sprzedawco, ale proszę też poinformować potencjalnego klienta, że przy sporadycznym i pozorowanym czyszczeniu sprawność kotła poleci na łeb, na szyję, a zużycie opału zauważalnie wzrośnie ;)

 

Panie fachowcu - czy wiesz i podasz nam tu o ile % spada sprawność przy wzroście temp. spalin o 30 st C ?

 

Jeśli nie to poszukaj bo o tym było już pisane i podaj tu niech każdy sam oceni czy "sprawność kotła poleci na łeb, na szyję, a zużycie opału zauważalnie wzrośnie" - konkrety proszę ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jest to tak do końca pewne, jak się ma trochę pojęcia o paleniu i potrafi wykorzystać możliwości sterownika można zapewnić ciągły ruch spalin zimą i nie będzie problemu z kominem.

Bardzo rzadko słyszę czy widzę takie problemy, jak ktoś wpakuje w nowy dom 120m czy 140m kocioł 25kW bo instalator tak doradził to już inna bajka.

mam zwykły murowany komin 25x25. budynek o kubaturze 660m3, po podłodze 240m2 z garażem i kotłownią. Ocieplenie 15cm z zewnątrz i 25 poddasze. Zakładam kupno np. OEP 16 kW i tak się zastanawiam co z tymi spalinami czy nie bedzie skroplin w kominie i wykwitów (w sypialni) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panie fachowcu - czy wiesz i podasz nam tu o ile % spada sprawność przy wzroście temp. spalin o 30 st C ?

 

Jeśli nie to poszukaj bo o tym było już pisane i podaj tu niech każdy sam oceni czy "sprawność kotła poleci na łeb, na szyję, a zużycie opału zauważalnie wzrośnie" - konkrety proszę ...

 

Znajdź sobie te dane w sieci jak jeszcze nie wiesz. Ja akurat wiem :) Tu dochodzi też zjawisko osadu na poziomych ściankach wymiennika, o nie chodzi, więc jak już dajesz "dobre rady" jak wyżej to poinformuj też klienta z czym się to wiąże. No, ale po co, nie Twój opał, nie Twoja kasa... ;)

 

 

Pozostaje tylko montaż kwasowki w kominie ?

 

Nie tylko, choć inwestycja we wkład to dobre rozwiązanie. Przy małym zapotrzebowaniu na ciepło lepiej dwustan, a praca ciągła, jeżeli już to od zapotrzebowania na ciepło pozwalającego na uzyskanie odpowiedniej temperatury spalin. Temperatura spalin 120 stopni wcale nie jest gwarancją braku kondensatu w kominie. Każdy przypadek tutaj trzeba rozpatrywać indywidualnie, czyli stan komina, wymiary komina, kwestia ocieplenia komina,  temp. na poddaszu, temp zewnętrzna, itp. itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie tylko, choć inwestycja we wkład to dobre rozwiązanie. Przy małym zapotrzebowaniu na ciepło lepiej dwustan, a praca ciągła, jeżeli już to od zapotrzebowania na ciepło pozwalającego na uzyskanie odpowiedniej temperatury spalin. Temperatura spalin 120 stopni wcale nie jest gwarancją braku kondensatu w kominie. Każdy przypadek tutaj trzeba rozpatrywać indywidualnie, czyli stan komina, wymiary komina, kwestia ocieplenia komina,  temp. na poddaszu, temp zewnętrzna, itp. itd.

Tutaj kolega ma bardzo dużo racji, kondensat może wystąpić przy 140 stopniach a może go nie być przy 80 czy 90 stopniach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam zwykły murowany komin 25x25. budynek o kubaturze 660m3, po podłodze 240m2 z garażem i kotłownią. Ocieplenie 15cm z zewnątrz i 25 poddasze. Zakładam kupno np. OEP 16 kW i tak się zastanawiam co z tymi spalinami czy nie bedzie skroplin w kominie i wykwitów (w sypialni) 

Kotły OEP 10,16 i 25kW maja identyczne palniki, różnią się one tylko ilością szczelin napowietrzających między członami.

Na Twoim miejscu przy tym domu jeśli bardzo chciałbym OEPlusa wziąłbym 10kW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To, że użytkują takie kotły o niczym nie świadczy. Idź do nich i zajrzyj do kotłów i popielnika a wtedy się przekonasz. Czy nie ma czarnej sadzy na ściankach i czy w popielniku nie widać niespalonego węgla?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chcę ich. Podałem jako przykład, bo nie rozumiem, dlaczego tu się minimalizuje moc kotłów? I chciałbym po prostu to wiedzieć. 500 zł przy tej kwocie to błahostka, ale boję się sytuacji, że 12 będzie za słaby, a nie stać mnie żeby po sezonie wymieniać na mocniejszy. Nie chcę też nieprzyjemności związanych z przewymiarowaniem.

 

Palą tanim groszkiem, więc to nie wyznacznik. U dwóch pociekł komin.

 

Ten od Zębca jest zadowolony, bo się łatwo czyści. Robi to co tydzień. Ma z tego okresu wiadro popiołu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarówno 12 kW jak i 17 kW przez 2-4 tygodnie w całym roku będzie pracował z pełną mocą lub zbliżoną, a przez 48-50 tygodni w roku będzie przewymiarowany. Popatrz na swój wynik z "ciepło właściwe":

 

5,8kW Tyle będzie potrzebne w przeciętny dzień zimy, przy średniej dobowej 0,5°C+ 4kW dodatkowa moc potrzebna do grzania CWU

Potrzebujesz 10 kW dla okolic 0 stopni średniej dobowej.

 

 

12,2kW Tyle będzie potrzebne w "najmroźniejszy" dzień, przy średniej dobowej -22°C+ 4kW dodatkowa moc potrzebna do grzania CWU
Potrzebujesz 16 kW dla -22 stopni średniej dobowej.
 
 
Można chyba przyjąć, że dla średniej dobowej w okolicach -10 stopni potrzeba Ci będzie 13-14 kW. To jest jednak Białystok, a nie Opole - ja wziąłbym 17 kW, o ile dane z "ciepło właściwe" odzwierciedlają rzeczywistość. Dla tego domu w Opolu wziąłbym 12 kW. Imho idealnie pod względem mocy by Ci jednak pasował kocioł 15 kW. Kocioł z podajnikiem powinien bezproblemowo pracować już od około 30% mocy wzwyż. Właściwie tu bardziej chodzi o możliwości palnika, a większość palników, nawet 15-25 kW, fabrycznie dobrze radzi sobie z mocami od 4 kW wzwyż. Opisywane tutaj nieprzyjemności rzekomo związane z przewymiarowaniem to bardziej efekt braku wiedzy i umiejętności osoby obsługującej piecyk niż przewymiarowania samego piecyka. Ja jadę na 20 kW na 140 m2 i nie narzekam, a nawet wręcz doceniam zaletę zapasu mocy :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Zarówno 12 kW jak i 17 kW przez 2-4 tygodnie w całym roku będzie pracował z pełną mocą lub zbliżoną, a przez 48-50 tygodni w roku będzie przewymiarowany. Popatrz na swój wynik z "ciepło właściwe":

 

5,8kW Tyle będzie potrzebne w przeciętny dzień zimy, przy średniej dobowej 0,5°C+ 4kW dodatkowa moc potrzebna do grzania CWU

Potrzebujesz 10 kW dla okolic 0 stopni średniej dobowej.

 

 

12,2kW Tyle będzie potrzebne w "najmroźniejszy" dzień, przy średniej dobowej -22°C+ 4kW dodatkowa moc potrzebna do grzania CWU
Potrzebujesz 16 kW dla -22 stopni średniej dobowej.
 
 
Można chyba przyjąć, że dla średniej dobowej w okolicach -10 stopni potrzeba Ci będzie 13-14 kW. To jest jednak Białystok, a nie Opole - ja wziąłbym 17 kW, o ile dane z "ciepło właściwe" odzwierciedlają rzeczywistość. Dla tego domu w Opolu wziąłbym 12 kW. Imho idealnie pod względem mocy by Ci jednak pasował kocioł 15 kW. Kocioł z podajnikiem powinien bezproblemowo pracować już od około 30% mocy wzwyż. Właściwie tu bardziej chodzi o możliwości palnika, a większość palników, nawet 15-25 kW, fabrycznie dobrze radzi sobie z mocami od 4 kW wzwyż. Opisywane tutaj nieprzyjemności rzekomo związane z przewymiarowaniem to bardziej efekt braku wiedzy i umiejętności osoby obsługującej piecyk niż przewymiarowania samego piecyka. Ja jadę na 20 kW na 140 m2 i nie narzekam, a nawet wręcz doceniam zaletę zapasu mocy :)

 

 

Bardzo dobry wpis, dodam do tego co wytłuściłem i powiększyłem na czerwono przewymiarowane palniki - kilka razy spotkałem w kotle 25 kW palnik 40-50 kW produkowany przez jakiegoś "kowala" bez żadnych badań itp. przy maksymalnym zapotrzebowaniu domu na ciepło na poziomie 15 kW - w takim przypadku samo operowanie sterownikiem niewiele da i trzeba ograniczyć fizycznie moc palnika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.