matiusza Opublikowano 28 Grudnia 2016 #1 Opublikowano 28 Grudnia 2016 Witam, mam piec z podajnikiem tłokowym Grobelny EKR-TŁOK podającym ekogroszek od boku w stałych porcjach co określoną ilość czasu. 19kw (co + cwu), ogrzewa 210m2. Co specyficzne, ma zainstalowany bardzo długi czopuch - 1,5 - 2m i kilka kominów w jednym (ale połączone "portkami"). Problem polega na tym że ilość sadzy która zbiera się w wymienniku jest tak duża że zatyka go po 2 dniach bez czyszczenia. Dym cofa się wtedy do kotłowni. Sadza jest bardzo czarna i bardzo sypka. Poniżej wstawiam zdjęcie. Sadza jest wszędzie - poczynając od tarasu, po samochody, kończąc na tym że dostaje się pod szybkę sterownika, który staje się nieczytelny. Co ciekawe, gdy palę tym samym ekogroszkiem w środkowej komorze (do palenia drewnem i węglem) nie ma tej sadzy... Na pewno nie jest to: - słaba jakość opału (wujek kupuje ten sam i nie ma tego problemu) - brak wentylacji w pomieszczeniu (została zrobiona - nic się nie zmieniło) - zbyt mała temperatura spalania (próbowałem palić na 65 stopni - nic się nie zmieniło) - zbyt mały cug (czopuch został przerobiony z poziomego na pod kątem by był lepszy - nic się nie zmieniło). Proszę o pomoc, skończyły mi się pomysły co robić a gość który instalował piec ma to w d****. Jestem tu nowy, więc jeżeli nie umieściłem jakichś informacji czy zdjęć potrzebnych to powiedzcie.
BgGuns Opublikowano 28 Grudnia 2016 #2 Opublikowano 28 Grudnia 2016 Napisz może jeszcze jak masz ustawione temperatury co i cwu, przy jakich temp zalaczaja sie pompy jakie histerezy masz ustawione jaki nadmuch i na ile otwarty wylot z pieca do komina. Jakie masz przekroje tych szuflad kominowych i ile . ja mam rure od pieca do komina 1,7 m i jakos nie sprawia yo problemow. Wysłane z mojego ONEPLUS A3003 przy użyciu Tapatalka
matiusza Opublikowano 29 Grudnia 2016 Autor #3 Opublikowano 29 Grudnia 2016 Temperatury były już różne, aktualnie jest CO - 60 st., CWU - 40 st. To obiegi połączone więc i tak później temperatura się wyrównuje do 60 na CWU. Pompy są aż trzy. Dwie na CO i jedna na CWU. Na CWU załącza się przy 20 st. Na CO jedna załącza się przy 30 st., druga przy 34 st. Histerezy: znalazłem tylko histerezę na CWU - 2 st. Nadmuch na ekogroszku jest ustawiony na 75%. Przy paleniu w środkowej komorze na 90%. Wylot z pieca do komina jest otwarty na 100% o ile nie jest zalepiony sadzą (tego się u mnie nie reguluje) Są 2 przewody kominowe każdy z nich ma 16cm x 16cm
tomd5 Opublikowano 29 Grudnia 2016 #4 Opublikowano 29 Grudnia 2016 Pierwsze co to zmień na wyższe temperatury załączenia pomp powinno być minimum 40 stopni ja mam na 50 przy zadanej 60. Na moje jeszcze za bardzo dmuchasz ustaw o połowę mniej i zobacz co będzie się działo. Polecam wyczyścić piec i komin przy okazji. t_d :)
Przemyslaw85 Opublikowano 29 Grudnia 2016 #5 Opublikowano 29 Grudnia 2016 Moim zdaniem zdecydowanie za mocno dmuchasz. ustaw dmuchawę na 35% i dostosuj czas przestoju podawania. Na początek daj ok 4min i obserwuj. Jak będzie przerzucał zwiększaj. Ilość sadzy winna się znacznie zmniejszyć a i opału spalisz znacznie mniej. Aktualnie wszystko wypluwasz w komin. Skoro masz tak zasyfiony piec to w kominie pewnie też tak jest. Wezwij kominiarza i niech przeczyści. Temperaturę na piecu ustaw na 65 a cwu na 50-55. Temp załączenia pomp na 45-50.
BgGuns Opublikowano 29 Grudnia 2016 #6 Opublikowano 29 Grudnia 2016 To samo właśnie miałem mu napisać. 40-45% dmuchawa i temp koło 60 na piecu. Przedmuch co 6-8 minut na 30 sek żeby czopucha nie wychodząc. Za bardzo dmucha. Wysłane z mojego ONEPLUS A3003 przy użyciu Tapatalka
matiusza Opublikowano 29 Grudnia 2016 Autor #7 Opublikowano 29 Grudnia 2016 Ok. Wziąłem Wasze rady po środku bo nieco się różniły. Zobaczymy co się stanie i będę pisał. Zwykle po 2 dobach jest zapchany. Aktualne ustawienia: - Temperatura załączania pomp 50 st. - Dmuchawa 40% - Temp CO - 63 st. - Temp CWU - 53 st. - Przedmuch co 7 minut na 30 sekund przy 40% mocy dmuchawy - Czas podawania - 240s. - Piec wyczyszczony, komin i czopuch już były czyszczone. Nic to nie zmienia dla spalania. Jeśli to absolutnie niezbędne dajcie znać. Ekogroszek jest słabej jakości, bo jak kupowałem wcześniej lepszy to szło go tyle samo a był o połowę droższy. Może nie umiałem nim oszczędzać... :( zobaczymy czy da radę
BgGuns Opublikowano 29 Grudnia 2016 #8 Opublikowano 29 Grudnia 2016 Witam, mam piec z podajnikiem tłokowym Grobelny EKR-TŁOK podającym ekogroszek od boku w stałych porcjach co określoną ilość czasu. 19kw (co + cwu), ogrzewa 210m2. Co specyficzne, ma zainstalowany bardzo długi czopuch - 1,5 - 2m i kilka kominów w jednym (ale połączone "portkami"). (...) Są 2 przewody kominowe każdy z nich ma 16cm x 16cm Sorki ale powiedz mi jeszcze po co ci w sumie te dwa przewody kominowe do pieca 19kW ? Przecież jeden 16*16 cm (pod warunkiem ze jest drożny) w zupełności ci wystarczy zwłaszcza ze to piec z podajnikiem i ciągle palisz. Były jakieś powody takich kombinacji ? Drugie pytanko czy przy tych 75% dmuchawy piec nie szlakował ci ?
matiusza Opublikowano 29 Grudnia 2016 Autor #9 Opublikowano 29 Grudnia 2016 Dom ma 30 lat a piec rok z hakiem :) nie ja go budowałem więc nie wiem czemu taki jest
BgGuns Opublikowano 29 Grudnia 2016 #10 Opublikowano 29 Grudnia 2016 Jesteś w stanie sprawdzić jaka masz temperaturę wody na powrocie przy wejściu do pieca ? Zawor 3 lub 4 drogowy masz zamontowany ? Takie obklejanie sadzą to zazwyczaj sie pojawia jak masz dużą różnice wody na wejściu i wyjściu z pieca i woda mocno przechłodzona wraca do pieca. Pompki do CO i CWU na jakich biegach masz?
matiusza Opublikowano 2 Stycznia 2017 Autor #11 Opublikowano 2 Stycznia 2017 Witam po krótkiej przerwie. Po zmienieniu ustawień sadzy jest tyle samo niestety. Temperatura zadana nie została osiągnięta, ale to wina słabej jakości węgla i 3 razy wygasł pod moją nieobecność w domu- prawdopodobnie za rzadkie podawanie. BgGuns. Jeżeli chodzi o odpowiedzi na Twoje pytania to tak: 1. Szlaka - zamieszczam zdjęcia z popielnika, bo tak będzie najłatwiej. Są takie bryłki ale po przełamaniu ich nie widać węgla prawie wcale, 90% jest spalone 2. Temperatura wody na powrocie 40st. na wylocie 48 st. (sprawdzalem niedawno po rozpaleniu). Jest zamontowany wymiennik płytowy 3. Pompy są trzy tak dla jasności. Najpierw były zamontowane dwie (jedna na CO i jedna na CWU) i one są nastawione na maxa czyli na 3 kreski przy trybie pracy płynnym. Później została zamontowana dodatkowa na CO bo z niewiadomych przyczyn woda nie chciała krążyć w obiegu po montażu. Tam jest tylko regulacja on/off. Jest ustawiona na "on" 4. Nie ma zamontowanego zaworu 3 lub 4 drogowego. Zastanawiałem się nad tym ze znajomym hydraulikiem, ale zdecydowaliśmy się narazie na zamontowanie termostatów przy wszystkich kaloryferach w domu przez co obieg wody de facto zmniejsza się, ale oszczędność nie za bardzo bo tempo podawania węgla nie jest automatycznie ustawiane tylko ręcznie w tym sterowniku Załączam również kilka dodatkowych zdjęć z kotłowni. Może coś komuś przyjedzie do głowy jak zobaczy jak to wygląda
BgGuns Opublikowano 2 Stycznia 2017 #12 Opublikowano 2 Stycznia 2017 Jak masz wymiennik to zawór w sumie możesz olać, ale powiedz mi jakim cudem mając instalacje z wymiennikiem ty nie osiągniesz temperatury na piecu ? w ogóle to podnies temperaturę żądaną na piecu bo 40 stopni na powrocie to zabójstwo dla pieca. Druga sprawa wymiennik cwu rozumiem że masz na obiegu pierwotnym założony i on ma pompke swoją ale oprócz tego masz jeszcze ompe żeby wymuszają dodatkowy przepływ przez wymiennik. Na stronie wtórnej wymiennika czyli instalacji domowej masz kolejna pompkę ? Wysłane z mojego ONEPLUS A3003 przy użyciu Tapatalka
Vlad24 Opublikowano 2 Stycznia 2017 #13 Opublikowano 2 Stycznia 2017 Na sądzę jak powszechnie wiadomo najlepsze jest czyszczenie. Czy kol matiusza regularnie czyści swoje "owieczki" jak w instrukcji przykazano?
BgGuns Opublikowano 2 Stycznia 2017 #14 Opublikowano 2 Stycznia 2017 No na wstępie pisał że po czyszczeniu w 2 dni ma piec zawalony sadza @matiusza jaką ty masz instalacje tzn jakie grzejniki i rury ? Wg mnie po wyczyszczeniu pieca i przy czystym kominie mając wymiennik płytowy na piecu ustawiasz te 60 stopni zadana wentylator jak pisaliśmy 30-40 % na dom ci pójdzie wtedy około 55 stopni i popal tak ze dwa dni . Na mój rozum to piec sadzą obrasta bo za zimna woda wraca do pieca . Pompkę na dom ustaw na 2 biegu a na bojler nawet na 1. Bojlera nie masz dużego więc spokojnie wodę zagrzeje jak na piecu temp dasz wyższa niż 48. Możesz jakoś rozrysowac te swoją instalacje i zamieścić bo qrde strasznie to zakręcone jakieś na zdjęciach wygląda...Rurki do bojlera później gdzieś w ścianę...Inne do pieca chyba wracają... Wysłane z mojego ONEPLUS A3003 przy użyciu Tapatalka
Vlad24 Opublikowano 2 Stycznia 2017 #15 Opublikowano 2 Stycznia 2017 Dziękuję za odpowiedź, ale ja pytałem kol matiusza
matiusza Opublikowano 2 Stycznia 2017 Autor #16 Opublikowano 2 Stycznia 2017 Nie osiąga temp. żądanej na tych ustawieniach nowych - czyli podawanie co 4 minuty przy nadmuchu 40% przy ekogroszku 21MJ. Przy wcześniejszych ustawieniach czyli podawanie co 3 minuty przy nadmuchu 75% i tym samym ekogroszku nie było problemu. Dodam od razu, że gdy miałem ekogroszek 28MJ ustawiałem podawanie co 200 sekund np przy nadmuchu 75% i wygasało więc stwierdziłem że bezsensu kupować droższy jeśli ma go iść tyle samo. 40 stopni na powrocie a 48 na wylocie było niedawno po rozpaleniu - bo wygasł. Jaka jest różnica w momencie gdy się nagrzeje do żądanej temperatury - dam znać. Wróciłem tymczasowo do starych ustawień podawania i wentylatora, żeby zobaczyć Drugiej części nie zrozumiałem, bo nie wiem co to jest "obieg pierwotny", "strona wtórna wymiennika" i "instalacja domowa". Te dwie czerwone pompy pierwotnie założone są zaraz za piecem (zdjęcie piąte od góry) - jedna na CO, druga na CWU. Ta zainstalowana później (zielona) jest za wymiennikiem i chyba właśnie wymusza przepływ wody płynącej z pieca przez niego (ostatnie zdjęcie) Jest 16 grzejników z czego 11 jest starych żeliwnych a 5 dość nowych blaszanych. Rury są różne z tego co widzę. Część to chyba 1 calowe, część 3/4 cala a niektóre przy kaloryferach mają 1/2 cala. Załączam zdjęcia. Z rur przy odpowietrzaniu płynie czarna woda przez to że to takie stare wszystko. Ok, ustawienia pomp zmieniam tak jak mówisz. Rozrysować spróbuję, ale nigdy czegoś takiego nie robiłem więc nie wiem czy mi wyjdzie. Dla mnie ta instalacja też była b.skomplikowana na początku. Póki co zamieszczam zdjęcie tego jak instalatorzy rozrysowali to przed instalacją w kotłowni. Vlad24 - tak czyszczę piec co 2 dni. Czopuch i komin dużo rzadziej ale po wyczyszczeniu wszystkiego i tak zabija się sadzą piec po 2 dniach. To jest właśnie to czego próbuję się pozbyć z Waszą pomocą
Vlad24 Opublikowano 2 Stycznia 2017 #17 Opublikowano 2 Stycznia 2017 Masz instrukcje do tego kotła, masz pokazane w niej wszystkie wyczystki wymiennika, podajnika i palnika? Tam też czyścisz regularnie? Płytkę palnika też?
matiusza Opublikowano 2 Stycznia 2017 Autor #18 Opublikowano 2 Stycznia 2017 Instrukcję mam. Wyczystek wymiennika ani rusztu nie ma w niej pokazanych. Pokazane jest jak czyścić ruszt, ale mój ruszt jest trochę inny, nie jestem pewien czy go dobrze czyszczę :/ Kiedyś próbowałem się przypatrzeć jak on wygląda ale było za ciasno żeby wsadzić tam łeb :p ale wygaszę go rano i zajrzę tam telefonem Zauważyłem teraz w instrukcji, że powinienem sprawdzać czystość wentylatora - jutro też sprawdzę. Jeżeli chodzi o podajnik to czyszczę korpus podajnika od tyłu - nie wiem czy to miałeś na myśli. Na rysunku numerek 9
matiusza Opublikowano 2 Stycznia 2017 Autor #19 Opublikowano 2 Stycznia 2017 Rysunku nie ogarniam. Za to wrzucam link do filmu z kotłowni.
colover Opublikowano 3 Stycznia 2017 #20 Opublikowano 3 Stycznia 2017 Czy przypadkiem węgiel po wysuszeniu nie jest brązowy?
matiusza Opublikowano 3 Stycznia 2017 Autor #21 Opublikowano 3 Stycznia 2017 Jest czarny. To nie wina węgla, bo wujek pali tym samym i nie ma tego kłopotu
Piotreq34 Opublikowano 3 Stycznia 2017 #22 Opublikowano 3 Stycznia 2017 Czytałem o tym piecu na innym forum - problemy z szadzą i gaśnięciem. Gość po 5 latach się poddał i wymienił palnik na ślimaka chyba Batory 10kW.
colover Opublikowano 3 Stycznia 2017 #23 Opublikowano 3 Stycznia 2017 Jeśli opał OK, to znaczy że trzeba doprowadzić PW w ogień. U mnie przy palniku szufladowym dałem 2 rurki 1 cal wyprowadzone spod paleniska. W zasadzie przestał dymić. Tylko ja miałem ok 100kW. Myślę że jedna 3/4cala będzie ok.
marcus312 Opublikowano 3 Stycznia 2017 #24 Opublikowano 3 Stycznia 2017 Moze sie przyda :D http://forum.bolecki.pl/index.php?topic=324.0
matiusza Opublikowano 5 Stycznia 2017 Autor #25 Opublikowano 5 Stycznia 2017 Jak się przyjrzałem temu groszkowi to rzeczywiście jest brązowawy, ale dalej twierdzę że to nie jego wina. Przeczyściłem go b.dokładnie i dzwoniłem do mamy. Mówi, że jest mniej sadzy. Za to dużo pali groszku. Zobaczę jeszcze w sobotę jak będę w domu i dam znać jak to wygląda moim okiem Dzięki marcus za artykuł - przeczytałem 20 stron z niego i narazie mam 2 wnioski: - wypróbować miał 50/50 z groszkiem. Ew. sam miał - jak to nie pomoże przerobić ruszt z kształtu"v" na płaski -jak to i to nie pomoże zamontować deflektor Rzeczywiście identyczne problemy z identycznym piecem. Niestety dużej części z tego co pisali nie rozumiałem... Macie jakiś słownik kotłowni? Bo tylko część skrótów mogę znaleźć szukając w googlach... Colover - co to jest PW. Znalazłem taką definicję: PW — powietrze wtórne - powietrze podawane dodatkowo w miejsce w kotle, w którym występują płomienie. Umożliwia lepsze dopalenie paliwa, a więc ograniczenie dymienia. Podawane jest klapką bądź rozetą w drzwiach zasypowych (w kotłach górnego spalania) Ale i tak nie wiem jak to zamontować w moim kotle...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.