dodde Opublikowano 14 Października 2016 #1 Opublikowano 14 Października 2016 Witam.Tema kręcony pewnie setki razy , ale jakoś nie można dojść do jakiś sensownych rozwiązań. Bardzo proszę trzymać się tematu . PC-PW kontra kocioł na pellet w ogrzewaniu budynków o zapotrzebowaniu 70/50W/m2 . Istnieje wiele przekonań , że PC nadaje się tylko do nowych oszczędnych domów (35W/m2) , z czym się nie zgadzam. W Skandynawii bardzo popularna metoda na modernizacje kotłowni opalanych olejem. Jeśli chodzi o pellet , to raczej mam na myśli kotły dostosowane tylko do tego paliwa . Proszę nie pisać o innych paliwach stałych. Porównajmy eksploatację i ekonomiczność tych dwóch urządzeń i wyciągnijmy z tego jakieś wnioski .Jestem przed wyborem urządzenia dla mojej kotłowni. Właśnie te dwa urządzenia biorę pod uwagę , jako godne uwagi i rozpatrzenia plusów i minusów. Ja mam podłogowe ogrzewanie w całym domu prócz piwnicy. Dom szkieletowy , podłogówka wykonana w suchej zabudowie prócz łazienki. Zapotrzebowanie na energię roczne jakieś 16000 kW razem z CWU tak sobie to obliczyłem zakładając 70W na każdy metr plus woda dla 4 osób.Liczenie i założeń jest wiele począwszy od ceny paliwa , abonamentu za prąd , ceny przesyłu jak i ceny za kW energii elektrycznej . Interesują mnie także wasze problemy z pelletem. Proszę nie odsyłajcie mnie do archiwum forum, bo już się naczytałem :) Interesuje mnie rok 2016 i przyszłość . Napiszcie w wolnym czasie wasze sugestie.Życzę miłego weekendu :)PS: Jeśli chodzi o kotł12y skłaniam się do firmy Nibe-Biawar . Dziś rozmawiałem chwile z przedstawicielem firmy o kotle Pellux 200 i Touch i różnicach między nimi. Ogólnie krótko to : poprawiona sprawność kotła , ale jeszcze napiszę maila z pytaniami, bo powiedziano mi , że konstrukcja kotła się nie zmieniła , a dodano sterowanie .Pellux 200 można kupić za ok 12k , a nowy touch kosztuje ok 15,2k, spora różnica a w obu przypadkach sprawność >89%PC interesuje mnie Nibe f2120 , najnowszy produkt tej firmy.
dodde Opublikowano 15 Października 2016 Autor #2 Opublikowano 15 Października 2016 Małe obliczenia.PC powietrze/wodaCOP roczny : ca. 2.6 co daje 0.385 wartości dziesiętnejcena prądu : ca. 0,60 zł za 1kwhzatem : 0,6 x 0,385= 0,231 za 1kwh ogrzewania PCPelletSprawność kotła >89% ( ale ile faktycznie jest , birąc pod uwagę straty z komina ?) Niektórzy przyjmują faktyczną sprawność na poziomie 75%cena pelletu za tonę : no i tu sa różne , ale przyjmuję , że ok 950 zł co daje 4900 kwh energii , faktycznie = 3675 kwhczyli wychodzi ,że : 950(cena peletu)/3675(faktyczna wartość kwh) = 0,258 kwh za ogrzewanie pelletem .DO tego dochodzi cena urządzeń, montaż i mogace występować problemy oraz obsługa urządzeń (czyli nasz czas poświęcony i ile pracy wykonamy)
dorecho Opublikowano 15 Października 2016 #3 Opublikowano 15 Października 2016 Witam. Obydwa żródła ciepełka chyba dobre. Przy pelecie musisz się liczyć z przerzuceniem ok. 4,5 tony na sezon. Pompa ciepła jakaś rewolucyjna ? trudno coś powiedzieć, skoro widziałem ją tylko na Targach w Poznaniu...i na obrazkach; z danych w zasadzie nic specjalnego nie wynika. W największe mrozy musisz mieć dodatkowe żródło /grzałki ? , kocioł na pelet? / , sama pompa sobie na pewno nie poradzi, a powinieneś mieć chyba tę o nazwie 8kW. Osobiście wybrałbym pompę ciepła i dodatkowy ogrzewacz na pelet /najtańszy i najmniejszy/, który może pochodziłby kilka razy w sezonie przy -20-25-30* na dworze. Pozdro. aha... ta pompa ciepła powinna chyba chodzić na glikolu do -35stopni; tak na wszelki wypadek... a sprawność kotła na pelet w rzeczywistej eksploatacji to będzie raczej góra 70%. pompa ciepła mogłaby chodzić na taniej taryfie po 30 groszy?
sambor Opublikowano 15 Października 2016 #4 Opublikowano 15 Października 2016 Te wyliczenia są trochę sztuczne np z 1 tony pelletu mnie wg wskazań ciepłomierza wychodzi ok 4160 kWh ciepła, w tym sezonie za tonę płaciłem ok 700zł , czyli ok 0,17zł/kWh + za en el potrzebną do funkcjonowania kotła. Pelletu na sezon potrzebuję ok 3,5t. Pompy ciepła nie próbowałem
automatyk Opublikowano 15 Października 2016 #5 Opublikowano 15 Października 2016 pompa ciepła za zeszły sezon na 400m2 srednio 28kWh na dzien ,na dzien dzisiejszy około 17-22kwh dziennie temp 23st w domu
Vlad24 Opublikowano 15 Października 2016 #6 Opublikowano 15 Października 2016 1 śreniednioroczny KOP, czyli SPF przy powietrznej wychodzi od 3,5 do 4 w zależności od warunków. Przy pracy buforowej w G12 licz 3,5 2 prąd w 80% taryfa nocna w G12 3 pompa min 12, a najlepiej 16kW i nie ta 4 monoblok jest dobry do basenu, a nie do domu. Uwglednij prąd dodatkowej pompy i poślizg temperaturowy na dodatkowym wymienniku, który w 100% przełoży się na wyższy prąd pobierany sprężarki i z twojego COPu zostanie tylko Pu.
dodde Opublikowano 16 Października 2016 Autor #7 Opublikowano 16 Października 2016 @Vlad24Ja mieszkam w Szwecji i nie mam taryf nocnych , dlatego nie uwzględniam tego typu rewelacji :) W Szwecji podają COP 2,6 jeśli chodzi o ogrzewanie . COP takiej pompy jak przedstawiłem w warunkach -15*C i produkcji wody 35*C jest = 2,4Także wybrałbym pompę o mocy 12-16 kW . Mam 190 m2 z piwnicą , ale myślę, że ogrzewana piwnica jest lepszym rozwiązaniem dlatego też chcę ją grzać. Na pewno ma mniejsze straty ciepła niż piętro dzięki izolacji gruntu . dużo mniejsze okna .Jaką pompę Ty byś zaproponował ? Zapewne będzie to Split Panasonica T-Cap ?@automatyk czytałem Twoje posty na temat pompy , wiem , że masz swoje urządzenie zmontowane , które wydaje się być lepsze od renomowanych firm. Do tego zużycie mocy grzewczej dobowe podpowiada mi , że masz dobrze zaizolowany dom i zapewne zapotrzebowanie dużo mniejsze na m2 niż ja :)
automatyk Opublikowano 16 Października 2016 #8 Opublikowano 16 Października 2016 dom to komunistyczna kostka ,okna wymieniona zaizolowany strop i nic wiecej izolował nie bede bo sie nie opłaca ja proponuje pompę EHS 9kW i jeśli będziesz miał podłogówki to zupełnie wystarczy ,a zawsze pompie masz 6kW grzałek w razie potrzeby żeby dobić na grzejniki ,bo kręcenie pompy na 50st jest mało opłacalne choć nie ma problemu ją kręcić do 55st albo i wiecej do 65st max ale w wtedy cop 2 lub mniej w zależności od wilgotności powietrza przy -15st
dodde Opublikowano 16 Października 2016 Autor #9 Opublikowano 16 Października 2016 Ja kupiłem dom z 1958r . Dom jest konstrukcji szkieletowej . Wymieniłem wióry w podłodze na wełnę mineralną 19cm i dodałem 50 mm na ściany razem jest 150mm. Okna mam drewniane stare ale 3 szybowe . Dałem nowe uszczelki. Użytkowe poddasze . 118 m2 po podłogach . wszędzie zrobiłem ogrzewanie podłogowe + w dwóch łazienkach drabinki. Dom z zewnątrz jest obmurowany cegłą . Do tego chcę grzać piwnice ok. 75m2 ,grzejniki.Patrząc na dane firmy Nibe to rzeczywiście 9 kW wystarczy, ale czy pokryje w 90% zapotrzebowanie na ciepło w -15 *C ? Poza tym mam bufor 300L z wężownicą plus podłączenie na solary w przyszłości . Zatem pompa grzejąc wodę CWU w tym zbiorniku zawsze musi grzać te 50*C . Ze zbiornika idzie na CO i CWU.
Vlad24 Opublikowano 16 Października 2016 #10 Opublikowano 16 Października 2016 W tej sytuacji bierz kocioł peletowy.
dodde Opublikowano 16 Października 2016 Autor #11 Opublikowano 16 Października 2016 z plusów w rozwiązaniu z kotłem pelletowym jest wygrzany komin , czyli lepsza wentylacja niż przy zimnym kominie. Do tego komin jest na środku domu więc jakiś odzysk ciepła z komina także w przedpokoju , salonie oraz sypialni i łazience na górze przez, które przechodzi komin. No i 20kW palnik da sobie radę bez problemu.A z minusów jakie widzę, to jakość paliwa może być słaba ? palnik może się zatrzymywać przez to ? nie mam żadnego doświadczenia , ale czytam , że ludzie mają takie problemy. Zbiornik na pellet zrobię sobie sam. Także tu nie widzę problemu . Obsługa kotła czyli czyszczenie oraz wywalanie z worków pelletu , hmmm , no sam nie wiem czy to dużo pracy czy nie ?
dodde Opublikowano 16 Października 2016 Autor #12 Opublikowano 16 Października 2016 @samborjakie masz zapotrzebowanie budynku na ciepło ?
sambor Opublikowano 16 Października 2016 #13 Opublikowano 16 Października 2016 Liczone ok 12,5kW. Rzeczywiste przy -17C ok 10kW, niższych nie było od 4 lat. Dom 260m2, po podłogach ponad 300m2, w domu 21-22C
dodde Opublikowano 16 Października 2016 Autor #14 Opublikowano 16 Października 2016 Przeczytałem posty o sprawdzaniu pelletu to jakaś masakra . Aż tak bardzo trzeba się angażować , żeby mieć dobry pellet. A nawet jak raz kupisz dobrze to u tego samego dostawcy drugi raz może już nie być tak fajnie.Jednak aż tak bardzo mnie to jeszcze nie zniechęciło do pelleciaka. Podejrzewam jednak , że na szwedzkim rynku pelletu jest podobnie.Patrząc na ceny energii elektryczne i porównując ją do Polski to wychodzi podobnie.Cena szwedzka prądu za 1kW = 0,82 ore plus 0,19 ore przesył czyli 1kr x 0,45 = 45gr do tego abonament za 16A = 375 krCena pelletu to ca. 2500 kr = 1125 zł (ceny uzależnione od kursu walut) obecnie 1kr = 0,43 zł Zatem elektryka tańsza . Wychodzi na PC .Jak będzie za kilka lat z cenami energii nikt nie wie .@vlad24w jakiej sytuacji ? Uważasz , że PC 12 - 16kW u mnie się nie sprawdzi ? Bo ja uważam inaczej :)
Vlad24 Opublikowano 16 Października 2016 #15 Opublikowano 16 Października 2016 W syt braku normalnej podłogówki, a obecności bufora i grzejników. Narysuj i wklej tu swoją krzywa grzewczą X - T zewnętrzna, Y - min niezbędna T zasilania swojego obecnego systemu. W twoim domu może być potrzebna pompa wysokotemperaturowa, a to już nieco inne ceny.
automatyk Opublikowano 16 Października 2016 #16 Opublikowano 16 Października 2016 po pierwsze żaden bufor nie potrzebny ,po drugie wode cwu max 42st bo i tak cieplejszej do wanny nie nalejesz ,mozna ustawić na 45st ale po co i tyle wymagań co do pompy ciepła
dodde Opublikowano 16 Października 2016 Autor #17 Opublikowano 16 Października 2016 No tak , nie chodziło mi o taki tradycyjny buffor i chyba źle to nazwałem . Chodzi mi o zbiornik do produkcji CWU i z niego wychodzi także ładowanie na CO. Zbiornik ma 300 l w tym 2x wężownice 15 i 9,5 m fi 22 oraz podłączenie do solarów .
dodde Opublikowano 16 Października 2016 Autor #18 Opublikowano 16 Października 2016 W syt braku normalnej podłogówki, a obecności bufora i grzejników. Narysuj i wklej tu swoją krzywa grzewczą X - T zewnętrzna, Y - min niezbędna T zasilania swojego obecnego systemu. W twoim domu może być potrzebna pompa wysokotemperaturowa, a to już nieco inne ceny. Poprzedniej zimy przy -10 i 21/22*C w domu podłogówka potrzebowała ca 37/38*C krzywa grzania 0.6 . Sterownik pogodowy danfoss ecl 110 .
elfuczi Opublikowano 11 Listopada 2017 #19 Opublikowano 11 Listopada 2017 cena zakupu pompy ciepła i kotła na pellet są porównywalne jeśli doliczy się osprzęt potrzebny do prawidłowego funkcjonowania kotłowni. nie znam ceny pelletu energia elektryczna w 2 tarfie to około 30 gr pompa bez obsługowa pellet nie kotłownia na pellet zajmuje sporo miejsca i pellet też trzeba gdzieś przechowywać. każde rozwiązanie ma swoje zalety i wady wg mnie pompa na tak moja pompa sprawdza się bardzo dobrze
automatyk Opublikowano 11 Listopada 2017 #20 Opublikowano 11 Listopada 2017 Prawda jest taka że nie wszyscy muszą mieć dobrze i bezobsługowo ,widze dobry kierunek mysleinia czyli pompy ciepła i jesli ktoś chciałby od września do dzis pobrać energi elektrycznej za 200zł i mieć ciepełko w domu to szacun jak ktoś chce sobie spalić tone peletu od września do dzis za 900 zł też jego wybór jednym słowem przy pompach ciepła 5 generacji samsunga nawet nie warto pisać o innym źródle ogrzewania i nie intereuje mnie co zaraz moi wrogowie tu napiszą bo takiej pompy nie maja i nie maja podstaw zanegować obecnie realizuje kilka obiektów na tych pompach i jeden wiekszy 1200m2 jako jedyne źródło zasilania bez grzałek a dla zainteresowanych konkretną ofertą przed realizacja moge podać namiary do ludzi zadowolonych z takiego ogrzewania do których można podjechać nawet bez mojego udziału
elfuczi Opublikowano 11 Listopada 2017 #21 Opublikowano 11 Listopada 2017 Ja nie posiadam samsunga 5 gen tylko starego vieśka 350 a nie ma technologii inwerterowej tylko evi i do -20 wydala a powyzej zapalam w kominku albo zalancza sie grzalka w zeszłym roku mała łącznie 2dni postoju ze wzgledu na temp. Ale w trybie ręcznym pracuje cop3 14,6 kw
elfuczi Opublikowano 31 Grudnia 2017 #22 Opublikowano 31 Grudnia 2017 Technologia Evi pozwala przesunąć koperte pracy sprężarki. Przy -20 temp 55stopni a przy -10 65stopni. Wiec świetnie nadaje sie do modernizowanych obiektów wypozażonych w grzejniki.
automatyk Opublikowano 1 Stycznia 2018 #23 Opublikowano 1 Stycznia 2018 Jakby technologia EVI była tak idealna to wszyscy by juz o te technologie sie bili ,wiekszośc producentów od tej technolog odeszła ,bo efektywniej jest wtrysnąc gorące pary na parownik lub wtrysnąc pary zaraz za zaworem rozprężnym niż na sprężarkę i nie ma najmnieszego problemu uzyskania wody o temp 60st nawet 70st przy minus 20st na zewnatrz to wszytko jest kwestia wydatku czy chcemy zagrzac 5 litrów wody na min do 70st czy 12 litrów /min do 45st przy delcie 12st
emigrant Opublikowano 1 Stycznia 2018 #24 Opublikowano 1 Stycznia 2018 Chyba nie jest tak różowo. Jaki COP jest przy -20? 1.x? Najlepszą PC HT póki co chyba ma tylko Daikin.
elfuczi Opublikowano 1 Stycznia 2018 #25 Opublikowano 1 Stycznia 2018 Racja to jest przystawka do pompy w postaci pompy. 2x pompa ciepła.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.