jackjj Opublikowano 29 Lipca 2016 #1 Opublikowano 29 Lipca 2016 Chciałem zapytać jakie zbiorniki cwu i na jakiej podstawie wybraliście ? No i jak u Was się sprawdzają? Czy nie brakuje ciepłej wody ? Czy nie uważacie może że wybraliście zbyt dużego zbiornika? Czy przy tych większych zbiornikach cwu nie macie problemy z zimnym powrotem wody do kotła podczas ich ładowania? Czy używacie cyrkulacji ? U mnie mieszkając w bloku zobaczyłem ile zużywaliśmy ciepłej wody średnio najwięcej na miesiąc-odczyt co miesiąc, podzielilem to na ilość dni w miesiącu i zaokrągliłem w górę wyszło mi niecałe 300 litrów na 4 osobową rodzinę. W domu mieszkamy 9 miesięcy nigdy nie zabrakło ciepłej wody nawet jak wszyscy myjemy się jednocześnie w obu łazienkach.... Choć czasem sterownik kotła pokazywał że bojler ma 14 °C czujka umieszczona na dole, oczywiście manualny zegar umieszczony w górnej części bojlera pokazuje w tym czasie nie mniej niż 35°C W necie wygrzebalem taki algorytm w którym pokazano jak wyliczyć czas potrzeby do zagrzania danej ilości wody przy konkretnej mocy kotła. U mnie wychodzi że zagrzanie 300l wody od temp 20° do 50° zajmie 42 minuty.... ;) Dobierając moc kotła jednofunkcyjnego, lepiej jednak sprawdzić, ile czasu zajmie mu podgrzanie wody w zasobniku. Można to zrobić, korzystając ze wzoru: t = [m · cw · (t2 - t1)] : a gdzie: t – czas podgrzania wody , m – masa wody w zasobniku [kg], cw – ciepło właściwe wody, 4,2 [kJ/(kg·K)], t2 – temperatura, do jakiej ma być podgrzana woda [°C], t1 – temperatura początkowa wody w zasobniku [°C], Q – moc kotła [kW]. Czas podgrzania zimnej wody o temperaturze 10°C (przyjmuje się, że zimą taką temperaturę ma woda dopływająca do podgrzewacza) do temperatury 50°C w 200-litrowym zasobniku przez kocioł o mocy 15 kW wyniesie 37 minut: 200 · 4,2 · (50- 10) : 15 = 2240 s = 37 minut PS. Wg tego wzoru podniesienie temp o 5 °C w zbiorniku 300l za pomocą kotła 15KW potrwa 7 minut oczywiście pomijając modulacje mocy bo kocioł nie grzeje od razu z mocą 15KW
jackjj Opublikowano 29 Lipca 2016 Autor #3 Opublikowano 29 Lipca 2016 PS.2 jeszcze wygrzebalem coś takiego nie wiem czy to prawda ale jak czasem patrzę na to jak mój 15 KW DASPELL grzeje te 300 litrów to możliwe: Moc do podgrzewania wody użytkowej Kupując kocioł dwufunkcyjny z wbudowanym podgrzewaczem przepływowym, powinniśmy wybrać taki, którego moc jest większa niż 18 kW. To minimum umożliwiające komfortową kąpiel w ciepłej wodzie. Odkręcenie jednocześnie drugiego kranu spowoduje wyraźny spadek wydajności ciepłej wody. Z takiego kotła raczej nie będzie zadowolona liczna rodzina. Jeśli chcemy swobodnie korzystać z ciepłej wody, powinniśmy wybrać urządzenie o mocy około 30 kW. Moc kotła jednofunkcyjnego współpracującego z podgrzewaczem pojemnościowym może być znacznie mniejsza niż dwufunkcyjnego podgrzewającego wodę przepływowo. Biorąc pod uwagę, że jest to rozwiązanie przeznaczone raczej do domów o większej powierzchni, a zatem także o większych stratach ciepła, można uznać, że zwykle wystarczająca okazuje się moc wynikająca ze strat ciepła domu.
sambor Opublikowano 29 Lipca 2016 #5 Opublikowano 29 Lipca 2016 Widzę, że kolega ma trochę czasu i zaczyna czytać i myśleć. Rano na nowo "odkrył" temat bufora i dobrze. Ale o tym jak dobrać moc kotła gazowego 1-F to na forum piszę od dawna i mało kto się tym przejmuje. Dla kotła gazowego czas podgrzewu powinien być nie większy niż 30 min, większość firm zaleca do 20 min. U ciebie jest taki luksus, że możesz grzać CWU albo z priorytetem albo równolegle, tak może być we wszystkich kotłach na paliwo stałe, To tylko kwestia ustawienia sterownika.
Gość jacek61 Opublikowano 30 Lipca 2016 #6 Opublikowano 30 Lipca 2016 Moc bojlera wiąże się z parametrami wody Moc wymiennika (70/10/45°C) kW 12 16,7 19,8 24,4 Wydajność l/h 294 408 486 600 Moc wymiennika (80/10/45°C) kW 13,7 19 22,6 27,8 Wydajność l/h 339 470 559 688 Np taka tabelka, ( nie da się tabelki wkleić ale wiadomo o co chodzi ewentualnie link do strony http://foxhurt.pl/bojlery-poziome-wiszace-bojler-dwuplaszczowy-galmet-wymiennik-100l-anoda ) co oznaczają te liczby przy stopniach Celsjusza. A z własnego podwórka, mam bojler 140 litrów płaszczowy temp CO 55 stopni temp na bojlerze 46 stopni i moim zdaniem nie ma on takiej wydajności jak stary gazowy podgrzewacz wody o mocy 17KW. W zimie po dłuższym prysznicu jak następna osoba chce przygotować sobie kąpiel to pod koniec napełniania wanny może być niespodzianka.
sambor Opublikowano 30 Lipca 2016 #7 Opublikowano 30 Lipca 2016 To akurat jest proste - 70C temp wody zasilającej wężownicę, płaszcz /10 C początkowa temp wody grzanej ,ta z wodociągu, studni / 45C - temp wody końcowa. 12kW - ( zapotrzebowanie na ciepło grzewcze ) moc oddawana przez wymiennik , wężownicę dla w/w parametrów, a litry to godzinowy wydatek nagrzanej wody. Dla bojlera 140l to już jest spora moc - ponad 24kW, podawane tylko na sam zasobnik. Ważny jest przepływ wody grzejnej przez wymiennik - dla tego modelu 1,4 - 1,6 m3/h. Większość kotłów na paliwa stałe z pracą pomp w układzie równoległym nie ma możliwości pracy na takich parametrach, kotły gazowe prędzej - tam jest przeważnie priorytet CWU i moce samych kotłów są większe. Podobnie dla temp zasilania 80C Szkoda, że nie ma podanych strat ciśnienia na wymienniku co pozwoliłoby prawidłowo dobrać pompę do grzania CWU
Gość jacek61 Opublikowano 31 Lipca 2016 #8 Opublikowano 31 Lipca 2016 Aby osiągnąć maksymalną moc bojlera znaczenie ma też umieszczenie czujnika temperatury. Początkowo instalator umieścił czujnik na rurze powrotnej bojlera, nie było to dobre rozwiązanie bo temperatura na czujniku osiągała temp zadaną na sterowniku CWU nim ta faktycznie taka była. Obecnie przeniosłem czujnik pod ocieplenie w górnej części bojlera ale poza strefę płaszcza grzejnego. Moim zdaniem wyłącza się zbyt szybko dlatego planuję włożenie czujnika w połowie wysokości bojlera w miejsce przeznaczone na powrót cyrkulacji CWU tylko potrzebuję "mieszka pomiarowego" ( nie wiem czy to poprawna nazwa) 1/2 cala. Nie wiem gdzie oryginalnie umieszczają czujniki producenci bojlerów, mój takiego miejsca nie posiada.
jackjj Opublikowano 31 Lipca 2016 Autor #9 Opublikowano 31 Lipca 2016 Mój zbiornik Galmet SLIM 26-301000 300litrów o średnicy dennicy 500mm ma spec gniazdo w dolnej części na czujkę no i generalnie jak już zagrzeje to ster pokazuje odczyt z czujki to samo co analogowy termometr umieszczony w górnej części zbiornika. Kiedy jest pobór wody termometr analogowy słabo reaguje natomiast ster pokazuje natychmiastową reakcję odczyt z czujki... Raz czujka się wysunęła wtedy ster pokazywał głupoty i była duża rozbieżność pomiędzy pomiarami.... Zdjęcia powyżej...
Patrol Opublikowano 2 Sierpnia 2016 #10 Opublikowano 2 Sierpnia 2016 Ja mam 140L. Codziennie min 4os w domu - dwoje dorosłych i dwójka huncwotów. Zadana temp 53C, histereza 13C i zero problemów.Latem grzeję cwu pelletem -grzałka elektryczna 2kW poszła w odstawkę (prąd nieopłacalny przy zużyciu średnio 3 do max 4kg /dobę).Cyrkulacja - robiłem testy z określonymi czasami on/off i wyłączałem też pompkę na cały dzień. W każdym przypadku kończyło się to pretensjami żony, więc dałem sobie spokój i cyrkulacja zasuwa 5:30-22:00. Co ciekawe jak pompka była odstawiana to nie odnotowałem oczekiwanego zmniejszenia zużycia opału. Poza tym, że jest mniejsze marnotrawstwo wody to dzięki cyrkulacji lepiej rozkłada się temp. w zasobniku.
jackjj Opublikowano 2 Sierpnia 2016 Autor #11 Opublikowano 2 Sierpnia 2016 Ja obecnie ( okres letni ) mam ustawiony zb. 300 litrów CWU na 50° C z maksymalną hist.jaką się da 30°C elegancko chodzi latem nie patrzę na zimny powrót Kocioł odpala się przeważnie raz dziennie..... Zużycie nieco ponad 4 kg na dzień..... Użytkownicy ja z żoną + 2 chłopaków 4 i 9 lat. Cyrkulacja wciąż wyłączona bo nie widzę na tę chwilę korzyści....Ale zbieram się żeby po testować.... Odkazanie włączam 70°C raz na 2 - 3 tygodnie
Patrol Opublikowano 2 Sierpnia 2016 #12 Opublikowano 2 Sierpnia 2016 a to mi właśnie umknęło - dezynfekcję też mam załączoną (zostawiłem to sterownikowi, czyli regularnie raz w tygodniu podbija na 70C)
jackjj Opublikowano 2 Sierpnia 2016 Autor #13 Opublikowano 2 Sierpnia 2016 Patrol chyba gadaliśmy już o tym ? Z tego co pamiętam masz ustawione jakieś zabezpieczenie żeby gorąca woda nie poszła na kran? U mnie zabezpieczenia brak a ta woda po dezynfekcji jest za gorąca może jakby działała cyrkulacja to by ją trochę przemieszalo.... No i żeby można było to ustawić np z piątku na sobotę albo z soboty na niedzielę kiedy dłużej się śpi. jakoś w poniedziałek kiedy wstaje do pracy po 6:00 to ta gorąca woda mnie zawsze zaskoczy jak zapomnę wyłączyć dezynfekcji....
Patrol Opublikowano 3 Sierpnia 2016 #14 Opublikowano 3 Sierpnia 2016 To fakt - nasz sterownik nie daje możliwości wyboru dnia i godz. dezynfekcji. Można dorzucić zawór termostatyczny, ale jest też darmowa opcja wyboru daty kombinując z funkcją obniżeń nocnych dla cwu. Nastawiamy wysoką zadaną temp. cwu=70C (tak jak jest przy normalnej funkcji antybakteryjnej), a w obniżeniach nocnych cwu wybieramy dzień i dowolny przedział czasowy dla dezynfekcji z wartością = 0 C (czyli brak obniżenia). W całym pozostałym przedziale czasowym dajemy takie obniżenie, żeby uzyskać docelową temp. wody (max obniżenie to -20C, więc przy zadanej 70C dostajemy cwu=50C). Jeśli 50C to za dużo to patrząc na czas wybicia legionelli http://www.solis.pl/index.php/projektowanie_instalacji/instalacje_odbioru/zapobieganie_rozwojowi_legionelli można spokojnie ustawić nawet 60C na 10min i wtedy przy obniżeniu 20C schodzimy do zadanej temp cwu =40C.
sambor Opublikowano 3 Sierpnia 2016 #15 Opublikowano 3 Sierpnia 2016 Jak u siebie mam aktywną funkcję antylegionelli to 1x w tygodniu woda jest podgrzewana do 65C i to niezależnie od temp wody nastawionej na co dzień. Ale przy włączonej antylegionelli obowiązkowy jest zaw 3-D termostatyczny na wyjściu bojlera.
jackjj Opublikowano 3 Sierpnia 2016 Autor #16 Opublikowano 3 Sierpnia 2016 @Patrol Dzięki nie pomyślałem o tym wypróbuję jak w sobotę albo w piątek nastawe w nocy o godz. 1:00 na 60°C na 10 minut to rano do 9:00-10:00 może ostygnie..... ;-) No i może włączę w końcu tę cyrkulację bo to z tego artykułu wynika że lepiej jak woda krąży a nie stoi w zbiorniku.cwu czy rozgałęzieniach hm może jak rozliczenie rzeczywiste prądu zrobię....żebym miał rozeznanie ile mnie to kosztuje... Czasem się zastanawiam że chyba w HT pracujesz bo masz pomysły jak ciecie chirurga! ;-)
sambor Opublikowano 3 Sierpnia 2016 #17 Opublikowano 3 Sierpnia 2016 Ja cyrkulację mam na osobnej czasówce - zegar 7- mio dniowy, a praca pompy wygląda tak - od 6 rano 10 min pracy i 20 min przerwy, koniec o 23 30 Na cyrkulacji pracuje pompa starszego typu - UP 15 -14 B prod Grundfosa, pobierająca 25W, co daje ok 4,5kWh /msc, czyli niecałe 3zł miesięcznie.
Patrol Opublikowano 4 Sierpnia 2016 #18 Opublikowano 4 Sierpnia 2016 U mnie w ciągu dnia stale zasuwa, a odpoczywa po 22ej (nastawy czasówki pn-pt 5:30-22:00, weekendy 7:30-22:00) daje to koszt ~2pln/miesiąc (pompka 8W), a przy pracy ciągłej 24h byłoby 3pln z groszami. Przy dezynfekcji cyrkulacja jest więc odstawiona Mniejsza ilość cykli załącz/wyłącz powinna też zwiększyć żywotność pompy.
sambor Opublikowano 4 Sierpnia 2016 #19 Opublikowano 4 Sierpnia 2016 Ja próbowałem pompę ERGA z LFP - ponoć tylko 3 - 9W ale była za słaba. Mam sporą cyrkulację - ponad 20 m długości rury cyrkulacyjnej, te zabawki elektroniczne nie dają rady
jackjj Opublikowano 4 Sierpnia 2016 Autor #20 Opublikowano 4 Sierpnia 2016 Patrol chce zrobić od 1:00 do 1:10 dezynfekcję na 60 ° C z soboty na niedzielę Zobacz czy dobrze ustawiłem? Dla niedzieli i dni powszednich Dla soboty PS. Mam teraz ustawione cwu na 60°C z obniżeniem o -10°C PS. A tu moje spalenie od samego początku... ;-)
Patrol Opublikowano 4 Sierpnia 2016 #21 Opublikowano 4 Sierpnia 2016 jedna rzecz mi umknęła - sterownik pomija przedziały czasowe z wartościami 0C czyli dla soboty 1:00-1:10 musi się pojawić chociaż -1C; druga sprawa - definiowanie przedziałów czasowych należy rozpoczynać od 00:00 i ostanie - zakładam, że nie zawsze 10min wystarczy na podbicie do 60C, więc może zajść potrzeba wydłużenia tego przedziału czasowego ostatecznie dni powszednie i niedziele masz ok, a dla soboty dałbym tak: 00:00-00:59 -10C 01:00-01:20 -1C 01:21-23:59 -10C tym jednym stopniem nie ma co się przejmować, bo z reguły i tak dobije do tych 60C (a na 100% tak będzie, gdy parametr "wydłużenie czasu pracy pompy CWU" jest różny od 0) najlepiej jak zrobisz sobie taki test w ciągu dnia, w momencie, gdy temp zasobnika osiągnie minimum i kocioł będzie się rozpalał, wtedy ocenisz ile minut potrzeba do osiągnięcia 60C.
jackjj Opublikowano 4 Sierpnia 2016 Autor #22 Opublikowano 4 Sierpnia 2016 Patrol Dzięki faktycznie to teraz ma sens tylko u mnie trzeba by było jeszcze zmienić moją letnią dużą histereze. Na lato kiedy nie dbam o ciepły powrót kotła ustawiłem histereze zb.cwu na 30°C tak żeby kocioł włączył się max raz na dobę i grzal mój wielki zb. 300 litrów z 20 do 50°C wydaje mi się to lepszym rozwiązaniem niż tak jak miałem w zimę hist.zb.cwu na 3-5 °C wtedy latem kocioł by się często odpalal....bo teraz często jak nie używam wody w ciągu dnia na kotle jest nawet 25-29° C i kocioł nie ma potrzeby się włączać przy każdym odkreceniu kranu bo histereza jest duża i wody starcza na długo.... Hist. 3-5°C ustawie na zimę jak ruszy CO... Do tego jak kocioł grzeje zbiornik 300 litrów z temp. 20 do 50 ° C to zajmuje mu to ze wzoru 42 minuty a rzeczywiście jest chyba u mnie dłużej.... PS. Fajnie że o tym napisałeś będę korzystał z tej opcji zimą ;-)
jackjj Opublikowano 6 Sierpnia 2016 Autor #23 Opublikowano 6 Sierpnia 2016 Nie rozumiem czemu w specyfikacji zbiornika są podane dwie moce i dwie wydajności? Podpowie ktoś? Moc dla 70/10/45 - 33KW Oraz Moc dla 80/10/45 - 44KW ? Do tego jest napisane : "" Możliwość montażu grzałki elektrycznej na dwóch wysokościach zbiornika, w otworze rewizyjnym w dolnej części lub w mufie 6/4” usytuowanej w połowie wysokości zbiornika, co pozwala w razie mniejszego zapotrzebowania na wodę użytkową ogrzewać tylko połowę zbiornika "" Czy to znaczy że można go grzać do połowy czy to tylko chodzi o opcję z prądem? http://www.buy365.pl/galmet-sgw-s-slim-300l-26-301000,id1279.html
Gość jacek61 Opublikowano 6 Sierpnia 2016 #24 Opublikowano 6 Sierpnia 2016 O różnych mocach było już w poście #6 i wyjaśnienie #7
sambor Opublikowano 6 Sierpnia 2016 #25 Opublikowano 6 Sierpnia 2016 Czy to znaczy że można go grzać do połowy czy to tylko chodzi o opcję z prądem? Tak, ciepła woda gromadzi się na górze zasobnika i praktycznie jest grzana warstwa nad grzałką Jak masz 1 wężownicę to niestety masz grzany cały obszar w którym jest wężownica, jakbyś miał dwie wężownice to wtedy możesz grzać zasobnik częściowo
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.