Skatinator Opublikowano 5 Lipca 2016 #1 Opublikowano 5 Lipca 2016 Witam wszystkich. długo rozmyślałem nad wyborem sposobu ogrzewania domu i zdecydowałem się na zwykły kocioł gazowy dwufunkcyjny z wymiennikiem bitermicznym np Termet miniterm 24 kw albo Immergas nike star 24 kw który by ogrzewał przepływowo CWU i dogrzewał dom kiedy nie paliłoby się w kotle zasypowym. Kocioł zasypowy z wężownicą schładzającą np. Galmet GT-KW 15 kw w którym paliłbym drewnem. Całość byłaby w układzie zamkniętym. wymyśliłem sobie żeby tak wykorzystać wężownicę schładzającą żeby przepływowo wstępnie podgrzewać CWU w celu zmniejszenia zużycia gazu. dodatkowo można byłoby schładzać w ten sposób kocioł w sytuacji kiedy niebezpiecznie wzrosłaby temperatura. co myślicie o takim rozwiązaniu? myślałem też o czujniku temperatury kotła zasypowego który sygnalizowałby na piętrze dżwiękiem że temperatura niebezpiecznie wzrasta. mógłby ktoś doradzić trochę w sprawie schematu takiej instalacji? tutaj jest link do wyliczeń ze strony ciepło właściwe. parter mam ogrzewany może w 30% gdyż są tam pomieszczenia gospodarcze, garaż, kotłownia itd. http://cieplowlasciwie.pl/wynik/1djk pozdrawiam
sambor Opublikowano 5 Lipca 2016 #2 Opublikowano 5 Lipca 2016 Całość byłaby w układzie zamkniętym. wymyśliłem sobie żeby tak wykorzystać wężownicę schładzającą żeby przepływowo wstępnie podgrzewać CWU w celu zmniejszenia zużycia gazu. dodatkowo można byłoby schładzać w ten sposób kocioł w sytuacji kiedy niebezpiecznie wzrosłaby temperatura. co myślicie o takim rozwiązaniu? Bzdura ! sprzeczne z przepisami i zdrowym rozsądkiem.
Skatinator Opublikowano 5 Lipca 2016 Autor #3 Opublikowano 5 Lipca 2016 w takim razie jak prawidłowo wykonać taką instalację z kołem zasypowym i dwufunkcyjnym gazowym?
sambor Opublikowano 5 Lipca 2016 #4 Opublikowano 5 Lipca 2016 Najlepiej z otwartym układem kotła węglowego i wymiennikiem Były takie schematy na forum - wystarczy poszukać
Skatinator Opublikowano 5 Lipca 2016 Autor #5 Opublikowano 5 Lipca 2016 a wymiennik nie będzie generował zbyt dużych strat? nie prościej byłoby oba kotły w układzie zamkniętym?
sambor Opublikowano 5 Lipca 2016 #6 Opublikowano 5 Lipca 2016 Straty są zawsze, ale tych 2-3% nie zauważysz, pod warunkiem prawidłowego wykonania instalacji - oczywiście łącznie z izolacjami. Ponadto tu raczej trzeba mysleć o dobrym kotle - w nim mogą być największe straty, a nie o wymienniku.
dorecho Opublikowano 5 Lipca 2016 #7 Opublikowano 5 Lipca 2016 Witam. Skatinator. Namawiałbym Ciebie na montaż tylko kotła gazowego, ale kondensacyjnego. Jest chyba z 1,5 tys. droższy ale będzie zdecydowanie lepszy dla tak dobrze ocieplonego domu /po poprawce na strop parteru/. Rozumiem,że gaz w domu jest, to po co babrać się jeszcze w drewno? jak je masz to sprzedaj będzie na pewno na pokrycie "droższego" gazu. Jeśli chcesz jednak drewno , to powinien być bufor , chyba że będziesz kisił i sprawność będzie 30-35% , to może wyjść drożej od gazu a roboty po pachy. Wymiennik płytowy w zasadzie nie generuje strat /można je pominąć; ogacić i jest bez strat- bez gaci będzie największym grzejnikiem / - przekazuje tylko energię na drugą stronę obiegu. Nie odważyłbym się zamontować kotła spalającego drewno w inst. zamkniętej..., chyba że z zasady ma się kisić. Pozdro.
sambor Opublikowano 5 Lipca 2016 #8 Opublikowano 5 Lipca 2016 Jeżeli już piszemy z pozycji "ja" to też byłbym tylko za gazem, ale ociepliłbym porządnie dom, gdyż to co jest to po prostu "ociplenie" a nie ocieplenie. Dodatkowo jak kolega pisze porządny kocioł kondensacyjny i taki domek ogrzewamy kosztem rzędu 1,5- 2 tys/ sezon. A jak kocioł do drewna to tylko z buforem+ porządna inst w kotłowni i nie trzeba gazu.
Skatinator Opublikowano 5 Lipca 2016 Autor #9 Opublikowano 5 Lipca 2016 a czy taki wymiennik płytowy generuje te straty ciepła tylko wtedy jak pracuje kocioł zasypowy czy generuje je również dla kotła gazowego?
sambor Opublikowano 5 Lipca 2016 #10 Opublikowano 5 Lipca 2016 Zależy jak wykonasz układ - jak wykonasz prawidłowo to nie ma prawa
Skatinator Opublikowano 5 Lipca 2016 Autor #11 Opublikowano 5 Lipca 2016 czy naczynie wzbiocze otwarte może się wtedy znajdować np tylko 2 metry ponad poziomem kotła a nie w najwyższym punkcie całej instalacji?
sambor Opublikowano 5 Lipca 2016 #12 Opublikowano 5 Lipca 2016 Naczynie wzbiorcze może być ok 0,5m nad najwyższym elementem instalacji przed wymiennikiem. Poziom kotła nie ma nic do tego.
Skatinator Opublikowano 5 Lipca 2016 Autor #13 Opublikowano 5 Lipca 2016 Rozumiem. jakiej firmy by Pan polecił wymiennik płytowy do kotła ok 15 kw? czy taki byłby odpowiedni? http://allegro.pl/wymiennik-ciepla-nordic-tec-30kw-24-plytowy-1-i5170152787.html?reco_id=c0e37745-429d-11e6-9f2b-02d317a4f154&ars_rule_id=201&ars_source=ars&ars_socket_id=16
sambor Opublikowano 5 Lipca 2016 #14 Opublikowano 5 Lipca 2016 Nie patrz na moc wymiennika, gdyż nie ma takiego parametru - szukaj o jak największej powierzchni wymiany, Dobrym producentem jest np Secespol. Podłączenia obowiązkowo 1"
Skatinator Opublikowano 5 Lipca 2016 Autor #15 Opublikowano 5 Lipca 2016 http://allegro.pl/wymiennik-plytowy-secespol-lb31-10-o-mocy-do-15kw-i5062833937.html Czy taki? a może większy? http://allegro.pl/wymiennik-ciepla-secespol-lb31-30-tanio-i5910706514.html do tego kupuje się fabryczne ocieplenie czy można ocieplić we własnym zakresie, jeśli tak to w jaki sposób?
sambor Opublikowano 5 Lipca 2016 #16 Opublikowano 5 Lipca 2016 Raczej taki http://allegro.pl/wymiennik-plytowy-secespol-lb31-30-o-mocy-do-35kw-i5062834073.html?reco_id=a9901b8b-42bb-11e6-bb5f-56847afe9799&ars_rule_id=201. Ocieplenie można kupić, ale jest drogie, wystarczy kawałek wełny mineralnej grubości 10 - 15cm aby całość porządnie owinąć
Skatinator Opublikowano 5 Lipca 2016 Autor #17 Opublikowano 5 Lipca 2016 czytałem że przy wymienniku nie trzeba montować zaworu 4d bo i tak temperatura powrotu będzie wysoka, to prawda? pompy montuje się na krótkim obiegu kocioł-wymiennik i na długim wymiennik-grzejniki czy na krótkim może działać grawitacja? co w sytuacji zaniku prądu? gotująca woda może uszkodzić kocioł? mam instalację piony ze stali chyba 1,5 cala a od rozdzielaczy z tworzywa sztucznego, grzejniki stalowe panelowe. chyba w takiej sytuacji opcja z wymiennikiem byłaby bezpieczniejsza dla instalacji niż kocioł w układzie zamkniętym, dobrze myślę?
Skatinator Opublikowano 5 Lipca 2016 Autor #18 Opublikowano 5 Lipca 2016 a i dziękuję za zainteresowanie tematem :)
sambor Opublikowano 5 Lipca 2016 #19 Opublikowano 5 Lipca 2016 Do obsługi wymiennika są potrzebne 2 pompy - przed wymiennikiem podająca ciepło z kotła i za wymiennikiem przekazująca ciepło z wymiennika na instalację. Grawitacyjnie przez wymiennik nic nie przejdzie, będzie się woda gotować, a para zasuwać przez naczynie. Nie jest też potrzebna dodatkowa ochrona powrotu.
czoper75 Opublikowano 5 Lipca 2016 #20 Opublikowano 5 Lipca 2016 czytałem że przy wymienniku nie trzeba montować zaworu 4d bo i tak temperatura powrotu będzie wysoka, to prawda? pompy montuje się na krótkim obiegu kocioł-wymiennik i na długim wymiennik-grzejniki czy na krótkim może działać grawitacja? co w sytuacji zaniku prądu? gotująca woda może uszkodzić kocioł? mam instalację piony ze stali chyba 1,5 cala a od rozdzielaczy z tworzywa sztucznego, grzejniki stalowe panelowe. chyba w takiej sytuacji opcja z wymiennikiem byłaby bezpieczniejsza dla instalacji niż kocioł w układzie zamkniętym, dobrze myślę? Przed wymiennikiem nie musisz montować zaworu czterodrożnego ,ale za nim coś powinno sterować instalacją
sambor Opublikowano 5 Lipca 2016 #21 Opublikowano 5 Lipca 2016 Przy grzejnikach nie ma takiej potrzeby
czoper75 Opublikowano 5 Lipca 2016 #22 Opublikowano 5 Lipca 2016 Masz racje ,ale tylko jak ma termostaty na grzejnikach
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.