awiator Opublikowano 7 Stycznia 2016 #1 Opublikowano 7 Stycznia 2016 Dzień Dobry, w zakupionym domu posiadam instalację jak na załączonym schemacie. Schemat w formie uproszczonej (bez zaworów i odpowietrzników) oraz obrazkowej (nie dokońca znam oznaczenia schematyczne) aby było wiadomo co i jak. Piec: Defro Komfort Eko z sterownikiem K1Pv2 (z PID) 15kW Boiler: Galmet 140l Mieszacz z pompą Willo, zaworem 3D z termostatem oraz rozdzielaczem - 4 pętle Rozdzielacz do grzejników - 4 grzejniki Zawór 4D Afriso 2 pompy IBO Mieszacz z pompą zasila podłogówkę w części pomieszczeń na parterze: łazienka 8,3m2 aneks kuchenny: 8,3 m2 ciąg komunikacyjny: 9 m2 salon z jadalnią 34m2 czyli jakieś 60 m2 chociaż to niedokońca prawda ponieważ ogrzewanie nie jest pociągnięte w całej podłodze. W miejscach gdzie planowana jest realizacja: kominka, szafek, wanny, toalety tego ogrzewania nie ma. Rozdzielacz do grzejników zasila: grzejnik panelowy w pokoju: 10,4m2 grzejnik panelowy w pokoju: 11,7m2 grzejnik drabinkowy w łazience (tam już jest podłogówka) grzejnik panelowy na poddaszu (20 m2) powierzchni użytkowej. Po przeanalizowaniu instalacji mam dwie poważne wątpliwości konstrukcyjne: Wydaje mi się, że zawór 4D jest błędnie zamontowany i nie spęłnia podstawowej swojej funkcji czyli ochrony powrotu. W chwili obecnej w jednym z skrajnych położeń woda przez piec przepływa w odwrotnym kierunku co powoduje, że temperatura na dole kotła jest wyższa niż na wyjściu nad kotłem. No chyba, że to nowy sposób ochrony kotła przed korozją niskotemperaturową. W innym skrajnym położeniu całą woda przepływa przez instalacje. Naczynie wyrównawcze jest podłączone do powrotu (czyli do rury wchodzącej od dołu kotła). We wszystkich schematach, które obejrzałem naczynie jest podłączane do wyjścia czyli do tej rury z góry kotła i na logikę miało by to sensowne działanie w wypadku zagotowania wody, która jak nie będzie prądu pójdzie do góry. Nie miałem, żadnego wpływu na to jak to zostało zrobione. Została mi tylko gwarancja deweloperska aby conieco poprawić. Dlatego prosze o ocene i ewentualne rady.
piachoo Opublikowano 7 Stycznia 2016 #2 Opublikowano 7 Stycznia 2016 Słusznie zauważyłeś: zawór 4D źle podłączony, naczynie również źle. Można uznać, że powrót podgrzewany jest wodą powracającą z zasobnika CWU, kiedy pompa CWU pracuje, ale w takim przypadku wystarczyłby zawór 3D do obniżenia temperatury w obiegu grzewczym. Pytanie czy zawór 4D jest wystarczająco duży by (po poprawnym podłączeniu) w obiegu kotłowym woda poszła gawitacyjnie, jeżeli nie to dodatkowa pompa na obiegu kotłowym.
marekd Opublikowano 7 Stycznia 2016 #3 Opublikowano 7 Stycznia 2016 Jakiej srednicy planujesz Zawór 4D Afriso ??
awiator Opublikowano 7 Stycznia 2016 Autor #4 Opublikowano 7 Stycznia 2016 @marekd. Zawór ma wytłoczone DN 25 czyli z tego co się orientuje to 1". @piacho. Dokładnie tak mi się wydawało, że to powinno być zrobione. Wygląda na to, że po sezonie wykonawca będzie miał parę rzeczy do poprawki. A czy rury w kotłowni powinny być opatulone otuliną? U mnie nie są. Czy warto to poprawiać? Mam też tylko jeden termometr na wyjściu z zaworu 4D. Nie powinienem mieć ich więcej? Czy nie powinienem mieć również manometru? Jeśli tak to gdzie radzilibyście dołożyć nowe wskaźniki?
Gość Digitrax Opublikowano 7 Stycznia 2016 #5 Opublikowano 7 Stycznia 2016 Zawór 4D jest za mały. Jego przyłącza muszą wynosić tyle ile mają przyłącza kotła. To samo tyczy się rur pomiędzy kotłem i zaworem.
awiator Opublikowano 7 Stycznia 2016 Autor #6 Opublikowano 7 Stycznia 2016 Przyłącze kotła wynosi 1 1/2". Gdzieś przeczytałem, że możliwe jest zastosowanie rury o jeden rozmiar mniejszej czyli 1 1/4". Czyli 1" to faktycznie trochę za mało. Z drugiej strony wszystkie kotły z tej serii mają takie przyłącze a moce od 12 do 35 kW. Skoro więc rurą 1 1/2 da się przetransportować 35kW to chyba dla 15 nie ma konieczności stosowania pełnej średnicy? Być może 1" nie jest błędny?
odpowietrznik Opublikowano 7 Stycznia 2016 #7 Opublikowano 7 Stycznia 2016 Źle wpięte zasilanie od podłogówki Powinno być za zaworem 4D a przed pompą na grzejniki.Ewentualnie gdy średnice rur obwodu kotłowego za małe i zawór 4D za mały to można wstawić pompę na powrocie od 4d do kotła(opcja)Brak filtrów osadnikowych przed pompami i zaworów zwrotnych za pompami.Termometry również na powrocie pomiędzy zaworem 4D a kotłem aby wiedzieć jaka jest temp wody powracajacej do kotła oraz na zasilaniu i powrocie podłogówki
sambor Opublikowano 7 Stycznia 2016 #8 Opublikowano 7 Stycznia 2016 Skoro więc rurą 1 1/2 da się przetransportować 35kW to chyba dla 15 nie ma konieczności stosowania pełnej średnicy? Być może 1" nie jest błędny? Tu się mylisz - taką rurą można przesłać bez problemu 70kW, przy różnicy temp 20C i przepływie ok 3m3/h Natomiast w zaw 4-D od strony kotła jest przepływ na grawitacji - tam są inna prędkości i ilości, zaw 4D 1" to zdecydowanie za mało, podobnie jak rury 1", Przy kotle 37kW to już nie stosuje się zaw 4-D, tylko inna zab powrotu
Gość Digitrax Opublikowano 8 Stycznia 2016 #9 Opublikowano 8 Stycznia 2016 Ja przy mocy kotła 28 kW miałem ten problem z 4D, że odległość przyłączy zasilania i powrotu była już daleko od siebie co skutecznie spowalniało grawitacje na tym obiegu. Teraz mam pompę kotłową i temperatura powrotu jest niższa niż zasilanie w zakresie do 10. Na kotle 50 > powrót 40, kocioł 60 powrót 50 itd. Na 4D będzie trzeba rozpalać kocioł dużo wyżej aby tak dogrzany powrót uzyskać.
awiator Opublikowano 8 Stycznia 2016 Autor #10 Opublikowano 8 Stycznia 2016 Ok. Czyli mam się uprzeć, że chcę 1 1/2 cala rurę z kotła i taki sam zawór 4D czy może być o jeden rozmiar mniejsza tak jak gdzieś przeczytałem? Za zaworem jaka powinna być średnica? Na logikę do pierwszego rozgałęzienia taka sama? Rozgałęzienie powinno być między pompą CO a zaworem i stamtąd 1" na podłogówkę?
piachoo Opublikowano 8 Stycznia 2016 #11 Opublikowano 8 Stycznia 2016 Źle wpięte zasilanie od podłogówki Powinno być za zaworem 4D a przed pompą na grzejniki.
Gość Digitrax Opublikowano 8 Stycznia 2016 #12 Opublikowano 8 Stycznia 2016 Tak upieraj się, że zawór i rury obiegu kotłowego muszą być w rozmiarze 1 1/2" Za zaworem możesz zredukować do 1"
awiator Opublikowano 10 Stycznia 2016 Autor #13 Opublikowano 10 Stycznia 2016 Jutro postaram się dorwać wykonawcę i chciałbym mu nakreślić wszystkie swoje uwagi za jednym razem. Tak upieraj się, że zawór i rury obiegu kotłowego muszą być w rozmiarze 1 1/2" Za zaworem możesz zredukować do 1" A czy mogą być to rury stalowe? Co do średnic to na pewno dochodzi wymiana rur do naczynia wzbiorczego bo zgodnie z PN powinny mieć średnicę wewnętrzną min. 25mm a te u mnie to na oko 18. Przed zaworem 4d mam odejście do boilera. Jakie tam powinny być średnice rur? No i gdzie zamontować manometr? Z tego co czytałem to w najniższym punkcie instalacji czyli na oko przy powrocie do kotła? Chyba najrozsądniej zamontować coś podobnego do poniższego przyrządu:
Gość Digitrax Opublikowano 10 Stycznia 2016 #14 Opublikowano 10 Stycznia 2016 Tak mogą być stalowe ale czarne czyli nie cynkowane. To samo tyczy się kształtek (kolana, trójniki, nyple). Odejście do zbiornika CWU wykonaj jako calowe. Powinno to być tak idąc od wyjścia z kotła: 1. śrubunek 1 1/2"2. trójnik 1 1/2" w bok rura do zaworu 4D do góry nypel redukcyjny z 1 1/12" na 1" 2. do nypla 1" trójnik, do góry do naczynia otwartego a w bok: zawór 1" > filtr 1" > pompa CWU > zawór zwrotny 1" > i tutaj możesz rurę idocą do zbiornika zredukować do 3/4" Na zaworze 4D z każdej strony śrubunek. Powrót ze zbiornika CWU wykonaj przed samym powrotem do kotła. Termomanometr jaki pokazałeś zainstaluj bezpośrednio przed śrubunkiem na powrocie kotła. Będzie pokazywać temp. wody powracającej z obiegu i ciśnienie w instalacji.
awiator Opublikowano 14 Stycznia 2016 Autor #15 Opublikowano 14 Stycznia 2016 We wtorek wykonawca ma wejść i wszystko poprawić jednak dziś zauważyłem niepokojące wykwity takie jak na poniższych zdjęciach Czy to normalne przy wygrzewaniu podłogi czy raczej już mam się zacząć martwić?
Gość Digitrax Opublikowano 15 Stycznia 2016 #16 Opublikowano 15 Stycznia 2016 Jak wygrzewałeś podłogę ? Jaka temperatura wody w obiegu i jak długo to czyniłeś ?
sambor Opublikowano 15 Stycznia 2016 #17 Opublikowano 15 Stycznia 2016 Jakby był dobrze wykonany separator pomiędzy wylewką a ścianą to takie plamy na tynku od mokrej wylewki nie wystąpiły by Mogą to być przemarznięcia mokrej ściany
awiator Opublikowano 15 Stycznia 2016 Autor #18 Opublikowano 15 Stycznia 2016 @Digitrax. Specjalnie to jej nie wygrzewałem. Uruchomiłem instalacje jak przyszly mrozy co by nie przymarzlo. Na poczatku kilka dni podlogowka nie dzialala. Jak uruchomilem pompe i zaczelo dzialac to na podloge szlo 44 stopnie (1 dzień)ale stwierdzilem ze to za duzo i zmniejszylem na 30 stopni. Tak grzalo sie kolejne kilka dni po czym przyszlo ocieplenie i zgasilem piec. Po kolejnym tygodniu pojawily sie te wykwity.
awiator Opublikowano 15 Stycznia 2016 Autor #19 Opublikowano 15 Stycznia 2016 Mam pewne podejrzenie, skąd pochodza te plamy. Otórz dziś przed rozpaleniem w kotle musiałem dolać 20 litrów wody do instalacji;/ Jak dla mnie to za duże zuzycie jak na 2 tygodnie grzania.
Gość Digitrax Opublikowano 15 Stycznia 2016 #20 Opublikowano 15 Stycznia 2016 Woda się odtleni i zanim pozbędzie się powietrza z obiegu to trochę może czasu minąć. W tym czasie należy kontrolować poziom wody w instalacji i ją uzupełniać.
awiator Opublikowano 18 Stycznia 2016 Autor #21 Opublikowano 18 Stycznia 2016 instal2.jpg Źle wpięte zasilanie od podłogówki Powinno być za zaworem 4D a przed pompą na grzejniki. Panowie, podłączenie podłogówki jest u mnie zrobione zgodnie z instrukcją do mojego mieszacza http://www.wattsindustries.com/images1/WIPL/Literatura%20po%20polsku/DTRki/pl_ISO-THERM_140919.pdf Jedyna zmiana to dołożenie zaworu 4D zaraz za kotłem i odejściem na CWU. Tak mogą być stalowe ale czarne czyli nie cynkowane. To samo tyczy się kształtek (kolana, trójniki, nyple). Odejście do zbiornika CWU wykonaj jako calowe. Powinno to być tak idąc od wyjścia z kotła: 1. śrubunek 1 1/2" 2. trójnik 1 1/2" w bok rura do zaworu 4D do góry nypel redukcyjny z 1 1/12" na 1" 2. do nypla 1" trójnik, do góry do naczynia otwartego a w bok: zawór 1" > filtr 1" > pompa CWU > zawór zwrotny 1" > i tutaj możesz rurę idocą do zbiornika zredukować do 3/4" Na zaworze 4D z każdej strony śrubunek. Powrót ze zbiornika CWU wykonaj przed samym powrotem do kotła. Termomanometr jaki pokazałeś zainstaluj bezpośrednio przed śrubunkiem na powrocie kotła. Będzie pokazywać temp. wody powracającej z obiegu i ciśnienie w instalacji. Jaka powinna być średnica rur do rozdzielacza (mieszacza) podłogowego i rozdzielacza na grzejniki. Obecnie z zaworu 4D wychodzi Cu28 (1") w posadzkę i tam się rozdziela i do poszczególnych mieszaczy wchodzi Cu22 (3/4). Czy to jest ok przy mojej powierzchni? Ponadto: Na poddasze (na razie nieużytkowe) 20m2 powierzchni użytkowej (40m2 podłogi) mam poprowadzonego alpexa 16mm z rozdzielacza w kotłowni. Jest on podłaczony do grzejnika stalowego V22 o wymiarach 600x1200 (moc maksymalna 2113W). Planujemy na poddaszu zrobić: sypialnie ok 13m2 łazienkę ok 3,5 - 4m2 oraz garderobę ok. 3 m2 W łazience na 100% planuję dołożyć grzejnik.Słyszałem, że wskazane byłoby również dorzucenie grzejnika w garderobie. Interesuje mnie osiągnięcie komfortu cieplnego w sypialni (jakieś 20st C) oraz łazience (jakieś 25st C). Nie wiem jaka temperatura powinna panować w garderobie. Pytanie do Was jakie grzejniki zastosować? Czy mozna je podłączyć do tego pexa stosując trójniki? Jeśli nie można to jak zrobić to właściwie (dorzucić Cu22 na górę i dodatkowy rozdzielacz?) Czy faktycznie jest potrzeba stosowania kolejnego grzejnika w garderobie? Za wszelkei porady z góry dzięki.
piachoo Opublikowano 20 Stycznia 2016 #22 Opublikowano 20 Stycznia 2016 Wpięcie układu mieszającego podłogówki za pompą CO stworzy układ pomp pracujących w szeregu (gdy zawór termostatyczny układu mieszającego otworzy się). Pomp z reguły tak się nie łączy, dlatego trochę dziwi mnie taki schemat w załączonej instrukcji. Pompy łączy się równolegle. Może Sambor tu zajrzy i też się wypowie?
sambor Opublikowano 20 Stycznia 2016 #23 Opublikowano 20 Stycznia 2016 Wg niektórych mądrali z tego forum, Sambor się nie zna i tu nie zagląda ani się nie powinien tu wypowiadać. Pozdr.
awiator Opublikowano 20 Stycznia 2016 Autor #24 Opublikowano 20 Stycznia 2016 To chyba jakieś pomówienia? Swoją drogą sam jestem ciekaw dlaczego watts zalaczyl. Akurat taki schemat?
sambor Opublikowano 20 Stycznia 2016 #25 Opublikowano 20 Stycznia 2016 To odmiana układu z pompą mieszającą , ale kłopotliwa w regulacji, zamiast zaw z kapilarą jest zaw 3-D termostatyczny i oczywiście musi być podłączenie pod istniejącą pompę CO, pompa w tym rozdzielaczu pracuje tylko w obiegu rozdzielacz - pętle, więc pompa CO musi dostarczyć do tego rozdzielacza wodę z kotła. Sam układ jest trudny w regulacji i prądożerny gdyż aby pracowała podłogówka musi przez cały czas pracować pompa CO i pompa w rozdzielaczu . takie układy wymusiły częściowe przeróbki instalacji CO grzejnikowej na podłogówkę, wtedy w istniejącą inst Co wpina się takie "cudo" i powinno działać, ale nie zawsze. przy nowych instalacjach to nie ma sensu
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.