wadus Opublikowano 30 Grudnia 2015 Autor #26 Opublikowano 30 Grudnia 2015 zgadzam sie w 100%- zawor 4D kiepsko dziala w polaczeniu obiegow grawitacyjnym z obiegiem z pompa CO Moj plan na przyszly sezon to przerobic uklad tak aby mogl pracowac non stop a zawor 4D dzialal jak powinien ale przerobie tez palnik i przerzucam sie na pelet. Ekogroszek ma dobra kalorycznosc ale na moj dom wystarczy mi 40-70% tego co moj kociol na eko jest wstanie wyciagnac o ile uklad bedzie poprawiony. wtedy pelet mimo swojej nizszej kalorycznosci i tak dogrzeje mi dom. pewnie bede musial przerobic tez podajnik ale to co sie dzieje w kotlowni teraz sprawia ze mam motywacje do podjecia tych krokow. Moj instalator kazal mi dobrac kociol o duzej pojemnosci wodnej teraz widze ze to byl blad 100 litrow w kotle ma sens jezeli dzialalo by to tylko na grawitacji wtedy wymiana bylaby dluga a dogrzanie krotkie na wysokiej mocy. Praca typowo dwustanowa albo czuwanie albo pelna moc. jakbym mial mniejszy kociol np. 12 kW o pojemnosci wodnej np. 40 L wtedy spokojnie moglbym sobie modulowac na jakims zakresie mocy. praca bylaby ciagla ale spalanie male. Szkoda ze wiekszosc instalatorw uczy sie na klientach i ja czuje sie wlasnie jak mysz doswiadczalna niby mam zawor 4D i drugi zawor mieszajacy na podlogowke. Ba mam jeszcze zawor mieszajacy do CWU aby dzieci sie nie oparzyly wrzatkiem ale praca kotla wogole nie dostosowana jest do ukladu. W sumie przy duzych mrozach aby nie miec pracy dwustanowej najlepiej jest dla mnie otworzyc calkiem zawor 4D a zaworem trojdroznym obnizyc temp. podlogi wtedy powrot na kociol jest w miare cieply i delta nie przekracza 10 stopni. choc te 10 stopni byloby ocalone gdyby uklad kotlowy dobrze cyrkulowal. Jezeli dobrze rozumiem jak to wszystk odziala wtedyu pompa co ktora pompuje wode na grzejniki w lazience staje sie czyms w rodzaju pompy kotlowej bo tloczy ciepla wode na powrot zaworu 4D i tym samym podwyzsza temperature powrotu na kociol. Innymi slowy to tak jajby zaworu 4D wogole nie bylo
CooleR Opublikowano 30 Grudnia 2015 #27 Opublikowano 30 Grudnia 2015 Układ ze sprzęgłem jest najlepszym rozwiązaniem, ten z postu wyżej dałby radę nawet bez zaw termostatycznego na powrocie ale mało kto to stosuje. ale jak już robić rozpierduchę w kotłowni to zaoszczędzić 200 zl <_< może się okazać że będzie zwrot na zaoszczędzonym opale
adamGA Opublikowano 30 Grudnia 2015 #28 Opublikowano 30 Grudnia 2015 Ja mam tak samo, .... Kocioł 25kW OEP na ponad 200m2. Kocioł ustawiony na 65 C Na CO idzie 48 C powrót - 41-42 - czasem 43 C Z instalacji wraca przez zaworem 38 C Zawór 4D ustawiony na 1/2 - testuję puszczanie więcej na kocioł z powrotem. Zawór 4D 6/4" obwód kotłowy 6/4" - wyjście z kotła kolanko w górę 20cm i w bok do zaworu (OEP ma zasianie i powrót po przekątnej.) Cel: CO na 65-70 Powrót za 4D - 50C - Nieosiągalne :( Od zaworu 4D do rozdzielaczy (3 trójniki fi35) rura fi35 za tzw., "rozdzielaczami fi28 Rozdzielacze od kotła w odległości ~2m Wszystko działa super jak wyłączę pompę powrót - 50 C z pompą CO nie udaje się osiagnąc na powrocie więcej niż 44 C. Już myślałem, że przesadziłem z tymi rurami fi 35 (może lepiej fi28) od zaworu do rozdzielaczy ale widzę że 4D już tak mają i nic z tym się nie da chyba zrobic. Myśląc o zamianie fi 35 na fi28 - tam jest mały opór przepływu, i wodzie łatwiej tam płynąc.... Mam dodatkowo 3 cią pompę ( 25-40) mieszającą - ale jest za mocna i podbiera wodę - spada temp., za zaworem 4D - wymienię ją po ziemie na pompę LFP ERGA, może pomoże małą wysokośc podnoszenia i prędkośc. A.
adamGA Opublikowano 30 Grudnia 2015 #29 Opublikowano 30 Grudnia 2015 Poniosłem temp. do 70 C i jest lepiej ale to nie ideał,,,
Gość Digitrax Opublikowano 30 Grudnia 2015 #30 Opublikowano 30 Grudnia 2015 Niema lepszego rozwiązania niż zawór 3D z pompą do obiegu CO + pompa kotłowa. Powrót zawsze dogrzany, regulacja pogodowa lub ręczna obiegu CO zapewniona. Wystarczą w 90 % przypadkach ogrzewania domów dwie pompy 40 i zawór 1". Plus ewentualna pompa też 40 do zbiornika CWU. Ją w podsumowaniu pomijam bo ona zawsze winna być w każdym przypadku.
Gość Digitrax Opublikowano 30 Grudnia 2015 #32 Opublikowano 30 Grudnia 2015 Wystarczą wtedy rury stalowe 1" lub miedziane 28. Nie trzeba też robić tego na "plecach" kotła a można odsunąć nawet kilka metrów dalej tak jak wygodnie.
sambor Opublikowano 30 Grudnia 2015 #33 Opublikowano 30 Grudnia 2015 Dla małych kotłów - do 20kW zaw 4-D ma sens, powyżej - albo sprzęgło albo pompa kotłowa Wadą takiej pompy jest potrzeba dobrego czujnika i sterownika pompy - stosowanie termostatu bimetalowego, który ma czas reakcji ponad 1min mija się z celem takiego układu. Dawniej jak zaw 4-D nie były tak szeroko dostępne stosowano sprzęgło
wadus Opublikowano 30 Grudnia 2015 Autor #34 Opublikowano 30 Grudnia 2015 Rozmawialem dzisziaj z producentem kotla i odkrylem jeszcze jedna rzecz, ktora powoduje ze nie moge opanowac mojego zaworu 4D Zobaczcie rysunek jak wygladaja plecy mojego kotla. mam jakby 2 obwody kotlowe jeden na CWU a drugi na CO i tam jest wpiety zawor 4D gdy nawet probuje wymusic obieg pompka CWU zaznaczona zielonym kolem to widac ze ten obieg nie wypchnie cieplej wody z kotla na zawor 4D. zastanawiam sie teraz czy nie lepiej bedzie zmienic zasilanie CWU i podpiac je do zasilania na CO wtedy pompka CWU stanie sie prawdziwa pompka kotlowa co wy o tym sadzicie?
Gość Digitrax Opublikowano 30 Grudnia 2015 #36 Opublikowano 30 Grudnia 2015 Dla małych kotłów - do 20kW zaw 4-D ma sens, powyżej - albo sprzęgło albo pompa kotłowa Wadą takiej pompy jest potrzeba dobrego czujnika i sterownika pompy - stosowanie termostatu bimetalowego, który ma czas reakcji ponad 1min mija się z celem takiego układu. Dawniej jak zaw 4-D nie były tak szeroko dostępne stosowano sprzęgło Zamiast bimetalicznego można zastosować czujnik elektroniczny jak od sterowania np pompą CO przy kotłach bez automatyki. Koszt mały a działa bezbłędnie.
Pief Opublikowano 31 Grudnia 2015 #37 Opublikowano 31 Grudnia 2015 Niema lepszego rozwiązania niż zawór 3D z pompą do obiegu CO + pompa kotłowa. Powrót zawsze dogrzany, regulacja pogodowa lub ręczna obiegu CO zapewniona. Wystarczą w 90 % przypadkach ogrzewania domów dwie pompy 40 i zawór 1". Plus ewentualna pompa też 40 do zbiornika CWU. Ją w podsumowaniu pomijam bo ona zawsze winna być w każdym przypadku. Jak mówi klasyk cały misterny plan poszedł w p...... . Nabazgrałem schemat czy będzie dobry , oceńcie koledzy (mam tylko grzejniki). Jakiej średnicy zawór 3 D. Gdzie należałoby zamontować pompę kotłową . Najlepszego w Nowym Roku aby ...................
Gość Digitrax Opublikowano 31 Grudnia 2015 #38 Opublikowano 31 Grudnia 2015 Brakuje pompy kotłowej. Zaadoptuj poniższy schemat na swoje potrzeby.
automatyk Opublikowano 31 Grudnia 2015 #39 Opublikowano 31 Grudnia 2015 Witam "To jest nas dwóch" -mam te same problemy z zaworem 4D. Mam zawór DN 25 i rury 1 cal i poradzono mi założyć pompę kotłową , zrobiłem to i dalej to samo powrót nie dogrzany. Ktoś inny sugerował przeróbkę zaworu na Dn 32 i rury na obiegu miedź 35 . Myślę co zrobić. wszytko super tylko pompy kotłowej brak zamontowac pompę i cieszyć sie ciepełkiem
Pief Opublikowano 31 Grudnia 2015 #40 Opublikowano 31 Grudnia 2015 Jakiej średnicy dać zawór 3d ,czy dobre przekroje rur.
Gość Digitrax Opublikowano 31 Grudnia 2015 #41 Opublikowano 31 Grudnia 2015 Wystarczy jak na załączonym schemacie.
sambor Opublikowano 31 Grudnia 2015 #42 Opublikowano 31 Grudnia 2015 Zamiast 35 daj 28, do naczynia też 28 zaw 3-D 3/4" Ile grzejników?
Pief Opublikowano 31 Grudnia 2015 #43 Opublikowano 31 Grudnia 2015 Dziękuje. A zawór 3 d jakiej średnicy , jak się trochę ociepli przerobię instalację i poinformuję jak się sprawuje. Pozdrawiam sory nie zauważyłem postu wyżej Grzejników 10 , kocioł 15 kw
sambor Opublikowano 31 Grudnia 2015 #44 Opublikowano 31 Grudnia 2015 Jak zawór 3-D z siłownikiem to 3/4 , a jak termostatyczny to 1"
Pief Opublikowano 31 Grudnia 2015 #45 Opublikowano 31 Grudnia 2015 Siłownik mam , tylko dokupić zawór 3 d afriso i do roboty. A czy jak kupię zawór 3d- 1 cal zmieni to coś , ponieważ aktualnie pracuje 4D -1cal i byłaby łatwiejsza przeróbka i mniej roboty.
automatyk Opublikowano 31 Grudnia 2015 #46 Opublikowano 31 Grudnia 2015 to jesli masz 4d to dołoz pompę i tyle
Pief Opublikowano 31 Grudnia 2015 #47 Opublikowano 31 Grudnia 2015 Niestety ale przy 4D mam za małe średnice i zaworu i rur . pompa kotłowa zamontowana aktualnie i nie pracuje to tak jak powinno .
sambor Opublikowano 31 Grudnia 2015 #48 Opublikowano 31 Grudnia 2015 Oczywiście, że może być zaw 3-D 1?, te 3/4" to minimum
wadus Opublikowano 19 Stycznia 2016 Autor #50 Opublikowano 19 Stycznia 2016 Witam, Moj instalator doradzil mi wylaczenie pompki CWU aby nie wymuszac obiegu kotlowego i pozwolic zadzialac grawitacji. Efekty widac na zdjeciu. zadana temp na kociol 68 stopni zawor 4D na 3,5 / 10 puszcza 42 stopnie na uklad CO mieszacz na podloge przepuszcza 31 stopni powrot za zaworem 4D 49 stopni Ale.. Jak wlaczy sie CWU to powrot na kociol podnosi sie o jakies 10 stopni ale temp wody na uklad CO spada do 33 stopni. Jak sie woda CWU dogrzeje to temp. wracaja do tego co widac na zdjeciu Probowalem wlaczyc pompke CWU na stale aby wymusic staly obieg kotlowy i podniesc troche temp. powrotu na kociol, po 2-3 godzinach zrezygnowalem bo temp. na CO ciagle byla niska i podlogowka zaczela sie wychladzac. Jak uwazacie czy 49 na powrocie to jednak zawor 4D dziala grawitacyjnie? i teorie o zbyt malym przekroju rur i za dlugim obiegu kotlowym sie nie sprawdzaja? zawor 4D ma 1'', rury w obiegu kotlowym to CU 28 mm czy jednak gdybym dal zawor np. 1 1/4 cala i rury 35 mm i zawor przesunal zaraz nad kociol likwidujac 3 kolanka 90 stopni to grawitacja dzialalaby jeszcze lepiej i temp. powrotu bylaby duzo wyzsza a zasilanie moglbym utrzymac na poziomie jak na zdjeciu? zastanawia mnie teraz bilans temperatur. skoro na kotle jest 68 stopni na uklad idze 42 stopnie (to idzie na 2 grzejniki w lazienkach) z tego ukladu podlogowka podbiera sobie temp. na 31 stopnie i wszystkie powroty z tych 2 obiegow wracaja sobie na zawor 4D a za zaworem 4D mam 49 stopni czyli cos tam jednak ten zawor podgrzewa ten powrot. ale 68 stopni - 42 puszczone przez zawor 4D (daje dT 26 stopni) czy te 26 stopni wraca do kotla i podgrzewa powrot z podlogowki 29 + powrot z grzejnikow w lazience 40 stopni? piec mi teraz pracuje w dwustanie 5-10 min max moc i okolo 30 min czuwania
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.