Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Zakup Bufora - Jaki?


tomtomek

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Po przeczytaniu trochę informacji tu na forum podjąłem decyzję o zamontowaniu bufora 1000L. Będzie on stał w piwnicy obok kotła. Mogę go tam zaizolować np. wełną mineralną max. 30cm.

Instalację przerabiał będę dopiero na wiosnę, ale teraz chciałbym kupić już zbiornik.

Zbiornik bez wężownicy, podłączone do niego będą 2 obwody - grzejniki i bojler z wężownicą.

Znalazłem takie zbiorniki:

LMG 1000L d790 bez wymiennika  - cena z dostawą 1926 zł

http://allegro.pl/zbiornik-akumulacyjny-bufor-buforowy-1000l-austria-i5055565429.html - cena z dostawą 2050 zł

 

Co sądzicie - który warto? Może polecacie coś lepszego w podobnej cenie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te pierwsze - LMG  a także LM mają wyjścia tylko z 1 strony, lepsze są zasobniki z serii LVT z kątowym rozstawem wyjść.

 

Jakość obu ofert podobna

 

Nie zapominaj, że kupujesz samą blachę - izolacja płatna osobno.

 

Dzięki za odpowiedź :)

Tylko, że ten LVT jest wyższy i tu pojawia się problem.

Zbiornik chcę postawić w kącie i obudować go na kwadratowo 140x140cm, więc w najcieńszym miejscu 30cm, jednak byłem przekonany, że wysokość piwnicy to 230, a jest tylko 220cm i tu mam jeszcze pytanie, czy 20 cm u góry to nie za mało? Jak długo utrzyma się ciepło w takim zbiorniku? Chodzi mi głównie o lato i grzanie c.w.u. (obecnie 2 zbiorniki po 140l zagrzane do 65 stopni wystarczają mi na 2 dni).

Może lepiej było by kupić niższe zbiornik LVT 750L lub LMG 800L było by wtedy u góry 30 cm, a okaże się, że częstość palenia wyjdzie podobna, bo zasób mniejszy, ale i mniejsze straty?

Jest jeszcze ten z allegro PSM 800L z rozstawem kątowym ma 170 cm wysokości.

W takim wypadku, który lepiej kupić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U góry bufora powinien być odpowietrznik, a ja w swoim mam dodatkowo wyjście na grzanie CWU i CO, podłogówka jest wyprowadzona z boku zasobnika.

Jednocześnie bufor powinien być wysoki - wtedy temperatura w zasobniku rozkłada się warstwami.

20cm luzu pomiędzy buforem a sufitem to raczej minimum 

Nie wiem jak duże masz drzwi, ale często one też determinują wymiary zasobnika.

W lecie to nie grzeję bufora na potrzeby grzania CWU , mam obejście bufora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20cm luzu pomiędzy buforem a sufitem to raczej minimum 

Nie wiem jak duże masz drzwi, ale często one też determinują wymiary zasobnika.

W lecie to nie grzeję bufora na potrzeby grzania CWU , mam obejście bufora.

I właśnie ta cienka izolacja na górze mnie niepokoi. Co do drzwi to nie mam problemów bo to był garaż, więc drzwi mają koło 3m.

Z ciepłą wodą jest tak, że nie chce mi się w lecie schodzić do piwnicy (4 piętra) aby palić co 2 dni, więc grzeje prądem, ale to drogo wychodzi. Najpierw myślałem nad założeniem pompy ciepła powietrze woda Hewalexa 2,5KW Jednak tu na forum dowiedziałem się trochę o buforach i stwierdziłem, że da mi to duży komfort cieplny w zimie, a w lecie palenia możne co tydzień (choć raczej tak rzadko się nie uda)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poszukaj jeszcze bufora firmy Atmo-pol, mi się udało kupić 1000 l bez ocieplenia za 1450 zł. Blacha 3 mm, tak samo jak w popularnym Galmecie. Wysokość piwnicy u mnie to 217 cm, wszedł spokojnie, odpowietrznik dałem na kolanku poziomy, jak w grzejniku, działa. Firmowe ocieplenie jest guzik warte, wiem, bo mam takie na zasobniku cwu. Jak ocieplić bufor doczytasz na forum, ja dałem koc ratowniczy, wełnę skalną 15 cm i styropian 20 cm, oczywiście nie od góry, tam styropian 5 cm i tyle wełny ile wlazło. Strop to też izolacja, chyba działa, bo podłoga w salonie nad kotłownią nie jest cieplejsza :-) .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy takich cenach buforów + ocieplenie lepiej dołożyć pieniędzy i kupić odpowiedni kocioł.

 

Koledzy "buforowcy" odpowiedzcie mi na pytanie:

Jak bufor jest naładowany, a w kotle dalej się pali to co robicie z nadmiarem ciepła?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja palę tylko do nagrzania bufora i zasobnika CWU czyli 4-5h.

Bufor 800l grzeję do temp 95-98C góra i 96C środek, CWU do ok75C

Podczas pierwszych prób palenia kilka razy ugotowałem bufor 102- 105C na górze bufora, układ zamknięty ok 1,5bar

- wrażenie niesamowite.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Tomtomek,to zależy co jest nad buforem,jeśli pomieszczenie ogrzewane to strat brak=to co stracisz, mniej energii idzie do tegoż pomieszczenia  ;) .

U mnie bufor stoi w kotłowni za murem łazienka,więc z tej strony nie ma żadnych strat.

Zanim zbudujesz bufor zajrzyj tam:

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?74235-Jak-quot-to-quot-si%C4%99-robi-czyli-bufor-ciep%C5%82a

to absolutnie najbardziej kompetentne forum w tej kwestii  ;)

Dowiesz się tam też jak można buforem w bezpieczny sposób,bez narażania zdrowia przygotować cwu,bo wiedzę że grzejesz sporo, prawie 300 l.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy takich cenach buforów + ocieplenie lepiej dołożyć pieniędzy i kupić odpowiedni kocioł.

 

Koledzy "buforowcy" odpowiedzcie mi na pytanie:

Jak bufor jest naładowany, a w kotle dalej się pali to co robicie z nadmiarem ciepła?

 

Co znaczy odpowiedni? Mam Buderusa Logano s111 13.5 kw ze zmniejszonym paleniskiem o ponad połowę - i tak w sumie jest za mocny. Musiałbym pewnie zmienić na gazowy, a to by mnie dużo więcej kosztowało nawet z dopłatą, a później użytkowanie też droższe. Gaz jest piętro pode mną, ale ja korzystam z butli - koszt 45-55 zł co 3-4 miesiące.

Bufor da mi to, że będę korzystał z ciepła wtedy kiedy potrzebuję (np. po południu zanim wrócę z pracy, a rano zanim wstanę z łóżka), a nie wtedy kiedy mam czas zapalić w piecu - czyli gdy wychodzę do pracy i w nocy gdy już śpię.

Co do nadmiaru ciepła to pewnie się robi to co bez bufora - odkręca grzejniki i otwiera okna ;)

 

 

Ja palę tylko do nagrzania bufora i zasobnika CWU czyli 4-5h.

Bufor 800l grzeję do temp 95-98C góra i 96C środek, CWU do ok75C

Podczas pierwszych prób palenia kilka razy ugotowałem bufor 102- 105C na górze bufora, układ zamknięty ok 1,5bar

- wrażenie niesamowite.

 

Ja mam układ otwarty (na kotle 1.2 bar) odkąd zacząłem stosować miarkownik ciągu w poprzednim kotle i w obecnym (5 lat) to nie zdarzyło mi się zagotować - wcześniej 3 razy :)

 

 

Witam.

Tomtomek,to zależy co jest nad buforem,jeśli pomieszczenie ogrzewane to strat brak=to co stracisz, mniej energii idzie do tegoż pomieszczenia  ;) .

U mnie bufor stoi w kotłowni za murem łazienka,więc z tej strony nie ma żadnych strat.

Zanim zbudujesz bufor zajrzyj tam:

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?74235-Jak-quot-to-quot-si%C4%99-robi-czyli-bufor-ciep%C5%82a

to absolutnie najbardziej kompetentne forum w tej kwestii  ;)

Dowiesz się tam też jak można buforem w bezpieczny sposób,bez narażania zdrowia przygotować cwu,bo wiedzę że grzejesz sporo, prawie 300 l.

Pozdrawiam.

 

Nad piwnicą jest pomieszczenie ogrzewane, ale nie moje ;)

Dzięki za linka. Brnę powoli przez te strony, jednak jak na razie znajduję tylko bardziej skomplikowane układy z wężownicami itp.

Ja potrzebuję zbiornik bez wężownic z niego podłączone grzejniki z termostatycznym 3d obniżającym temp. do 40 - 50 stopni C (przy większych mrozach), oraz drugi taki sam obwód 50 stopni C do bojlera z płaszczem wodnym. Wtedy grzałbym chyba tylko jeden 140L ze względu na słabe ocieplenie, ale to jeszcze przemyślę. Grzanie przepływowe c.w.u. nie wchodzi w grę ze względu, że bufor  (jak i kocioł) znajdować się będzie 12 m poniżej, a rury idą przez nieczynny kanał wentylacyjny zatkany z góry i z dołu. Do grzejników pion jest z 1" rury stalowej, a do bojlerów alupex 16mm - nic grubszego nie udało się włożyć.

Obecnie z kotła podłączone mam grzejniki przez ręczny 3d - temp. na grzejnikach 50-60 stopni C (jest zbyt wysoka, ale nie chcę zmniejszać, bo kocioł zacznie się dusić, albo zagotuje). Na kotle 70-75 stopni C i tak idzie na bojlery. Na wodzie użytkowej termostatyczny zawór 3d ustawiony na 45 stopni C.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Tomtomek,jak już czytasz wątek o buforach,polecam str.565-568,tam jest wszystko na temat bezpieczeństwa używania cwu  ;)

Wbrew pozorom bufor z miedzianą wężownicą cwu(nie mylić  z co),to jedyny bezpieczny i najlepszy sposób przygotowania cwu.

Też tego długo nie chciałem przyjąć do wiadomości,patrz miedziannik  ;)

Możesz spróbować od razu z buta,znaczy zadać swoje pytania i może będziesz miał to szczęście dostać odpowiedź samego mistrza adama,ale z reguły się burzą,że było już tyle razy i.t.d. :D 

Zapewniam że jest to bardziej proste niż myślisz i ekonomiczniejsze.

Jeśli masz termostaty na grzejnikach 3d zbędny=własne wieloletnie doświadczenie,układ otwarty=bardzo dobrze, mniej problemów  ;) .

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Tomtomek,jak już czytasz wątek o buforach,polecam str.565-568,tam jest wszystko na temat bezpieczeństwa używania cwu  ;)

Wbrew pozorom bufor z miedzianą wężownicą cwu(nie mylić  z co),to jedyny bezpieczny i najlepszy sposób przygotowania cwu.

Też tego długo nie chciałem przyjąć do wiadomości,patrz miedziannik  ;)...

...Jeśli masz termostaty na grzejnikach 3d zbędny=własne wieloletnie doświadczenie,układ otwarty=bardzo dobrze, mniej problemów  ;) .

Pozdrawiam.

 

Dzięki za podrzucenie  tematu legionelli. Grzanie przepływowe cwu u mnie jest nierealne, gdyż ob bufora do najbliższej umywalki to jakieś 18 m rury bez możliwości ocieplenia, więc straty i czas oczekiwania na ciepłą wodę byłby zbyt długi. Natomiast zlikwiduję jeden bojler i podniosę na stałe lub okresowo temp do 70.

 

Co do zaworu 3d to przesyłanie na górę wody o niższej temp = mniejsze straty, poza tym nie znoszę gorących grzejników. Lubię gdy są ciepłe :) Termostaty mam na grzejnikach w sypialniach, a w dużym pokoju założę sterownik pokojowy załączający pompę.

 

Mam jeszcze pytanie. Podrzuci ktoś linka do schematu jak powinien być skonstruowany taki bufor? Wejścia, wyjścia, kąty. Jakiś czas temu gdzieś natknąłem się na taki rysunek, że wewnątrz rurki powinny kierować wodę tak aby krążyła dookoła - niestety nie potrafię tego teraz odnaleźć.

Po konsultacjach doszedłem do wniosku, że dużo taniej wyjdzie wykonanie takiego zbiornika samemu. 2 arkusze blach 3mm to niecałe 450 zł, walcowanie koło 100zł. Problemem są dekle (czy jak to się fachowo zwie) - ma ktoś namiary, gdzie można kupić takie tłoczone o średnicy 79 cm?

 

W wątku na muratorze jest coś o projektach buforów, lecz nie udało mi się tam znaleźć rysunków :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten bufor jest przykładem komplikacji prostej rzeczy, ale bardzo przydatny jak ktoś ma jednocześnie kocioł na paliwa stałe, solary , kominek i pompę ciepła,

Dobrze wykonany przewyższa wartością nawet PC z Juli.

Wg mnie w 99% wystarczy dobrze zaizolowany zasobnik bez nadmiaru bajerów, a dekle czyli dennice kupisz w wielu miejscach w Polsce https://www.google.pl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=dennice

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Wam bardzo :) Jutro będę miał dużo czasu to poczytam, a w czwartek spróbuję się dowiedzieć ile te dennice będą kosztować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro zdecydowałeś się na samoróbkę, to możesz zwiększyć średnicę i dostosować pojemność do swoich potrzeb, nie jesteś skazany na standardowe 1000 l - większe pojemności robione fabrycznie nie wejdą do piwnicy o wysokości 2 m z groszami.

U mnie bufor służy jedynie do usprawnienia palenia i ochrony kotła, magazynowanie ciepła jest tylko chwilowe, np. gdy rozpalam i sterownik działa w trybie "priorytet bojlera". Wężownica w bojlerze odbierze max. 18 KW, a kocioł ma 35. Nadwyżka idzie w bufor (w zasadzie dwa po 1000l), a później dogrzewa cwu albo idzie w grzejniki. Na jednym wsadzie drewna nie ma możliwości przeładowania buforów. Wiadomo, że jakby dokładać non stop to w lecie można zagotować i 5000 l. Dławienie kotła nie wchodzi w grę przy drewnie. A na noc zasypuję węgla i nie muszę się martwić, że w środku nocy zacznie się gotować kocioł gdy pozamykają się zawory przy grzejnikach. Co do opłacalności - kotłem DS 35 KW grzeję trzy kondygnacje po 165 m2 każda i garaż 40 m2. Bez buforów trzeba by kupić jednak większy i droższy kocioł z elektroniką do podduszania opału albo z podajnikiem. Ten mniejszy chodzi pełną parą, raz w tygodniu zmiotę trochę szarego pyłu z wymienników i tyle w temacie czyszczenia, niezależnie czy palę deskami sosnowymi czy węglem z Marcela.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego poczytaj i zajrzyj we wszystkie podane w artykule linki (andstach1 w tym arty­kule) mniej więcej w połowie strony - plik word. Jest to bufor omawiany na sąsiednim forum przez samego Mistrza :)

Miał być link do info z buforem z czysteogrzewanie.pl a więc:

 

http://czysteogrzewanie.pl/instalacja-grzewcza/bufor-ciepla/

 

Stamtąd ten artykuł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wczoraj dotarł do brata bufor Austria PSM 1000, pojemność 960l. Na liście przewozowym waga: 100kg ale w rzeczywistości wydaje się mniej.

Wykonanie solidne, choć nie znalazłem informacji na temat grubości blach. Cena z przesyłką 2050zł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wykonanie solidne, choć nie znalazłem informacji na temat grubości blach. Cena z przesyłką 2050zł.

Jednak samoróbka wyjdzie dużo taniej.

Ceny orientacyjne ;)

2 arkusze blachy 3mm - 450zł

walcowanie - 100zł

dennice - 500zł (w najgorszym wypadku, bo myślę że znajdę tańsze, ale na obecną chwilę znalazłem taką cenę)

inne części 50zł

robocizna - 250zł

Razem: 1350zł

 

Najtańszy jaki znalazłem to zbiornik o którym pisał Hogan z Atmo-pol  AZ1000 bez izolacji 1565 zł + 200zł transport

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bufor można sobie wstawić do pomieszczenia o dowolnej wielkości , tyle że w częściach .Ja tak zrobiłem , i go tam pospawałem .dwie dennice , płaszcz  z 2 części . Przeszedł przez drzwi 70 . Zrobiłem Bufor 2 tys l . I nawet gdybym musiał wynająć spawacza to wyszedł by taniej niż gotowiec . dennice to ok 1400 zł płaszcz ok 500 . Jak ktoś ma  niedaleko do Przasnysza to jest tam firma Wimest . Wywalcują płaszcz jaki kto sobie wymyśli , w bardzo atrakcyjnej cenie . Pracują tam ludzie którzy poważnie traktują klienta , nawet takiego co mało zysku przynosi , a zawraca d.... takimi pracami .  Dennice 1200 mm wysokość całkowita to ok 1900 mm

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Witam ponownie!

Mam kolejne zapytania do kolegów, którzy temat mają opanowany.

Jak już pisałem, bufor będzie w garażu oddalony od mieszkania jakieś 12m.
Chciałbym zamontować sterownik pokojowy do pompy CO oraz jeśli to możliwe to "coś" co wyświetlałoby mi w mieszkaniu temp. w buforze.
Przez były kanał wentylacyjny - przez który teraz idzie pion - muszę przeciągnąć przewód, który pozwoli mi sterować pompą CO, jeśli to możliwe to również do czujników temperatury.

Jaki przewód wciągnąć? Zaznaczę, że jest to skomplikowane ponieważ jest w nim bardzo ciasno - przewód ydyp 3x2.5 (do zasilania) udało mi się przeciągnąć po kilkugodzinnej "walce", więc wolałbym aby przewód był jak najcieńszy.

Odnośnie tej temperatury. Jakie czujniki/wyświetlacz temp. może sterownik pokojowy z możliwością wyświetlania temp z 3 cujników kupić? Najlepiej gdyby dało się go (wyświetlacz temp) zamontować w mieszkaniu, jednak aby nie był zbyt drogi, w przeciwnym wypadku może termometry mechaniczne przy buforze - jakie?

Sprawa następna. Jaki sterownik do załączania pompy układu ładowania bufora wg. schematu "nilsana" i aby a po wygaśnięciu w kotle ją wyłączył?
Z góry dziękuję za pomoc smile-2.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jednak samoróbka wyjdzie dużo taniej.

 

dennice - 500zł (w najgorszym wypadku, bo myślę że znajdę tańsze, ale na obecną chwilę znalazłem taką cenę)

 

 

Ja za dennice dałem około 70 zł za dwa arkusze blachy o grubości 6mm na złomie i o ile dobrze pamiętam jakieś 50 zł za wycięcie dennic w zakładzie.

(2 dennice o średnicy prawie 90mm)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mowa była o dennicach tłoczonych, obłych jak w buforze fabrycznym. Te płaskie nie wytrzymają raczej w układzie zamkniętym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mowa była o dennicach tłoczonych,...

Dokładnie tak.

Zdecydowałem się jednak na dennice płaskie, stwierdziłem, że nie dam tyle kasy za tłoczone. Układ otwarty, ciśnienie stałe około 1,2 at. Ewentualnie zepnę je przez środek prętem.

A w sprawie sterownika i pomiaru temperatur ktoś coś doradzi?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.