gacmar1 Opublikowano 7 Maja 2014 #1 Opublikowano 7 Maja 2014 Witam mam nastepujacy problem posiadam instalacje z rur PP,mialem juz 8 awarii na CWU,pekniecia powstaja na lacznikach lub ksztaltkach w miejscach zgrzewu tylko i wylacznie na cieplej wodzie.Nie wiem czy hydraulik zle dobral rury czy mial zla zgzrzewarke.Chodzi mi o to czy jest jakis srodek uszczelniajacy ktory mozna wpuscic w system CWU zeby juz na zas uszczelnic te rury?
sambor Opublikowano 7 Maja 2014 #2 Opublikowano 7 Maja 2014 Najprawdopodobniej są niewłaściwe rury, dodatkowo zamocowane bez kompensacji długości - rura podczas nagrzewania się wydłuża i dlatego do CWU powinna być stosowana rura Stabi z wkładką z aluminium, takiego rurociągu nie uszczelnisz od wewnątrz chemicznie - tylko rozbiórka w prawidłowe wykonanie.
automatyk Opublikowano 7 Maja 2014 #3 Opublikowano 7 Maja 2014 Witam mam nastepujacy problem posiadam instalacje z rur PP,mialem juz 8 awarii na CWU,pekniecia powstaja na lacznikach lub ksztaltkach w miejscach zgrzewu tylko i wylacznie na cieplej wodzie.Nie wiem czy hydraulik zle dobral rury czy mial zla zgzrzewarke.Chodzi mi o to czy jest jakis srodek uszczelniajacy ktory mozna wpuscic w system CWU zeby juz na zas uszczelnic te rury? to są jakieś cuda nawet gdybyś zastosował zwykle rury to nie ma możliwości żeby ten materiał się rozszczelnił jak była próba robiona ,przerabiam setki kilometrów ru PP fazer i zwykłej i nigdy nic sie nie dzieje nawet jak idzie w układzie 130st a mam takiego klienta kata .... no chyba ze to rura z marketu ....
kaczy Opublikowano 7 Maja 2014 #4 Opublikowano 7 Maja 2014 po mojemu to założył Ci jakąś chińszczyznę - ja mam wszystko na pp, co,cwu i wodę użytkową - od ponad dziesięciu lat bezproblemowo - czasami wymiana jakiegoś zaworu - sam zgrzewam i robię - kilka razy zamarzły niektóre pp i kilka razy przyjęły ponad 100C - bezproblemowo ...nigdy nie zdarzyło się jakieś pęknięcie czy przeciek - wina montażu lub materiału pp - kup porządne i powinno być ok - chyba, że koleś nie ma pojęcia o zgrzewaniu pozdrawiam
sambor Opublikowano 7 Maja 2014 #5 Opublikowano 7 Maja 2014 Kiedyś na tym forum ostrzegałem przed tureckimi kształtkami PP z supermarketu - to nie był żaden PP tylko jakiś plastik , topił się jak wosk a jak kształtka spadła na beton z wys ok 1,5m to pękała - może to i to?
kiminero Opublikowano 7 Maja 2014 #6 Opublikowano 7 Maja 2014 Jak wyżej, prawdopodobnie wina materiału, który udaje PP. Ja raz pogoniłem klienta za kupno "PP" w Casto... Masakra nie PP... Twarde to to było i tak jak sambor pisał, wytop "nie trzymał" koloru. Po jednej próbie podziękowałem za ten wynalazek. P.S. Pęka, bo rura CWU "pracuje". Trzeba o tym pamiętać przy montażu i zapewnić jej miejsce (unikać długich prostych odcinków, otuliny min 9mm, jak trzeba to kompensatory). W żadnym wypadku nie wolno zalewać rur PP bezpośrednio betonem.
szczepank12 Opublikowano 7 Maja 2014 #7 Opublikowano 7 Maja 2014 kolega AUTOMATYK ma rację, robiliśmy testy z PP łącznie z tłuczeniem w nie młotkiem, zamrażanie itp, w zasadzie niezniszczalny materiał. Od 10 lat zimną i ciepłą wodę tylko z tego instaluję (w tym momencie KAN) do tej pory ilość reklamacji - 0 (czytaj zero). Pozdr.
automatyk Opublikowano 7 Maja 2014 #8 Opublikowano 7 Maja 2014 kiedyś do klienta pojechalismy podłączyć kocioł miałowy 60kW i się pyta na czym my go wsuniemy to wzielismy go na rurkach PP fazer jakiesz to było zdziwienie klienta że to tak mocny materiał ... ale to był hakan a teraz robia wszyscy wiec nie wiem czy nadal jest tak dobrze
sambor Opublikowano 7 Maja 2014 #9 Opublikowano 7 Maja 2014 Jak wyżej, prawdopodobnie wina materiału, który udaje PP. Ja raz pogoniłem klienta za kupno "PP" w Casto... Masakra nie PP... Twarde to to było i tak jak sambor pisał, wytop "nie trzymał" koloru. Po jednej próbie podziękowałem za ten wynalazek. Porównaj z postem #7 z tematu https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/13229-proba-szczelnosci-instalacji-wodnej/
piastun Opublikowano 7 Maja 2014 #10 Opublikowano 7 Maja 2014 panowie czy taki sprzet nada sie do malej roboty w domu ? http://allegro.pl/zgrzewarka-do-rur-2400-w-pp-pcv-7-matryc-nozyce-i4197675348.html
majschi Opublikowano 7 Maja 2014 #12 Opublikowano 7 Maja 2014 Pojechałem kiedyś na robotę 100km do niewielkiej przeróbki instalacji nieświadomy że jest w PP Na miejscu nie mając zgrzewarki pojechałem do castoramy po tą właśnie zgrzewarkę za 130zł i służy mi już 2 lata co prawda używana sporadycznie polecam jak najbardziej
piastun Opublikowano 13 Maja 2014 #13 Opublikowano 13 Maja 2014 Panowie mam pytanko. Czy do CWU (ciepłej wody) można stosować zwykłe (markowe oczywiście) rury PP czy muszą być koniecznie z tą wkładką aluminiową? Czy proces zgrzewania ten rury z wkładką różni się jakoś znacząco od tego bez? pozdrawia
kiminero Opublikowano 13 Maja 2014 #14 Opublikowano 13 Maja 2014 Wkładka stabi ma ograniczyć rozszerzalność termiczną rur, która jest dla PP bardzo duża. Zwykła rura będzie się obwieszać na uchwytach i niepotrzebnie naprężać połączenia na kształtkach. Poza tym to to samo PP co przy rurach zwykłych, tak samo jak kształtki, uniwersalne dla obu rodzajów rur. Przy stabilizacji aluminium do zgrzewania trzeba rurę przygotować specjalnym skrobakiem, który usunie powłokę aluminiową. Bez tego nie wprowadzisz rury w kamień zgrzewarki, a połączenie będzie nietrwałe (niejednorodność miejsca zgrzewu). https://www.google.pl/search?hl=pl&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1280&bih=673&q=skrobak+do+rur+stabi&oq=skrobak+do+rur+stabi&gs_l=img.3...1473.7494.0.8317.20.10.0.10.10.0.184.1284.1j9.10.0....0...1ac.1.43.img..6.14.1169.Np22vCEAWQ0
sambor Opublikowano 13 Maja 2014 #15 Opublikowano 13 Maja 2014 Np rury wavina wytrzymują to - rury PN 20 oraz rury stabilizowane – instalacje wody zimnej i ciepłej o temperaturze roboczej do 60ºC i ciśnieniu 10 bar oraz instalacje centralnego ogrzewania o temperaturze roboczej do 80ºC i ciśnieniu 6 bar Rury polipropylenowe stabilizowane perforowaną wkładką aluminiową wzmacniają rurę oraz ograniczają wydłużalność termiczną. Przy rurze bez aluminium trzeba przewidzieć kompensację długości rury wydłużającej się pod wpływem temperatury - rura bez wkładki wydłuża sie ok 0,18mm/m K - czyli 1m rury przu nagrzaniu o 60Cwydłuży sie o 10,8mm - czyli ponad 1cm- i to trzeba przewidzieć np w bruzdach. Rura stabi - z wkładką Alu -bez obrania wierzchniej warstwy nie wejdzie do zgrzewarki - trzeba ją "obrać" specjalnym narzędziem, a po obraniu samo zgrzewanie jest takie jak rury zwykłej
meping Opublikowano 13 Maja 2014 #16 Opublikowano 13 Maja 2014 W zeszłym roku miałem styczność z rurami stabilizowanymi które miały taki wymiar jak zwykłe, tj. nie wymagały obierania przed zgrzewaniem
piastun Opublikowano 13 Maja 2014 #17 Opublikowano 13 Maja 2014 dzięki za info. Podjadę jutro do hurtowni i zobaczę co mają na składzie. W moim przypadku i tak rurki będą szły na "powierzchi" więc będą miały się gdzie wydłużać :).
kownat Opublikowano 13 Maja 2014 #18 Opublikowano 13 Maja 2014 Polecam rury stabi z włóknem szklanym,nie wymagają skrobania,sam mam co z tych rur,montaż dziecinnie łatwy.Trzeba pamiętać o nieprzesadzaniu z czasem nagrzewania, bo można zakleić przelot.
kaczy Opublikowano 14 Maja 2014 #19 Opublikowano 14 Maja 2014 meping....rury stabi będą miały taki wymiar jak zwykłe - wierzchnia warstwa polipropylenu,potem aluminium i właściwa - nie zdziw się jak zaczną przeciekac albo pękać - bo to nie było zgrzewanie właściwe tylko zgrzanie osłonki :-) ...skrobak może zastapić ostry scyzoryk lub nóż do tapet - uwaga na paluszki - zdzieramy tylko tyle ile potrzebujemy na wcisk,przeważnie 1cm na długości wystarcza ..czas nagrzewania podany jest w odpowiednich tabelach i jest zależny od średnicy rury, zaklejenie przelotu może być spowodowane zbyt długim nagrzewaniem jednak częściej to niewiedza dotycząca łączenia pp i stabi ..Widziałem wielu fachowców łączących pp - Panie!!! to dzieciak by potrafił!!Nagrzewamy i wciskamy do oporu!!! - niestety nie, każdą z rur nalezy zwymiarować,jezeli mamy jednego producenta to nie jest wielkim problemem ale jak ktoś ma miix producentów to pojawiają się schody - podczas zgrzewania rur nie dociskamy do końca kształtek - pozostawiamy 1-2mm wolnej przestrzeni - to jest właśnie miejsce na nadmiar materiału(pp) podczas zgrzewania - dzięki temu ani nie zakleimy przelotu ani nie mamy przewężeń na łączeniach kształtek pozdrawiam :-)
piastun Opublikowano 15 Maja 2014 #20 Opublikowano 15 Maja 2014 Zakupiłem rury PP z włóknem szklanym :). Jak na pierwszy raz to poszło całkiem szybko i w miarę "ładnie" :). Pożyczyłem zgrzewarke od sąsiada z chybotliwą rączka, która już swoje przeżyła ale grzała jak cza :). Bojlerek podłączony i narazi śmiga zastanawia mnie tylko czas nagrzewania. Dzisiaj przez godzinę temperatura na termometrze podniosła się z 42stopni do 50 (200l zasobnik stojący z wężownicą). Temperatura na kociołku pomiędzy 70-80 i pompka na maxa. Obawiam się, że troche długo trwa nagrzewanie zasobnika. Bojler stoi na strychu i pompka Grundfos 20-25 chyba nie daje rady (4-5m wysokości). Potrenuję trochę i ewentualnie wstawię mocniejszego bo gdzieś w garażu leży i się kurzy.
sambor Opublikowano 15 Maja 2014 #21 Opublikowano 15 Maja 2014 wysokość podnoszenia pompy to jej zdolność pokonywania oporów hydraulicznych instalacji, a nie wysokość zamieszczenia zasobnika.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.