dodde Opublikowano 25 Grudnia 2013 #1 Opublikowano 25 Grudnia 2013 Witam.W planach mam zmianę pieca olejowego na inne źródło zasilania CO i CWU.Są 2 warianty :1.Wymiana na palnik pelletowy w miejsce olejowego. Piec jest z 78 roku i nie wiem jaka będzie jego wydajność przy pellecie. (pomijając jakość paliwa)2.Dołączenie pompy ciepła powietrze/woda Nibe F2030 .Dom powierzchnia 110m2 plus piwnica 75m2 także do ogrzania .W domu instalacja grzejnikowa. Jeśli chodzi o pellet to nie ma problemu , bo wiadomo ,że kocioł chodzi na wysokotemperaturowym ogrzewaniu. W przypadku pompy ciepła już tak wesoło nie jest , bo pompa traci swoje COP.Co w takim wypadku robić ? grzejników jest w domu 16 . Dom to parter , użytkowe poddasze i piwnica. Dom jest z drewna do renowacji . Ale nie wiem , czy jest wygodnie i w miarę opłacalnie wykonać podłogówkę na parterze. Jeśli nawet , to co z grzejnikami na piętrze i w piwnicy?Podłogówka chodzi na niskotemperaturowym 35C*, a reszta grzejników na 60C* ? Może są grzejniki , które dobrze radzą sobie z niskotemperaturowym ogrzewaniem ?t tzn. będą grzać :)
vernal Opublikowano 25 Grudnia 2013 #2 Opublikowano 25 Grudnia 2013 Witam, W przypadku pompy ciepła, to bym raczej zostawił instalację grzejnikową z ew. przystosowaniem grzejników do niższej temp. zasilania - dać odpowiednie grzejniki, jakie są teraz? To zależy też od sterowania tej pompy, czyli na jakiej zasadzie grzeje ona w przypadku używania grzejników w instalacji, czy jest jakiś zbiornik pośredni. Z tych 2 mocy to preferowałbym większą, 9kW. Przy temp. dodatnich jest oczywiście za mocna, ale to można skompensować przez użycie właśnie czegoś pośredniego i odpowiednie sterowanie. Istotny jest też program zasilania prądowego, czy mają być taryfy i ew. jakie. Gdy będzie zimno, to te 9kW wcale za dużo nie będzie a przy -15 do -25 to raczej widzę jakieś dodatkowe źródło, może ten kociołek. Z cwu to sobie pompa w dużym zakresie poradzi a jak nie to dogrzeje grzałka. Pozdrawiam.
Vlad24 Opublikowano 26 Grudnia 2013 #3 Opublikowano 26 Grudnia 2013 Jak dom drewniany, to dwie taryfy raczej odpadają, chyba, że zrobi odpowiednio grubą podłogówkę. Zamiast grzejników w gre wchodzą jeszcze klimakonwektory, no i poprawienie izolacji przy renowacji.
dodde Opublikowano 26 Grudnia 2013 Autor #4 Opublikowano 26 Grudnia 2013 No tak zastanawiałem się nad 7kW czy 9kW , ciężko to mi dobrać. Ogólnie to powinno się chyba zmierzyć ile litrów wody jest w CO i wtedy jakoś dobrać. Jednak martwi mnie to ,że PC nie działa oszałamiająco na wysokotemperaturowej instalacji. A nie chcę zakładać pompy ,która nie jest tania i otrzymywać wysokie rachunki za prąd i jeszcze dołączać do tego olejniaka jeśli temp na dworze będzie -15 czy -20 . Wiem ,że powinienem pomyśleć o izolacji i na pewno to będzie jednym z priorytetów , ale także środki mam ograniczone.Zastanawiam się nad palnikiem pelletowym .Grzejniki konwektorowe mnie nie interesują , ponieważ nie interesuje mnie zakładanie grzejników na prąd podczas gdy w domu jest CO - jaki to ma sens ? No chyba ,że są jakieś , które współpracują z CO ?
Vlad24 Opublikowano 26 Grudnia 2013 #5 Opublikowano 26 Grudnia 2013 Nie konwektor, tylko klimakonwektor. Jest to grzejnik na wodę/glikol z rozbudowaną powietrzcnią wymiany poprzez lamelki aluminiowe. Przepływ powietrza jest wymuszony wentylatorem. Z pompą ciepła może zarówno grzać, jak i chłodzić latem. Moc pompy mozesz spróbować dobrać na podstawie dotychczasowego zużycia oleju.
vernal Opublikowano 26 Grudnia 2013 #6 Opublikowano 26 Grudnia 2013 Z klimakonwektorów to się kolega Vlad wytłumaczy i kto wie czy to nie jest najlepsze w tym wypadku wyjście. Tak czy owak grzejniki mogą grzać jak należy na niższych temperaturach jeśli są odpowiednio dobrane. To nie jest powiązane z temperaturami -15 czy -20 - po prostu wtedy pompa ma za małą moc niezależnie od instalacji. Najlepiej zapytaj jaki zestaw proponują z tą pompą do Twojego przypadku, chodzi o samą pompę oraz urządzenia towarzyszące czy jakieś dodatkowe zbiorniki. Powinieneś też obliczyć zapotrzebowanie tego domu na energię, czyli podać dokładne dane o powierzchni, rodzaju ścian po renowacji, zakładanej temperaturze wewnątrz budynku. Co do taryf, to też całkiem wykluczone nie są w przypadku gdy miałbyś jakiś bufor.
sybiga Opublikowano 26 Grudnia 2013 #7 Opublikowano 26 Grudnia 2013 Klimakonwektor? Fajna sprawa :) Jednak jego cena chyba powali autora tematu na łopatki:P Choć by takiego z funkcją grzania tylko... Chyba że ma gdzieś używany po pieniądzach....
dodde Opublikowano 26 Grudnia 2013 Autor #8 Opublikowano 26 Grudnia 2013 @vernalJak odpowiednio dobrać grzejniki ? Czym się kierować ?Klimakonwektor fajny i drogi , ale zastanawiam się , o ile droższe/tańsze ,lepsze/gorsze będzie takie rozwiązanie od podłogówki zrobionej systemem na sucho/lekko . Jeśli nawet wymieniłbym na te klimakonwektory to zostają grzejniki w piwnicy , którą także chcę mieć ciepłą , prócz spiżarni ;)
Vlad24 Opublikowano 26 Grudnia 2013 #9 Opublikowano 26 Grudnia 2013 Klimakonwektor? Fajna sprawa :) Jednak jego cena chyba powali autora tematu na łopatki:P Choć by takiego z funkcją grzania tylko... Chyba że ma gdzieś używany po pieniądzach.... Alternatywa? Oczywiście podłogówka - ile na gotowo za m² w nowo budowanym domu? Ale dom mamy zamieszkały i tu opcja podłogówki będzie bardziej uciążliwa. Palnik na pelet o ile oczywiście kocioł będzie się nadawał, będzie wymagać dodatkowo bufora. Dom ma lekką konstrukcję o znikomej akumulacyjności, a palnik dość wąski zakres modulacji.
sambor Opublikowano 26 Grudnia 2013 #10 Opublikowano 26 Grudnia 2013 Palnik na pelet o ile oczywiście kocioł będzie się nadawał, będzie wymagać dodatkowo bufora. Dom ma lekką konstrukcję o znikomej akumulacyjności, a palnik dość wąski zakres modulacji. Ten mały zakres regulacji spalania palnika pelletowego wynika taż z konieczności obciążenia na poziomie 70% mocy znamionowej lub więcej - mniejsza emisja LZO - artykuł w necie - warto przeczytać http://www.pzits.not.pl/docs/ksiazki/Pol_%202012/Musialik%20215-222.pdf. Co do pelletu to w tak starym kotle może być całkiem spory zapas na przeróbki - ale wg mnie dla palnika Kostrzewy lecz np Vikinga Bio lub nowych palników z Biawara. A przy buforze można tworzyć całkiem fajne instalacje - mam podłogówkę 33C dla -20C -i 50C dla grzejników - co pozwala "wyssać" z bufora duużo energii grzewczej.
vernal Opublikowano 26 Grudnia 2013 #11 Opublikowano 26 Grudnia 2013 @vernal Jak odpowiednio dobrać grzejniki ? Czym się kierować ? Klimakonwektor fajny i drogi , ale zastanawiam się , o ile droższe/tańsze ,lepsze/gorsze będzie takie rozwiązanie od podłogówki zrobionej systemem na sucho/lekko . Jeśli nawet wymieniłbym na te klimakonwektory to zostają grzejniki w piwnicy , którą także chcę mieć ciepłą , prócz spiżarni ;) Grzejniki takie, żeby miały jak największą moc przy jak najniższej temp. zasilania. Ale decyzja o grzejnikach właśnie a nie czym innym zależy od odpowiedzi na pytania, które zadałem wcześniej. Również należy porównać ceny grzejników do cen klimakonwektorów, które można traktować jako najlepiej dobrane grzejniki (wg zasady powyższej).
sambor Opublikowano 26 Grudnia 2013 #12 Opublikowano 26 Grudnia 2013 Bierzesz jakiś program doboru grzejników np SDG i tam zakładasz temp wody podanej na grzejniki np 50C lub mniej i wsio wychodzi . Co do klimakonwektorów to przy pompie ciepła - warto zwłaszcza na lato , bez PC można odpuścić. Mozna wstawić też grzejniki z wymuszeniem - np fankoile - również skuteczne
vernal Opublikowano 26 Grudnia 2013 #13 Opublikowano 26 Grudnia 2013 Trzymając się tematu, to można założyć, że instalacja będzie "grzejnikowa". Jest to w pewnym sensie uzasadnione, bo oprócz oczywistych minusów ma również istotne plusy. Mianowicie instalacja taka jest łatwo sterowalna, bez taryf, bez dodatkowych zbiorników, buforów itd. Dom nie akumuluje zbyt wiele energii i tak może pozostać. Trzeba tylko mieć odpowiednią pompę. To znaczy najmocniejszą jak to tylko możliwe [żeby grzała też przy większych mrozach] a jednocześnie o modulowanej mocy, najlepiej od 30%-100% [przy niewielkim spadku COP]. Czy ta pompa jest taka? Nie wiem.
majschi Opublikowano 26 Grudnia 2013 #14 Opublikowano 26 Grudnia 2013 Czy ta pompa jest taka? Nie wiem. Pompa ciepła ( powietrzna) przy starej instalacji grzejnikowej mija się z celem
vernal Opublikowano 26 Grudnia 2013 #15 Opublikowano 26 Grudnia 2013 Jakiś slogan. Instalacja jak napisałem ma być "grzejnikowa". Nie stara, tylko z odpowiednio dobranymi grzejnikami lub klimakonwektorami. Co tu się mija z celem?
Vlad24 Opublikowano 26 Grudnia 2013 #16 Opublikowano 26 Grudnia 2013 To znaczy najmocniejszą jak to tylko możliwe [żeby grzała też przy większych mrozach] a jednocześnie o modulowanej mocy, najlepiej od 30%-100% [przy niewielkim spadku COP]. Czy ta pompa jest taka? Nie wiem. Z opisu wygląda na zwykły on/off ze sprężarką spiralną ( scroll?) 4 lub 6 kW grzewczej przy -15C i cene 28 lub 30 tys netto :D Myślę, że te 18-20 tys za 9 kW t-capa, to max co można dać za pompę PW.
vernal Opublikowano 26 Grudnia 2013 #17 Opublikowano 26 Grudnia 2013 on-off znacznie komplikuje sprawę. Ogólny opis to taka hiper super na skandynawskie mrozy, a tutaj wychodzi na to, że żeby to jakoś zasterować, to trzeba jeszcze instalację za drugie 20 tys. zrobić.
dodde Opublikowano 27 Grudnia 2013 Autor #18 Opublikowano 27 Grudnia 2013 [/img][/img]Tak wygląda olejak .Pompe Nibe F2030 moge juz kupić od 21200 zł za 9kW . Zastanawiam się , co się dzieje jesli moc pompy jest za duża dla domu ? I co znaczy ,że jest "On/Off" ?
gondoljerzy Opublikowano 27 Grudnia 2013 #19 Opublikowano 27 Grudnia 2013 Pompa ciepła ( powietrzna) przy starej instalacji grzejnikowej mija się z celem A to niby dlaczego? Każdy przypadek trzeba rozpatrywać indywidualnie. Ja mam starą instalację robioną pod nieocieplony dom. W międzyczasie dom został ocieplony i teraz nie muszę ładować w grzejniki wysokiej temperatury. Gdy ceny pomp będą miały rozsądny poziom będę brał pod uwagę także to źródło ciepa.
vernal Opublikowano 27 Grudnia 2013 #20 Opublikowano 27 Grudnia 2013 On-off znaczy, że urządzenie nie ma modulacji mocy i bez dodatkowych protez jest jednocześnie za mocne i za słabe do Twojego domu. Ale przypominam sobie, że kol. automatyk snuł opowieści o inwerterach w podobnych cenach i osiągach, to może się odezwie w temacie.
Vlad24 Opublikowano 27 Grudnia 2013 #21 Opublikowano 27 Grudnia 2013 A to niby dlaczego? Każdy przypadek trzeba rozpatrywać indywidualnie. Ja mam starą instalację robioną pod nieocieplony dom. W międzyczasie dom został ocieplony i teraz nie muszę ładować w grzejniki wysokiej temperatury. Gdy ceny pomp będą miały rozsądny poziom będę brał pod uwagę także to źródło ciepa.Co ciekawe, to często w takich starych domach tak są dobrane grzejniki, że nawet w największe mrozy nie przekracza się 50C na zasilaniu. Przeważnie jadą na 40C i narzekają, że sterownik nie pozwala ustawić mniej na kotle.Cały pic z grzejnikami polega na tym, by były odpowiednio większe. Tak wyregulowane przepływy, by zawsze grzały całą swoją powietrzchnią i z jak najniższą deltą zas/powr.
sambor Opublikowano 27 Grudnia 2013 #22 Opublikowano 27 Grudnia 2013 To wielka zaleta instalacji CO pracujących na obiegu grawitacyjnym - a sam zład wody w takiej instalacji jest dodatkowym buforem ciepła. W takiej instalacji pompa ciepła pracująca On/Off nie jest całkiem zagubiona - ba ma nawet przewagę.
vernal Opublikowano 27 Grudnia 2013 #23 Opublikowano 27 Grudnia 2013 Chodzi Ci o instalację grawitacyjną przerobioną na wymuszoną? Przewagę on-off ma nad czym?
sambor Opublikowano 27 Grudnia 2013 #24 Opublikowano 27 Grudnia 2013 Rozchodzi mi się o instalację grzewczą z czystym przepływem grawitacyjnym w układzie grzejników - jakiś baniak (W miejsce kotła) w którym zanurzony jest wymiennik od PC. Wg mnie takie rozwiązanie pozwala na pracę PC w trybie on-off w dość szerokim zakresie temp otoczenia PC i nie wymaga modulacji mocy sprzężarki PC
dodde Opublikowano 27 Grudnia 2013 Autor #25 Opublikowano 27 Grudnia 2013 Czy masz na myśli np. Bufor jako proteze ?
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.