Jaro966 Opublikowano 25 Października 2013 #76 Opublikowano 25 Października 2013 Sambor, w tym sęk, że rozróżnia się monterów i projektantów. Tak samo rozróżnia się uprawnienia wykonawcze i projektowe w branży instalacyjnej. Monterzy wcale nie są do tego, żeby projektować instalacje. Robią to ponieważ nikt nie zamawia projektów do domków jednorodzinnych i innych niezbyt skomplikowanych obiektów. Hydraulik chcąc nie chcąc musi coś sam wymyślić. Efekty są najprzeróżniejsze co widać po tym forum. @Automatyk Do nagrzewnicy 60 kW należy poprowadzić rurę DN40. Od biedy może to być DN32, ale to już jest przegięcie i nie należy tak robić. Każda inna średnica da taki efekt, że nie będzie odpowiedniej mocy na nagrzewnicy. No chyba, że instalacja ma 5 m długości to wtedy jakoś to będzie
sambor Opublikowano 25 Października 2013 #77 Opublikowano 25 Października 2013 Sambor, w tym sęk, że rozróżnia się monterów i projektantów. Tak samo rozróżnia się uprawnienia wykonawcze i projektowe w branży instalacyjnej. Monterzy wcale nie są do tego, żeby projektować instalacje. Robią to ponieważ nikt nie zamawia projektów do domków jednorodzinnych i innych niezbyt skomplikowanych obiektów. Hydraulik chcąc nie chcąc musi coś sam wymyślić. Efekty są najprzeróżniejsze co widać po tym forum. I dlatego aby czasem hydraulik mógł coś z sensem zadziałać podałem np ten kalkulator doboru rur, kalkulatory doboru grzejników są dostępne na stronach producentów grzejników Są jeszcze normy i wytyczne, ale najważniejsze to wiedzieć gdzie ew szukać. Najważniejsze przy improwizacji to nie zepsuć! Dasz za dużą rurę lub grzejnik to mały problem, ale daj za mały przekrój jak w tym temacie to już jest problem inwestora, i oczywiście pojawia się kilku doradców chcących po swojemu rozwiązać ten temat, oczywiście za nową kasę inwestora ;) , który już raz zapłacił i broni tego co ma , choć ta instalacja nie działa jak trzeba.
Jaro966 Opublikowano 26 Października 2013 #78 Opublikowano 26 Października 2013 Ja myślę, że prosty schemat tej instalacji z doborem pompy idzie zrobić za jakieś 150 zł. Warto sobie odpowiedzieć, czy to się opłaca. Co do inwestorów, to zwykle już zostają ze spapraną instalacją. A to dlatego, że nikt nie chce dotykać się bałaganu zawinionego poniekąd przez inwestora (2-3 wykonawców jednej instalacji, projekt i koncepcja instalacji w dużej mierze zrobiona przez samego inwestora).
AdamK73 Opublikowano 26 Października 2013 Autor #79 Opublikowano 26 Października 2013 Jeszcze raz dziękuję za propozycje i rady w zakresie naprawy instalacji. Szkoda, bo wydaje mi się, że w wielu wypowiedziach pod płaszczykiem fachowości kryje się przywalenie mi za to, że instalacji nie robiła mi super firma a zwykły hydraulik z epoki kamienia łupanego. Trochę to przykre, ale skąd ja miałem wiedzieć, że ów hydraulik nie ma bladego pojęcia o czymś takim o czym tu rozprawiacie? Wcale nie kierowałem się ceną za wykonanie usługi, jak to ktoś sugeruje a raczej dobrą opinią obiegową, która niestety na MOJE nieszczęście runęła niczym domek z kart. Nigdy wcześniej nie wiedziałem o tym, że ktoś kto zajmuje się zawodowo instalacjami grzewczymi nie będzie umiał wykonać dość banalnych obliczeń dla średnio rozgarniętego człowieka. Ja o tym nie wiedziałem ale teraz już wiem... Wiele bardzo ciekawych wypowiedzi, merytorycznych wniosków, ale również trochę ścigania się między wami, jeśli mogę tak napisać. Jeszcze raz wszystkim dziekuję
automatyk Opublikowano 26 Października 2013 #80 Opublikowano 26 Października 2013 no hydraulik powinien znać wzór na objętość walca i wiedzieć że instalacji nie buduje się o przepływie powyżej 1m/s a to ile wody potrzeba ma w danych nagrzewnicy tak więc dwa obliczenia na kalkulatorku i wszystko wiadomo co i jak nawet nie musi specjalnie patrzeć na opory instalacji jeśli będzie się trzymał tej zasady o której wspomniałem a tyle to każdy hydraulik powinien obliczyć w 3 min
AdamK73 Opublikowano 26 Października 2013 Autor #81 Opublikowano 26 Października 2013 Dokladnie jak "automatyk" piszesz, że powinien obliczyć w 3 minuty... bez kalkulatora :mellow:
AdamGuitar Opublikowano 27 Października 2013 #82 Opublikowano 27 Października 2013 W tłumaczeniu przyszłemu użytkownikowi nie można powiedzieć ,że należy zastosować rurę Fi 40. Trzeba to jeszcze uzasadnić. Ponieważ inwestor chce zachować istniejącą średnicę dlatego dobrałem pompę taką a nie inną na podstawie informacji otrzymanych od niego i danych dla nagrzewnicy. Prędkości przepływu nie są krytyczne dla miedzi. Ponieważ jest to warsztat to również szumy nie są tu problemem. Ważnym kryterium doboru pompy jest to aby pozwoliła ona uzyskać nominalne parametry dla nagrzewnicy. Oczywiście lepiej byłoby wymienić rury na większą średnicę to wtedy można by było dobrać (być może, trzeba by było wyliczyć) mniejszą pompę lub niższy bieg obecnie dobranej pompy. Pozwoliłoby to mniejsze zużycie energii elektrycznej.
sambor Opublikowano 27 Października 2013 #83 Opublikowano 27 Października 2013 Maksymalne prędkości przepływu dla rur Cu w sieci wodociągowej mogą być dla pionów 1,0m/s i do 2 m/s dla podłączeń do punktów czerpalnych dla CO 0,3m/s dla rur do 28 - 0,3m/s a powyżej 28 - 0,5m/s Przypadek dla wody pitnej jest głównie rozpatrywany pod kątem wypłukiwania jonów miedzi a dla CO pod kątem głośności instalacji. W przypadku tej nieszczęsnej instalacji jedno i drugie nie ma znaczenia - większy przepływ spowoduje szybsze zużycie rurociągu, przez co właściciel wykona prawidłową instalację w ciągu 4-5 lat. ;) Hałas w stolarni nie przeszkadza,.
AdamGuitar Opublikowano 28 Października 2013 #84 Opublikowano 28 Października 2013 Pamiętajmy, że rozpatrujemy skrajny przypadek dla najgorszych warunków pogodowych (najniższe temperatury), takich dni w roku jest niewiele. Do tego nie wiadomo jakie jest rzeczywiste zapotrzebowanie na ciepło. Czyli te najwyższe przepływy będą tylko kilka lub kilkanaście w roku. Dlatego nie demonizowałbym przepływów w stanie obecnym, co jednak nie oznacza ,że średnica nie powinna być większa. Jednak musimy uszanować wolę inwestora, on za to płaci i ponosi konsekwencje.
AdamK73 Opublikowano 23 Listopada 2013 Autor #85 Opublikowano 23 Listopada 2013 Witam po wymianie pompy. Teraz jest zamieniona z 25/40 na 25/60 i wszelkie problemy ustały a nagrzewnica grzeje jak oszalała, normalnie "farelka" :D Na wszystkich biegach nagrzewnicy sprawdzana ręką różnica temperatur na zasilaniu i powrocie przy nagrzewnicy jest prawie nieodczuwalna. Powiem szczerze, że jeszcze nawet nie rozgrzewalem kotła powyżej 72 st. a przy około 3 st. na zewnątrz nagrzewnica spełnia rolę bardzo szybko, także jestem pełen optymizmu przed zimą. Dziekuję jeszcze raz wszystkim za pomoc.
sambor Opublikowano 23 Listopada 2013 #86 Opublikowano 23 Listopada 2013 To fajnie że działa, daj jeszcze znać jak będzie przy pracy gdy będzie -10C i mniej. Wtedy może być potrzebna ta większa pompa. Pozdr
automatyk Opublikowano 24 Listopada 2013 #87 Opublikowano 24 Listopada 2013 Witam po wymianie pompy. Teraz jest zamieniona z 25/40 na 25/60 i wszelkie problemy ustały a nagrzewnica grzeje jak oszalała, normalnie "farelka" :D Na wszystkich biegach nagrzewnicy sprawdzana ręką różnica temperatur na zasilaniu i powrocie przy nagrzewnicy jest prawie nieodczuwalna. Powiem szczerze, że jeszcze nawet nie rozgrzewalem kotła powyżej 72 st. a przy około 3 st. na zewnątrz nagrzewnica spełnia rolę bardzo szybko, także jestem pełen optymizmu przed zimą. Dziekuję jeszcze raz wszystkim za pomoc. a jak przyjdą wielkie mrozy to podciągniesz kocioł do 100st i będzie tez dobrze ,w razie jakby mocy brakło
AdamK73 Opublikowano 25 Stycznia 2014 Autor #88 Opublikowano 25 Stycznia 2014 Witam ponownie. Chyba można powiedzieć, że sprzęt przetestowany. Przy utrzymującej się na zewnątrz około minus 10, na hali około 15 st na plusie nagrzewnica utrzymuje tą temperaturę na 3 biegu lecz po kilku godzinach zaczyna lekko spadać (na kotle 68-72). Od wczoraj wieczorem nastawiłem na na pierwszy bieg nagrzewnicę i w piecu w nocy wygasło. Rano o 6:30 na hali 7 stopni na kotle 20, na zewnątrz minus 15. Rozpalilem w kotle do 85, dałem na pompie 3 bieg i nagrzewnicę na 5 bieg. 8:30 i na hali 15 stopni. Jestem zadowolony :D
sambor Opublikowano 25 Stycznia 2014 #89 Opublikowano 25 Stycznia 2014 Te testy to tak naprawdę na "pół gwizdka" - przy -20C pompa 25/60 nie wystarczy - potrzebna będzie mocniejsza 25/80 , ale jesteś zadowolony to najważniejsze. Pozdr.
Dwd89 Opublikowano 18 Listopada 2016 #90 Opublikowano 18 Listopada 2016 Odkopuję stary temat wiec pewnie mi się oberwie :) jednakże mam podobny problem. Jaka pompa lub zestaw pomp zastosować aby podołać ogrzewaniu moich hal. Kocioł 1. Moderator na drewno 75kW palony oczywiście tylko i wyłącznie bardzo suchym drewnem dębowym. Kocioł 2. Azso 500kW z podajnikiem trocin i palnikiem własnej produkcji, nadmuch + szamot. Obecnie instalacja składa się z kilku nitek: 1. Pomieszczenia biurowe: 4 grzejniki + podłogówka z dodatkową pompą obiegową . Pompa Alpha 2L. 25-60. 2. Prasa hydrauliczna pompa 25-40 180. 3. Lakiernia - Grzejniki na podłodze - 25-40 180 5. Hale montażowe-produkcyjne o wysokości 4-5m: Rura 5/4' - 4 x Volcano Vr2 wentylator ustawiony na max. Pracą wentylatora steruje termostat pokojowy. Pompa 32-80 180. 6. Przejście na drugi rozdzielacz (inny budynek) a w nim podłączone: -suszarnia drewna w której skład wchodzi 12 grzejników - hala maszyn 480m2 kubatura 2500m3 - pomieszczenia biurowe z 3 grzejnikami sterowane zaworem z siłownikiem i termostatem pokojowym - pomieszczenie ślusarni 120m2 z 2 grzejnikami - kolejny budynek z 4 grzejnikami W kolejnym etapie zostaną pozakładane zawory regulujące przepływ równoważno-odcinające ( z siłownikiem) do wszystkich nagrzewnic oraz wymieniana część instalacji na większe przekroje rur. Problem w tym że pompy w celu zapobiegania zamrożenia któregokolwiek kawałka instalacji chodzą przez 24h/doba przez cały rok. Obecnie część nagrzewnic dostaje za mało ciepłej wody. Czy zamiast dokładać kolejne kilka pomp nie lepiej postawić na 2 sztuki ale o większej mocy - 3fazy 1kW i sterować tym za pomocą falownika z czujnikiem ciśnienia a na nagrzewnicach pozakładać siłowniki odcinające sterowane termostatami ? Pompy podłączyć przed głównymi rozdzielaczami aby nie pracowały na konkretnej nitce a na całej instalacji ? W przyszłym roku zostanie dostawiony zbiornik akumulacyjny - 10 000L wiec i tak szykuje się przeróbka instalacji w kotłowni.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.