TIMON120777 Opublikowano 3 Stycznia 2013 #126 Opublikowano 3 Stycznia 2013 z tego co wyczytałem na stronie producenta to najmniejszy palnik pracuje w zakresie mocy 12-25KW jeśli dobrze odczytałem co tam napisano oznacza to dla mnie tyle że sprawne spalanie tego palnika kończy się na mocy nominalnej kociołka a co się dziać będzie poniżej czyli przez większą część sezonu grzewczego??? chyba że moje rozumowanie jest błędne vernal my musimy jako społeczeństwo do tego typu rozwiązań dorosnąć na razie są jednostki które się tym interesują a ogół tylko patrzy na portfel zaś urzędnik na procedury jest w tej sprawie bardzo dużo do poprawienia i jak sam napisałeś (i tak kiedyś będzie) pozostaje pytanie KIEDY???
alf Opublikowano 3 Stycznia 2013 #127 Opublikowano 3 Stycznia 2013 Oczekujecie, że kiedyś idea zwycięży nad ekonomią ? Parę lat temu jeden mądry powiedział, że tylko człowiek bez prawa jazdy może stawiać fotoradary. Co się stało, że zmienił pogląd ?
Pieklorz Opublikowano 3 Stycznia 2013 #128 Opublikowano 3 Stycznia 2013 z tego co wyczytałem na stronie producenta to najmniejszy palnik pracuje w zakresie mocy 12-25KW jeśli dobrze odczytałem co tam napisano oznacza to dla mnie tyle że sprawne spalanie tego palnika kończy się na mocy nominalnej kociołka a co się dziać będzie poniżej czyli przez większą część sezonu grzewczego??? chyba że moje rozumowanie jest błędne Jest dobre, bo dziura na wyjście paliwa większa jak w dużym brucerze, więc skoro taki kocioł, to ja bym go sugerował wybrac z małą, klasyczną retortą, którą ten producent ma w ofercie,wówczas będzie o niebo lepiej.
wertman Opublikowano 24 Stycznia 2013 #129 Opublikowano 24 Stycznia 2013 Kolego Timon przeczytałem Twój poradnik - wiele spraw wyjaśnia. Jestem na etapie wyboru kotła z podajnikiem retortowym na ekogroszek i z dodatkowym paleniskiem awaryjnym. Czy masz jakieś doświadczenie z rusztem awaryjnym? Żeliwny czy wodny? Tego brakuje w Twoim poradniku... Pozdrawiam Tomek
TIMON120777 Opublikowano 24 Stycznia 2013 #130 Opublikowano 24 Stycznia 2013 w temacie rusztu awaryjnego polecam lekturę: http://zawijan.wordpress.com/?s=awaryjny+ruszt+wodny jeśli chodzi o moje doświadczenia to są niewielkie ale wnioski jakie z nich wyciągnąłem są jednoznaczne: jeśli ktoś liczy że będzie mógł palić długo na ruszcie awaryjnym z dobrą sprawnością w kotle z podajnikiem to może się rozczarować w wielu przypadkach wiele konstrukcji jest tak zrobionych że albo komora do palenia "tradycyjnego" awaryjnego jest niewielkich rozmiarów albo w niektórych konstrukcjach zmianie ulega obieg spalin i grzejemy w w iększości atmosferę. widywałem również konstrukcje 2 komorowe gdzi w jednej komorze jest podajnik a w drugiej kocioł zasypowy- taki kombajn 2 w 1 jest kilka konstrukcji z tak zbudowaną komorą spalania że mieści się w niej podajnik i ruszt awaryjny(żeliwny), jest kilka które mają ruszt regulowany i w zależności od położenia pełni inną funkcję. nie chcę podawać konkretnych modeli i producentów ponieważ poradnik nie ma na celu zachwalania jednych kosztem innych produktów. dodatkowo należałoby zadać sobie pytanie do czego mi ten ruszt? jeśli chcę na nim palić regularnie to lepszy " śmieciuch" (moje subiektywne zdanie- nie oczekuję że wszyscy je podzielają) jeśli naprawdę ma być awaryjny np na wypadek braku prądu lub awarii podzespołów to i tak trzeba pamiętać aby instalację zbudować w taki sposób aby można było ten ruszt wykorzystać. jeśli nie będzie możliwości obiegu grawitacyjnego przynajmniej w niewielkim stopniu to posiadanie rusztu na niewiele się zda- jedynym ciepłym miejscem będzie kotłownia
janczar Opublikowano 25 Stycznia 2013 #131 Opublikowano 25 Stycznia 2013 Witam.Jestem po raz pierwszy na tym forum.Przerabiam kotłownię z oleju opałowego na ekogroszek. Po wielu oględzinach różnych kotłów i pobycie w Pleszewie Wybór padł na kocioł Witkowskiego KMB RP 15 lub 19 Kw ze względu na: -małe wymiary -jakość wykonania -gięte blachy kotła ,mało spawów -palnik mała ekoenergia Mam dylemat z wyborem mocy kotła .Mam dom użytkowany od 2006. mur z pustaka 36cm +12cm styropianu razem około 50cm muru. skosy wełna min. 20cm. .Do ogrzania 165m2 (około 585m3)+bojler cwu 100l . Producent namawia mnie na kocioł. o mocy 19kw.(mówi że ten kocioł mają sprswdzony w labolatorium instytutu i są go pewni) z moich obliczeń wynika że wystarczy mi kocioł o mocy 15kw Projektowo przewidziany jest kocioł o pow. ogrzewalnej 1.6m2 i mocy 12kw bez cwu Nie chciałbym przewymiarować kotła i mieć problemy z ustawieniami .do witkowskiego chciałbym dokupić sterownik bruli..Proszę o pomoc.
TIMON120777 Opublikowano 25 Stycznia 2013 #132 Opublikowano 25 Stycznia 2013 odpowiadam w wątku https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/13920-ktory-piec-wybrac/
Czarekk Opublikowano 5 Lutego 2013 #133 Opublikowano 5 Lutego 2013 Jak kocioł jest z podajnikiem to się pali cały czas, więc te wahania mocy chwilowej nie występują. Widać, że kocioł o mocy 12kW będzie wystarczająco duży, a może się jeszcze nie będzie męczył na małych mocach. Więcej bym nie dawał. Popatrz jeszcze na zużycie energii dobowe/miesięczne, to się obliczy moc średnią, która będzie bardziej odpowiednia dla kotła z podajnikiem. Witam po pięciu tygodniach użytkowania kotła z ciepłomierzem wyniki przedstawiają się następująco: 1. Energia dobowa od 150 do 250 MJ w zależności od temperatury zewn. 2. Zużycie energii od 29.12.2012 - 05.02.2013 to 6,6GJ 3. Zuzycie opału w/w okresie 500kg węgla orzech i 0,5m3 suchego drewna. A teraz uwaga! Nie uwzgledniajac drewna z węgla uzyskałem tylko 13,2MJ/kg - z drewnem jeszcze mniej! Jaką sprawność ma mój piec? Mniej niz 50%? Czy ciepłomierz z A...gro jest do bani? Ma jeszcze legalizację.
Vlad24 Opublikowano 5 Lutego 2013 #134 Opublikowano 5 Lutego 2013 jak montarz ciepłomierza jest właściwy, to stawiam na twoją pierwszą propozycję - sprawność poniżej 50%
vernal Opublikowano 5 Lutego 2013 #135 Opublikowano 5 Lutego 2013 No tak to wygląda ale też i dziwne nie jest. Na groszku Piasta osiągnąłem w tym roku 14,5MJ/kg (muszę wpisać wyniki w wiadomym temacie) na podajniku. Ale wracając do tematu to wygląda na to, że kocioł 10kW z podajnikiem za mały być nie powinien. Pozdrawiam.
sambor Opublikowano 5 Lutego 2013 #136 Opublikowano 5 Lutego 2013 Niestety sprawność to bolączka niektórych kotlów -a u mnie w okresie 27 12 -05 01 potrzeba było 2,842GJ aby dom 260m2 ogrzać do temp 17-18C, przy średniej temp na zewnątrz +2C, dach ocieplony, ściany - jeszcze nie. Średnio wyszło 315,8MJ/ dobę aby otrzymać taki wynik spaliłem 210-220kg pelletu. Pozdrawiam
vernal Opublikowano 5 Lutego 2013 #137 Opublikowano 5 Lutego 2013 No tak to wygląda ale też i dziwne nie jest. Na groszku Piasta osiągnąłem w tym roku 14,5MJ/kg (muszę wpisać wyniki w wiadomym temacie) na podajniku. Ale wracając do tematu to wygląda na to, że kocioł 10kW z podajnikiem za mały być nie powinien. Pozdrawiam. Jeszcze poprawię błąd. Chodziło mi o kocioł o mocy 10 MJ/h czyli 10kW/3,6 czyli ok. 3 kW.
sambor Opublikowano 5 Lutego 2013 #138 Opublikowano 5 Lutego 2013 Podobnie jak u mnie -z tych danych z postu #136 wynika moc ciągła - 3,65kW
Czarekk Opublikowano 5 Lutego 2013 #139 Opublikowano 5 Lutego 2013 Czyli kociołek na eko 10 lub 11KW pracując na 1/3 mocy też ze sprawnością nie zaszaleje :angry: .
sambor Opublikowano 5 Lutego 2013 #140 Opublikowano 5 Lutego 2013 Ja pisałem o pracy ciągłej, u mnie kocioł pracuje z mocą prawie nominalną -70-110% ale z przerwami, jak znasz czas samej pracy to możesz określić moc kotła, ew patrzysz na wskazania ciepłomierza - tam jest wyświetlana też moc chwilowa.
Vlad24 Opublikowano 5 Lutego 2013 #141 Opublikowano 5 Lutego 2013 podobno na małych retortach od 3,5 kW i dobrym paliwie można już liczyć na 70-75%
Czarekk Opublikowano 5 Lutego 2013 #142 Opublikowano 5 Lutego 2013 u mnie kocioł pracuje z mocą prawie nominalną -70-110% ale z przerwami Czyli masz bufor czy ustawiasz dużą histerezę?
sambor Opublikowano 5 Lutego 2013 #143 Opublikowano 5 Lutego 2013 Mam bufor 800l , histereza jest ustawiona na 15C , pomiar temp na kotle a nie w buforze. Ciepłomierz pomiędzy kotłem i buforem Bufor jest ładowany z kotła a z bufora jest pobierane ciepło na obwody grzejne. Pozdr.
woof Opublikowano 8 Lutego 2013 #144 Opublikowano 8 Lutego 2013 Dzięki za profesjonalne porady >>> przeczytałem poradnik od dechy do dechy i teraz widzę, że miałem rację szukając wiedzy na ten temat, bo moja jest taka, że bym kupił i się cieszył poprzez łzy, a myślałem, że co to za problem kupić i zlecić instalację kotła. Trochę się już tym zainteresowałem i zaciągałem języka u kilku fachmanów w tym u jednego kolegi i widzę, że wszyscy co do jednego popełniają błędy jakie w poradniku są opisane // najbardziej mnie zdenerwowała ich rada co do mocy pieca i dlatego zacząłem szukać na forach wiedzy na ten temat i wychodzi, na to, że wszyscy doradzali mi źle proponując od około 1,5 do 2 razy tyle co potrzeba, argumentująć, że lepiej mieć spory zapas //
woof Opublikowano 9 Lutego 2013 #145 Opublikowano 9 Lutego 2013 Witam. Pochłaniam wiedzę z tego forum, bo w tym roku będę wymieniał piec w swoim domu, a widzę, że nie jest to prosta sprawa. - coooooo wybrać, jaki piec, na jakie paliwo, itd ????? Po przeczytaniu większej części tematów w interesującym mnie zakresie doszedłem do takiej refleksji. - zacząłem od określenia mocy pieca jaka mi jest potrzebna dla mojego kąta i doszedłem do takiej refleksji opierając się na wiedzy uzyskanej tutaj >>> nie śmiejcie się jeżeli się mylę, bo jestem laikiem w tej dziedzinie, ale i Ci co ich prosiłem o konsultację nie mają dużo większej wiedzy niż teraz moja, bo teraz widzę, że popełniali błędy jakie tutaj są opisywane <<< - co do mocy to widzę, że zapewne najlepiej byłoby zkupić piec o mniejszej mocy niż potrzeba, ale z dopalaczem :D na najmroźniejsze dni // szkoda, że takich nie ma - chyba // - w moim rejonie zamieszkania // centralna Polska // najwięcej palnych dni będzie przy temp. otoczenia od -5 do +10'C a jak tutaj wyczytałem piece Co w wiekszej części są najbardziej wydajne / sprawne gdy pracują w zakresie swoich górnych wartości mocy - więc tak sobie pomyślałem, że najlepiej będzie jak taki piec w moim domu niech pracuje na 100% swojej mocy przy -5'C a wtedy przy +10'C będzie pracował w niższym zakresie swojej mocy, ale zapewne nie będzie to mniej niż 60% więc uniknę sytuacji tak po laicku duszenia się pieca na niskich wartościach mocy - no tak ale co z mrozami -20;C i mniej ??? - piec dopalacza nie ma !!! ha ale ja mam kominek z instalacją grzewczą powietrzem o wymuszonym obiegu na wszystkie pomieszczenia i tak jak do tej pory w tym roku wypadło by mi dogrzać tylko przez kilka dni, co nie jest wielkim problemem :) Co o tym myślicie ??? czy warto w ten sposób kombinować ??? Jeżeli praca pieca na niskich wartościach swojej mocy jest naprawdę takim problemem //a mam takie odczucie czytając to forum // to może warto tak pokombinować. Jeżeli bym zmieniał piec przed tą zimą i zakładając, że bym kupił odpowiedni do moich warunków i przy założeniu // 20'C w domu i -20'C na zewnątrz // to potrzebuję piec 16 kw liczony w/g wzoru jaki tutaj uzyskałem, ale ten piec pracował by tylko kilka dni na 90 - 100% swojej mocy
TIMON120777 Opublikowano 9 Lutego 2013 #146 Opublikowano 9 Lutego 2013 poszukaj dobrze a znajdziesz kilka konstrukcji które są w stanie pracować z mocą wyższą niż nominalna np kociołek o mocy 16KW ma zakres pracy od 3,6 do 20KW kociołek o mocy 17KW ma zakres pracy od 3,5 do 21KW moze skup się na takich modelach + dobre sterowanie i + ten kominek gdyby jak piszesz była nieoczekiwana koniecznosć na skutek braku mocy jeśli znasz średnie temperatury dobowe w twojej okolicy i jesteś w stanie policzyć z dużym prawdoopdobieństwem ile dnie będzie takich gdy Ci mocy zabraknie to będzie jeszcze łatwiej zdecydować jaką moc wybrac. myślę że dobry kierunek obrałeś i pozostaje tylko doprecyzować oczekiwania co do konkretnego modelu
woof Opublikowano 10 Lutego 2013 #147 Opublikowano 10 Lutego 2013 - dzięki >>> nie znając się na temacie potrzebuję wsparcia i dzięki za nie :) Właśnie zauważyłem przeglądając oferty różnych producentów, że podają zakres mocy pieca tak jak mi tutaj doradziłeś, a teraz muszę się zdecydować co do wyboru marki // mam tylko jeden taki problem, bo w ofertach widzę piece najczęściej z wylotem spalin // chyba fachowo nazywa się to "czopuch" // z tyłu pieca a ja potrzebuję z prawego boku. - odnośnie tego mam pytanie czy łatwo będzie mi znaleźć taki piec, a może jest to standartem, że można kupić piec w/g zamówienia ???
woof Opublikowano 10 Lutego 2013 #148 Opublikowano 10 Lutego 2013 Tak wstępnie podoba mi się piec Kocioł OGNIWO EKO PLUS 10 kW P - podając wcześniej obliczoną moc mojego pieca podałem 16 kw, ale teraz muszę to zweryfikować, bo nie brałem pod uwagę pewnych modernizacji mojego domu // pewne ocieplenia // i zapewne rutynowo dodałem zapas // dlatego w/g moich obliczeń muszę zredukować moc do 12kw - tak mi wychodzi w/g wzoru jaki tutaj znalazłem, a i tak przyjąłem warunki dość rygorystyczne Mam domek piętrowy o 120m2 troszeczkę zmodernizowany / częsciowo ocieplony, nowe okna plastiki, dodatkowo preferujemy temp pokojową nie większą niż 20'C, a w nocy nawet około 17'C jest dla nas optymalną temp, więc myślę, że moc obliczeniowa powinna wynosiś 100 * 120m = 12000w czyli 12KW - jak myślicie dobrze kombinuję ewentualny zakup tego pieca // może ktoś już go ma i coś o nim wie // - co o mojej koncepcji powiedzą eksperci z tego forum /// Dziękuję z góry za wszelkie rady.
sambor Opublikowano 10 Lutego 2013 #149 Opublikowano 10 Lutego 2013 Nie piszesz jakie ocieplenie , ale sam producent ten kocioł zaleca od 70-140m2 co jest raczej zgodne z rzeczywistością. Przy większych mrozach może być trochę problemu z jednoczesnym dogrzaniem domu i CWU ale jest sterownik, który to obsłuży. Jak dokończysz ocieplenie, będzie jak znalazł. Pozdr.
TIMON120777 Opublikowano 10 Lutego 2013 #150 Opublikowano 10 Lutego 2013 co do zmiany kierunku odprowadzenia spalin to warto pytać sprzedawców- są kotły oferowane z dowolnie wybranym kierunkiem wylotu z własnego doświadczenia z termoizolacją wiem że większe zyski względem poniesionych nakładów mam z ocieplenia domu od gory niż z izolacji termicznej ścian warto zatem zacząć od izolowania dachu/strychu bo wyjdzie taniej a tamtędy ucieka około 30% ciepła. przy powierzchni 120m2 koszt zaizolowania strychu nieużytkowego nie powienien przekroczyć 3000zł z użyciem materiałów o bardzo dobrych parametrach λ-0,035
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.